Året var 2000 – Pentium 4 höjer frekvensribban men missar målet

Permalänk
Melding Plague

Året var 2000 – Pentium 4 höjer frekvensribban men missar målet

Vi fortsätter vår resa genom tiden och blickar tillbaka på Intels något skakiga lansering av Pentium 4, vilken bjöd på höga klockfrekvenser men tveksam prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Kul läsning!

För egen del så hoppade jag över Pentium 4 helt, och gick från Celeron till Pentium III till AMD Duron, sen Athlon XP, sen Athlon 64.
Läget kändes inte helt olikt dagens, med lägre effekt och priser från AMDs sida, men ändå likvärdig eller bättre prestanda i spel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

Det var kul att vara AMD fan på den tiden

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Känns som det var igår

Permalänk
Medlem

Jag saknar den tiden för det hände så mycket på marknaden.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Ni glömde ta upp att Intel släppte P3 i 1,13Ghz för att försöka hänga med AMDs race när P4 inte presterade som dom önskade. Dock räknade P3an på 1,13Ghz fel och fick återkallas till slut.

Permalänk
Medlem

Hade en laptop med en vanlig lga 775 p4 CPU tror det var en 3,2 ghz.
Den var aldrig tyst Men jag var nöjd med prestandan.
Blev många timmar cod 4 på den.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kom igår min Intel Core2Quad Q6600, så häftigt att ha 4 kärnor, kändes som värsta monsterdatorn då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Missade första p4, gick från p3-933mhz (1ghz oc) till amd. Det var tider det 😂

Kul läsning Jonas 👍 uppskattas

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av firefreak:

Ni glömde ta upp att Intel släppte P3 i 1,13Ghz för att försöka hänga med AMDs race när P4 inte presterade som dom önskade. Dock räknade P3an på 1,13Ghz fel och fick återkallas till slut.

Jag fick avgränsa historiken lite för att hålla längden på artikeln nere, men ja det är mycket riktigt att Intel blev tvungna att återkalla Pentium III 1,13 GHz för att de inte fungerade korrekt vid den klockfrekvensen.

Permalänk
Medlem

Välskriven och spännande läsning! Tackar för den @JonasT och ser fram emot nästa tillbakablick.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Växte upp med företags PCs. Hade en dator med 1,7ghz willamette och en med 3,6ghz prescott hett värre.
Kul läsning!

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

Önskar jag hade en sån istället för min P2 på 333 mhz på retrodatorn! Klarar knappt spel från 97 och uppåt...

Permalänk
Medlem

Min AMD Duron 600 (mhz) @ 1050 Mhz sprang ju åttor runt det mesta redan innan Intel släppte sin PIII 1ghz, till en bråkdel av priset. Det var tider det

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

På den tiden låg datorn mig varmt om hjärtat, prescott låg inte mig varmt om hjärtat men varmt var det!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Känns som det var igår

IKR?

Känner mig urgammal nu efter att ha läst den artikeln.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Chromatic:

Önskar jag hade en sån istället för min P2 på 333 mhz på retrodatorn! Klarar knappt spel från 97 och uppåt...

Förstår precis din känsla. Satt på en Pentium II 300 MHz fram tills sommaren 2000 då jag växlade över till en Pentium III 733 MHz, och jäklar vilken skillnad det var!

Permalänk
Medlem

Otroligt rolig läsning, tack för detta!
Har precis byggt en "ny" retro PC med en PIII, 1GHz, så det här kom ju lägligt

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Passande att de idag lanserade deras nya bästa chip… 6.2GHz, bäst av allt, mer frekvens!

Ibland blir man förvånad när historien upprepar sig, men i det här fallet inte så mycket

Jag själv hade min första laptop med just Pentium M 1.5GHz, långt snabbare än min överklockade P4 3.2HT på det mesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Kom igår min Intel Core2Quad Q6600, så häftigt att ha 4 kärnor, kändes som värsta monsterdatorn då.

Ja där kom Intel tillbaka med buller och brak! Både duon och quaden sparkade rumpa

Permalänk
Medlem

AMD riktigt dominerade på den tiden sett till processorer. Saknar denna period mycket även om jag inte hade råd att hålla min dator uppdaterad då. Utvecklingen gick fortfarande fort och komponenter var inte billiga. Speciellt sett till hur illa de ofta åldrades, med ett fåtal undantag.

AMD Duron 800MHz samt Thunderbird XP 1800+ var vad jag körde privat fram tills det blev ett Core 2-baserat system först 2007. Vid den tidpunkten var bägge dessa datorer för längesedan för sega för att klara merparten av nyare spel. Var rätt tungt 2005 med 1800+ och ett Geforce 3 Ti 200 i många nyare spel.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Hade en laptop med en vanlig lga 775 p4 CPU tror det var en 3,2 ghz.
Den var aldrig tyst Men jag var nöjd med prestandan.
Blev många timmar cod 4 på den.

Hade något liknande själv. En Toshiba-laptop i rött/guld eller rött/silver när jag studerade. Desktop-CPU och P4 2,8GHz om jag inte minns fel. Batteritiden räknades i minuter och den blev varm. Häftig dator på sätt och vis men extremt otymplig att ha igång utan tillgängligt elnät. Hade aldrig köpt den själv utan var lånad i och med studierna.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Och för er som är intresserade av lite prestanda jämförelser så finns det här:
https://www.sweclockers.com/galleri/15202-millennium-monster-...

Och som en som pysslar med gamla system kan jag säga att de tidiga P4'orna och dess platform är ett klart steg upp från P3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Kom igår min Intel Core2Quad Q6600, så häftigt att ha 4 kärnor, kändes som värsta monsterdatorn då.

Ja... Snabba framsteg där. Jag gick från 1 kärna till 2 till 4 inom typ 3-4 år. Sedan var ju 2 kärnor det vanligaste innan 4 tog över som normen för många år framåt

Prestandaökningarna från den tiden (sent 90-tal till cs 2010) var stora och roliga.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag hade ett ASUS A7V266-E med VIA KT266A och en AMD Athlon Thunderbird på 1,2 GHz på den tiden. Behöll moderkortet ganska länge och uppgraderade senare processorn till en AMD Athlon XP 2000+ och den stod sig bra i flera år.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Förstår precis din känsla. Satt på en Pentium II 300 MHz fram tills sommaren 2000 då jag växlade över till en Pentium III 733 MHz, och jäklar vilken skillnad det var!

Sjukt, då kunde man äntligen spela Deus Ex xD Så jävla tungt spel för processorn...
Har ett Voodoo 3 som är helt meningslöst för 333mhz processor...

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig artikel. Gick själv över till AMD när deras Athlon 1,2GHz CPU kom. Då var man först bland kompisgänget att nå över 1GHz

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Ja jäklar vilket race man var med på när det gäller processoruppgraderingar på den tiden.
Jag gick just från en Celeron 466 ("P2-celoron") till en P3 933 Mhz . Otroligt lyft!
Sen till en P4-Celeron 1.7 GHz som jag överklockade en hel del (minns inte vad). Klart lyft men den lilla cache märktes i vissa lägen.
Sen en P4-Northwood 2.4 Ghz som jag krämade upp i 3.2 GHz (var mer eller mindre standard att dom gick att dra upp i det då).
Rejält lyft igen!
På typ 4-5 år så gick jag allltså från "cachemager" 466 Celeron till en till 3.2 Ghz uppklockad P4 med en stor "nortwoodcache".
Racet fortsatte, om än i lite mindre takt, ändå till Sandy Bridge med klassiska i7 2600k 2011. 4.6 Ghz. Grym prestanda. Den blev kvar till 2018 då prestandaökningarna nästan gick i stå tills 6-kärniga 8700k släpptes (ok släpptes oktober 2017, jag köpte den typ våren 2018).
Sen dess är det upptick i prestanda igen! Rejält lyft vid bytet till 13600k senast!
Kul att CPU-racet lever! (och tack för AMD och Ryzen för det!)
Anledningen till att jag kört intel genom åren är prestanda för DAW:s, musikproduktionsprogram (digitala studios). Där var Intel traditionellt överlägsna AMD. Numera är det nog hugget som stucket på den fronten, men jag håller mig till det beprövade...

Permalänk
Medlem

Fantastisk läsning, nostalgi och får en att tänka tillbaka på hur man dreglade över den tidens dustinkataloger (telefonkatalogstorlek).

Permalänk
Medlem

Nice trip down the memory lane.
Minns hur man satt och drömde på komplett och andra sidor med varukorgar som man aldrig skulle haft råd med. Sen fick man nöja sig med en grafikkortsupgrade i hem-pc:n (med Pentium 3 cpu) som farsan hade införskaffat via jobbet. Ett Geforce 2 MX. Äntligen kunde man lira UT och CS (OG CS, när det fortfarande bara var en mod till Half-life).

Bra skrivet @JonasT !

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Kul läsning, mer sånt!

Själv gick jag via en Pentium MMX 233Mhz till Pentium 3 500Mhz innan jag tillfälligt lämnade Intel för AMD via Athlon XP 2200 och därefter en Phenom II 1090T, så jag hoppade över Pentium 4 total. Phenom var ju lite av en miss skulle det visa sig då min bror skaffade en 2600K som daskade AMD rejält i stort sett allt tack vare högre IPC - ren, rå kraft i stället för två löjliga extra cores. Så därefter har det bara blivit Intel för hela slanten, trots att AMD nog ofta har bättre IPC-prestanda nu än vad du får från en Intel, speciellt om man räknar pris/prestanda. Det som mest håller mig borta från AMD den senaste tiden är vissa stabilitetsproblem.

Det verkar gå i vågor vilken plattform som presterar bäst, vilket är bra, det sporrar utvecklingen. Undrar om vi får en CPU som nosar på 10Ghz innan 2048? Men ärligt talat, är det egentligen någon som bryr sig om Ghz-racet nu förutom tillverkarnas marknadsföringschefer och kidsen som de vänder sig till? Större siffror ger mer försäljning, det är sen gammalt. Ser personligen fram emot mer strömsnåla processorer med samma prestandautvecklingskurva som vi sett de senast åren. Var en stor ögonöppnare när man såg hur lite effekt de senaste grafikkorten från Nvidia drar i idleläge till exempel. Samma sak med de senaste generationernas CPU:er. Det går åt rätt håll. Nu är det bara spikarna vid bruk som skall hamras ner lite till.