Telenor stoppar fulstreaming för sina kunder

Permalänk
Sötast
Skrivet av deques:

Detta är nog off topic, men jag fattar inte grejen med att censurera ord. Ska man förneka att "dåliga" ord finns? Det blir bara mer löjligare och löjligare

Det handlar om att content creators lättare får sponsorer och reklampengar om de inte använder negativa uttryck. Därav har det kommit en våg av creators, gärna yngre som har valt att censurera alla "elaka" ord för att dra in cash.

Så I princip självcensurerar sig folkmassan för att tjäna ett par ören extra. Människan är knepig.

Först ger folk sina liv för målet om att sprida frihet från förtryck och censur och sedan så ger man det frivilligt tillbaka för clicks, likes och sponsorcash <- gråter på insidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det handlar om att content creators lättare får sponsorer och reklampengar om de inte använder negativa uttryck. Därav har det kommit en våg av creators, gärna yngre som har valt att censurera alla "elaka" ord för att dra in cash.

Så I princip självcensurerar sig folkmassan för att tjäna ett par ören extra. Människan är knepig.

Först ger folk sina liv för målet om att sprida frihet från förtryck och censur och sedan så ger man det frivilligt tillbaka för clicks, likes och sponsorcash <- gråter på insidan

Vem vill att svordomar ska censureras och varför? Det om något är knepigt i en tid när man kan se naked attraction och sånt på TV. Tror jag har blivit för gammal för att förstå mig på vår kultur.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Sötast
Skrivet av Parmenides:

Vem vill att svordomar ska censureras och varför? Det om något är knepigt i en tid när man kan se naked attraction och sånt på TV. Tror jag har blivit för gammal för att förstå mig på vår kultur.

Det handlar väl om den ekonomiska stegen antar jag.

Content creator vill tjäna pengar och behöver en sponsor.

Sponsorn vill tjäna pengar men måste få godkänt av sin ägare/kund att sponsra specifika ämnen.

Ägaren/kunden vill inte förknippas med en negativ bild eller någonting som kan få deras rykte att svärtas ner.

Därav så är YouTube content numera tungt självcensurerat i hela kedjan för att pengar skall kunna flöda till kostnaden av att materialet är förändrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alatom:

Oskyldighetspresumtionen är borta i Sverige sen länge, förklaringsbördan infördes 1984 under Plame och fastlogs av HD 2013.

Nja men förklaringsbördan förutsätter ju även att en rättegång över huvud taget initierats. I dessa fall döms det ut tvångsmedel mot oberoende part under hot av vite utan någon rättegång alls.

Permalänk
Medlem

Oh noes! Om det ändå gick att göra något åt detta, som att byta DNS...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Hur ska Telenor kunna blockera EZTV? Sidan har ju inte funnits på två år. I lagens korridorer går det sannerligen inte fort.

Jag "tankade" därifrån senast idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythic82:

Nja men förklaringsbördan förutsätter ju även att en rättegång över huvud taget initierats. I dessa fall döms det ut tvångsmedel mot oberoende part under hot av vite utan någon rättegång alls.

Det var ju Patent och Marknadsdomstolen som hade fastslagit detta samt Telenor som överklagat till sagda instans.

Citat:

Telenor hade överlämnat till domstolen att avgöra målet, utan att ange sin inställning närmare.

Permalänk
Skrivet av mistahh:

Jag skriver om rubriken så att den är korrekt:

FulTelenor stoppar streaming för sina kunder

TeleSnor är bättre

Permalänk

TeleSnor har ett val för detta, och det är att följa den riktiga lagen på 24 timmar loggning. Alla 3 T samlar för länge och har bevis på vad bo gör medans based Bahnhof följer tydligt och raderar efter en dag allt.

Tycker Telenor, Tele2, Telia kal skylla sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarado:

Jag "tankade" därifrån senast idag.

då är det en copycatsida. eztv.it lades ner och ägarna förklarade varför på dras sida.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Alla ni som är glada i bra musik, filmer och serier men samtidigt tycker det är toppen med olika typer av "fulstreaming":
Ni vill ha bra musik att lyssna på, välskrivna, välspelade och välproducerade filmer att titta på men ni vill inte betala skaparna för det? Låt säga att alla fulstream:ade all sin kulturkonsumtion, vem ska då betala för producerandet av innehållet? Vad blir det för kvalité på innehållet om ingen vill betala för det? Eller kanske anser man som fulstreamare att alla andra ska betala för sin underhållning?

Jag inser att det här också är en diskussion omkring inskränkt frihet på nätet osv men är det orimligt att organisationer som för upphovsmännens talan försöker att göra något åt organiserad och strukturerad stöld och distribution av deras verk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PoXe:

Alla ni som är glada i bra musik, filmer och serier men samtidigt tycker det är toppen med olika typer av "fulstreaming":
Ni vill ha bra musik att lyssna på, välskrivna, välspelade och välproducerade filmer att titta på men ni vill inte betala skaparna för det? Låt säga att alla fulstream:ade all sin kulturkonsumtion, vem ska då betala för producerandet av innehållet? Vad blir det för kvalité på innehållet om ingen vill betala för det? Eller kanske anser man som fulstreamare att alla andra ska betala för sin underhållning?

Jag inser att det här också är en diskussion omkring inskränkt frihet på nätet osv men är det orimligt att organisationer som för upphovsmännens talan försöker att göra något åt organiserad och strukturerad stöld och distribution av deras verk?

Du missförstår vad många säger här:
Sätt dit fulstreamföretagen ”vid roten” genom att polisanmäla och döma dem. Begränsa inte internet i ISP:n!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Du missförstår vad många säger här:
Sätt dit fulstreamföretagen ”vid roten” genom att polisanmäla och döma dem.

Och hur är det tänkt att detta skulle ske? Lite som att försöka polisanmäla en kartell i Bolivia för att få bukt på drogproblematiken i Sverige. Förmodligen lika effektivt, no?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Och hur är det tänkt att detta skulle ske? Lite som att försöka polisanmäla en kartell i Bolivia för att få bukt på drogproblematiken i Sverige. Förmodligen lika effektivt, no?

Fast det är väl ungefär lika ineffektivt att "blockera" de såhär, det är som att säga till att på det här hörnet har vi blockerat av för att det har använts för att sälja droger. Nu så går folk bara till nästa gata över och köper där istället, stoppar ingenting.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Du missförstår vad många säger här:
Sätt dit fulstreamföretagen ”vid roten” genom att polisanmäla och döma dem. Begränsa inte internet i ISP:n!

Det är inte de som menar enbart det jag ifrågasätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PoXe:

Det är inte de som menar enbart det jag ifrågasätter.

ok

Skrivet av PoXe:

är det orimligt att organisationer som för upphovsmännens talan försöker att göra något åt organiserad och strukturerad stöld och distribution av deras verk?

Nej, det är rimligt och förståeligt, men poängen är fortfarande att det principmässigt är fel väg att gå att blocka på ISP-nivå för att stoppa detta. Varken privata företag eller regeringen ska kunna handplocka hos Internetleverantörerna vilket internet som ska visas för gemene man - det är Kinatänk.

Om något är olagligt, gå rättsligt på bolaget bakom istället, eller åtminstone på det företag som tillhandahåller servern. Inte ISP:n!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

ok
Nej, det är rimligt och förståeligt, men poängen är fortfarande att det principmässigt är fel väg att gå att blocka på ISP-nivå för att stoppa detta. Varken privata företag eller regeringen ska kunna handplocka hos Internetleverantörerna vilket internet som ska visas för gemene man - det är Kinatänk.

Om något är olagligt, gå rättsligt på bolaget bakom istället, eller åtminstone på det företag som tillhandahåller servern. Inte ISP:n!

Kanske enligt dina principer, men från din beskrivning är det få länder som delar dem. Ej begränsat till Kina.

Låt säga att företaget och servern står i ett land som inte alls är villigt att samarbeta juridiskt, eller som uppmuntrar eller t o m finansierar en verksamhet som ger upphov till brottslighet i ditt land. Hur hanterar du det?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Fast det är väl ungefär lika ineffektivt att "blockera" de såhär, det är som att säga till att på det här hörnet har vi blockerat av för att det har använts för att sälja droger. Nu så går folk bara till nästa gata över och köper där istället, stoppar ingenting.

Alla är inte lika tech savvy, självklart skulle det få någon slags effekt - hur stor är såklart svårt att säga på förhand.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Kanske enligt dina principer, men från din beskrivning är det få länder som delar dem. Ej begränsat till Kina.

Låt säga att företaget och servern står i ett land som inte alls är villigt att samarbeta juridiskt, eller som uppmuntrar eller t o m finansierar en verksamhet som ger upphov till brottslighet i ditt land. Hur hanterar du det?

Krig?
Nä men mer realistiskt så borde det gå att ha diplomatiskt aktivitet med de flesta länder gällande kriminell verksamhet.
Om inte, så kanske man får släppa och låta det fortgå tills man når den punkten?

Jag kan köpa jag har en idealistisk princip här... Det kanske finns tillfällen där det inte finns något vettigt alternativ än att låta ISP ändra... Men då ska det dömas i domstol på väldigt goda och välutredda (publika) grunder.
Hoppas verkligen så är fallet i domen från Patent- och marknadsdomstolen!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Ja, nej, de som verkligen vill kommer såklart att hitta en work around, som vi ser här.

Men någon slags effekt får det såklart då långt ifrån alla är lika tech savvy som folket på SweC.

Alla känner vi ju några st som säkert upplevs som uppgående och hyggligt "med" men som får hjärtsnörp vid bara tanken på att byta router, mobiltelefon och liknande. För sådana lär det här blir ett oöverkomligt hinder

Du känner nog till det men jag tipsar så kan andra se som inte vet om det. Lagligt, använd vpn, välj USA, registrera med temp mail, välj bland många filmer och serier, använd ublock origin för att slippa reklamen i filmerna och serierna:
https://tubitv.com

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle se Allo Allo, men icke fanns den tillgängliga på varken Netflix, Disney+, Viaplay,discovery, tv4 play, hbo Amazon Prime eller Britbox Sverige..

Nä denna guldgruva till komediserie finns då inte tillgänglig i Sverige....

Så för att svara på frågan till varför fulstreaming finns är att man helt enkelt inte KAN FÅ tillgång till vissa serier/filmer på lagligt sätt.

Jag tjänar mina pengar, jag spenderar dem på streamingtjänster och biobesök. Skulle jag dock få för mig att vilja se en serie från 1982 så får jag inte det för att någon rättighetsinnehavare anser att Sverige inte är "lönsamt".

Med dagens teknik så finns det inga tekniska hinder utan enbart ekonomiska hinder som skapas av de som äger rättigheterna.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Tänkte jag skulle se Allo Allo, men icke fanns den tillgängliga på varken Netflix, Disney+, Viaplay,discovery, tv4 play, hbo Amazon Prime eller Britbox Sverige..

Nä denna guldgruva till komediserie finns då inte tillgänglig i Sverige....

Så för att svara på frågan till varför fulstreaming finns är att man helt enkelt inte KAN FÅ tillgång till vissa serier/filmer på lagligt sätt.

Jag tjänar mina pengar, jag spenderar dem på streamingtjänster och biobesök. Skulle jag dock få för mig att vilja se en serie från 1982 så får jag inte det för att någon rättighetsinnehavare anser att Sverige inte är "lönsamt".

Med dagens teknik så finns det inga tekniska hinder utan enbart ekonomiska hinder som skapas av de som äger rättigheterna.

Har du vpn finns Allo Allo tillgänglig även om du är i Sverige, gratis, alla säsonger:
https://tubitv.com/series/300002004/allo-allo Beskrev i tråden hur man registrerar sig och tittar reklamfritt på tubitv.

Permalänk
Medlem

Jag trodde knappt det fanns någon fulstreaming kvar. Nu när allt nytt kommer efter någon månad på de ordinarie streamingsajterna så känns det ganska meningslöst Men jag saknar RAR-hubbarna. Där kunde man hitta bra gamla filmer…..

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Har du vpn finns Allo Allo tillgänglig även om du är i Sverige, gratis, alla säsonger:
https://tubitv.com/series/300002004/allo-allo Beskrev i tråden hur man registrerar sig och tittar reklamfritt på tubitv.

Just det här är ju min poäng.. året är 2024 det skall inte krävas att man fulknepar sig fram för att få se en Serie från 1982. Det bör vara tillgängligt oavsett region. Sen att de är låst t.ex Britbox eller Prime skiter jag i, sålänge det inte finns regionslåsningar A'la 2000 talets dvd mög.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Just det här är ju min poäng.. året är 2024 det skall inte krävas att man fulknepar sig fram för att få se en Serie från 1982. Det bör vara tillgängligt oavsett region. Sen att de är låst t.ex Britbox eller Prime skiter jag i, sålänge det inte finns regionslåsningar A'la 2000 talets dvd mög.

Du överdriver, det är inte fulknep att använda vpn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av denstore:

Jag trodde knappt det fanns någon fulstreaming kvar. Nu när allt nytt kommer efter någon månad på de ordinarie streamingsajterna så känns det ganska meningslöst Men jag saknar RAR-hubbarna. Där kunde man hitta bra gamla filmer…..

Varför skulle det inte finnas kvar? Ett klick bort i godtagbar kvalitet från alla olika miljoner streamingtjänster på en enda plats. De jag har koll brukar landa någon dag efter på fulstreamingen....inte för att jag testat *host*.
Ibland landar det ju före på fulsiten än vad det gör på den riktiga...typ vissa discovery exclusiva tog 2 veckor att nå sverige...på discoverys egen streaming tjänst...samma dag på fulsiten

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Du överdriver, det är inte fulknep att använda vpn.

Att vara tvungen att använda VPN för att komma runt restriktioner baserad på regioner är absolut "fulknep" på alla sätt. Sen kan man argumentera om andra saker som hur lagligt/moraliskt det är så klart vilket är en helt annan diskussion men det är inte vad vi pratar om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Du överdriver, det är inte fulknep att använda vpn.

Klart det är då man aktivt kringår rättighetsinnehavare villkor samt villkoren för tjänsten.

Gråzon och laglig enligt svensk lag men det betyder inte att det är "moraliskt" rätt..

Spotify tog död på den stora MP3 boomen nu är det iofs FLAC som piratas men inte alls i samma storlek som MP3.

Ge oss tillgång för material så betalar vi gladeligen för det.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Klart det är då man aktivt kringår rättighetsinnehavare villkor samt villkoren för tjänsten.

Gråzon och laglig enligt svensk lag men det betyder inte att det är "moraliskt" rätt..

Spotify tog död på den stora MP3 boomen nu är det iofs FLAC som piratas men inte alls i samma storlek som MP3.

Ge oss tillgång för material så betalar vi gladeligen för det.

Spotifydown är väl gråzon? Tidal kan man ladda ner i hög kvalité vilka låtar man vill, finns bra program till det. Olagligt är det ju i vart fall inte att använda vpn för att kunna se på tubitv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Spotify tog död på den stora MP3 boomen nu är det iofs FLAC som piratas men inte alls i samma storlek som MP3.

Ge oss tillgång för material så betalar vi gladeligen för det.

Inte en chans att tillräckligt många skulle gladligen betala vad ett Spotify för TV och film skulle kosta.

Spotify har, delvis, fungerat eftersom det har fungerat som reklam för andra sätt att tjäna pengar på, dvs turnéer. Problemet nu är att de blir svårare och svårare för artister att faktiskt kunna tjäna pengar på turnéer (som då en gång i tiden var till för att sälja skivor...)

Film har ju också ett annat sätt att tjäna pengar på, dvs bio, så några helt nya storfilmer blir det ju inte för ett Spotify för TV och film, och skulle det visa sig att folk väljer att vänta, så kommer det dröja länger och längre innan de filmerna finns på någon strömmningstjänst.

TV-serier saknar ju andra inkomstkällor, varför köpa en tv-serie när man kan strömma dem? Samtidigt så är det riktigt dyra produktioner, och pengarna de får in måste ju fördelas, gissningsvis efter antal visningar. Men vill man inte längre se tv-serier med hög budget och gillar reality-såpor och program riktade mot barn (som ser om, och om, och om saker), så blir det nog bra...