Snabbkoll: Föredrar du stort eller litet datorchassi?

Permalänk
Medlem

Mellanmjölk och lagom.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Senast jag köpte PC va 2009, då en mini-itx htpc.
Kört med Mac laptops sedan 2006 i övrigt. Nuförtiden bara iPad privat.

Permalänk
Medlem

mini-ITX-chassi med ATX-moderkort i.

Permalänk
Medlem

Att bygga i, stort. Så mycket enklare.
Att bara ha, lagom. Midtower, vill ha bra med airflow och gott om luft.

Mitt senaste bygge var ett Phantek 500, rejält chassi. 3x 140mm fläktar i fronten. Underbart att bygga i, men stort som bara den. Slutade med att jag bytte chassi med min andra dator, ett Corsair 4000D bara för att ha ett mindre chassi stående på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Har länge önskat mig ett SFF bygge, men kan aldrig motivera kostnaden för att byta. När det väl är dags att uppgradera får plånboken tala och jag behåller mitt nu 11 år gamla FD R4. Jonas jämförde chassit med Volvo 740 för många år sen, och det stämmer.

Stort, fyrkantigt, lite tråkigt, otroligt praktiskt och prisvärt. Men ibland drömmer jag fortfarande om ett SFF chassi.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Grejer ska gärna vara så små det bara går, så just nu kör jag ett Cooler Master NR200. Skulle vilja ha ännu mindre då, men knepigt att få plats med ett 3090 i nåt mindre än vad jag kör nu.

Meshroom S är mindre en ditt chassi och större plats för grafikkort och även Atx moderkort om man vill.

Men begränsad till luftkylning med Atx moderkort.

4 slots gpu och 353 mm långt är max, 280 mm Aio i fronten.

Har själv Sfx L nätdel men svårare kabel dragning vs Sfx då man kommer närmare radiatorn.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Jag föredrar litet chassi, lättare att placera än större. Men vist vill man även få det tyst och svalt.
Mitt Define Mini C (mATX) löser uppgiften bra tycker jag, med en 5800x utan turbo och ett GTX3060. Lådan hänger just nu under mitt Ikea bekant med hjälp av en platta av trä och spännband från Biltema

Hade gärna byggt om till ett mITX men svårt att veta vilka lyftkylare, MB och chassi som passar bra ihop.

Permalänk
Medlem

SFF känns lite för litet men miditower för stort, någonstans där emellan är optimalt för mina behov.

Utbudet är dock rätt tråkigt...

Permalänk
Medlem

Alltid föredragit största möjliga för luft och bygg-komfort men tyvärr får man nöja sig med midtower nu när man måste få plats med två datorer och två set med skärmar i datorhörnan.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Föredrar både stort och litet. Olika användningsområden.
Vid skrivbordet gör sig ett fractal north xl riktigt bra och saker går tyst och svalt.
Sen har jag en liten och portabel gamingrig på gång i ett Dan A4 SFX chassi, tanken är att kunna slänga ner den(+skärm osv) i ryggsäcken och ta med sig.

Fast dan chassit gör sig riktigt bra på skrivbordet, nästan så den burken hade räckt som "main rig" haha. Kanske egentligen föredrar litet.

Permalänk
Medlem

Jag gick alldeles nyligen från midi till fullstort (atx->”eatx”) har båda under skrivbordet just nu och midi ser löjligt liten ut i jämförelse. Storlek spelar inte så stor roll då jag kommer bygga ”serverrum” o ha datorn ett gäng meter från mancaven. Jag jobbade på en onyx 2 tidigt 2000 - det kan man kalla fulltower.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Alltid Full Tower: Xigmatek Elysium (Bredd 230, Höjd 618 och längd 663 mm) inga problem att få in stora grafikkort eller att kyla komponenter.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk

Saker ska vara praktiska. De ska inte vara små bara för att det går att göra smått och motsatsen gäller med stora saker. Det som gör saker opraktiska är t.ex om de är tunga och klumpiga att bära eller att de är så små så det är svårt att jobba i dem.
En desktop får då för mig vara lite större om detta utrymme används väl, då jag ej så ofta bär på denna desktop. Men jag behöver ingen plats för en radiator etc. Men en 10st hårddisk kassettbox, där hårddiskar och ssd är lätt att ta in och ut är ej fel.

Jag bygger för övrigt en hel del prylar. Mina prylar är ofta typ 10gånger så små som motsvarande pryl traditionell hade varit, det folk då löser är att bygga en tiondel så funktionell pryl i samma storlek som min.

Permalänk
Medlem

Tycker alltid det slutar med värmeproblem eller oljud pga högvarvade fläktar när jag kört mindre chassin tidigare. Beror iofs på att man är hardcore gamer också.
Supernöjd med BeQuiet Silent Base 802 iaf. Fick med extra front och tak i mesh som funkar bra nu under sommarhalvåret. Så kör jag med ljudpanelerna på vintern.
Har sneglat på att uppgradera till Corsair iCUE 7000X men mycket pengar för väldigt liten skillnad eventuellt.

Permalänk
Medlem

Annat (micro ATX) som inte finns som alternativ.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

tror vissa 3090 går att klämma in i FD Terra om det kombineras med moderkort från minisforum
Jag kör ett 3080 FTW 3 Ultra i mitt med deras BD770i
Kombon är i princip knäpptyst i alla lägen, och har lite plats på både CPU- och GPU-sidan

Ja jag blev sugen på den när den släpptes, stiligt o litet chassi det där!

Skrivet av Jonas79:

Meshroom S är mindre en ditt chassi och större plats för grafikkort och även Atx moderkort om man vill.

Men begränsad till luftkylning med Atx moderkort.

4 slots gpu och 353 mm långt är max, 280 mm Aio i fronten.

Har själv Sfx L nätdel men svårare kabel dragning vs Sfx då man kommer närmare radiatorn.

Oh inte sett den förr, schysst! Bra för luftflödet också. Verkar dykt upp en del andra trevligare alternativ sen jag köpte mitt NR200, får se om jag orkar ta mig tiden att uppgradera nångång

Permalänk
Medlem

Har själv ett Lian Li O11 Dynamic som jag är nöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Konstig fråga.
Så litet som möjligt. Tillräcklig storlek för de behov man har.
NAS/filserver med många diskar kräver större chassi än en enkortsdator.
Konstig fråga.

Och alla är som dig?

Tycker inte alls det är en konstig fråga, alla har olika behov och önskemål.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Låter som du möblerar om i datorn minst 1 gång i veckan, eller flyttar du bara runt på panelerna för skojs skull?

Fulltower här, dvs mellan midi och mastodont. Skönt att kunna ha många fläktar på lågvarv när man känner för det, och sen kunna blåsa på ordentligt när det behövs.

Haha, nej jag har inte rört den på länge, men om man kan flytta runt dom, så kan man optimera luftflödet efter hur många fläktar man har. Jag kör med 200mm intag fram, 2x120mm intag i botten och 2x120mm intag från vänster, sedan en 140mm utblås bak och 2x140mm utblås till höger på AIO'n.
Bottenfläktarna är kanske lite onödiga men dom hjälper till så att det blir lite tystare.

Plastpanel med insyn ovanpå normalt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Behöver jag säga mer
Project: Perfection 2.0

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Personligen så har jag alltid föredragit mAtx och så kompakta chassin som möjligt. Dock är jag väldig kräsen vad gäller chassin, estetik och kvalitet, och den har sannerligen varierat under åren, men nu verkar mAtx har fått en liten renässans.

Permalänk
Medlem

Beror ju på användningsområde:
Vid tv liten och tyst
Laptop i knät ska vara sval och tyst
Speldator ska rymma luftflöde och de komponenter man vill ha
Nas ska rymma nog med diskar

Permalänk
Medlem

Kört fortfarande mitt CoolerMaster Cosmos 1000. Spar plats på skrivbordet...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Tror det är midi som gäller för min del. Det måste iallafall vara tillräckligt stort för att rymma komponenterna man vill ha i det, utan att man behöver krångla och kompromissa allt för mycket. Det beror ju givetvis på vad man ska bygga för typ av burk. Själv har jag alltid haft målet att den ska vara hyfsat kompetent för gaming (och andra saker givetvis), vilket betyder ganska stora komponenter (framförallt grafikkort och kylning). Min senaste burk (Fractal Design Meshify 2 Compact) är nog den minsta jag haft, tror jag. Har haft ända upp till full tower tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

ITX där man fortfarande får plats med tornkylare och stor GPU.

Nyfiken vilken du valt är det Ncase M1 Evo, Dan C4 eller budget NR200 alt NR200P eller vilka andra alternativ finns tillgängliga ?

Dan C4 sålde dock slut på 4 veckor och sedan har den fortfarande inte börjat säljas igen medans Cooler Master försvunnit från marknaden så enbart Ncase snart kvar.

Louqe har som mål att sälja R1 också och har startat upp företaget igen i mars sedan dom gick i konkurs i januari.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Föredrar litet men har stora händer så bygger i större grejer. 😊

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Jonas79:

Nyfiken vilken du valt är det Ncase M1 Evo, Dan C4 eller budget NR200 alt NR200P eller vilka andra alternativ finns tillgängliga ?

Dan C4 sålde dock slut på 4 veckor och sedan har den fortfarande inte börjat säljas igen medans Cooler Master försvunnit från marknaden så enbart Ncase snart kvar.

Louqe har som mål att sälja R1 också och har startat upp företaget igen i mars sedan dom gick i konkurs i januari.

Haft flera Fractal Design Core 500 som kunde ta tämligen långa kort, men bara strax över 2-slots. Provade NR200P, blev aldrig riktigt frälst och föredrar kub så därefter blev det en större (mATX) Thermaltake Core V21, innan jag hittade Jonsbo V8 som det blev senast.
Den är tyvärr från innan dess att många kort började ta 3 slot brackets, men klarar t.ex. mitt MSI 3080 Gaming X utan problem.
https://www.caseking.de/en/jonsbo-v8-mini-itx-gehaeuse-grau-g...

Håller ögonen öppna för nytt, men det är som du märkt inte så jäkla glatt utbud.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Föredrar mindre, förutsatt att det finns luftflöde. Jag har ett Meshify 2 Compact nu och hade hellre bytt till t.ex ett Torrent.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Seriöst, det finns ett korrekt svar! Perm-ban på alla som svarar fel!
Chieftec Dragon och Aopen HQ, ni som vet ni vet, haha.

Just ja, det har inte skapats en forumdel (än?!) för oss oldskool-SweC.

Permalänk
Medlem

Mid Tower då jag kör luftkylt.