Permalänk

Teveleverantörstrul

Hej!
Kanske fel avdelning att posta i så admin får gärna flytta isf
Vi har ett tevepaket från Telenor via bredbandet. Det har fungerat bra fram tills för ett par månader sen då ljudet inte synkar med bilden längre.
Telenors support skyller direkt på gamla kablar utan att kolla sitt eget.
Jag har testat annan nätverkskabel mellan tjänstefördelare och boxen utan skillnad.
Jag har även bytt till en ny hdmi sladd mellan box och teve utan resultat.
Finns inga menyer för att fördröja varken bild eller ljud i apparaterna.
Min fråga är, kan kablarna bli dåliga med tiden som resulterar i detta problem?
Känns ju som att det bara skickas data så antingen funkar det eller ej?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Hej!
Kanske fel avdelning att posta i så admin får gärna flytta isf
Vi har ett tevepaket från Telenor via bredbandet. Det har fungerat bra fram tills för ett par månader sen då ljudet inte synkar med bilden längre.
Telenors support skyller direkt på gamla kablar utan att kolla sitt eget.
Jag har testat annan nätverkskabel mellan tjänstefördelare och boxen utan skillnad.
Jag har även bytt till en ny hdmi sladd mellan box och teve utan resultat.
Finns inga menyer för att fördröja varken bild eller ljud i apparaterna.
Min fråga är, kan kablarna bli dåliga med tiden som resulterar i detta problem?
Känns ju som att det bara skickas data så antingen funkar det eller ej?

Kan du testa boxen mot en annan TV eller bildskärm för att se om det är samma problem?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt problemet, vid en felsökning behöver grejer uteslutas och kan du testa med andra kablar är det bara att göra det. Tips är att ändra ljudinställning (format) och starta om genom att ta ur strömmen därefter. Är givetvis först om det inte kan vara något du kan lösa på din sida som Telenor gör något.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för TV?

Hade också provat med en annan TV för att utesluta den. Det är inte säkert att inställningen du letar efter i TV'n är en fördröjning av ljudet. Det kan vara en bild eller ljudförbättringsfunktion som lägger till lagg. Så kolla igenom menyerna efter funktioner som ska förbättra ljud eller bild och stäng av dem.

Ser inte riktigt hur kablarna kan ställa till detta, men i så fall är det HDMI-kabeln som är boven, inte nätverkskabeln. Visst kan man få allehanda konstiga problem om det är för dålig bandbredd, men då borde du uppleva att det buffrar, hackar osv också, inte bara konsekvent fördröjning i ljudet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!