Krönika: Snälla, sluta kalla allt för AI

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Snälla, sluta kalla allt för AI

Calle raljerar om AI-hype och ställer sig frågan om nyttan riskerar att överskuggas av blind tro på framtiden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Håller med till viss del. Mycket hype och löst folk. Som jurist som testat ett par generativa AI-verktyg kan jag dock konstatera att det är en smärre revolution. Det juridiska yrket kommer att förändras stort men på lång sikt och på kort sikt får vi jurister väldigt effektiva verktyg.

Permalänk

Kanske man hypar upp sig om man inte vet vad AI faktiskt är, och jag räknar in skynet-rädda här. För dem ser AI ut att vara en magisk låda. De kommer förmodligen bli besvikna. Däremot är det mycket de kan göra, och utvecklingen kommer gå mycket snabbt där.

Oavsett vad man hoppas, kommer AI ersätta och förändra många jobb. Det är vad vi bör förbereda oss på, det är något jag önskar att politikerna förberedde sig för med ett modernare ekonomiskt system. All annan diskussion känns som en distraktion från dessa verkliga problemen som måste lösas.

Rekommenderar Yuval Noah Harari för de som vill veta mer om risker. Han är inte emot AI, men har en mogen syn på risker som faktiskt finns.

Permalänk

Ai är som Internet, smartphones, cloudlagring, film/musiktjänster, internetuppkopplade kameror och annat.
Mycket tjat om detta, nu några år senare är det typ ingen som använder något av dessa saker ovanför.

Min åsikt kring Ai är att det är olika bra på olika saker. Dessa generella Ai är ofta riktigt dåliga på teknik. Och med det menar jag att de hittar på saker ur tomma intet och är helt tvärsäkra på detta.

Inom andra saker så är Ai bra och jag har använt Ai för saker och delvis genom detta vunnit affärer.

*edit*
Det speciella med Ai är att det för användaren egentligen inte kostar något. När folk gick från dumbphones till smartphones så fick de köpa en dyr mobil, ändra deras vanor med hur de sköter om denna och ladda mobilen varje dag. De behövde även skaffa dyrt surfabonnemang för att verkligen nyttja den.

Medans Ai, ja det finns helt gratis att använda nu. Folk behöver ingen speciell hårdvara eller abonnemang, det är bara använda. Detta leder till att det mer är en fråga om vilja/intresse ifall man vill använda Ai eller inte.

Permalänk
Medlem

Det finns saker som AI kan göra bra, diverse optimeringsproblem och approximeringar, framförallt när saker behöver ske relativt snabbt

Än så länge är vi långt ifrån riktig intelligens och kreativitet, de fungerar mer som en smart sökmotor som klipper och klistrar

Men det mesta som kallas ai idag är bara vanliga algoritmer med någon detalj som görs med ett nätverk eller inte ens det. Buzzwords som driver sälj i någon galen chefs sinne

Permalänk

Till skillnad ifrån blockchain Crypto ser jag tydligt hur AI kan hjälpa människor på riktigt, det vill säga förbättra deras liv. Ett tydligt exempel tycker jag är.

https://www.bemyeyes.com/language/swedish hjälper blinda personer att se.

AI är hypat, men till skillnad med Crypto förstår jag denna Hypen.

Personligen har AI gett mig självförtroende. Hjälpt mig i min yrkesroll, mitt skolarbete, min kommunikation och mitt skapande. Jag är väldigt tacksam för allt som Ai har gett mig och rekommenderar många att använda för vi behöver som kollektiv sätta oss in i detta så vi kan disskutera fenomenet då det kommer påverka oss alla.

Därmed sagt så finns det många läskiga saker med AI och jag tror många är rädda inför detta som kommer förändra så mycket, och som vi inte förstår.

Permalänk
Medlem

Är en stor pet peeve för mig att allt kallas "AI" istället för maskinlärning eller andra mer korrekta termer, men det är tyvärr marketing i ett nötskal att saker får namn som inte alls stämmer men det låter bra.

Kan definitivt se att det kommer starta en stor "kris" där folk förlitar sig väldigt mycket på tjänster som ChatGPT och liknande då de ofta ger ut totalt fel information och listar aldrig källor till vart saker kommer ifrån så blir helt omöjligt för folk att snabbt se om det är information de kan lita på eller inte.

Kommer starta en generation av accidental misinformation om det börjar användas tillräckligt mycket, hell såg nyss en nyhet om ett publicerat vetenskapligt dokument som literally första meningen gjorde det solklart att det var en ChatGPT prompt som skapat den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Är en stor pet peeve för mig att allt kallas "AI" istället för maskinlärning eller andra mer korrekta termer, men det är tyvärr marketing i ett nötskal att saker får namn som inte alls stämmer men det låter bra.

Kan definitivt se att det kommer starta en stor "kris" där folk förlitar sig väldigt mycket på tjänster som ChatGPT och liknande då de ofta ger ut totalt fel information och listar aldrig källor till vart saker kommer ifrån så blir helt omöjligt för folk att snabbt se om det är information de kan lita på eller inte.

Kommer starta en generation av accidental misinformation om det börjar användas tillräckligt mycket, hell såg nyss en nyhet om ett publicerat vetenskapligt dokument som literally första meningen gjorde det solklart att det var en ChatGPT prompt som skapat den.

Nu är ju maskininlärning en del av det som utgör begreppet artificiell intelligens, så att kalla det AI är ju inte direkt fel. Sedan att man gärna säger att man använder AI när det i själva verket bara utgör en ytterst liten del av helheten är en annan sak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk

Den "generativa AI" som marknadsförs idag är en kraftfullare version av tangentbordet i din smartphone i princip. "Efter ord A brukar oftast B, C, eller D komma." Sen med större datorkraft bakom man kan då snabbare säga "Efter orden A, B, och C i den ordningen så brukar något likt D, E, och F vara vanligt".

Det är alltså ett verktyg för när man måste ordbajsa och verka viktig genom att skriva något långt och svårläst (juridik är ett utmärkt exempel).

Edit: "AI" kommer alltså effektivisera framtiden genom att automatisera bort egentligen meningslös formalia. Perfekt för de som har så kallade "e-post-jobb" tills dess att golvet rycks bort under en då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Nu är ju maskininlärning en del av det som utgör begreppet artificiell intelligens, så att kalla det AI är ju inte direkt fel. Sedan att man gärna säger att man använder AI när det i själva verket bara utgör en ytterst liten del av helheten är en annan sak.

För mig handlar det om mer på koncept nivå snarare än hur definitionen av "artificiell intelligens" används idag. För mig så betyder artificiell intelligens något som bara existerar inom sci-fi idag, saker som Skynet eller Data från Star Trek men det är inte hur det används av resten av världen. Inget har kommit ens i närheten av ett faktiskt intelligent medvetande, allt är mer eller mindre bara extremt komplicerade prediction trees. För mig så om det är artificiellt skapat och om svaret är Ja till frågan "Är det levande?" så är det artificiell intelligens.

Men ja, jag vet att det inte är hur termen används idag men jag tycker det är hur den borde användas och termer som maskinlärning eller andra mer specifika termer används för saker som idag bara klumpas ihop som "AI" för det låter bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojomondag:

Till skillnad ifrån blockchain Crypto ser jag tydligt hur AI kan hjälpa människor på riktigt, det vill säga förbättra deras liv. Ett tydligt exempel tycker jag är.

https://www.bemyeyes.com/language/swedish hjälper blinda personer att se.

Det är inte AI? Enligt sidan är det volontärer som hjälper till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

För mig handlar det om mer på koncept nivå snarare än hur definitionen av "artificiell intelligens" används idag. För mig så betyder artificiell intelligens något som bara existerar inom sci-fi idag, saker som Skynet eller Data från Star Trek men det är inte hur det används av resten av världen. Inget har kommit ens i närheten av ett faktiskt intelligent medvetande, allt är mer eller mindre bara extremt komplicerade prediction trees. För mig så om det är artificiellt skapat och om svaret är Ja till frågan "Är det levande?" så är det artificiell intelligens.

Men ja, jag vet att det inte är hur termen används idag men jag tycker det är hur den borde användas och termer som maskinlärning eller andra mer specifika termer används för saker som idag bara klumpas ihop som "AI" för det låter bra.

Jag tänker att många ser på AI på det sätt du beskriver, nämligen som något hämtat ur sci-fi. Självfallet drar företagen nytta av det när de marknadsför sina produkter. Att istället kalla det ML eller NLP etc. är kanske ärligare, men flyger antagligen över huvudet på gemene man. Irriterande eller ej så handlar ju marknadsföring just om att skapa intresse för produkten och att då inte använda AI som dragplåster vore ju idiotiskt ur den aspekten.

Själv är jag av åsikten att AI inte behöver betyda medvetande. En maskin kan uppvisa intelligent beteende utan att det finns något medvetande bakom. För att få kallas AI räcker det att en maskin kan lära sig ett beteende utan att någon har programmerat det specifikt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Själv är jag av åsikten att AI inte behöver betyda medvetande. En maskin kan uppvisa intelligent beteende utan att det finns något medvetande bakom. För att få kallas AI räcker det att en maskin kan lära sig ett beteende utan att någon har programmerat det specifikt.

Blir komiskt den dagen vi faktiskt skapar en självmedvetande artificiell intelligens och de skickar ut med fanfarer "We finally achieved artificial intelligence!" och ingen förstår varför de är så glada då det redan "existerat" hur länge som helst!

Vad kommer de använda för term då, "true artificial intelligence", "real artificial intelligence" eller nått sånt komiskt. Fast kan nästan garantera att det är termer som kommer användas långt före det när nån firma inte kan stå ut tillräckligt i deras marketing inom industrin och måste hitta nått sätt att se mer imponerande ut än deras competition.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Blir komiskt den dagen vi faktiskt skapar en självmedvetande artificiell intelligens och de skickar ut med fanfarer "We finally achieved artificial intelligence!" och ingen förstår varför de är så glada då det redan "existerat" hur länge som helst!

Vad kommer de använda för term då, "true artificial intelligence", "real artificial intelligence" eller nått sånt komiskt. Fast kan nästan garantera att det är termer som kommer användas långt före det när nån firma inte kan stå ut tillräckligt i deras marketing inom industrin och måste hitta nått sätt att se mer imponerande ut än deras competition.

Nja, det är redan ett etablerat begrepp, nämligen generell intelligens (AGI). Det vi har idag är det som ofta kallas narrow eller weak AI, d.v.s. den har ett specifikt och begränsat kunskapsområde som exempelvis ansiktsigenkänning eller att rekommendera filmer och serier baserat på vad du tidigare har kollat på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Sedan det sena 90-talet har jag varit djupt engagerad i datorteknik, genomlevt internetrevolutionen, en epok då vi gick från BBS till webbsidor och IRC, vilket i retrospekt var en betydande händelse.

Intresset för kryptovalutor har främst varit drivet av möjligheten att få en återbäring på de dyra grafikkort jag investerat i. Tekniken är cool, men det är typ det.

Ingenting av detta kan jämföras med den nuvarande utvecklingen inom AI. Som någon som använt AI i mina dagliga projekt under ett tag nu, blir jag lite fundersam på de som skriver den här typen av artiklar. Vad är det som ni inte ser? Ja, alla är vi ju olika. Hursomhelst, som utvecklare finner jag det oerhört värdefullt att använda AI som ett verktyg i mitt dagliga arbete; det gör att allt går mycket snabbare. Skönt att ha en Einstein som bollplank. Man kan kan enkelt ta sig an nya utmaningar utan att behöva gå in på djupet och lära sig alla detaljer själv. Men, för de som ännu inte förstår dess användningsområden, tro mig, det kommer inte dröja länge innan ni gör det. Anpassningen för dem som inte är lika teknikintresserade som jag kommer förmodligen ta lite mer tid.

Permalänk
Medlem

Jag tror det mesta av ai kommer användas till skadliga ändamål. Precis som ca.90% av all e-post som flödar ute på nätet är spam anar jag att 90% av all ai kommer bli nåt motsvarande, nåt oönskat, nåt man måste filtrera bort.

Falska "nyheter", falska bilder och filmklipp, betydligt trovärdigare spam med bättre översättningar och kanske grundat på en personanalys utifrån reklam och vilka webplatser man varit inne på, osv.

Sedan finns de där återstående procenten där ai används seriöst och där det blir nåt bra, det används till positiva saker, men jag anar att det kommer bli betydligt svårare att filtrera bort skräpet än det är att filtrera e-posten.

Jag har en förhoppning om att internet så småningom byggs om, ut med det hopplöst utdaterade 1960-talssystem vi har idag och in med ett helt nytt, nya protokoll med krav på registrering av varje användare så man inte längre kan vara helt anonym, där det blir tekniskt omöjligt att "köra omkring utan nummerskylt". Varje nätverkskrets har ett unikt id inetsat och går inte ändra nånstans, och man måste regga sig som ägare för att få köpa en sådan krets och isp måste låsa upp trafik från det numret för att det ska gå använda.
Nånstans finns ett nationellt "bilregister", id-register som kan slå upp alla numren och se vem som är ägare och exakt var den här trafiken kommer ifrån. Slut på tiden med 100% anonymitet, mer som i biltrafiken där varje fordon har en nummerskylt och man ser vilket land skylten är från, men vanligt folk och företag ser inte namn eller andra personuppgifter. Då tror jag fifflandet skulle minska drastiskt och med det får man bort merparten av all spam, propaganda, falska nyheter och sånt skräp. Liksom jag inte har nåt emot att det är en nummerskylt på mina fordon skulle jag inte ha nåt emot en nummerskylt på nätverkskortet, men i detta fall "instansad i plåten" och går inte skylta om.

Jag befarar också ai kommer göra det helt hopplöst att använda telefon framöver. Idag när man ringer nånstans "säg ditt ärende" och så ska den försöka räkna ut vad jag säger och koppla dit. Framöver blir man väl inte ens kopplad, man bara pratar med den där och den översätter till text som hamnar på fel skärm, fel avdelning, feltolkat, ingen mänsklig inblandning nånstans.

Nån som kommer igåg förr när man skulle skriva "datasiffror" på blanketterna? Skrev man inte exakt som anvisat, t.ex en liten tendens till handstil, en knorr på 2an, streck på 7an, ingen fot på 1an osv, då misslyckades inläsningen. Det där kommer helt säkert tillbaka, men på andra sätt, när ai inte kan förstå dialektala ord, man behöver "tala rikssvenska" och inte skånska, värmländska, gotländska eller nåt sånt, för då blir allt bara kaos i ai'n, och man får inte ha en lågfrekvent röst som jag har för då hör den ingenting.

Det kommer bli en utmaning för alla att sålla bort skräpet, så det som faktiskt är bra med ai kommer fram. Det kommer nog bli en våg av att allt heter "ai", precis som allt för nåt 20-30 tal år sedan hette "turbo". Det var turbo i datorn, i stereon, dammsugaren, tvättmaskinen, i alla möjliga vitvaror och brunvaror, men jag har aldrig någonsin sett en sådan turbin i någondera. Ser man längre tillbaka, till 60-70 talet, då stog det "solid state" på allt möjligt, eller en liten skylt "12 transistors" för att indikera hur transistoriserad apparaten var, på 80-talet kom "microprocessor" och "microcontroller" som skylt på det ena och det andra. Lika tror jag det blir med ai, det kommer stå ai på precis allt, även sånt där det är tekniskt omöjligt att det finns, t.ex en ai musmatta, en ai kontorsstol osv. Vi kommer bli överösta av det de närmsta 10 åren innan det så småningom lugnar ner sig. Den stora svårigheten blir att få bort allt dåligt med det och lyfta fram det som är bra, och det kommer gå snett i många många fall tills vi är där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Är en stor pet peeve för mig att allt kallas "AI" istället för maskinlärning eller andra mer korrekta termer, men det är tyvärr marketing i ett nötskal att saker får namn som inte alls stämmer men det låter bra.

Kan definitivt se att det kommer starta en stor "kris" där folk förlitar sig väldigt mycket på tjänster som ChatGPT och liknande då de ofta ger ut totalt fel information och listar aldrig källor till vart saker kommer ifrån så blir helt omöjligt för folk att snabbt se om det är information de kan lita på eller inte.

Kommer starta en generation av accidental misinformation om det börjar användas tillräckligt mycket, hell såg nyss en nyhet om ett publicerat vetenskapligt dokument som literally första meningen gjorde det solklart att det var en ChatGPT prompt som skapat den.

EXAKT, som jag tjatat om att SWEC ska sluta använda AI om maskininlärning. Tilltron till dessa verktyg är dessutom allt för hög, inklusive från mig själv, nu när jag har sett en del riktiga felaktigheter proklameras som fakta av ChatGPT förstår jag hur kassa dessa system är.

Permalänk
Medlem

Om det nu fanns AI borde inte Google eller Microsoft kunna stoppa all spam, scam, phishing jag får på mina respektive mailkonton?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Kan definitivt se att det kommer starta en stor "kris" där folk förlitar sig väldigt mycket på tjänster som ChatGPT och liknande då de ofta ger ut totalt fel information och listar aldrig källor till vart saker kommer ifrån så blir helt omöjligt för folk att snabbt se om det är information de kan lita på eller inte.

Kommer starta en generation av accidental misinformation om det börjar användas tillräckligt mycket, hell såg nyss en nyhet om ett publicerat vetenskapligt dokument som literally första meningen gjorde det solklart att det var en ChatGPT prompt som skapat den.

Samma sak sades om Wikipedia.

Permalänk
Medlem

Ni som förklarar utförligt hur AI är en ordbajsare är bara för roliga. Ni drogs med i den initiala hajpen, fixat ett OpenAI konto, chattat med ChatGPT och konstaterat att det är värdelöst. Det är den kunskap och erfarenhet ni har om AI.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Det är inte AI? Enligt sidan är det volontärer som hjälper till.

https://openai.com/customer-stories/be-my-eyes

De använder Ai.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MORD:

Ni som förklarar utförligt hur AI är en ordbajsare är bara för roliga. Ni drogs med i den initiala hajpen, fixat ett OpenAI konto, chattat med ChatGPT och konstaterat att det är värdelöst. Det är den kunskap och erfarenhet ni har om AI.

Ja, det är så med det mesta. Precis samma problem med VR där man kan uttala sig efter att ha testat på Google Cardboard för 10 år sedan.

Permalänk
Medlem

Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

*edit*
Det speciella med Ai är att det för användaren egentligen inte kostar något. När folk gick från dumbphones till smartphones så fick de köpa en dyr mobil, ändra deras vanor med hur de sköter om denna och ladda mobilen varje dag. De behövde även skaffa dyrt surfabonnemang för att verkligen nyttja den.

Medans Ai, ja det finns helt gratis att använda nu. Folk behöver ingen speciell hårdvara eller abonnemang, det är bara använda. Detta leder till att det mer är en fråga om vilja/intresse ifall man vill använda Ai eller inte.

Nja, det är gratis för privatpersoner att göra det AI kan göra just nu. Generera text o bild. Om du vill att den ska göra något specifikt som passar ditt företag så måste du träna en egen modell. Och det kostar både tid o pengar o resurser. Inget billigt.
Vi har för närvarande en besparingsgräns på minst en halv miljon för att vi ens ska börja träna en proof of concept när avdelningar kommer med önskemål om AI.
Sen kommer underhåll av AI:n. Ditt företag uppdaterar lite villkor? Tyvärr finns ingen untrain på gamla villkoren utan det är bara att träna om det från början. Börjar så smått komma metoder för att hantera det här i moduler som du lägger i en RAG.

Jag ser AI som ett kraftfullt verktyg som kommer skapa lika många jobb som det tar bort. Ungefär som alla tidigare revolutioner

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Nja, det är gratis för privatpersoner att göra det AI kan göra just nu. Generera text o bild. Om du vill att den ska göra något specifikt som passar ditt företag så måste du träna en egen modell. Och det kostar både tid o pengar o resurser. Inget billigt.
Vi har för närvarande en besparingsgräns på minst en halv miljon för att vi ens ska börja träna en proof of concept när avdelningar kommer med önskemål om AI.
Sen kommer underhåll av AI:n. Ditt företag uppdaterar lite villkor? Tyvärr finns ingen untrain på gamla villkoren utan det är bara att träna om det från början. Börjar så smått komma metoder för att hantera det här i moduler som du lägger i en RAG.

Jag ser AI som ett kraftfullt verktyg som kommer skapa lika många jobb som det tar bort. Ungefär som alla tidigare revolutioner

Jag syftar på att använda Ai är gratis och självklart kan man köpa betalversioner.
Så argument att inte använda Ai alls handlar ej om ekonomi. Det är inget folk behöver skaffa extra vilket gör att inkörsporten att börja använda Ai är liten.

Sedan kostar det tusan att träna upp modeller och jag har fördomar att de flesta Ai projekt egenligen hade varit misslyckade om man endast ser på kostnaden och slutresultatet och ignorerar att Ai har varit inblandad och ger detta Ai ett mervärde för att det i framtiden kan bli bättre.

Jag upptäcker dock att Ai behövs hela tiden. Man kommer ständigt på problem där man inser att lite kod för att göra något skulle kunna vara bra. Väldigt många håller med, men absolut ingen tänker få för sig att skriva denna lilla kod om de ej får göra det på arbetstid. Så det blir att den lilla förbättringen aldrig blir gjord. Med Ai som hjälper en så kanske man kan få till detta i sitt vanliga arbete.

Så Ai kan hjälpa med mycket arbete som man skulle kunna göra själv, men man har inte tid.

*edit*
Mitt påstående mycket IT jobb måste nästan ha Ai i sig. Det är för många personer som gör samma momentana uppgift om och om igen, de kan effektivisera det. Men de får ej lägga arbetstid på att försöka effektivisera jobbet. Där Ai kan rejält snabba upp arbetet med att effektivisera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

EXAKT, som jag tjatat om att SWEC ska sluta använda AI om maskininlärning. Tilltron till dessa verktyg är dessutom allt för hög, inklusive från mig själv, nu när jag har sett en del riktiga felaktigheter proklameras som fakta av ChatGPT förstår jag hur kassa dessa system är.

Problemet är väl snarare att allmänheten har den felaktiga uppfattningen att AI innebär en allvetande och medveten maskin.

AI är ett paraplybegrepp som innefattar många olika teknologier och områden. Maskininlärning omfattas av AI och ska man hårdra det så är även begreppet maskininlärning i sin tur ett paraplybegrepp för bl.a. neurala nätverk, reinforcement learning, regressionsanalys o.s.v. I vissa fall kanske flera tekniker används medan i andra fall kanske man "bara" använder linjär regression.

Det är enklare att helt enkelt kalla allt detta för AI (eller kanske hellre AI-teknologi) än att börja gå ned på detaljnivå.
Gemene man har sannolikt hört talas om AI, men kanske inte känner till maskininlärning. Ur ett marknadsföringsperspektiv är det således smart att använda AI som benämning (och ej heller felaktigt).

Distinktionen här är ifall man väljer att benämna det som en AI (vilket antyder en specifik, nästan personifierad, entitet) eller enbart AI (som då snarare antyder just AI-teknologi).

Sedan är det klart att AI är hett just nu, så det är klart att man gärna lyfter fram att man använder det i sina produkter, även om det är en obetydlig del som det används till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Samma sak sades om Wikipedia.

Fast wikipedia citerar ju sina källor generellt sett medans ChatGPT gör inget sånt.

Skulle definitivt vara mindre oroande om de började citera källor på samma sätt men med tanke på hur de tränar sina modeller så vette fan om det skulle vara lätt att få de att göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Fast wikipedia citerar ju sina källor generellt sett medans ChatGPT gör inget sånt.

Skulle definitivt vara mindre oroande om de började citera källor på samma sätt men med tanke på hur de tränar sina modeller så vette fan om det skulle vara lätt att få de att göra.

Vissa Ai chatar ger källor.
Problemet jag ser är att vi alla är olika säkra på saker. Det är svårt att formulera där man beskriver hur säker man är, man får även tänka att vissa saker är i gråzonen, kanske bryter personen emot garantin etc om den gör något?

De flesta Ai chatar är däremot tvärsäkra på allt de skriver, det ser på alla sätt ut som att de vet vad de pratar om. Frågar man Ain, tillhör verkligen Skåne Danmark, så kan man få till svar tillbaka att skåne tillhör Danmark och man borde vara mer källkritisk till saker man läser på internet och sedan länka till olika sidor som tar upp källkritik.
-Nu testade jag på en annan fråga än skåne tillhör Danmark, men det var ingen åsiktsfråga utan en fråga som bara har ett korrekt svar.

*edit*
Något intressant är att Ai utvecklas i olika världsdelar. Där jag tror att de kommer se till så folket får det svar som de önskar folket ska få. Det blir intressant om utvecklingen går emot att folk dagligen använder Ai för att få svar på olika frågor.

Permalänk
Medlem

För ett par dagar sedan försökte jag få fram hur begreppet "AI" definierades. Läste främst på wikipedia, men kom ganska snabbt fram till att vi bara borde sluta använda termen.

Definitionerna varierade från "något som klarar turingtrstet" till "något som kan lösa svåra problem". Det är något närmare den senare definitione som börjat användas överallt nu. Vi har ju även pratat om att "spela mot en AI" i ett par decenier nu, som använder samma definition. Men använder vi denna definitionen kan jag inte se vad som skilljer en AI från en algoritm..

Flera i denna tråden, och även andra jag pratat med verkar tycka att det är sen tidigare definitionen vi bör amvända. Den logger väldigt nära vad som menas med AGI om jag förstått det rätt. Oavsett så använder vi den definitionen så finns ingen AI än. Och även om många tycker att det är den definitionen som bör användas, så är det långt för sent. Världen kommer inte backa på allt som börjat kallas för AI.

Mitt bästa förslag är att sluta använda termen och förtydliga vad vi pratar om. "AI" är aldeles för luddigt. Specifiera istället om du pratar om AGI, en algoritm, ML, DL, LLM, etc.

Permalänk
Medlem

Läste intressant om AI biotec som lär kunna bota allt möjligt genom att modellera proteiner.
https://go.behindthemarkets.com/btm-end-disease/
Varning för investment clickbait paywall