TV-tillverkare vill visa reklam när du pausar spel

Permalänk
Medlem

Jag skrattar bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well återstår att se Ser själv inga problem med att det dyker upp reklam om jag pausar ett spel och efter 10 sekunder så dyker det upp reklam (lite som en skärmsläckare) men som försvinner direkt när jag vill använda datorn till något igen.

Så om det ringer och du pausar din film så är det okej att det börjar blasta reklam istället?

Problemet är att det aldrig kommer tar stopp. Jag var "okej" med att Youtube visade korta reklamsnuttar på ett par sekunder efter att man hade sett ett några videoklipp, sedan blev det varje klipp, sedan mitt i klippen, sedan längre reklam, sedan gick den inte längre att skippa. Nu är Youtube helt oanvändbart om man inte kör adblock eller betalar.

Det jag försöker säga är att om man ger efter för dessa företag så kommer de sakta men säkert att ta mer och mer. Initialt är det kanske bara en kort reklamsnutt när du pausar, sedan blir det längre och längre "reklamsnuttar", sedan tar de bort möjligheten att avbryta, sedan lägger de till så att du även får reklam i samband med att TVn startar och stängs av, sedan blir det automatiskt när du tittat en viss tid, sedan kommer alla TV-apparater med detta och du får betala en månadskostnad för att slippa.

Det är som ordspråket: "Ger man någon lillfingret så tar de hela handen".
Har man betalat för en produkt så ska man aldrig någonsin acceptera reklam enligt mig.

Skrivet av dlq84:

Det är 2024 nu, inte 1995. Kollar man i forumet så har folk massvis med olika problem med Windows.

Det är klart att du kommer hitta folk som har problem om du kollar på stället man vänder sig till när man har problem. Generellt skulle jag säga att det är extremt lite problem med Windows idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Så om det ringer och du pausar din film så är det okej att det börjar blasta reklam istället?

Problemet är att det aldrig kommer tar stopp. Jag var "okej" med att Youtube visade korta reklamsnuttar på ett par sekunder efter att man hade sett ett några videoklipp, sedan blev det varje klipp, sedan mitt i klippen, sedan längre reklam, sedan gick den inte längre att skippa. Nu är Youtube helt oanvändbart om man inte kör adblock eller betalar.

Det jag försöker säga är att om man ger efter för dessa företag så kommer de sakta men säkert att ta mer och mer. Initialt är det kanske bara en kort reklamsnutt när du pausar, sedan blir det längre och längre "reklamsnuttar", sedan tar de bort möjligheten att avbryta, sedan lägger de till så att du även får reklam i samband med att TVn startar och stängs av, sedan blir det automatiskt när du tittat en viss tid, sedan kommer alla TV-apparater med detta och du får betala en månadskostnad för att slippa.

Det är som ordspråket: "Ger man någon lillfingret så tar de hela handen".
Har man betalat för en produkt så ska man aldrig någonsin acceptera reklam enligt mig.

Jo jag förstår hur du tänker, men ja jag är helt ok med det om det stannar där. Sen om det gör det eller inte är en helt annat femma.

Sen angående youtube så är det inte riktigt samma sak då det är en gratis tjänst, att använda adblock på youtube är enligt mig samma sak som att pirata ner filmer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

En tv som får för sig att helt på egen hand byta kanal och börja försöka trycka ner reklam i halsen på mig för att jag pausar något skulle inte få behålla sin internetuppkoppling länge.

Det är fasiken redan illa nog att samsung satt en dedikerad knapp direkt till Rakuten på fjärrkontrollen till tvn jag har som man råkar komma åt av misstag ibland.

Permalänk
Medlem

Och jag (som en tv-ägare/köpare) vill att tv-tillverkarna betalar till mig minst 10kr för varje påbörjad reklam och/eller minut.

Man bör marknadsföra router som skulle kunna blockera alla anslutningar (adresser) som tankar reklam på tv eller flasha mjukvara och förbjuda reklam.

Permalänk
Medlem

Offtopic men tror p3 dystopia (nice program) kan lägga ner vid det här laget. Enda "dom" inte "förutspått" rätt (ännu) är de mer sci-fi orienterade avsnitten. Verkligheten överträffar ännu en gång fiktionen.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Stör mig på den stora del av mänskligheten som är så otroligt dum att så mycket reklam blir lönsamt.
Kan inte folk bara sluta belöna affärsmetoden?

Permalänk
Skrivet av Ness:

Generellt skulle jag säga att det är extremt lite problem med Windows idag.

Du menar det tog en sådär 8 år innan windows 10 blev bra?

Permalänk
Medlem

Har man köpt en TV, så äger man ju den TVn, vill ju inte ha en massa reklam. har man TV som är gratis eller något den stilen, då kan jag förstå reklamen, annars inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Jo jag förstår hur du tänker, men ja jag är helt ok med det om det stannar där. Sen om det gör det eller inte är en helt annat femma.

Jo förstod det, min poäng är att det aldrig kommer stanna där. Det du gör är att öppna dörren för dem, och när du inser att det inte längre bara är reklam i några sekunder efter paus, ja då är det redan försent.

Skrivet av norrby89:

Sen angående youtube så är det inte riktigt samma sak då det är en gratis tjänst, att använda adblock på youtube är enligt mig samma sak som att pirata ner filmer.

Nej visst är det så, Youtube var bara ett exempel på hur ett företag börjar på en nivå som är acceptabel och sakta men säkert bygger på tills du mer eller mindre är tvingad att betala. Det finns många andra exempel på liknande saker, allt från TV4:a som använder ett kryphål i lagen för att kunna visa 200% mer reklam. Eller DVD/Bluray-filmer i USA med 15 minuter reklam som inte går att skippa.

Passar vi oss inte så kommer det vara reklam överallt tillslut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Jo förstod det, min poäng är att det aldrig kommer stanna där. Det du gör är att öppna dörren för dem, och när du inser att det inte längre bara är reklam i några sekunder efter paus, ja då är det redan försent.

Nej visst är det så, Youtube var bara ett exempel på hur ett företag börjar på en nivå som är acceptabel och sakta men säkert bygger på tills du mer eller mindre är tvingad att betala. Det finns många andra exempel på liknande saker, allt från TV4:a som använder ett kryphål i lagen för att kunna visa 200% mer reklam. Eller DVD/Bluray-filmer i USA med 15 minuter reklam som inte går att skippa.

Passar vi oss inte så kommer det vara reklam överallt tillslut.

Well finns säkert gott om tillfällen då dom gjort det snyggt och hållit sig där, är mer eller mindre samma sak som squad gjorde, dom lovade länge att dom ALDRIG skulle släppa mikrotransakrioner men tillslut gjorde dom det ändå. Men dom har ändå gjort det på ett snyggt sätt och hållit sig till skins och sånt som inte påvärkar gameplay, även escape from tarkov har gjort exakt samma sak men där återstår det om de stannar där eller inte.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Du menar det tog en sådär 8 år innan windows 10 blev bra?

Haha, det beror på vad du menar med "bra".
Jag kan inte ens minnas senast jag hade ett problem som var kopplat till just Windows, eller behövde felsöka för att få igång ett nytt spel exempelvis. Låter klyschig men "det bara fungerar".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Då tar jag för givet att TVn är "gratis"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fluxor:

Som en halvnocis inom ämnet, hur stor är chansen att detta går att blocka med en regel i routern? är det data på en viss port? Eller kommer specifika hemsidor behöva spärras?
Sam om detta görs. hur kommer tvn reagera?

Det beror på. Ett antal faktorer spelar in.
Om du inte bryr dig om TVns internet så bör det rimligen gå att inte koppla upp den alls. Blir svårt att mata den med reklam om den saknar uppkoppling. De kan ju vara röviga nog att låsa TVn tills den har internetuppkoppling. I sådant fall låter det inte som en bra produkt oavsett. En TV ska inte kräva internet för att fungera.

Och om du inte bryr dig om innehållet på roku så bör du kunna blockera rokus app. Kanske inte i routern, men iaf med pihole.
De kan ju lägga reklam och content på samma servrar men det spelar mindre roll att roku-innehållet också blir blockerat om du ändå inte har intresse av innehållet.

Eller så väljer de en ännu klumpigare väg där de har reklam och content på olika servrar. Då blir det rimligen inte supersvårt att blockera.

Och så finns det väl ett gäng alternativ till här som jag inte ens nämnt. Vi får väl se kanske

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

I jakten på oändlig växt så kommer vi snart få "vaccin" som nyfödda där de injicerar reklam virus så vi halluccinerar om reklam dygnet runt.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Vilken jävla dystopi.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa en TV med reklam som sparkar igång så fort man pausar, kapar hellre ena armen.

Permalänk
Medlem

Jag ser verkligen inte poängen med detta. Vi får anta att funktionen är liknande med billiga abbonemang som har reklam i sig, men det blir ju bara en vinst för Rubicon som får annonspengar, alla andra är ju förlorare. Konsumenten får en markant sämre upplevelse och annonsören reklam för samhällets minst köpstarka grupper.

Så vida inte tvn är bra och sjukt billig så har jag svårt att se att detta inte blir en flopp om det blir verklighet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hahaha, dra åt helevete Roku!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Tycker det är lagom galet att min Samsung visar reklam varje gång jag öppnar TV-Menyn...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ChaosClocker:

I jakten på oändlig växt så kommer vi snart få "vaccin" som nyfödda där de injicerar reklam virus så vi halluccinerar om reklam dygnet runt.

Vänta du tills de får till de där skärmarna i ögonlinser som är på tapeten emellanåt.

Då kommer du kunna få reklam som inte går att blunda från! Reklamen är innanför ögonlocken

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag använder inte ens inbyggda ”smart” funktioner i TV. Kör med i kopplad dator eller konsol. Ska man ändå få reklam? Som tur är kan man välja inte ansluta skiten till nätet men kommer väl vara krav att den är det ändå. Ska inte behöva få reklam bara för att jag pausar mitt spelande.

Reklam vid TV tittande är en sak. Men spelen finansieras ju inte genom reklam.

All innovation numera handlar om att kräma ut mer pengar ur folk snarare än att göra saker bättre. Köper hellre en begagnad TV än något som kräver att man är inkopplad och får reklam när man pausar sitt spel.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dem8n:

Skulle aldrig köpa en TV med reklam som sparkar igång så fort man pausar, kapar hellre ena armen.

Förr eller senare blir det väl standard i alla TVapparater. Då står man väl där utan val till sist.
Eller det är iaf svårt att veta vad man får efterhand. TVn kan komma utan detta och dyka upp i en senare uppdatering. Flertalet maskiner har väl det här förberett sedan många år - men inte aktiverat.

Det här svaret nedan är antagligen ganska intressant. Jag gissar på att Chromatic inte kände till den fantastiska funktionen i förväg.

Skrivet av Chromatic:

Tycker det är lagom galet att min Samsung visar reklam varje gång jag öppnar TV-Menyn...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nu får jag gräva riktigt långt bak i minnet, men var det inte Tivo som försökte göra detta med sina egna streamingboxar för lääääänge sen? Tivo handlar ju om att man spelar in det som går på TV och spelar upp det senare, med möjligheten att spola förbi reklamen. Standard om man vill se det då var att starta programmet, sätt Tivon på paus och gå och göra nåt annat ett tag till man buffrat upp nog med tid för att kunna spola förbi reklamen. Tivo började då visa reklam på paus-skärmen, vilket är rätt absurt. De fick backa rätt snart, eftersom deras kunder naturligt var reklamhatare (därför de köpte Tivo), men idén är inte ny. Det som är nytt är idén att de försöker använda HDMI-CEC för att detektera när man pausar på en annan låda. Man kan ju hoppa att det är nog för att förhindra att Roku får sitt patent.

För övrigt ett litet tips till alla som har LG-TV och inte vill ha reklam i notiserna som dyker upp när man startar TVn ibland: gå in i inställningarna och ställ in regionen till "övrigt". Är till för att kunna använda TVn på typ kryssningsfartyg som byter region hela tiden, men det har som bieffekt att alla sådana reklammeddelanden försvinner utan att man förlorar möjligheten att ta in ny firmware eller använda inbyggda appar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Förr eller senare blir det väl standard i alla TVapparater. Då står man väl där utan val till sist.
Eller det är iaf svårt att veta vad man får efterhand. TVn kan komma utan detta och dyka upp i en senare uppdatering. Flertalet maskiner har väl det här förberett sedan många år - men inte aktiverat.

Det här svaret nedan är antagligen ganska intressant. Jag gissar på att Chromatic inte kände till den fantastiska funktionen i förväg.

https://www.reddit.com/r/assholedesign/comments/lf9n7i/my_sam...
Det är helt sinnes, dock när jag kollade TV:n precis så fanns det ingen reklam, kanske togs bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

självklart, men vill jag säg installera windows eller linux för att sedan installera säg ett spel så är det med windows bara att göra det, med linux så kan jag inte bara ta valfri distro och sen installera spelet och spela, utan gör man inte sin efterforskning (förmodligen väldigt många timmar om man är helt grön) och man kan ändå råka ut för alla möjliga konstiga problem.

Tycker LLT's video om det hela bevisar det riktigt bra, och då är dom båda ändå individer som är långt ifrån "gröna" inom området.

Edit: dock är detta nog en diskussion för en annan tråd och inte denna ber om ursäkt att jag tog upp det här.

Det är nog inte så enkelt på Windows heller för någon som är "helt grön". LTT's video var bra på att visa att ett operativsystem är enklare om man har mycket vana av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Det är nog inte så enkelt på Windows heller för någon som är "helt grön". LTT's video var bra på att visa att ett operativsystem är enklare om man har mycket vana av det.

Är det inte? Windows kommer man klara av mer eller mindre allt så länge man är kapabel till att klicka på knappen "nästa" medans Linux så stämmer det kanske på någon enstaka distro så då krävs det att man lyckats göra efterforskning innan så man valt rätt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är det inte? Windows kommer man klara av mer eller mindre allt så länge man är kapabel till att klicka på knappen "nästa" medans Linux så stämmer det kanske på någon enstaka distro så då krävs det att man lyckats göra efterforskning innan så man valt rätt.

Fast det tar för givet att man vet vilka filändelser som gör vad, t ex att man troligtvis ska leta efter .exe filer. Man måste också veta att ett spel med största sannolikhet måste installeras, det kanske man inte vet som helt grön. Sedan finns det saker som drivrutiner som man kanske måste ändra med, dessutom behöver man eventuellt ha rätt ramverk installerade.

Har man motsvarande kunskap som denna fast på linux skulle jag påstå att det är enklare att installera spel där.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk

Aldrig hört talas om roku innan, så en fördel att de tar patentet så inga andra större kan få för sig iden och implementera detta.