Kylarfäste klämmer komponenter på moderkort

Permalänk
Medlem

Kylarfäste klämmer komponenter på moderkort

Jag skulle montera en Scythe-kylare på ett itx-moderkort och la märke till att fästplattans gummiklackar klämmer på de fastlödda komponenterna på moderkortets baksida.
Klarar kondensatorer/kretsar att man drar åt fästet eller är det andra kylarfästen med mindre anliggningsyta som gäller?

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk
Medlem

Haft några olika kombinationer där det sett ut sådär. Aldrig varit några problem... men det känns ju inte riktigt bra. Inte helt optimalt skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Det är väl gummi av en anledning tänker jag

Permalänk
Medlem

Kan vara så att det moderkortet inte är lämpat för den typen av fästen.
Hittar tyvärr ingen lista på inkompatibla moderkort på Scythes hemsida, har du testat att kontakta dem om råd?

Vilket moderkort gäller det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är väl gummi av en anledning tänker jag

Absolut, men gummit är ganska hårt.

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Kan vara så att det moderkortet inte är lämpat för den typen av fästen.
Hittar tyvärr ingen lista på inkompatibla moderkort på Scythes hemsida, har du testat att kontakta dem om råd?

Vilket moderkort gäller det?

Tack för svaret!
Moderkortet är Asus Rog Strix B760i och kylaren Scythe Mugen 5 rev B med 1700-kit.
Hittade heller inget hos Scythe, men verkar som folk på nätet har kört med just den kombinationen, så jag nojjar nog i onödan...kan ha fått en släng av OCD

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerryE:

Tack för svaret!
Moderkortet är Asus Rog Strix B760i och kylaren Scythe Mugen 5 rev B med 1700-kit.
Hittade heller inget hos Scythe, men verkar som folk på nätet har kört med just den kombinationen, så jag nojjar nog i onödan...kan ha fått en släng av OCD

Tack för infon, jo det set lite knivigt ut med alla komponenter på baksidan.
Men bara för att andra gjort det betyder ju inte att det är rätt. Problemet är ju om det inte fungerar så kanske de stryker all from av garanti på grund av att du satt dit in icke kompatibel kylare.

Inte för att detta heller är "rätt", så hade jag personligen troligtvis modifierat kylarfästet (bytt ut gummit mot något i samma tjocklek men inte tar i komponenterna på undersidan). Beroende om vad/om man får för svar från Scythe, säger de att det är OK så är det väl bara att köra då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tack för infon, jo det set lite knivigt ut med alla komponenter på baksidan.
Men bara för att andra gjort det betyder ju inte att det är rätt. Problemet är ju om det inte fungerar så kanske de stryker all from av garanti på grund av att du satt dit in icke kompatibel kylare.

Inte för att detta heller är "rätt", så hade jag personligen troligtvis modifierat kylarfästet (bytt ut gummit mot något i samma tjocklek men inte tar i komponenterna på undersidan). Beroende om vad/om man får för svar från Scythe, säger de att det är OK så är det väl bara att köra då.

Ja, jag tänkte också på att byta den stora gummiklacken mot en liten plast-/gummibricka med samma höjd som bara täcker runt själva fästhålet, vet att andra kylartillverkare har så på sina fästen.

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk

Tryck på komponenter är sällan ett problem sålänge du inte hänger bakom 200kg gorilla typ som när ledelsvensson drar åt sin hjulmuttrar utan drar med måtta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows