Nvidia räknar med låg tillgång på nästa generations grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Nvidia räknar med låg tillgång på nästa generations grafikkort

När Nvidia släpper grafikarkitekturen Blackwell och konsumentkorten i Geforce RTX 50-serien kommer det till att börja med vara svårt att få tag i ett kort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt, då kan kan man ta bra betalt!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det gör inget för jag har inte råd ändå

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Måste ju se till att inte scalpers får några, detta är för er skull gamers!

Permalänk
Medlem

Vatten är vått

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Först var det bitcoin mining och nu AI

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Va, jag blir nästan shockad. /s

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Vi är vana. Tror inte det blir så stor rush som förr. Även mitt numer äldre 3080 klarar sig bra än idag och med dagens priser väntar nog folk längre innan uppgradering.
Brukade byta kort ungefär vartannat år förut men det här 3080 kortet får nog hålla ett bra tag till.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

blirnog skip på denna generationen, 4090 får hänga me tills 6090 kommer . 30K instegspris?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Guldläge för AMD/Intel att få nya kunder om dom kan släppa sina nästa kort till bra pris och faktiskt ha lager för privatkunder istället för att satsa på AI för företag.... Men det lär inte hända...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Jag e glad jag uppgraderade nu då, plus jag skulle tro vi får vänta till 2025, har svårt att se de skulle släppa nya korten redan i år.
Eller snarare jag räknade med att de nya korten inte kommer på ett bra tag, kanske är mera korrekt sagt.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk

Övergång från 5 nm till 3nm är ju något alla väntat på och det lär dröja innan man går ner till 2 eller 1 nm så då finns det inget att vänta på på lång tid. bra generation att hoppa på. Kommer själv föröka få tag på något mindre 3nm kort, kanske ett 60 kort eller något sådant men det är nog två år kvar innan det kommer ut.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Nä, vad tråkigt. Jag är säker på att dom gjort vad dom kunnat för att förhindra detta.

/ironi

Permalänk
Medlem

Brukar köpa varannan generation som många andra här på Swec men Ampere/RDNA2 står sig rätt bra fortfarande så kanske gör ett undantag den här gången. Pris/prestanda måste ta en rejält kliv för att jag ska överväga ett köp, runt 50% ökning vore uppskattat.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Nä, vad tråkigt. Jag är säker på att dom gjort vad dom kunnat för att förhindra detta.

/ironi

Gamers skall nog vara glada att de nya HBM minnena verka vara bottleneck för AI att tillverka och montera.

Annars hade vi nog fått ännu sämre tillgång....

Sen tror jag Blackwell kommer vara en dålig generation gen till gen bortsett från xx90 då de inte behöver anstränga sig om nu amd enbart släpper 8800 XT med 7900xt prestanda som ryktena säger

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Musikälskare

Väntar på 6K versionerna, 3080 Ti räcker gott och väl, speciellt i denna världen vi lever i just nu

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Först var det bitcoin mining och nu AI

Du glömde chips brist, pandemin och putin priser!

Permalänk

Nah, mitt 3080 Ti 12GB ser en fortsatt lång tjänst framför sig.

Permalänk
Hedersmedlem

Inte förvånande, tyvärr. Eftersom Nvidias målgrupp och affärsmodell skiftat så får vi entusiaster räkna med att komma i andrahand.

Detta är ju så klart spekulation, men det enda positiva är att jag skulle kanske kan sälja mitt kort för samma pris jag köpte det 2022. :).

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Blir en uppgradering till RTX 5090 helt klart.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Väntar på 6K versionerna, 3080 Ti räcker gott och väl, speciellt i denna världen vi lever i just nu

Same. 2026-2027 är nästa upgrade för mig. Då blir det nåt nytt toppkort.

Har fått sänka lite grafik men kan spela nästan allt på high eller högre iaf.

Passar bra till gta 6 också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Gör som jag alltid har gjort. Använder mitt grafikkort tills den inte orkar längre. Gick från GTX970 till RTX3080. Kanske blir en 8080 eller nått sånt xD

Permalänk

Det har jag sagt hela tiden 50-serien kommer inte lanseras förrän 2025. 5070/60-korten kommer inte förrän nästa sommar. Jag tror också Nvidia väntar så att de finns god tillgång till GDDR7-minneskretsar. Det är det som kommer ge en ganska stor prestandaökning med Blackwell.

Skrivet av Tractorbeam:

Nah, mitt 3080 Ti 12GB ser en fortsatt lång tjänst framför sig.

Räkna inte med 4k upplösning, maxade detaljer i 60fps framöver. T om 12GB börjar bli lite för lite i de mest grafikkrävande spelen i 4k.

Skrivet av Swedishchef_90:

Gamers skall nog vara glada att de nya HBM minnena verka vara bottleneck för AI att tillverka och montera.

Annars hade vi nog fått ännu sämre tillgång....

Sen tror jag Blackwell kommer vara en dålig generation gen till gen bortsett från xx90 då de inte behöver anstränga sig om nu amd enbart släpper 8800 XT med 7900xt prestanda som ryktena säger

Tror tvärtom att med Blackwell kommer mellanklasskorten få sig en större skjuts med vad de fick med Ada. AMD kommer ha väldigt prisvärda mellanklasskort med RNDA4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Guldläge för AMD/Intel att få nya kunder om dom kan släppa sina nästa kort till bra pris och faktiskt ha lager för privatkunder istället för att satsa på AI för företag.... Men det lär inte hända...

Varken AMD eller Intel planerar några kort i toppklassen till nästa gång. AMD planerar att hålla sig till mellanklassen (=dagens 4080/7900XTX, ungefär) medan Intel inte ens når dit. Ett enda kort blir det, och med lite tur når det "5060".

Snacket går att problemet för AMDs del är att det inte finns kapacitet i paketeringen av massiva komplexa chiplet-designer och de använder allt till MI300. Därför blir det enbart monolitiskt nästa gång.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Gamersidan är nog försvinnande liten för NVidia numera, dessutom har de blivit vana av att tjäna groteska pengar.
Det är bara ett sätt att sälja av överblivna kretsar eller ej helt perfekta kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Måste ju se till att inte scalpers får några, detta är för er skull gamers!

Sånt här har dock motsatt effekt, scalpers drar nytta av låg tillgång, inte tvärt om.

Skrivet av Gelantious:

Guldläge för AMD/Intel att få nya kunder om dom kan släppa sina nästa kort till bra pris och faktiskt ha lager för privatkunder istället för att satsa på AI för företag.... Men det lär inte hända...

Gissa vilket av dem som har störst marginaler.

Permalänk
Medlem

Prioriterar Nvidia företags AI kort?

Vi får hoppas på att intel och AMD nyttjar situationen och ser till att ha jämförbara kort som går att få tag på.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Varken AMD eller Intel planerar några kort i toppklassen till nästa gång. AMD planerar att hålla sig till mellanklassen (=dagens 4080/7900XTX, ungefär) medan Intel inte ens når dit. Ett enda kort blir det, och med lite tur når det "5060".

Snacket går att problemet för AMDs del är att det inte finns kapacitet i paketeringen av massiva komplexa chiplet-designer och de använder allt till MI300. Därför blir det enbart monolitiskt nästa gång.

Jag tror att ett annat problem är att AMD och Intels kunder inte är beredda att lägga lika mycket pengar som Nvidias. 20 000+ kr för ett grafikkort som ska användas enbart för spel är för väldigt många en ren fantasi.

För min del påverkar det mig noll om AMD och Intel håller sig till mellanklassen (4080/7900XTX) och Nvidia reserverar high-end chip för AI. Jag är mer orolig att det ska finnas grafikkort för datorbyggare överhuvudtaget, till rimligt pris då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Gamers skall nog vara glada att de nya HBM minnena verka vara bottleneck för AI att tillverka och montera.

Annars hade vi nog fått ännu sämre tillgång....

Sen tror jag Blackwell kommer vara en dålig generation gen till gen bortsett från xx90 då de inte behöver anstränga sig om nu amd enbart släpper 8800 XT med 7900xt prestanda som ryktena säger

Blir det inte sannolikt GDDR7 som gäller för gamer-korten? HBM brukar ju vara bra dyrt.
Eller menar du att de inte kan tillverka lika många AI-kort pga HBM-strul? Isåfall lär väl fler AI-företag köpa konsumentkort?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Som alltid, man bör anpassa sitt grafikkortsköp efter vilken skärm man har och vilka spel man spelar. 5090 lär passa bra till folk som skaffat de senaste 4K/240Hz skärmarna. Eller när framtida spel kräver mer av hårdvaran.

Skrivet av Oneone:

blirnog skip på denna generationen, 4090 får hänga me tills 6090 kommer . 30K instegspris?

Det är ju ett långtgående skämt att priserna blir absurda vid release vilket tyvärr verkar ha stämt Någonstans tänker man att nVidia känner att de inte kan fläska på mer för att behålla sålda volymer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9