Snabbkoll: Delar du ditt streamingkonto?

Permalänk
Medlem

Delar konton med familjen, vi delar på kostnaden

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag försöker dela med mig av mina konton till barnen men det börjar bli jäkligt besvärligt att göra detta. familjekonto är inte vad det en gång var, nu är det bara familjekonto så länge ungarna kommer hem och streamar....

Permalänk
Medlem

"You wouldn't share a car"

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inget konto och jag snyltar inte på någon annans.
Hur har folk som har pengar också tid till att köpa strömming?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Streamingföretagen delar inte din uppfattning om kontodelning. Ett konto är kopplat till en extern IP-adress (oftast hushållets). Har du kontot kopplat till ditt hemnätverk så är det således, enligt deras definition, inte kontodelning om andra i hushållet utnyttjar det. Det streamingtjänsterna menar med kontodelning är om du delar ditt konto utanför ditt nätverk/hushåll, och hur du som kontoägare väljer vilka enheter i ditt hushåll som ska ha tillgång till streaming är en helt annan sak.

Ja, fast i det här fallet är ju frågan "Delar du ditt streamingkonto?" Och det är inte streamingbolaget som ställer frågan, utan Sweclockers, som vi måste förutsätta använder ord som faktiskt betyder vad som menas.

Netflix själva använder den terminologin som ett exempel: https://help.netflix.com/en/node/123277

"A Netflix account is meant to be shared by people living together in one household."

Eller på svenska:

"Ett Netflixkonto är avsett att delas av personer som bor tillsammans i ett hushåll."

Om du lever tillsammans med någon, och ni använder samma konto när ni kollar, så är det kontodelning. Även enligt strömningsbolagets egna definition av ordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Avstå röst passar bra då

Då får jag ju inte delta och känner mig diskriminerad och kränkt

Skämt åsido. Tänker mera på att statistiken kan bli skev då visa avstår andra klickar på nej då stämmer det inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av b-earl:

Då får jag ju inte delta och känner mig diskriminerad och kränkt

Skämt åsido. Tänker mera på att statistiken kan bli skev då visa avstår andra klickar på nej då stämmer det inte.

Statistiken är redan skev eftersom det inte är tydligt vad som avses med "dela" så det är nog rätt lugnt

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Oftast ja.

Permalänk
Medlem

netflix och amazon prime är de sista kontona jag har. börjar netflix strula med att jag låter morsan använda kontot, då avbryter jag prenumerationen. känns som att det kommer bli tillbaka till piratkopiering.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Jag gjorde det, tills det inte gick längre, då sa jag upp Netflix.

När man skulle välja nått att kolla på så var det bara bläddrande som kunde pågå tills kvällen var förstörd. Alltid en kompromiss när de bra filmerna från hollywood från slutet av 70-talet till nutid i stort sett saknas.

Man kollade till slut bara på veckans nyheter och "värt att vänta på" tills man insåg att det här inte funkar för min smak. Så när delningen skulle betalas inom familjen som bor på olika ställen så var det bara sista droppen.

Sen har man blivit naturligt petig med tiden. Jag kan välja om jag vill se bioversionen eller den ofta vuxnare klippningen. Kan välja ljud efter mitt system och bild efter min TV. Kan få undertexter på engelska som inte har dövtext inbakat. Kan även välja komprimeringsgraden. Vissa filmer vill jag inte "förstöra" med Netflix-kvalitet, utan se nästan helt okomprimerat för att kunna pausa och ta screens. Pröva det med Netflix. Oftast vet man inte ens vilken version man ser, utan man måste kolla på tiden och söka externt. Filmtjänsternas premiumalternativ erbjuder vissa saker som jag ser som standard, så då får det bli nej.

Prime är ännu värre när man ska hitta nytillagt. Det blandas ut med grejer som legat ute länge redan. Där kan jag fortfarande snylta och kollar mest serier bara för att det är bekvämt. The boys och Invincible var helt i min smak, likaså fallout. Men det går för lång tid mellan de riktigt bra serierna i min genre för att det skulle vara värt att betala varje månad.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Nä, jag delar inte med mig avv mitt Twitch konto.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Ja på alla.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Räknas svtplay? Om inte så är svaret nej. 😃

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

Har inget svårt att dela nåt då xD

Permalänk
Medlem

Nej, jag håller min tittarhistorik inom familjen, dvs. bolagen vet vad jag gillar, det behöver inte mina kolleger veta

Permalänk
Medlem

Jepp, delar på Disney, Netflix och HBO med en släktning utomlands. Iofs så slutade Netflix funka i fredags verkar det som. Blir väl till att säga upp NF och skaffa Prime istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, fast i det här fallet är ju frågan "Delar du ditt streamingkonto?" Och det är inte streamingbolaget som ställer frågan, utan Sweclockers, som vi måste förutsätta använder ord som faktiskt betyder vad som menas.

Netflix själva använder den terminologin som ett exempel: https://help.netflix.com/en/node/123277

"A Netflix account is meant to be shared by people living together in one household."

Eller på svenska:

"Ett Netflixkonto är avsett att delas av personer som bor tillsammans i ett hushåll."

Om du lever tillsammans med någon, och ni använder samma konto när ni kollar, så är det kontodelning. Även enligt strömningsbolagets egna definition av ordet.

De räknar även ett konto som ett hushåll.
https://help.netflix.com/en/node/124925
"A Netflix account is meant to be shared by people who live together in one household"
"A Netflix Household is a collection of the devices connected to the internet at the main place you watch Netflix"

Netflix syn på ett Netflix-konto är att det är till för hela hushållet, något som fler streamingtjänster börjar haka på. Man säger ju liksom inte att man delar med sig av sin el med de andra i hushållet bara för att man står på avtalet, utan elen är ju en självklarhet att alla har tillgång till. Drar du däremot en elkabel till grannen för att han/hon ska slippa betala abonnemangsavgiften så kan man säga att du delar med dig av din el.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Har inga streaming-konton kvar, men när jag hade delade jag med familj och vänner.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Avstå röst passar bra då

Otydligt. Inte samma sak.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Nej, delar inte, men vill inte moralisera över det, det är ju aningen mindre allvarligt än att piratkopiera något, dvs, tämligen harmlöst. Den som är utan synd (aldrig fuskat med skatt eller moms, aldrig gått mot röd gubbe, kör aldrig för fort etc) får kasta första stenen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gender Bender:

De räknar även ett konto som ett hushåll.
https://help.netflix.com/en/node/124925
"A Netflix account is meant to be shared by people who live together in one household"
"A Netflix Household is a collection of the devices connected to the internet at the main place you watch Netflix"

Netflix syn på ett Netflix-konto är att det är till för hela hushållet, något som fler streamingtjänster börjar haka på. Man säger ju liksom inte att man delar med sig av sin el med de andra i hushållet bara för att man står på avtalet, utan elen är ju en självklarhet att alla har tillgång till. Drar du däremot en elkabel till grannen för att han/hon ska slippa betala abonnemangsavgiften så kan man säga att du delar med dig av din el.

Ja precis, ett Netflix-konto är att för hela hushållet att dela på. Det står till och med i supportartikeln jag länkade till.

Om du bor ensam och bara själv kollar på Netflix delar du inte på kontot, men så fort du låter andra kolla på det (i ditt hushåll eller ej) så är det kontodelning.

Och självklart så delar alla i mitt hushåll på ett elabbonemang och internetanslutning, inget konstigt med det?

Sedan är ju viss delning sanktionerad, annan är inte det, men jag vägrar gå med på att ordet "dela" endast ska betyda negativa saker. Vad är det för jävla nyspråk egentligen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nej, jag har inget konto och jag snyltar inte på någon annans.
Hur har folk som har pengar också tid till att köpa strömming?

Köpa strömmingen är inte problemet. Problemet är att panera den och steka den och sedan hålla på med alla små ben och så.

Då är det enklare att dela på strömmingen, filé-delning helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

De räknar även ett konto som ett hushåll.
https://help.netflix.com/en/node/124925
"A Netflix account is meant to be shared by people who live together in one household"
"A Netflix Household is a collection of the devices connected to the internet at the main place you watch Netflix"

Netflix syn på ett Netflix-konto är att det är till för hela hushållet, något som fler streamingtjänster börjar haka på. Man säger ju liksom inte att man delar med sig av sin el med de andra i hushållet bara för att man står på avtalet, utan elen är ju en självklarhet att alla har tillgång till. Drar du däremot en elkabel till grannen för att han/hon ska slippa betala abonnemangsavgiften så kan man säga att du delar med dig av din el.

Hur gör de då med folk som är ihop men inte bor tillsammans, eller kanske bor tillsammans ibland men inte alltid?

Kan vara
Särbo
Långdistansförhållanden

Eller kanske
Veckopendla
Jobba till sjös
Har ett jobb med mycket resor

I vissa fall kan det vara folk som är gifta med varandra.

Exempelvis om någon har 4 hotellnätter i annan stad/land så är det ju inget man ändrar folkbokföring för.

Vet inte hur folk som veckopendlar gör.
Säg om de har ett gemensamt hus och den som veckopendlar har en lägenhet i samma stad som jobbet. Var ska de vara folkbokförda då ?

Hur påverkar sådana situationer sån här kontodelning ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Köpa strömmingen är inte problemet. Problemet är att panera den och steka den och sedan hålla på med alla små ben och så.

Då är det enklare att dela på strömmingen, filé-delning helt enkelt.

Jo, själva inköpet går nog ganska smidigt, det jag tänker är att det blir snålt om tid att avnjuta den.
Men visst det är ju bra om man kan få allt fixat av någon annan också så att man delar bördan.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hur gör de då med folk som är ihop men inte bor tillsammans, eller kanske bor tillsammans ibland men inte alltid?

Kan vara
Särbo
Långdistansförhållanden

Eller kanske
Veckopendla
Jobba till sjös
Har ett jobb med mycket resor

I vissa fall kan det vara folk som är gifta med varandra.

Exempelvis om någon har 4 hotellnätter i annan stad/land så är det ju inget man ändrar folkbokföring för.

Vet inte hur folk som veckopendlar gör.
Säg om de har ett gemensamt hus och den som veckopendlar har en lägenhet i samma stad som jobbet. Var ska de vara folkbokförda då ?

Hur påverkar sådana situationer sån här kontodelning ?

Tjänsten lär sig om vilka enheter som vistas en längre period i hushållet. Exakt hur denna process ser ut i detalj vet jag dock inte, men den loggar IP-adresser, MAC-adresser m.m.. Är du borta en längre period så kan du behöva ett eget konto, och är man särbo eller har distansförhållande så är man ju inte i samma hushåll och måste ha egna konton.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Citat:

Snabbkoll: Delar du ditt streamingkonto?

Nice try feds

Permalänk

Familjekonton som man får dela. Om det inte längre går bye bye.

Permalänk
Medlem

Jag har delat min HBO Max-konto med mitt ex(dock plockat bort henne nu), Min syster, samt med en tjejkompis.

Jag och tjejkompisen bor på östermalm, och syrran i Österåkers kommun.
Inget som hindrat delningen ännu. Men antar tuffare kontroller nalkas.

(Alla delar på mitt personliga konto som kostar 49 kronor per månad. Jag är snäll och står för kostnaden.)

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Det är en stor skillnad på att svaret nej och avsaknad av alternativet Jag använder inte prenumerations strömningstjänster. Blir lite av inversen av "har du slutat slå din fru" fråga.

Alldeles för ofta dessa frågor SweC ställer där ett alternativ indikerar något annat än vad svararen läser in i frågan.

Ett minimum krav är att alternativet Annat eller som i detta fall Jag använder inte prenumerations strömningstjänster alltid bör vara med

En tidsperiod bör även alltid vara med som "Har du de senaste 12 månaderna ..." Då det känns som man ljuger om "man har gjort något i sin ungdom" men inte gör det längre så känns både ja och nej som missvisande svar

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

har inget streamingkonto som är värt att dela. bara yt premium(och därigenom music) och prime video igenom amazon prime. inget annat. lånar inte heller.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+