Video Capture Card för låst linuxdator

Permalänk
Medlem

Video Capture Card för låst linuxdator

Hej!

Jag behöver ett Video Capture Card för att spela in skärmen på en dator med nedbantad linuxdistro. Videon ska användas i utbildningssyfte på en mjukvara utvecklad på systemet (jag är inte utvecklaren, enbart utbildare på mjukvaran).

OS är inställt av en tidigare kollega
Datorn har inte tillgång till internet
Det finns inget rimligt sätt att installera drivrutiner eller mjukvara på datorn

Vilket video-capture card skulle fungera som kan sköta att inspelning och överföring till en annan dator själv?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimhunk:

Vilket video-capture card skulle fungera som kan sköta att inspelning och överföring till en annan dator själv?

Känns lite osäkert hur du menar här med "inspelning och överföring". Borde det inte vara så att videocapture kortet sitter i "den andra datorn", och du kopplar skärmsladden från den nedlåsta datorn in i detta kort, och spelar in videon direkt där? (och sen passthrough från det tillbaka till en skärm om du av någon anledning vill se bilden också på skärmen förutom i inspelningsmjukvaran på "andra datorn").

Isf borde vilket kort som helst fungera som har stöd för den upplösning och kontakt som behövs?

Permalänk
Medlem

Om datorn är så nedlåst så finns det förmodligen ett syfte med det också. Så det är nog ingen ide att börja komma på sätt att gå runt det.

Med det sagt så är det väl bara att du tar upp det men personen som är ansvarig för systemet/maskinen? Om du är satt i en position att göra en utbildning på systemet/applikationen så bör de ju hjälpa dig så du kan utföra utbildningen.

Permalänk
Medlem

Tror ni missar lite vad TS menar, nog snarare att det finns ingen möjlighet att installera mjukvara på "klient"-datorn.

Knappast lysande (du får justrera lite för färgbalansering och det kan vara någon förskjutning på någon pixel) men dessa fungerar förvånansvärt bra förutsatt att HDMI finns tillgängligt på klienten för vad de är.
https://www.cnx-software.com/2022/11/07/ms2130-based-4k-hdmi-...
https://www.youtube.com/watch?v=YFz0l1caszE (visserligen från ett spel men du får en idé om kvaliten)

Har du en någorlunda modern laptop eller (stationär) dator så kan du spela in via OBS (gratis) eller motsvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Tror ni missar lite vad TS menar, nog snarare att det finns ingen möjlighet att installera mjukvara på "klient"-datorn.

Asså hallå vadå "ni"
Din länkade dongel är ju exakt samma sak som jag säger, bara att det är en usb-dongel istället för ett kort.

Edit: Men ja, behöver man inte passthroughen så är det ju ännu smidigare med bara en dongel in i en laptop än att behöva sätta in ett faktiskt videocapture kort i en stationär dator, så det är ett bra tips!

Förtydligade spydigheterna
Permalänk
Medlem

Jättebra input allihop, tack!

@flexm
Tack för förklaringen, jag har aldrig använt ett förut utan bara läst/hört att vissa kort behöver mjukvara/drivrutiner för att fungera. Om även datorn du "spelar in" från behöver det förstår jag inte. Då HDMI-porten fungerar menar du att jag kan ta vilket HDMI video-capture card som helst trots begränsat OS?

@SuperNova
Du har helt rätt, det finns en anledning till låsningen och att prata med kollegan hade varit enklast. Vi brukar visa skärmen genom HDMI och kollegan jobbar tyvärr inte kvar. Att spela in videos är ett nytt arbetssätt som inte togs med i utvecklingen. Jag hoppas kunna skapa kursmaterial genom att mata från HDMI.

Jag håller helt med om att jag borde få hjälp av Systemvetarna för att förbereda utbildningen. Tyvärr har jag fått nej på det

@diizzy
Precis! Tack för du hjälpte mig förklara bättre.
Vi får gärna så bra kvalisort som möjligt som är så "lättanvänt" som möjligt. Betala för rätt sak som funkar med minst krussiduller får kosta

Jag tittade på följande men vet inte vad som är "rätt" mjukvara. Men fungerar

https://www.webhallen.com/se/product/353883-Elgato-HD60-X-Ext...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimhunk:

Tack för förklaringen, jag har aldrig använt ett förut utan bara läst/hört att vissa kort behöver mjukvara/drivrutiner för att fungera. Om även datorn du "spelar in" från behöver det förstår jag inte. Då HDMI-porten fungerar menar du att jag kan ta vilket HDMI video-capture card som helst trots begränsat OS?

Japp du har förstått rätt, ett videocapture-kort ser ut som en "skärm" för enheten som ska spelas in, det är därför det fungerar på t.ex. konsoller, mobiltelefoner osv. Dom tror att dom skickar ut bilden till en vanlig display av något slag helt enkelt. Så det bör fungera exakt likadant för den nedlåsta datorn.
Enheten som sköter inspelningen behöver givetvis mjukvara och drivisar osv beroende på vilket kort du skaffat för inspelning.

(Det enda som kan bli konstigt är egentligen om du gör något som outputtar en signal med HDCP och capture-kortet respekterar detta eller inte är kompatibelt, alltså en gammal teknik för att förhindra piratkopiering av typ bluerayfilmer osv som kan hänga ihop med HDMI-signalen, men det känns ganska orimligt att det skulle vara relevant för dig.)

Kan tyvär inte säga något hjälpsamt om exakt vad som är en bra deal att köpa, då det var 10+ år sedan jag sysslade med något sånt här senast D:

Permalänk
Medlem

Borde fungera utan större bekymmer, enda jag har hört är att vissa modeller har haft en tendens att vara lite temperamentsfulla.

Magewell får bra kritik generellt men de ligger i regel i ett annat prissegment också...

Permalänk
Skrivet av Slimhunk:

Vilket video-capture card skulle fungera som kan sköta att inspelning och överföring till en annan dator själv?

denna funkar säkerligen utmärkt.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4996369
Elgato är ju relativt erkänt märke så bör funka bra.

vill du inte ge dryga tusenlappen finns det billigare

typ denna.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5828837

troligen inte äns nära bildkvalisort av något mer seröst men bör få jobbet gjort om inte top notch bildkvalitet är prio.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5828837

skulle ta påståendena nördics hemsida med en lastbil salt men den kommer nog göra jobbet.

drivrutiner kommer ev bara behövas på datorn som ska spela in videon (den du pluggar usbporten till) vilket jag antar är en annan än den nedlåsta datorn.

HDMI porten på donglarna identifierar sig bara som en skärm med X maxupplösnin och uppdateringsfrekvens

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimhunk:

Jättebra input allihop, tack!

@flexm
Tack för förklaringen, jag har aldrig använt ett förut utan bara läst/hört att vissa kort behöver mjukvara/drivrutiner för att fungera. Om även datorn du "spelar in" från behöver det förstår jag inte. Då HDMI-porten fungerar menar du att jag kan ta vilket HDMI video-capture card som helst trots begränsat OS?

@SuperNova
Du har helt rätt, det finns en anledning till låsningen och att prata med kollegan hade varit enklast. Vi brukar visa skärmen genom HDMI och kollegan jobbar tyvärr inte kvar. Att spela in videos är ett nytt arbetssätt som inte togs med i utvecklingen. Jag hoppas kunna skapa kursmaterial genom att mata från HDMI.

Jag håller helt med om att jag borde få hjälp av Systemvetarna för att förbereda utbildningen. Tyvärr har jag fått nej på det

@diizzy
Precis! Tack för du hjälpte mig förklara bättre.
Vi får gärna så bra kvalisort som möjligt som är så "lättanvänt" som möjligt. Betala för rätt sak som funkar med minst krussiduller får kosta

Jag tittade på följande men vet inte vad som är "rätt" mjukvara. Men fungerar

https://www.webhallen.com/se/product/353883-Elgato-HD60-X-Ext...

Men det är ju inte OK!
Om du har fått i uppgift att sköta utbildningen SKALL du få den hjälp du behöver för att kunna utföra ditt jobb. Vänd dig till din chef ang detta!

Är det så att system-nissarna säger nej till just ditt förslag på lösning men har erbjudit en annan? Eller är de så att det kategoriskt säget nej till hela iden att skapa utbildningsmaterial från systemet i fråga?

Om de en annan lösning, varför nyttjas inte den?
Om de kategoriskt säger nej till att skapa utbildningsmaterial från detta system, vilket det absolut kan finnas skäl till, så borde de erbjuda sig att sätta upp en testmiljö. Så är det här ni ligger just nu så be om att få en testmiljö utan ex sekretessbeglagda uppgifter osv.

Permalänk
Medlem

testade använda min steam deck som inspelningsdator för att spela in switch spelande, där jag använde OBS som mjukvara på steamdecken, visade sig att Elgado HD60S inte stöder det (gick dock använda andra håller och använda en annan windowsdator för att spela in steamdecken, så väldigt skumt det inte fungarede). Lösningen på det var skaffa nyare capturekort, ett Elgato HD60X, med det så får jag signal i obs och kan spela in som jag vill. Nämner det mest utifall att det skulle kunna komma bli ett problem med andra modeller av kort iom linux med.

Permalänk
Medlem

Jag tänker att man har en annan dator med hdmi capture som man använder för inspelning av bildsignalen från den låsta datorn. Eller filma bara skärmen om det går att göra med tillräckligt bra kvalitet.

Edit: Hade du haft åtkomst till linuxsystemet i datorn då hade du kunnat spela in skärmen med ffmpeg.

Permalänk
Medlem

Tack igen!

Skrivet av flexm:

Japp du har förstått rätt, ett videocapture-kort ser ut som en "skärm" för enheten som ska spelas in, det är därför det fungerar på t.ex. konsoller, mobiltelefoner osv. Dom tror att dom skickar ut bilden till en vanlig display av något slag helt enkelt. Så det bör fungera exakt likadant för den nedlåsta datorn.
Enheten som sköter inspelningen behöver givetvis mjukvara och drivisar osv beroende på vilket kort du skaffat för inspelning.

(Det enda som kan bli konstigt är egentligen om du gör något som outputtar en signal med HDCP och capture-kortet respekterar detta eller inte är kompatibelt, alltså en gammal teknik för att förhindra piratkopiering av typ bluerayfilmer osv som kan hänga ihop med HDMI-signalen, men det känns ganska orimligt att det skulle vara relevant för dig.)

Kan tyvär inte säga något hjälpsamt om exakt vad som är en bra deal att köpa, då det var 10+ år sedan jag sysslade med något sånt här senast D:

Jättebra förklaring, nu fattar jag mer & kan göra ett bättre val

Skrivet av diizzy:

Borde fungera utan större bekymmer, enda jag har hört är att vissa modeller har haft en tendens att vara lite temperamentsfulla.

Magewell får bra kritik generellt men de ligger i regel i ett annat prissegment också...

Skrivet av Rouge of Darkness:

denna funkar säkerligen utmärkt.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4996369
Elgato är ju relativt erkänt märke så bör funka bra.

vill du inte ge dryga tusenlappen finns det billigare

typ denna.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5828837

troligen inte äns nära bildkvalisort av något mer seröst men bör få jobbet gjort om inte top notch bildkvalitet är prio.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5828837

skulle ta påståendena nördics hemsida med en lastbil salt men den kommer nog göra jobbet.

drivrutiner kommer ev bara behövas på datorn som ska spela in videon (den du pluggar usbporten till) vilket jag antar är en annan än den nedlåsta datorn.

HDMI porten på donglarna identifierar sig bara som en skärm med X maxupplösnin och uppdateringsfrekvens

Magewell verkar ju bäst då, priset är som sagt ingen issue då jobbet måste bli gjort snabbt & problemfritt.

Skrivet av SuperNova:

Men det är ju inte OK!
Om du har fått i uppgift att sköta utbildningen SKALL du få den hjälp du behöver för att kunna utföra ditt jobb. Vänd dig till din chef ang detta!

Är det så att system-nissarna säger nej till just ditt förslag på lösning men har erbjudit en annan? Eller är de så att det kategoriskt säget nej till hela iden att skapa utbildningsmaterial från systemet i fråga?

Om de en annan lösning, varför nyttjas inte den?
Om de kategoriskt säger nej till att skapa utbildningsmaterial från detta system, vilket det absolut kan finnas skäl till, så borde de erbjuda sig att sätta upp en testmiljö. Så är det här ni ligger just nu så be om att få en testmiljö utan ex sekretessbeglagda uppgifter osv.

Ja jag håller med & är tacksam över att du bryr dig om frågan. Min arbetssituation är en lite längre historia jag besparar er. Det är ett klassiskt problem många nog känner igen, det saknas förståelse & tid. Alternativet till den här lösningen är att inte ha något utbildningsmaterial utan bara prata om hur mjukvaran används. Vi har lärt oss arbeta runt stoppklossar för att hinna klart i tid med "Good-enough-material". Att det sköts så här är väl känt på alla håll & vi lyfter den kontinuerligt. nästa steg är att göra "dåligt" material eller ställa in utbildning vilket inte känns så kul. Men att hitta på "innovativa" lösningar uppskattas av andra i liknande situation som kanske saknar teknisk kunskap. Vilket gör att jag verkligen takkar för allas kompetens/tipsi den här tråden

Skrivet av Smasher89:

testade använda min steam deck som inspelningsdator för att spela in switch spelande, där jag använde OBS som mjukvara på steamdecken, visade sig att Elgado HD60S inte stöder det (gick dock använda andra håller och använda en annan windowsdator för att spela in steamdecken, så väldigt skumt det inte fungarede). Lösningen på det var skaffa nyare capturekort, ett Elgato HD60X, med det så får jag signal i obs och kan spela in som jag vill. Nämner det mest utifall att det skulle kunna komma bli ett problem med andra modeller av kort iom linux med.

Jättebra! Blir det ett HD60X så vet jag vad jag ska akta mig för

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag tänker att man har en annan dator med hdmi capture som man använder för inspelning av bildsignalen från den låsta datorn. Eller filma bara skärmen om det går att göra med tillräckligt bra kvalitet.

Edit: Hade du haft åtkomst till linuxsystemet i datorn då hade du kunnat spela in skärmen med ffmpeg.

Ja bra tips! Jag har funderat på de lösningarna också men inbillade mig att ett HDMI-kort var snabbaste lösningen. Att filma/ta bild av skärmen har vi gjort tidigare, men vi är för kassa för att det ska bli bra Hoppades att video-capture skulle vara en lösning som funkar även i framtiden utan fippel

Permalänk