Proxmox, CT mount smb share, hjälp

Permalänk
Medlem

Proxmox, CT mount smb share, hjälp

Hejsan, håller på att kika på Proxmox, och i där så har jag en VM med truenas, som rullar.
Den har i sin tur smb shares..... Som jag kommer åt i det lokala nätverket.
Jag skapade en container i proxmox, där jag sedan försöker mounta en smb share.
Jag lyckades till slut få den synlig innefrån min container som för övrigt är ubuntu som kör audiobookshelf.
Men jag fick inga läs o skrivrättigheter till min smb share verkar det som....

Så jag undrar om någon kunde hjälpa mig förstå och visa hur det ska gå till.
Den här användaren som ska ha rättigheter, är det en användare på containern, eller användare från truenas servern?
Och hur skulle en korrekt rad se ut om jag vill montera en smb share med denna info

Min smb share: "192.168.0.50/media/audiobooks"
Användare: "admin"
password: "admin"
mapp i ubuntu containern: "mnt/audiobooks"

Tackar på förhand

Permalänk
Skrivet av kiptanoi:

Hejsan, håller på att kika på Proxmox, och i där så har jag en VM med truenas, som rullar.
Den har i sin tur smb shares..... Som jag kommer åt i det lokala nätverket.
Jag skapade en container i proxmox, där jag sedan försöker mounta en smb share.
Jag lyckades till slut få den synlig innefrån min container som för övrigt är ubuntu som kör audiobookshelf.
Men jag fick inga läs o skrivrättigheter till min smb share verkar det som....

Så jag undrar om någon kunde hjälpa mig förstå och visa hur det ska gå till.
Den här användaren som ska ha rättigheter, är det en användare på containern, eller användare från truenas servern?
Och hur skulle en korrekt rad se ut om jag vill montera en smb share med denna info

Min smb share: "192.168.0.50/media/audiobooks"
Användare: "admin"
password: "admin"
mapp i ubuntu containern: "mnt/audiobooks"

Tackar på förhand

Det är SMB-servern som behöver ha en användare med rättigheter till delningen. Observera att Samba har användardefinitioner helt separat från operativsystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är SMB-servern som behöver ha en användare med rättigheter till delningen. Observera att Samba har användardefinitioner helt separat från operativsystemet.

Aha, okej, ja då kommer det kanske gå lättare för mig, ska testa efter jobbet idag.

Tack för svar.