Det är ett par grunder du behöver tänka på om du ska göra hela huset smart.
1: protokoll dvs det som dina enheter kommer tala med varandra över, här finns det 5 olika protokoll som är vanligast.
man vill vanligen inte blanda meashande protokoll om vi talar stabilitet. (99% av meshande protokoll kräver att enheten har fast matning för att skicka vidare signalen till grannen, blandar man är risken stor att man tex sätter batteridrivna zigbee sensorer
men så har man z-wave med fast matning, dvs zigbee signalen skickas då inte vidare.
protokoll i den ordning jag rankar stabilitet.
knx: stabilast då det har kabel, det kan vara bökigt för en privatperson att programmera, samt är det dyrt som satan
z-wave: rätt konfigurerat är detta extremt robust då det inte är på 2.4ghz, z-wave 800 ger löjligt bra räckvidd och säkerhet, viktigt att anpassa val av kontroller för antalet enheter, enheterna är vanligen dyrare än tex zigbee dock brukar kvalitén vara klart bättre och du begränsas inte till styrning av belysning, dvs det finns för motor last så man inte behöver oroa sig när man pluggar in dammsugaren. gamla z-wave var begränsat till 232 enheter per kontroller, men du kan bygga vidare med flera kontrollers som styrs av den gammla kontrollern dvs du märker ingen skillnad för användandet, nya z-wave L är antalet 2000. (om du styr allt i ett stort hus ligger du troligen under 200 enheter då du oftast har fler funktioner i samma enhet idag. jag styr allt i huset med detta och har i skrivande stund 118 z-wave enheter på 187m2
ett tag låg jag på 203 enheter men nu när man får massa funktioner i samma enhet så har antalet droppat ner markant.
z-wave är alltid bakåtkompatiblet men du vill inte går under z-wave 500/plus särskilt inte för enheter som skickar vidare signalen.
OBS att val av kontroller är skitviktigt, samt hur du ställer in enheterna, det finns otaliga som får en jättedålig upplevelse för dom valt fel kontroller eller helt enkelt inte ställt in dom rätt.
zigbee: billiga sensorer, nackdelen är att du kan få problem med störning samt är dom flesta kontrollers starkt begränsade på antal enheter) fördelen mot tex z-wave är att du kan teoretiskt ha 65000 enheter men igen dom flesta kontrollers brukar maxa runt 60 enheter eller lägre. andra fördelar är att tex dom har närvaro sensorer i stället för ir, jag har inte sett det för andra protokoll än. jag har inte sett att man får köra motor last på dom, dvs främst för belysning.
idag kör jag 6-10 zigbee enheter för säsongs belysning för att inte påverka z-wave nätverket, dessa ska bytas ut till shelly wifi då dom tappar anslutningen hela jäkla tiden trotts att dom ligger på en kanal med väldigt lite störning.
wifi: använder 2.4ghz, kräver ett stabilt och väl täckande wifi, tex shelly, går köra off-line annars får man även ta in säkerhet i beräkningen. kör man en snubber på dom får man tex köra en fläkt på dom, fördelen dom är billiga med bra kvalite, nackdelen är att dom vanligen kör gammal wifi standard dvs många enheter på ditt wifi kommer ge ökad svarstid.
du slipper dock kontroller. jag sätter vanligen shelly wifi på ställen där jag ska ha enstaka enheter
blåtand: vanligen elektrikerns favorit då dom sätter plejd, använder 2.4ghz och är främst för belysning (störs lätt ut)
fördelen är att man inte måste ha en kontroller och elektrikerna vet hur man ställer in dom.
2: kameror, min favorit nu är dahua, väldigt mycket kamera för pengarna och du kan blanda dom med snor billiga imou som dahua äger. men dom är ju kinesiska!!! ja men kör dom lokalt mot ha eller fibaro hc3 då så dom inte själva kan tala med nätet.
dessutom är dom typ andra största kamera tillverkaren i världen och både myndigheter och rättsväsende använder dom + att väldiga många anda märken är just dahua oem kameror.
3: nätverk unifi är helt enkelt enkelt att använda och väldigt stabilt, dock dyrt.
4: till din huvudfråga om ett ekosystem, det finns bara ett i min värld om du ska styra ett helt hus alla funktioner i 1 app, det är Hemassistent, det är det systemet som kan sy samman alla olika system som ett modernt hus kräver och nej det är inte avancerat att sätta upp. ska du köra kamerorna mot ha då bör du använda en nuck med 2.5" ssd, kör du ett mindre antal kameror mot en nvr klarar du dig på en rpi. (välj rätt minneskort dock vid val av rpi och stäng av loggning)
ska du köra ai nvr med många kameror i samma dator som ha då behöver du rätt kraftig hårdvara om du vill ha ett snabbt system. jag vet att många rekommenderar homey personligen ser jag den som extremt överhypad, jag tycker det funkar bra för mindre hus, men ska du ha tex 100 fast matade enheter från ett protokoll så blir det problem, (homey pro blev sjukt segt vid 40-50 z-wave enheter dock kräver jag väldigt rappa system gör man inte det så absolut.
Extra tips, se till att få extra djupa doser både på uttag och på belysning, så du får plats med större moduler.
en lösning skulle även vara att be elektrikern dra så varje rum har minst två grupper, dvs 1 för belysning och 1 för vägguttag, då skulle man kunna sätta allt i säkrings skåpet, dvs du kan slå av belysningen men uttagen är på samt tvärt om, är det enskilda lampor man vill styra i ett rum så sätter man en modul där. dom flesta skulle nog klara sig med detta för det är inte jätte ofta man vill styra alla uttagen i ett rum var för sig och man sparar mycket pengar på modul inköp om man bara behöver 2st i ett rum där det annars skulle krävas 8st.