Vilken variant av köttfärssås gör du?

Permalänk
Medlem

Ska testa några av dessa, kul att se att folk kan laga mat och göra roliga saker, men känslan är att en riktig italienare skulle kunna driva generatorn på forsmark om han läste tråden i graven

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Nu har 95%+ av alla inte hemgjord ketchup. Så ditt påstående blir invalid där. Men nej något man måste smeta på efter maten är klar är inte ok.

Fast när är maten klar? Är det ok med ketchup till pommes frites? Bearnaise till en köttbit?

För egen del har jag aldrig ketchup till spagetti och köttfärsås då jag inte tycker att det behövs men jag har full förståelse för att det används och att det inte är ett tecken på att man har dålig smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Tabasco är ett måste för mig. Trodde fler kryddade med det...

Prova Louisiana-sås istället. Den tycker jag är strået vassare.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Hade en kollega som körde fläskfärs, ketchup och lökpulver. Det kan omöjligen ha blivit något bra av det.

Jag kör nötfärs, krossade tomater, kalvfond/oxfond, paprikapulver, ev vatten, vitlök, gul lök. Sen får det puttra en bra stund. I med grädde & färsk basilika.

Ibland gör jag en nordisk variant. Då kör jag istället svampfond samt timjan istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast när är maten klar? Är det ok med ketchup till pommes frites? Bearnaise till en köttbit?

För egen del har jag aldrig ketchup till spagetti och köttfärsås då jag inte tycker att det behövs men jag har full förståelse för att det används och att det inte är ett tecken på att man har dålig smak.

Tråden handlade om köttfärssås så förstår inte vad problemet är? Givetvis är det okej som dipp till diverse.

Permalänk
Medlem

Till slut hittade jag ett recept som går hem hos barnen. Lökbitar tvi vare va... Tomatbitar tvi vare va... *suck*

Ingredienser:
1 Gul lök.
1 Paket passerade tomater.
500g köttfärs.
1 msk tomatpuré.
1 köttbuljongtärning.
1 msk vatten.
Salt, peppar och vitökspulver.

1. Riva en gul lök rakt ner i stekpannan som det redan är en skvätt olja i.
2. På lök-smeten kryddar jag med vitlökspulver, lite salt och peppar.
Stek detta tills det börjar kännas hyfsat färdigt och ändrat lite färg och konsistens.
3. I med ca 500g köttfärs, oftast nötfärs men spelar inte så stor roll.
Stek detta tills köttfärsen är färdig.
4. Gör plats i mitten och låt vätskan fylla den, häll sen på lite vatten 2msk eller nått.
5. I med en köttbuljongtärning i mitten och låt den lösas upp och sen rör runt utav bara fan så all köttfärs får smak.
6. I med en klutt tomatpuré, typ 1 msk. Rör runt igen.
7. I med ett paket passerade tomater.
8. Koka till valfri konsistens.

Ta da!
Detta tillsammans med överkokt spagetti konsumeras i dubbla portioner av 4 och 6åringen.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag
Gul lök, hackad i mini food proc.
2 morötter hackade i små kuber.
2 stjälkceleri hackade i små kuber.
Vitlök
Basilika
Passerade tomater
Salt och peppar.
Klick creme fraische på slutet.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jag gör en rejäl köttfärssås i järngryta, blir ca 20 - 25 portioner.

3 kg köttfärs
2 stora gula lökar
400 - 800 gram krossade/finhackade tomater.
1/2 tub tomatpuré
2 - 4 vitlöksklyftor
3 stora skalade och rivna morötter.
3 dl färsk grädde
1dl kalvfond
1 klick Heinz chilisås
1 stäng Sana Maria Sweet chili-sås
oregano
basilika
timjan
svartpeppar alt. citronpeppar.

Fräs lök i en klick smör, stek på köttfärs tills den fått färg, tillsätt tomater och tomatpuré och puttra på i ca 20 minuter. Tillsätt grädde och kalvfond och fortsätt ca 20 minuter. Tillsätt morötter och vitlök och smaka av när morötterna vattnat av sig (ca 10 - 20 minuter) med kryddor och chilisås.

Servera med kokt spagetti alternativt tagliatelle som rörts om med en klick smör och stänk av svartpeppar i kastrullen efter att vattnet hällts av.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

En enkel ragu inspirerad sås

Köttfärs
Röd lök eller gul lök
Morötter
Selleri
Vitlök
Tomat pasta
Krossade tomater / eller hacka en mixad urval av olika smakrika små tomater
Grov malen svart peppar
Havs/fling salt
Chili flingor (ifall man vill ha lite sting)
Pasta vatten (ifall tillgång till det)
Knorr Fond ”du Chef” Kyckling
Oliv olja eller raps olja för tillagning av färsen och grönsakerna.
Mängden av ingredienser efter smak och tycke.
Låt såsen puttra i minst en timme på låg värme för att få ut smakerna bättre.

Permalänk

Gärna en skvätt vin i såsen!

Vin förhöjer smaken på all mat.
Jag använder alltid mycket vin när jag lagar mat.
Ibland har jag lite i den också.

Permalänk
Medlem

Många fina recept och tillvägagångssätt i tråden 👍🏻

De enskilt bästa knepen jag tar till är 1 gott om tid för att puttra. Då hinner kryddor dra och smaker sätta sig. MINST 45 min kvar på spis efter att allt är ihoprört, helst mer. 2 Gällande pastan så väljer jag en sort som är bred typ ”bandpasta”, ibland paparedelle (eller hur det nu stavas), inte spaghetti — absolut inte snabbpasta.

Trevlig helg vänner.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Det viktiga är att smaksätta köttet i god tid för den optimala smaken.
Idag får de lite selleri...
Det är en lång process detta för en köttfärssås som kommer bli klar i höst.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Generellt har jag en ganska traditionell köttfärssås, enda två grejerna jag gör annorlunda är nog att jag är väldigt generös med tomatpuré och kryddor. Sedan gillar jag att lägga på starksås för lite rikare smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Bästa köttförssåsen är stekt lök, selleri, morot, vitlök och tärnad högrev blandat med tomat, vin, kryddor som får koka till köttet faller sönder till en tjock mustig sås. Tar väl si sådär 4 timmar koktid.

Det är en gryta.. inte köttfärssås... som ska innehålla "köttfärs"

Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •

Permalänk
Medlem

Och som någon påpekade... Grädde hör inte hemma i en köttfärssås som baseras på bolognese.. är det grädde i är det mer en gräddstuvad köttfärs

Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •

Permalänk
Medlem

BLANDfärs... ALLTID BLANDfärs när jag gör köttfärssås. Nötfärs är för mager, vilket dock passar utmärkt till vissa andra rätter.

Sedan finhackad gul lök, tomatketchup och lite salt, vitpeppar och kryddpeppar.

Ibland gör jag den dock lite mer från grunden med färska hackade tomater. Sedan så kan jag variera på en sådär femtioelva olika sätt. xD Men detta är vanligast... snabbast o enklast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

BLANDfärs... ALLTID BLANDfärs när jag gör köttfärssås. Nötfärs är för mager, vilket dock passar utmärkt till vissa andra rätter.

Sedan finhackad gul lök, tomatketchup och lite salt, vitpeppar och kryddpeppar.

Ibland gör jag den dock lite mer från grunden med färska hackade tomater. Sedan så kan jag variera på en sådär femtioelva olika sätt. xD Men detta är vanligast... snabbast o enklast.

I regel skall det vara magert kött i köttfärssås. Kalv eller nöt

Nu är ju inte alltid nöt super magert finns ju mellan 8-20%

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Tabasco är ett måste för mig. Trodde fler kryddade med det...

Lite Tabasco droppat över tallriken är inte dumt, jag har fastnat för Tabasco Scorpion, bra bett i den och med god smak också. Har nästan slutat köpa vanlig Tabasco sedan jag hittade Scorpion, men en fördel med Tabasco är att man kan vara ganska generös in sin kryddning, man får vara sparsammare med Scorpion.

Hur som helst, passar mcket bra ihop med, eller i, köttfärssås.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

500g blandfärs
2-3 burkar mutti finkrossat
1 stor / 2 små gula lökar
2 klyftor vitlök
en minimal skvätt kanel
kryddpeppar (3 korn) och svartpeppar efter smak
12g salt
Färsk basilika
Ibland lite rödvin om det finns hemma annars brukar jag smaka upp det med en skvätt av någon typ av fond, typ oxfond, kalvfond, schalottenlökfond e.tc.
brukar slänga i mossiga tomater från kylen som jag mosar och finhackar.

När det är säsong för svensk stjälkselleri och färska morötter brukar jag göra en soffritto: https://www.zeta.nu/recept/soffritto/

Serveras med kungsörnens briljanta durumvete spaghetti på svenskt vete.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

I regel skall det vara magert kött i köttfärssås. Kalv eller nöt

Nu är ju inte alltid nöt super magert finns ju mellan 8-20%

Jo tack jag vet. Har tillrett köttfärssås många gånger med nötfärs av olika sorter, men det blir bara inte lika smakligt. Har faktiskt även provat kalvfärs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Jo tack jag vet. Har tillrett köttfärssås många gånger med nötfärs av olika sorter, men det blir bara inte lika smakligt. Har faktiskt även provat kalvfärs.

Själv tycker jag tvärtom, blandfärs gör den för fet för att kunna njutas av rikligt med riven ost typ parmigiano (eller som jag hörde någon säga, Farmer John)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Min köttfärssås är väldigt enkel och passar till pasta/lasagne men även utmärk att äta med ris eller med potatis.
Använder 800g blandfärs, en gul lök, salt, en påse tacokrydda, vitpeppar, krossad tomat (gärna smaksatt med chili eller vitlök), nån msk tomatpuré, lite vetemjöl, en köttbuljongkärning, lite soja och en skvätt vatten.
Låt allt koka ihop. Perfekt att frysa in i portioner och ta fram vid behov.

Permalänk
Medlem

140 g bacon
500 g köttfärs
1 gul lök, hackad
¾ dl tomatpuré
1½ dl rödvin
1 dl vatten
400 g passerade tomater
2 pressade vitlöksklyftor
1 tsk torkad oregano
salt och peppar

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersT:

Det är en gryta.. inte köttfärssås... som ska innehålla "köttfärs"

Jag håller inte med. När köttet kokats sönder blir det en färs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Jag håller inte med. När köttet kokats sönder blir det en färs.

Är inte färs något som är malt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är inte färs något som är malt?

Allvarligt bryr jag mig inte. Om du inte gillar min sås, laga den inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Allvarligt bryr jag mig inte. Om du inte gillar min sås, laga den inte!

Din sås är säkert jättegod. Det blir dock inte färs bara för att du kokar sönder köttet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Din sås är säkert jättegod. Det blir dock inte färs bara för att du kokar sönder köttet.

Köttfärssås är väl typ den försvenskade versionen av en italiensk Ragu bolognese som ibland innehåller köttfärs och ibland sönderkokade köttbitar. Båda kan kallas köttfärssås i min bok.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Är inte det ’pulled beef’ enligt dagens modeord?

Låter gott oavsett!

Permalänk
Medlem

Quornfärs eller svensk ekologisk köttfärs
Ketchup
Hamburgerdressing eller majonnäs
Champinjoner, majs, oliver, morötter
Grillkrydda, mer om man gillar stark mat
Tomatpure eller soja för att ge färg om det ser grått ut.

Brukar ta i den ordningen.