Krönika: När AI är överallt blir de datorinsatta våra räddare

Permalänk
Skrivet av Drenmi:

Den tröttsammaste kommenteringen kring AI är att ta upp problem vi redan har namn på. Det vill säga påpeka att den kan göra saker folk redan gör (ex. bedrägerier) värre.

Det jag personligen är rädd för är de problem vi inte har namn för än.

Ai tar våra fruar och män. Så många polare jag har vars fru säger att de har hittat en annan och vill göra slut. De frågar vad heter denna andra och hon svarar GPT 4.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Om man väljer att prata om AIs kapacitet här och nu så missar man nog det huvudsakliga i vad folk är vaksamma mot.

Det är nog ingen som är rädd att dagens system är Skynet.

Min poäng är att folk är rädda för det de inte förstår. Ungefär som när tågen kom och man var rädd för att man skulle åka från sin själ om man åkte för snabbt.

Men bara för att man fantiserar om en AI som kan hacka alla modermodem med en speciell kommandorörelse och förföra ens fru så betyder det inte automatiskt att det kommer att bli så. Många här förstår inte vad det de idag kallar en AI egentligen är, och vilka hinder som står i vägen för att den ska utvecklas din en människoutplånande, fruförförande entitet, eller om det ens är möjligt.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av Phod:

Min poäng är att folk är rädda för det de inte förstår. Ungefär som när tågen kom och man var rädd för att man skulle åka från sin själ om man åkte för snabbt.

Men bara för att man fantiserar om en AI som kan hacka alla modermodem med en speciell kommandorörelse och förföra ens fru så betyder det inte automatiskt att det kommer att bli så. Många här förstår inte vad det de idag kallar en AI egentligen är, och vilka hinder som står i vägen för att den ska utvecklas din en människoutplånande, fruförförande entitet, eller om det ens är möjligt.

Risken jag ser är att folk med Ai kan få hjälp på hur man kan göra dumma saker.
På samma sätt som de med internet, skolan, bibliotek, vänner etc kunde få liknande hjälp.

Hur man ska agera emot detta? Förbjuda skolor? Nej, men man med Ai vet att inom snar framtid kommer personer kunna använda Ai anonymt till dåliga saker, man har då några år på sig att förbereda sig. Där en viktig del är att försvåra ekonomisk.

Permalänk
Skrivet av Phod:

Min poäng är att folk är rädda för det de inte förstår. Ungefär som när tågen kom och man var rädd för att man skulle åka från sin själ om man åkte för snabbt.

Men bara för att man fantiserar om en AI som kan hacka alla modermodem med en speciell kommandorörelse och förföra ens fru så betyder det inte automatiskt att det kommer att bli så. Många här förstår inte vad det de idag kallar en AI egentligen är, och vilka hinder som står i vägen för att den ska utvecklas din en människoutplånande, fruförförande entitet, eller om det ens är möjligt.

Jag förstår, tror jag. Absolut, mer kunskap är alltid bättre och vi bör kunna vara överrens om att ingen vet vad som kommer ske. Det riskabla i dagens situation är att saker kan ske mkt snabbt när det väl sker. Politikerna som alltid är reaktiva, de agerar aldrig innan en katastrof är ett faktum. I det här kanske det inte kommer finnas 2-3 år för remisser etc etc och en andra chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Snart kan varje 15åring koka ihop motsvarigheten till kärnvapen på sitt pojkrum. Nej, det här lär inte sluta väl.

Frågan är väl om det bästa dom har finns tillgängligt till allmänheten?
Var väl 25år senare eller något innan det erkändes att det fanns någon hemmligstämplat chip som var snabbare än intels chips..

Frågan är vad som finns idag? Har alltid funnits rykten om att tekniken är ca 40år framför det som visas till almännheten..
om det bara är en skröna eller inte det är ju frågan

Permalänk
Medlem

När AI hjälper sweclockers att sluta göra grafikkortstester i 1080p

Visa signatur

//Linus

Permalänk
Hedersmedlem

Game over man, game over!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vi kommer att behöva AI för att skydda oss från AI. Det är inte så konstigt som det låter, men om vi alla har en liten trevlig AI-assistent som kör i bakgrunden på mobiler eller på banken och som ser ifall vi gör något riktigt tokigt så kan nog en del bedrägerier undvikas.

Ser fram emot den dagen äldre släktingar, och jag själv, kan ha en liten AI-älva som tingelingar runt och skyddar oss i cyberrymden mot alla hot.

Jag är mestadels allvarlig.

Det talas om att reglera, men vi kommer att ha tusentals AI, mycket större än Chat-GPT, Gemini är idag, många av dem inte offentliga.

Angående utveckling av AI blir det riktigt intressant när AI börjar utveckla AI.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7