32 bit Linux för Netbook som går att köra vettig webläsare på 2024? Hopplöst?

Permalänk
Medlem

32 bit Linux för Netbook som går att köra vettig webläsare på 2024? Hopplöst?

Har en Asus eee 1001pxd som jag har dubblat minnet på (till 2GB RAM...) och satt in en SSD i, och kör Windows 7 (Win 10 funkar dåligt med grafikdrivrutinerna), Pale Moon och Supermium browser. Går sisådär. Tänkt användningsområde är att ha den på jobbet för att slösurfa på lunchen (har ju mobil, men den är sämre att skriva på) samt ha med som nöd-dator på båten ifall man måste fixa något som en mobil inte klarar.

Så jag kom på den briljanta idén att dual-boota med en lämplig 32-bit Linux-dist.

Googlade, kollade in Lubuntu, LXDE, och valde att installera LXLE, baserat på Ubuntu 18.04 LTS. Gick bra att installera och uppdatera, Wifi funkar utan problem, osv, MEN, webläsare...jag kommer inte alls överens med inkluderade SeaMonkey, och provade exempelvis Falkon, men, tja...tillägg och annat verkade inte funka så bra.

Tänker jag fel som vill köra 32 bit Linux? Måste jag gå till 64 bit Linux för att kunna köra uppdaterade webläsare? Datorn är ju redan slö och har bara 2GB RAM, trodde jag var smart som gick på 32-bit...

Själva systemet, LXLE/Ubuntu drar inte så mycket och verkar funka bra, använder 300MByte minne eller något sådant när man traskar runt i systemet, sedan förstår jag ju att när man går in på moderna websidor så barkar det iväg men det är en annan sak.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån men netbooks var ju redan slöa för 15 år sedan. Men minns att jag hade en HP netbook som körde Xubuntu. Det funkade skapligt.

Permalänk
Snusfri

Du kan ju installera Pale Moon i Lubuntu med, Guide.

Annars har du DietPI som är ännu snålare och det är baserat på Debian.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Inte för att vara sån men netbooks var ju redan slöa för 15 år sedan. Men minns att jag hade en HP netbook som körde Xubuntu. Det funkade skapligt.

Jo, men ska ju ha den liggande i bilen eller i skåpet på jobbet, dänga runt lite i väskor osv kanske. Funkar ju fint för att köra gparted, eller Odin för att flasha en telefon även på resande fot om det behövs (som nu när dotterns mobil plötsligt inte kunde spela Pokemon, då det numera kräver Android 9). Eller skriva på sweclockers. Men visst, speciellt moderna websidor är ju jobbiga. Det som är värst är nästan den usla skärmen och minimala skärmen (10") och dåliga touchpaden.

Skrivet av THB:

Du kan ju installera Pale Moon i Lubuntu med, Guide.

Annars har du DietPI som är ännu snålare och det är baserat på Debian.

Hm. DietPi var ju iofs intressant, jag kör ju en Raspberry Pi här redan. Kanske Debian Bullseye with Raspberry Pi Desktop kan vara något. Ska kolla upp det tror jag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Har du inte provat någon normal distribution som Debian, Opensuse eller Mageia? Där är 32-bitstöd fortfarande officiellt.

Permalänk

Tror inte det finns någon direkt anledning att installera 32-bitars operativsystem. Testa istället installera en vanlig 64 bitars dist så borde det mesta fungera bra, däremot så kommer ju webben som du märkt att vara väldigt seg med den processorn.

Debian x64 med XFCE skulle jag ha testat, LXDE är lite väl basic.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du inte provat någon normal distribution som Debian, Opensuse eller Mageia? Där är 32-bitstöd fortfarande officiellt.

Skrivet av Tejprullen:

Tror inte det finns någon direkt anledning att installera 32-bitars operativsystem. Testa istället installera en vanlig 64 bitars dist så borde det mesta fungera bra, däremot så kommer ju webben som du märkt att vara väldigt seg med den processorn.

Debian x64 med XFCE skulle jag ha testat, LXDE är lite väl basic.

Kanske ska kolla Debian; tidigare har jag (på andra datorer) haft lite mer krångel med ren Debian då den saknat drivrutiner för Wifi, och en del annat, men Atheros-kortet i min Eee verkar ligga i kärnan sedan länge så det borde väl funka. Den lilla erfarenhet jag har av Linux har jag från olika Debian-derivat (Ubuntu, Mint, Raspberry etc), nästa utmaning blir väl att få igång en bra password manager.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Tror inte det finns någon direkt anledning att installera 32-bitars operativsystem. Testa istället installera en vanlig 64 bitars dist så borde det mesta fungera bra, däremot så kommer ju webben som du märkt att vara väldigt seg med den processorn.

Debian x64 med XFCE skulle jag ha testat, LXDE är lite väl basic.

En del Atom-processorer är 32-bitars, denna verkar vara 64-bitars så då kommer det nog vara bättre att installera 64-bitars.

Med de distar jag nämnde finns redan Firefox, Chromium etc byggda för 32-bitars så den frågan är besvarad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Kanske ska kolla Debian; tidigare har jag (på andra datorer) haft lite mer krångel med ren Debian då den saknat drivrutiner för Wifi, och en del annat, men Atheros-kortet i min Eee verkar ligga i kärnan sedan länge så det borde väl funka. Den lilla erfarenhet jag har av Linux har jag från olika Debian-derivat (Ubuntu, Mint, Raspberry etc), nästa utmaning blir väl att få igång en bra password manager.

Det är firmware-filerna som tidigare varit komplicerade i Debian. De kör på själva WiFi-kortet, inte i kärnan.

Vad jag vet har det alltid gått att få att fungera med Debian genom att lägga till ett repo (non-free?) Debian gjorde dock en policy-förändring för ett tag sedan, så att även default-installationer ska kunna innehålla firmware. Jag orkar inte kolla hur långt den förändringen har tagit sig, men den bör i minsta fall finnas i testing/sid.

En så gammal atheros borde dock nästan kört de på sista på riktigt öppna WiFi-drivrutinerna. Om inte jag minns fel är det ath8 (802.11n) som kan köras helt i kärnan utan firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Kanske ska kolla Debian; tidigare har jag (på andra datorer) haft lite mer krångel med ren Debian då den saknat drivrutiner för Wifi, och en del annat, men Atheros-kortet i min Eee verkar ligga i kärnan sedan länge så det borde väl funka. Den lilla erfarenhet jag har av Linux har jag från olika Debian-derivat (Ubuntu, Mint, Raspberry etc), nästa utmaning blir väl att få igång en bra password manager.

Prova Debian 12.
Från Debian 12 ändrade Debian sin policy, så numera är proprietära hårdvarudrivrutiner inkluderade i standardinstallationen.
(tidigare, i Debian 11 och äldre, fanns de i en dold iso, som var omöjlig att hitta på Debians hemsida)

Permalänk
Medlem

Om CPUn kan köra 64Bit så är det bättre att köra OS i 64Bit. Du skulle kunna testa Arch med en tiling-wm (i3, Sway?) och Firefox?

Men som sagt, Intel Atom från 2010 är inte mycket att hänga i granen, du kan absolut inte förvänta dig prestanda, inte ens 2010 var de snabba. 1-2GB RAM är också alldeles för lite för att det ska vara värt att använda med ett Desktop-OS.

Permalänk
Medlem

Du så klart köra ditt os i samma bitar som din CPU. Minnet kommer vara begränsningen för dina hemsidor, inte ditt system. Du kan trimma ner en Linuxdist att starta från en diskett om du vill. XFCE kan du använda om du vill ha ett grafiskt gränssnitt som kräver lite prestanda / RAM. En hemsida är ju bara några få kb i html/CSS om den är rätt skriven. Det är processbehandlingen av din webbläsare som använder minnet för att generera sidan. Det är detta som är den hårda gränsen.

För CPU / GPU är begränsningen hur mycket grafiskt sidan behöver använda. Om moderna funktioner saknas i CPU / GPU måste dessa beräknas vilket kostar prestanda och RAM.

Vilka saker program kan "beställa" av din CPU kan du se under flaggor när du kör kommandot lscpu i linux.

Se det lite som en korvkiosk. Om korvkiosken inte vet hur din hamburgare ser ut måste du berätta varje steg, annars pekar du bara på en färdig meny.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

I distroväg skulle jag titta på antiX; det är Debian fast fungerar. RAM-krav: 256 MB.
https://antixlinux.com/

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Nån BSD-variant annars kan ju funka, NetBSD har väl som slogan att det rullar på exakt allt? OpenBSD kom i ny version här om dagen. Betydligt mer bantade än de flesta Linuxdistributioner men så klart kanske inget klockrent val om du är beroende av Linuxmjukvara som inte är portad.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Körde på Debian 64 bit, men har inte helt spikat vilken fönsterhanterare jag vill ha i längden. Lutar väl åt XFCE eller om ett tag LXQt. Kan tänkas att jag gör en ominstallation med annan Linux framöver, för skojs skull, tror jag provade 4-5 olika med varierande framgång. Tack för alla tips och råd.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Du har ju redan fått en hel del tips redan, men jag skulle nog testat Debian 12 32bit (bättre med 32bit, när du har så pass lite ram minne), samt LXQT som skrivbordsmiljö, och Chromium som browser.