Misstänker köp av miningkort

Permalänk

Misstänker köp av miningkort

Köpte två st 3080 från samma säljare på Tradera. Det ena kortet fungerar utan problem medans det andra drar upp till 80 grader direkt det belastas. Då slutar det komma signal på såväl dp som hdmi men datorn och grafikkort verkar jobba på som vanligt.
Har skickat meddelanden till säljaren via både sms och via tradera men inget svar. Så nu har jag anmält det hela till Tradera, kanske tur jag tog köpskyddet.
Men hur kan det tänkas gå till nu? Får jag pengarna tillbaka via den där försäkringen? Får jag behålla kortet eller ska det skickas tillbaka? Tror ju att det borde räcka med att repasta men vägrar göra det då jag betalat 5700 för ett 3080.

Permalänk

Kan tillägga att om jag tvingar datorn till nedstängning och omstart efter att det slutat fungera så hoppar det igång igen. Tills nästa gång det får upp temperatur

Permalänk
Medlem

Är det 80c eller 80c på Hotspot?
Är det 80c på hotspot är det inte värmen.
Ta en bild på alla sensorer när kortet belastas. Tex GPU-Z är bra på det.

Vad som händer nu kan jag inte svara på, men självklart ska du försöka med köpskyddet om dom var listade som fullt fungerande.

Vad stod det egentligen i annonsen?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Använde msi afterburner och valde gpu temp, och högsta tempen jag hann notera var 82. Vet att dom ska klara närmare 90. Antog att den mäter själva gpuprocessorns temperatur. Kortet är ej monterat längre då grabben dessutom skulle ta med datorn till hans mamma.
Stod såhär i annonsen:
Säljer ett ASUS TUF GAMING GeForce RTX 3080 10GB GDDR6X.
Kartong finns.
Nyskick och Presterar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_J81:

Använde msi afterburner och valde gpu temp, och högsta tempen jag hann notera var 82. Vet att dom ska klara närmare 90. Antog att den mäter själva gpuprocessorns temperatur. Kortet är ej monterat längre då grabben dessutom skulle ta med datorn till hans mamma.
Stod såhär i annonsen:
Säljer ett ASUS TUF GAMING GeForce RTX 3080 10GB GDDR6X.
Kartong finns.
Nyskick och Presterar utmärkt.

RTX 3000 klarar 82c sedan är det thermal throttle. De kanske"klarar" högre men inte i full fart. Något är fel om du når 82 på GPU-temp.
Snurrar fläktarna?

Du har ju ingen garanti mot privatpersoner så om kortet är trasigt är det ju trist, vet inte hur köpskyddet funkar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

RTX 3000 klarar 82c sedan är det thermal throttle. De kanske"klarar" högre men inte i full fart. Något är fel om du når 82 på GPU-temp.
Snurrar fläktarna?

Du har ju ingen garanti mot privatpersoner så om kortet är trasigt är det ju trist, vet inte hur köpskyddet funkar.

Du har faktiskt fortfarande ett slags köpskydd mot privatpersoner 😊 det är bara att det är mer omständigt och kan behövas rättegång...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du har faktiskt fortfarande ett slags köpskydd mot privatpersoner 😊 det är bara att det är mer omständigt och kan behövas rättegång...

Ja jo, men summan 5700kr kommer läggas ned. Det går att ta det via swishnumret, lexbase/ratsit, skatteverket och sedan kronofogden om man vill också. Jag menar att det inte är så jäkla enkelt som mot ett företag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kanske är ett modifierat BIOS/firmware?

OBS!!! kontrollera att det är rätt kort i länken:

https://www.asus.com/motherboards-components/graphics-cards/t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_J81:

Köpte två st 3080 från samma säljare på Tradera. Det ena kortet fungerar utan problem medans det andra drar upp till 80 grader direkt det belastas. Då slutar det komma signal på såväl dp som hdmi men datorn och grafikkort verkar jobba på som vanligt.
Har skickat meddelanden till säljaren via både sms och via tradera men inget svar. Så nu har jag anmält det hela till Tradera, kanske tur jag tog köpskyddet.
Men hur kan det tänkas gå till nu? Får jag pengarna tillbaka via den där försäkringen? Får jag behålla kortet eller ska det skickas tillbaka? Tror ju att det borde räcka med att repasta men vägrar göra det då jag betalat 5700 för ett 3080.

Hade dylikt situation med Traderaköp där (+ Paypal som mellanhand), där likt dig, inget svar efter viss tid, och efter blivit ombedd att göra polisanmälan, så till slut med all bevisning fick jag rätt och återbetald i detta fall via Paypal, så om du valt Paypal så går på det sättet, tar ett par månader dock i värsta fall, så ju tidigare du kan göra polisanmälan ( och lär bli nedlagt...), ju snabbare kommer Paypal nog att komma till beslut baserat på din bevisning att säljare gjort fel och du blir återbetald.

Om inte via Paypal, så vet inte om då du även behöver rapportera in köpet till kortutgivaren, då trots att är Tradera köpskydd, vill Tradera att det är andra parter som ska lösa det ( så att ta betalt för något som andra ska göra, vet inte hur det funkar lagligt, men men... kanske Tradera ersätter den parten).

Så är bara att köra med dem stegen så kommer nog bli löst snarast så länge du har visst underlag som är till din fördel. Lycka till !

Permalänk
Medlem

För det första borde du misstänkt något bara av att säljaren hade två st 3080. För det andra spelar det ingen roll om ena går svalare än det andra. De flesta 30-korten med GDDR6X går väldigt varmt. Botemedlet är nya thermalpads och pasta.
Vet inte vad du har för rättigheter, men har du inte ställt frågan om mining och köpt korten har jag svårt att se att du på papper blivit lurad.

Är nästan säker på att nya pads och pasta kommer lösa problemen. Så där blir det när korten går för varmt. Får du bild en stund efter och det kraschar och du inte får bild igen är det säkert att säga att det kraschar pga värme.

Om du väljer att vägra fixa problemet är det ju trist. Det är inte särskit svårt och behöver inte bli så dyrt, men man väljer samtidigt själv att betala det man gör på begagnat. När jag säljer kort lägger jag alltid upp benchmark resultat, temperaturer med mera så köpare får så mycket info som möjligt. Erbjuder även att provköra på plats. Men köpare får också ta lite ansvar och begära den informationen dom vill ha så affären blir bra.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Missvisande namn på tråden. Vad är det som skulle peka på att det är ett miningkort? Att det blir varmt?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Missvisande namn på tråden. Vad är det som skulle peka på att det är ett miningkort? Att det blir varmt?

Absolut ingenting egentligen. Nästan alla 30-kort har urkassa pads och pasta från fabrik. Bara att vissa klarar sig bättre än andra. Har bytt på alla jag köpt och alltid fått ner temperaturerna med 20c iaf. Så länge man kör mjukare pads är det superenkelt. Helst inte Thermal Grizzly. Gelid Extreme är dom bästa enligt min mening. Korten börjar bli gamla nu också, så dom dåliga padsen har gjort sitt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av mrnez:

För det första borde du misstänkt något bara av att säljaren hade två st 3080. För det andra spelar det ingen roll om ena går svalare än det andra. De flesta 30-korten med GDDR6X går väldigt varmt. Botemedlet är nya thermalpads och pasta.
Vet inte vad du har för rättigheter, men har du inte ställt frågan om mining och köpt korten har jag svårt att se att du på papper blivit lurad.

Är nästan säker på att nya pads och pasta kommer lösa problemen. Så där blir det när korten går för varmt. Får du bild en stund efter och det kraschar och du inte får bild igen är det säkert att säga att det kraschar pga värme.

Om du väljer att vägra fixa problemet är det ju trist. Det är inte särskit svårt och behöver inte bli så dyrt, men man väljer samtidigt själv att betala det man gör på begagnat. När jag säljer kort lägger jag alltid upp benchmark resultat, temperaturer med mera så köpare får så mycket info som möjligt. Erbjuder även att provköra på plats. Men köpare får också ta lite ansvar och begära den informationen dom vill ha så affären blir bra.

Nu kanske man som säljare ska vara öppen om brister på sina ex om det finns några respektive om de använts för mining i beskrivningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu kanske man som säljare ska vara öppen om brister på sina ex om det finns några respektive om de använts för mining i beskrivningen.

Självklart, under förutsättning att säljare faktiskt vet om eventuella brister. Många som köper saker använder dom inte tillräckligt för att veta allt dock. Finns säkert folk som sitter med ett RTX 4090 och spelar Sudoku. Nu tror inte jag en säljare med två st 3080 sitter och spelar Sudoku, men hur man ska kunna bevisa att säljaren visste om eventuella problem är ju intressant! Sen vet vi som sagt inte att personen pysslat med mining, så det kan man nästan lägga åt sidan tills det är bekräftat.
Det finns däremot lite tecken man kan se på ett kort hur det använts. Men pads torkar även ut för oss gamers och läcker sin olja när dom blir kassa.

Visa signatur

Permalänk

Tänkvärda ord, tack så mycket. Åkte på jobb nu i em och imorgon fm, men tror det bästa blir nog att prova repasta trots allt. Har kollat lite videos och det ser inte speciellt svårt ut. Så då behövs tydligen 2mm och 3mm thermalpads samt kylpasta. Och något att rengöra med

Permalänk
Medlem

Här har du ett 3080 Ti jag köpte på marknaden förra veckan och bytte samtliga pads på idag:

Ca. 45 min testtid innan screenshot. Notera att det är ett Ventus, så inte det bästa kortet på något sätt.
Innan stängde det av sig sporadiskt enligt tidigare ägare. Inget jag själv upplevde dock. Har kört det i omgångar utan några problem. Bytte temporärt med småbitar förra veckan men idag gjorde jag hela kortet och tvättade av det ordentligt med isopropanol. Pads gör susen och även byte av den urusla stockpastan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Här har du ett 3080 Ti jag köpte på marknaden förra veckan och bytte samtliga pads på idag:

<Uppladdad bildlänk>

Ca. 45 min testtid innan screenshot. Notera att det är ett Ventus, så inte det bästa kortet på något sätt.
Innan stängde det av sig sporadiskt enligt tidigare ägare. Inget jag själv upplevde dock. Har kört det i omgångar utan några problem. Bytte temporärt med småbitar förra veckan men idag gjorde jag hela kortet och tvättade av det ordentligt med isopropanol. Pads gör susen och även byte av den urusla stockpastan.

Du verkar ha go koll på temps!

Har ett Asus 3080 i välventilerat chassi där jag kör folding 24/7 med hård undervolt, 0.775v default fläktkurva.
Det jag ser som sticker ut mot din bild är just minnes temperaturen. Tror du mitt 3080 skulle må bra av byta pads?

https://prnt.sc/whiEo4St889F

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Du verkar ha go koll på temps!

Har ett Asus 3080 i välventilerat chassi där jag kör folding 24/7 med hård undervolt, 0.775v default fläktkurva.
Det jag ser som sticker ut mot din bild är just minnes temperaturen. Tror du mitt 3080 skulle må bra av byta pads?

https://prnt.sc/whiEo4St889F

Är det originalpads på tycker jag ändå dina temps ser bra ut. Men du skulle säkert sänka dom ytterligare. Dina minnestemperaturer är inom spec. för vad GDDR6X ska klara av (tror det är typ 108c), så beroende på om du har garanti kvar eller ej skulle jag väl besluta mig efter det först och främst. Asus godtar ju inte att man öppnar korten tyvärr, vad jag vet. Inte i Norden iaf.

Du märker ju om/när temperaturerna stiger med tiden. Padsen kommer degraderas snabbt med 24/7 drift. Fläktarna spinner på snudd till max. Kan rädda dom ytterligare att byta. Du får förmodligen lägre minnestemps med lägre fläkthastighet. Det är ju trevligt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du beslutar dig för att byta pads, se till att köpa mjukare, typ Gelid Extreme. Thermal Grizzly Minus Pad 8 och dylika på Inet/Webhallen är bra också men hårdare och sämre värmeledningsförmåga, så hade hellre satsat på Gelid från Amazon. Kör hela längder, men om du får samma eller sämre temps som tidigare kan du skära padsen till chipstorlek. Då får varje pad lite mer utrymme att kunna sprida ut sig på om dom är aningen tjockare än original. Har aldrig haft detta problem med ett Asus kort men en hel del med både Gigabyte och MSI. Ett 2080 Ti från Zotac var vidrigt.
Många använder 0.25mm intervaller, medan dom du köper är i 0.5mm intervaller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kortet är 2 år gammalt så antar att Inet inte har någon garanti kvar på kortet?
Vid folding tror jag, belastningen ligger mestadels i GPUn, och inte i minnet som när ni kör Mineing.
Tycker bara 92 grader låter högt när GPUn ligger på 70 som sagt.

Är inne på att köpa typ dessa:
https://www.computersalg.se/i/1989096/gelid-solutions-gp-extr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Kortet är 2 år gammalt så antar att Inet inte har någon garanti kvar på kortet?
Vid folding tror jag, belastningen ligger mestadels i GPUn, och inte i minnet som när ni kör Mineing.
Tycker bara 92 grader låter högt när GPUn ligger på 70 som sagt.

Är inne på att köpa typ dessa:
https://www.computersalg.se/i/1989096/gelid-solutions-gp-extr...

Ja alltså jag tror man egentligen inte vill ha ett värde på mer än 20 grader mellan GPU och minnet för att konstatera god kontakt osv. Låter det vara osagt då mitt egna minne sviker lite, hehe. Frågan är hur högt minnet går vid användning. Jag hade bytt oavsett, men vill inte rekommendera någonting ifall kortet har garanti och någon kanske är osäker på om dom klarar av det. Är väl rätt basic, men man kan ju droppa kylaren eller en mejsel på kärnan exempelvis. Lite så jag tänker.

Precis dom padsen jag menar. Du kan annars köpa på Amazon. Brukar få dom på ett par dagar, ibland dagen efter. Köp Primetjänsten för 59kr så får du streamingtjänsten och ytterligare fraktostnader gratis

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad för Asus är det? Strix? TUF? Turbo modell/Blower?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen risk att jag tappar något på det, mekat mycket datorbyggen i mina dagar.
Det är ett ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC V2

Kollat lite enligt denna källan

https://imgur.com/kgqKgHm

Permalänk
Medlem

Köper du ett sheet som är sort, eller alla pads i små förpackningar färdigskurna? Dom kostar ju en liten peng styck som man ska byta alla ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Köper du ett sheet som är sort, eller alla pads i små förpackningar färdigskurna? Dom kostar ju en liten peng styck som man ska byta alla ?

Brukar köpa antingen 120x120 ark i varje storlek eller 80x80. Det kostar en del tyvärr. Du kan ju beställa från t.ex Kriticalpads. Det gjorde jag till ett Evga 3080 FTW3 Ultra. Tog drygt två veckor att få hem. Färdigskuret. Kommer i fint etui

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Brukar byta varenda pad på korten men du klarar dig säkert med att bara byta minnespads. Kör kortet innan så det är varmt. Mindre risk för att slita sönder pads då och kylaren suger inte fast lika hårt mot kortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://kriticalpads.com/asus-3080-tuf

Dessa lär ju vara ännu bättre än Gelid? de är endast 12W W/mK medans Kritical har 20!

Ser ut att vara rätt bild på graffekortet och stämmer överens med YT video på deras placering! Samt ett helt OK pris tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

https://kriticalpads.com/asus-3080-tuf

Dessa lär ju vara ännu bättre än Gelid? de är endast 12W W/mK medans Kritical har 20!

Ser ut att vara rätt bild på graffekortet och stämmer överens med YT video på deras placering! Samt ett helt OK pris tycker jag

Kritical ska vara bättre. Men jag upplevde dom som att dom blev sämre fortare än Gelid. Detta var dock under min lilla miningperiod där saker blir sämre fortare.. Sen blir det väl också så att ju mer värmeöverföring från VRAM till kylaren också kan orsaka att mindre värme från GPU:n kan tas hand om av kylaren. Det är väl en balansgång med att försöka kyla allt bra så att säga. Någon får gärna rätta mig på detta.

Jag själv anser att Gelid är mer än bra nog för ändamålet, och har inga problem med att skära till själv. Men det är givetvis skönt med färdigskuret. Men pga längre lev.tider väljer iaf jag Gelid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Kritical ska vara bättre. Men jag upplevde dom som att dom blev sämre fortare än Gelid. Detta var dock under min lilla miningperiod där saker blir sämre fortare.. Sen blir det väl också så att ju mer värmeöverföring från VRAM till kylaren också kan orsaka att mindre värme från GPU:n kan tas hand om av kylaren. Det är väl en balansgång med att försöka kyla allt bra så att säga. Någon får gärna rätta mig på detta.

Jag själv anser att Gelid är mer än bra nog för ändamålet, och har inga problem med att skära till själv. Men det är givetvis skönt med färdigskuret. Men pga längre lev.tider väljer iaf jag Gelid.

Själv rockar jag dessa på mitt 3090: EC360® Blue 5W/mK Thermal Pad (100 x 100 x 1,0 mm) https://amzn.eu/d/fAgl3qj

Tycker dom är billiga och fungerar utmärkt. Viktigaste är att man tar bort plasten på alla. Fatta chocken när jag skulle byta pasta och pads och såg att jag inte tagit bort plasten från en minnesmodul. 2 år av kass kylning... Majs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Själv rockar jag dessa på mitt 3090: EC360® Blue 5W/mK Thermal Pad (100 x 100 x 1,0 mm) https://amzn.eu/d/fAgl3qj

Tycker dom är billiga och fungerar utmärkt. Viktigaste är att man tar bort plasten på alla. Fatta chocken när jag skulle byta pasta och pads och såg att jag inte tagit bort plasten från en minnesmodul. 2 år av kass kylning... Majs!

Det har hänt mig också faktiskt. Fungerade förvånansvärt bra trots detta!

Visa signatur