Skottdagen orsakar betalhaveri på Ica

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Jo jag vet men det troliga är att jag går back för om jag vid kassan lägger till en produkt för att det ska bli avrundning istället för upprundning så köper jag ju något onödigt.
Därför jag saknar Euro-området där jag får växel på centen.

Klart att det blir dyrare om man handlar mer bara för att ...

Men om du handlar det du behöver och när du ska betala så väljer du betalmetod utefter summan så kan du tjäna något på det.
Men säg om man skulle tjäna 50 öre i veckan på det skulle det bli 26 kronor på ett år.
En besparing på runt 20-30 kr per år...

Det räcker ju inte till en lunch eller ja inte till mycket annat heller.

Sätter du in 30kr om året på ett sparkonto och får 3% årsränta så blir det inte mycket heller.
Känns som man får spara i flera livstider innan det blir några summor av det.
Tar man hänsyn till inflation ser det ännu värre ut.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Klart att det blir dyrare om man handlar mer bara för att ...

Men om du handlar det du behöver och när du ska betala så väljer du betalmetod utefter summan så kan du tjäna något på det.
Men säg om man skulle tjäna 50 öre i veckan på det skulle det bli 26 kronor på ett år.
En besparing på runt 20-30 kr per år...

Det räcker ju inte till en lunch eller ja inte till mycket annat heller.

Sätter du in 30kr om året på ett sparkonto och får 3% årsränta så blir det inte mycket heller.
Känns som man får spara i flera livstider innan det blir några summor av det.
Tar man hänsyn till inflation ser det ännu värre ut.

Notera " " i mitt inlägg. Man tjänar ihop samma pengar vid ett tillfälle man går på toa under arbetstid

Kör själv Apple Pay överallt för det är så smidigt.
Om de verkligen samlar all info de kan om mig så har de redan så mycket info att det inte spelar någon större roll om de ytterligare vet vart jag handlar och hur mycket jag spenderar.
Tycker det kan kännas lite obehagligt hur mycket de vet, men är för bekväm för att leva på ett sånt sätt att de inte gör det.

Visa signatur

GamingPC: Ryzen 5800X3D | Corsair LPX 3200MHz 4x16GB | Asus TUF 3080 | WD Black 1TB NVME | ASUS TUF 1000W | Anidees AI Crystal Case | ASUS TUF B550-PLUS | Win11
MobilePC: MacBook Air M1 :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Arbetar med banker inom EU och trots att vi klagar så kan jag ju säga att vi ligger till jäkligt bra jämfört med andra länder. Vissa har strul varje vecka så gott som. Inom Sverige är det helt klart Swedbank som ligger sämst till däremot, osäker om det har med volymen att göra eller om de bara är så dåliga.

Intressant, folk höjer ju Swedbank till skyarna som den bästa banken.

Jag valde att hoppa över till Ica banken av följande anledningar.

Bankkontor med öppettider 6-23
Enkelt att öppna gemensamt konto med medföljande kort.
Relativt låga avgifter (25kr för ett mastercard)
Dubbel bonus hos ica.
Kombinations rabatter eftersom jag både hade bolån och bilförsäkring hos Ica när jag gick över + att det är bonusgrundande.

Men största anledningen var nog att jag ej ville stödja Nordea när de flyttade sin verksamhet utomlands.

Men visst lämnar de mig strandad med en full kundvagn med matvaror och betalningen ej går igenom en dag så kommer jag kolla efter andra banker.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Klart att det blir dyrare om man handlar mer bara för att ...

Men om du handlar det du behöver och när du ska betala så väljer du betalmetod utefter summan så kan du tjäna något på det.
Men säg om man skulle tjäna 50 öre i veckan på det skulle det bli 26 kronor på ett år.
En besparing på runt 20-30 kr per år...

Det räcker ju inte till en lunch eller ja inte till mycket annat heller.

Sätter du in 30kr om året på ett sparkonto och får 3% årsränta så blir det inte mycket heller.
Känns som man får spara i flera livstider innan det blir några summor av det.
Tar man hänsyn till inflation ser det ännu värre ut.

Problemet i livsmedelsbutiken uppstår egentligen inte då jag använder scanningspistol och därmed slipper kön i kassan.
Och då självscanning bara funkar med kort, så kan jag inte använda cash.

Permalänk
Skrivet av b-earl:

Problemet i livsmedelsbutiken uppstår egentligen inte då jag använder scanningspistol och därmed slipper kön i kassan.
Och då självscanning bara funkar med kort, så kan jag inte använda cash.

Det går att betala med kontanter i den självscanning som ica-butiken har här. Man går helt enkelt till avstämningskassan och betalar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Betalar med kort eller ICA appen, men det beror bara på att jag inte kan betala med ören som mynt annars skulle jag betala med kontanter men tycker inte om öresupprundningen som pågår i detta landet.

Vaddå "öresupprundningen"? Låter lite lätt konspiratoriskt... Upp till x kr och 49 öre avrundas neråt till x kr. Du får planera slutsumman lite bättre när du handlar så att du blåser butiken på 49 öre varje gång.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det är fixat nu

Det var det till 100% inte här på ett lokalt Ica för ~90 minuter sedan. Herrejävlar det var länge sedan jag såg sådant kaos. Det fick köerna till populäraste attraktionerna på Grönan/Liseberg en perfekt sommardag att framstå som lockande.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har fortfarande mitt fysiska kort. Men jag gillar teknik och är inte bakåtsträvande när det gäller betalning och annan teknik som inte innefattar AI

Nog tror jag man kan gilla teknik utan för den sakens skull behöva vara oaktsam rörande hur den används.

Men man tycker olika, har olika prioriteringar och värdering osv. Vissa lägger mer vikt i att beakta poteentiella problem, ellerr då att vara s.k. "bakåtsträvare". Andra lägger mer vikt i att ha smidiga funktioner och ser ett annat värde i de.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Tror inte just banken har något med det hela att göra, utan det är snarare att det måste in i det elektroniska, och av Skatteverket godkända, kassasystemet för bokföring.

Ah givetvis, det var det jag hade i tankarna men att lyssna på sonen när han förklarade vilken Pokémon som är bra mot en annan Pokémon och samtidigt skriva ett inlägg blev för mycket för min eftermiddagshjärna 😱.

Men precis så som du skriver 👍👍

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av evil penguin:

Nej?

Det verkar vara en ny funktion

Därav min fråga, hur kan det bero på skottdagen om det i princip aldrig skett tidigare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Därav min fråga, hur kan det bero på skottdagen om det i princip aldrig skett tidigare..

Ur (käll)artikeln:

"Har det hänt tidigare skottår?

– Det har inte har hänt tidigare utan är kopplat till de nya terminalerna."

Så det verkar vara något med de nya terminalerna, som jag antar att de inte haft tillräckligt länge för att det ska ha hänt tidigare(?)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Därav min fråga, hur kan det bero på skottdagen om det i princip aldrig skett tidigare..

De har väl något nytt system i kassorna för kortbetalningar som införts efter förra gången det var skottår, och som uppenbarligen inte testats tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Därav min fråga, hur kan det bero på skottdagen om det i princip aldrig skett tidigare..

Spekulation.. men mina lokala icabutiker har bytt kortläsare för kanske 1-2 år sedan, och är det då ett nytt system bakom så kan väl felet bero på att nån programmerare gjort en fadäs i nya systemet och glömt det faktum att påve gregorius ändrade i kalendern för en sisådär 500 år sedan eller vad det nu är, för han tyckte påsken började infalla lite fel på året. Förmodligen samma programslinga som skulle hejdat betalning den 32a januari också, om nån/nåt skulle försökt med det.

Permalänk
Sötast

Ica verkar oseriöst, Maria försökte inte ens skylla på kunderna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Är det detta som kallas för skottpengar...?😁

Då borde man kunna betala med kråkfötter.
(Dubbeltydig mening som syftar på jakt eller din slarviga skrivstil/namnunderskrift.)
Varning: Bild på döda kråkor. https://www.jaktojagare.se/kategorier/utrikes/lamnade-in-218-...

Permalänk

Inför mer konstiga helgdagar, tider som flyttar fram och tillbaka. På frågan varför, jo det skapar hur mycket jobb som helst inom IT och mer jobb vill vi ha. Ett annat jobbtips för fysiska jobb är att anställda en som gräver hål och sedan en som direkt därefter täpper igen hålet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Heliopause:

Spekulation.. men mina lokala icabutiker har bytt kortläsare för kanske 1-2 år sedan, och är det då ett nytt system bakom så kan väl felet bero på att nån programmerare gjort en fadäs i nya systemet och glömt det faktum att påve gregorius ändrade i kalendern för en sisådär 500 år sedan eller vad det nu är, för han tyckte påsken började infalla lite fel på året. Förmodligen samma programslinga som skulle hejdat betalning den 32a januari också, om nån/nåt skulle försökt med det.

Så måste det såklart vara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

OT:
Hade en arbetskamrat som var född 29 februari, han fyllde inte år så ofta som vi andra.🤔

Japp, jag firade en 10-årsdag idag av den anledningen. Han har en bit kvar tills han får gå på systemet 2064 lär det väl bli

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inför mer konstiga helgdagar, tider som flyttar fram och tillbaka. På frågan varför, jo det skapar hur mycket jobb som helst inom IT och mer jobb vill vi ha. Ett annat jobbtips för fysiska jobb är att anställda en som gräver hål och sedan en som direkt därefter täpper igen hålet.

Utan skottår kommer årstiderna glida iväg och till slut har du sommar i januari istället.

Permalänk
Skrivet av ChuniaC:

Utan skottår kommer årstiderna glida iväg och till slut har du sommar i januari istället.

Vad är enklast. Att vi utvecklare ska kämpa med att lösa detta eller att de ber Elon Musk sätta några raketer på jorden för att lösa problemet?

Skämt du har rätt. Min poäng är att problemet idag är mycket större än vad det var för 100 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Utan skottår kommer årstiderna glida iväg och till slut har du sommar i januari istället.

Det har de ju redan i Australien!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad är enklast. Att vi utvecklare ska kämpa med att lösa detta eller att de ber Elon Musk sätta några raketer på jorden för att lösa problemet?

Skämt du har rätt. Min poäng är att problemet idag är mycket större än vad det var för 100 år sedan.

Vi har till och med skottsekunder och borttagande av sekunder lite då och då, för att matcha jordens rotation som varierar beroende på diverse faktorer

Permalänk
Medlem

Icas strul tidigare idag hade inte något att göra med att det är skottår idag. Dom hade något strul med dom nya terminalerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Icas strul tidigare idag hade inte något att göra med att det är skottår idag. Dom hade något strul med dom nya terminalerna.

Det ena utesluter inte det andra.

Permalänk
Medlem

Minns inte men är det inte typ alltid nåt liknande problem varje skottår? Man tycker att nån form av lärdom borde ha dragits och åtgärder vidtagits av större bolag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Minns inte men är det inte typ alltid nåt liknande problem varje skottår? Man tycker att nån form av lärdom borde ha dragits och åtgärder vidtagits av större bolag

Man tycker det.

Men det kommer ju nya produkter hela tiden, och när de utvecklas så sker stor del av utvecklingen hos något konsultbolag, och koden för hantering av datum borde ju vara rätt enkel så det hamnar hos någon junior programmerare som inte har hunnit dra någon lärdom ännu, och så görs samma misstag återigen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Icas strul tidigare idag hade inte något att göra med att det är skottår idag. Dom hade något strul med dom nya terminalerna.

Om du nu ska komma och "rätta" folk så kanske du ska läsa lite ordentligare.
Det var dom nya terminalerna som hade problem med skottdagen. Det hade alltså väldigt mycket att göra med att det är skottår.

Detta var den första skottdagen som de nya terminalerna upplevt så dom har inte haft problemet tidigare.

Permalänk
Medlem

Ica är inte ensamma med problemet. Här har ni en lista över kända haverier än så länge.
https://codeofmatt.com/list-of-2024-leap-day-bugs/

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Vi vet ju inte vad exakt som är/var fel, men generellt kan man väl förmoda att någon tänkt för mycket (och dåligt) själv istället för att använda färdiga datum/kalenderfunktioner i något etablerat och testat ramverk.

Den låååånga listan av felaktiga antaganden man som programmerare kan göra om tid: https://gist.github.com/timvisee/fcda9bbdff88d45cc9061606b4b9...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaforce:

Det går att betala med kontanter i den självscanning som ica-butiken har här. Man går helt enkelt till avstämningskassan och betalar där.

Intressant visste jag inte om, tackar för den informationen.