Krönika: Gör inte kunder till försökskaniner, Sony!

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Gör inte kunder till försökskaniner, Sony!

Efter Helldivers 2-affären: Sony har en del självklarheter att lära sig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Okej. Så artiklen handrar om Sony, och inte som rubriken (bilden) hintar Förtroende generellt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Humoristiskt och raljerande krönika som jag hoppas är kraftigt ironisk, annars saknar nog skribenten helt verklighetsuppfattning.
Det är direkt löjligt att påstå att "Internet har bra minne" eller att nertunmar för en temporär hatstorm på något sätt ska påverka andra spel.

Internet glömde horse armor och nu är mikrotranssktioner standard.
internet glömde snabbt att Steam från början var ett onödigt 3e parts DRM och att de var flest med *always online* krav tills offline läge lades till efter protester.
internet glömde snabbt och glatt att Steam hade direkt usel returpolicy *tills de förlorat i en rättsprocess* och nu tror alla på myten om "Good guy GabeN".
Internet lyckades inte ens genomföra en boycott not CoD trots stora skriverier, alla i boycott gruppen spelade gladeligen på release osv.
Bethesda kan släppa direkt trasiga spel (Fallout 3,Skyrim) men allt är glömt och förlåtet till dess uppföljare kommer.

Sen dravlet om timmar på Steam, vilket skämt. Många superpopulärs spel har fått massivt dåligt betyg pga diverse olika orsaker, såsom oftast att man missat att ta hänsyn till ex Kinesiska spelare. Det har haft *noll märkbar effekt* på spelförsäljning eller för den delen försäljning av uppföljare.
Steams betyg är humor, är skämt. De är inte relevanta för vanligt folk speciellt inte på 2/3 av spelmarknaden.

Så Näe, bästa krönikör. Den *enda* anledningen till att Sony fuck backa här var att spelare blev bannade för att de skapade falska konton för att spela i regionen rutan PSN.
Det är det enda som har juridiskt värde och som företaget måste lyssna på.
Allt annat är fria fantasier och illusioner som helt saknar verklighetsförankring. Men roligt var det iaf att läsa om dessa fantasier.
Och absolut, ska krav på konto finnas så måste såklart spelare i samtliga marknader kunan ta del. Det är en lärdom värd att ta med.

Permalänk
Medlem

Trodde att det här var överspelat. Kanske publicera krönikorna gnället på samma dag på både Swec och FZ?
Inte tre veckor efter.

https://www.fz.se/quiz/297474-quiz-griniga-gamla-gubbar

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Det här är gnäll. Det är så mycket gnäll i spelvärlden. Lever man i den världen mycket är det lätt att lura i sig att gnället ska vara norm.

Alla utan undantag som tillhandahåller en tjänst vill att användaren ”loggar in”. Har folk glömt att detta förekommer överallt med alla typer av tjänster?

Gamers är ett osedvanligt gnälligt släkte. Kanske därför jag inte orkar spela några MP-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Det här är gnäll. Det är så mycket gnäll i spelvärlden. Lever man i den världen mycket är det lätt att lura i sig att gnället ska vara norm.

Alla utan undantag som tillhandahåller en tjänst vill att användaren ”loggar in”. Har folk glömt att detta förekommer överallt med alla typer av tjänster?

Gamers är ett osedvanligt gnälligt släkte. Kanske därför jag inte orkar spela några MP-spel.

Som vanligt publicerar SweClockers en artikel som utelämnar vital information, och upprörda användare skriver av sig litet.

Det som krönikan inte nämner är att kravet på ett PlayStation-konto fanns innan lanseringen, men p.g.a. strul med detta valde företaget som utvecklade spelet att tillfälligt ta bort det. Det ledde till att folk i länder där PlayStation inte är tillgängligt köpte spelet under en tid. Efter ett antal månader bestämde sig Sony för att det var dags att införa kontokravet, och då kunde plötsligt ett antal människor som köpt och spelat spelet inte längre spela det. Så det handlar om dålig kommunikation överlag i ett läge då fokus varit på att lansera spelet.

Om du fortfarande tycker att det är gnäll att vara missnöjd över att bli fråntagen tillgången till en produkt man betalat för kan du swischa mig 400kr.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phod:

Det som krönikan inte nämner är att kravet på ett PlayStation-konto fanns innan lanseringen, men p.g.a. strul med detta valde företaget som utvecklade spelet att tillfälligt ta bort det. Det ledde till att folk i länder där PlayStation inte är tillgängligt köpte spelet under en tid. Efter ett antal månader bestämde sig Sony för att det var dags att införa kontokravet, och då kunde plötsligt ett antal människor som köpt och spelat spelet inte längre spela det. Så det handlar om dålig kommunikation överlag i ett läge då fokus varit på att lansera spelet.

Den nämner ju allt det där...

Citat:

I början av maj meddelade Sony plötsligt att alla PC-spelare inom kort blir tvungna att skaffa ett PSN-konto för att fortsätta spela. Det här hade man redan flaggat för och kravet skulle ha funnits där när spelet släpptes, men det slopades temporärt efter den massiva spelaranstormningen.

Citat:

Folk blir förstås irriterade när en fungerande produkt görs krångligare att använda, särskilt utan uppenbara fördelar för dem. Men det stora hålet i huvudet är att PSN inte finns i 177 länder, och spelet skulle alltså sluta funka i dessa.

Håller dock förstås med helt om din poäng.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Sony, har jag inte tagit i ens med tång, sedan rootkit-skandalen ca 2005.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Det för mig intressanta är att jag tillhör den mest köpstarka kategorin, höginkomsttagare, gamer och uppväxt med playstation. Trots detta så väljer Sony vägar som gör mig helt förbryllad. Mitt ps5 står orört, jag valde att spela BG3 på en minipc isf på min ps5. Hur detta anses vara smart spelstrategi från Sonys vy förstår jag inte men följande är fakta

1. Jag har sagt upp mitt Psn abonnemang och det är numera oaktivt. Gick med när det startade.
2. Jag har inte spelat PS5 sedan Horizon Forbidden west.
3. Jag har slutat köpa Xperia mobiler och gått över till Samsung.

Sony har helt tappat det efter MeToo händelserna.

Permalänk
Medlem

Okej, så vad är vardet i alla publicera en "krönika" ett par veckor efter att ämnet var aktuellt?

Finns dessutom flertalet felaktigheter och det hela känns oseriöst.

Citat:

Så läxan, som också den är en vidöppen dörr, är väl denna: se till att spelet och planeringen kring det är helt färdiga innan ni släpper det

I den bästa av alla världar så skulle alla följa den gamla metoden från Blizzard, spelet släpps när det är färdigt, punkt slut.
Industrin har tyvärr utvecklats åt ett håll som innebär tidspress och kostymnissar som vill se pengar trilla in på kontot istället för att gå ut.

Citat:

de får något för krånglet med att regga och länka ett konto

Härligt att du sparade en halv sekund med att förkorta registrera till regga, detta i en ordbajsning på 500+ ord för att säga "Sony, ert beteende är horribelt och måste ändras, skärpning".

Om ni ursäktar så ska jag gå och dra pinnen ur arslet som jag verkar ha fått, men det känns tragiskt att läsa text av en redaktör när det är på högstadienivå.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Sony, har jag inte tagit i ens med tång, sedan rootkit-skandalen ca 2005.

Hah, det första jag tänkte när jag läste krönikan. My ass att "internet har väldigt gott minne".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Som vanligt publicerar SweClockers en artikel som utelämnar vital information, och upprörda användare skriver av sig litet.

Det som krönikan inte nämner är att kravet på ett PlayStation-konto fanns innan lanseringen, men p.g.a. strul med detta valde företaget som utvecklade spelet att tillfälligt ta bort det. Det ledde till att folk i länder där PlayStation inte är tillgängligt köpte spelet under en tid. Efter ett antal månader bestämde sig Sony för att det var dags att införa kontokravet, och då kunde plötsligt ett antal människor som köpt och spelat spelet inte längre spela det. Så det handlar om dålig kommunikation överlag i ett läge då fokus varit på att lansera spelet.

Om du fortfarande tycker att det är gnäll att vara missnöjd över att bli fråntagen tillgången till en produkt man betalat för kan du swischa mig 400kr.

Så fint att du åtminstone erkänner att en länk till psn inte är ett problem. Dock håller jag inte med om det övriga. Det var dock knaprigt agerat av Sony. Men alla har fått sina pengar tillbaka. Vilka varor/tjänst finns i varenda land i världen? Det är väl kanske bara coka cola som finns överallt. Vad mer?

Är det här gnäll från er sida? Ja, det är gnäll på en nivå som endast kan uppstå i ett gaming-community.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Det här är gnäll. Det är så mycket gnäll i spelvärlden. Lever man i den världen mycket är det lätt att lura i sig att gnället ska vara norm.

Alla utan undantag som tillhandahåller en tjänst vill att användaren ”loggar in”. Har folk glömt att detta förekommer överallt med alla typer av tjänster?

Gamers är ett osedvanligt gnälligt släkte. Kanske därför jag inte orkar spela några MP-spel.

"Det här är gnäll" du verkar inte inläst i situationen om Helldivers.

Det här handlar om ett spel som vid släpp och under en låång period inte behövde något PSN konto, alls.
Så folk VÄRLDEN ÖVER köper spelet i massor för att det är relativt? bra.

Vad händer sedan?

De på Sony/Spelutvecklaren tvingar folk att länka till sitt Sony konto för att kunna spela spelet.

Vad händer i de över 90? länder där PSN inte existerar/är tillåtet men spelet har sålts i? De kan inte längre spela spelet!!

Vad händer på internet?
En hel del försvarar beslutet utan att ens ha koll på situationen och tycket det är fullt okej.
Medans resten som faktiskt läst lite längre i artiklarna förstått att det är helt galet dåligt av dem.

Edit 177!! länder var det tydligen. Ännu värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

"Det här är gnäll" du verkar inte inläst i situationen om Helldivers.

Det här handlar om ett spel som vid släpp och under en låång period inte behövde något PSN konto, alls.
Så folk VÄRLDEN ÖVER köper spelet i massor för att det är relativt? bra.

Vad händer sedan?

De på Sony/Spelutvecklaren tvingar folk att länka till sitt Sony konto för att kunna spela spelet.

Vad händer i de över 90? länder där PSN inte existerar/är tillåtet men spelet har sålts i? De kan inte längre spela spelet!!

Vad händer på internet?
En hel del försvarar beslutet utan att ens ha koll på situationen och tycket det är fullt okej.
Medans resten som faktiskt läst lite längre i artiklarna förstått att det är helt galet dåligt av dem.

Edit 177!! länder var det tydligen. Ännu värre.

Jag är fullt med på det där. Och alla har fått refund från Steam. Så vad lipar folk om? Det var ganska illa skött av Sony, javisst. Men reaktionerna är ju nivå sandlåda.

Det kan inte vara lätt att sköta kommunikationen för en stor spelstudio när publiken i princip beter sig som bäbisar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag är fullt med på det där. Och alla har fått refund från Steam. Så vad lipar folk om? Det var ganska illa skött av Sony, javisst. Men reaktionerna är ju nivå sandlåda.

Det kan inte vara lätt att sköta kommunikationen för en stor spelstudio när publiken i princip beter sig som bäbisar.

Du köper en produkt. Du får sedan helt plötsligt ur tomma intet, inte längre nyttja produkten.

"Gnäll och bäbis".

"Alla har fått refund" var hittar du detta? Frågan hur sales statistiken ser ut efter isåfall. Om du alla dessa fått en refund.
Blir ju väldigt väldigt mycket pengar som utvecklaren gått miste om, ifall nu ALLA har fått pengarna tillbaka, eller är det Sony som gått in och betalat?

Edit såg dina andra inlägg i Ghost of Tsushima tråden som handlar om regionsblockering där även det spelet blev blockat i ~177 länder så är bara ignorera dina inlägg framöver då du verkar väldigt väldigt inbiten i allt kring Sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Du köper en produkt. Du får sedan helt plötsligt ur tomma intet, inte längre nyttja produkten.

"Gnäll och bäbis".

"Alla har fått refund" var hittar du detta? Frågan hur sales statistiken ser ut efter isåfall. Om du alla dessa fått en refund.
Blir ju väldigt väldigt mycket pengar som utvecklaren gått miste om, ifall nu ALLA har fått pengarna tillbaka, eller är det Sony som gått in och betalat?

Du läste rätt. Bäbis-gnäll är vad det är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Edvin1:

Du läste rätt. Bäbis-gnäll är vad det är.

Gör du skillnad på digitala och fysiska produkter? Eller skulle det kännas lika OK om de kom från en affär och hämtade tillbaka något du köpte för ett par veckor sedan?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Gör du skillnad på digitala och fysiska produkter? Eller skulle det kännas lika OK om de kom från en affär och hämtade tillbaka något du köpte för ett par veckor sedan?

Jag har ju skrivit att det var dåligt skött av Sony. Vad vill ni att jag ska göra? Skriva samma sak igen? Men reaktionen är inte tillnärmelsevis proportionerlig. Ett spel kan f.ö. inte riktigt jämföras med en sak/pryl. Egentligen äger man inte spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Edit 177!! länder var det tydligen. Ännu värre.

Wow, då kan man bara spela det i 18 länder då. Låter skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Wow, då kan man bara spela det i 18 länder då. Låter skumt.

https://nordic.ign.com/helldivers/81959/news/helldivers-2-pul...

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur dom räknar, men det finns 195 länder i världen. Det finns t.ex. obebodda öar som dom har med på den listan.

Permalänk
Medlem

Det är ju kul att Japan är med på den där listan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag vet inte hur dom räknar, men det finns 195 länder i världen. Det finns t.ex. obebodda öar som dom har med på den listan.

Då kanske du ska ta och skicka in en rättning om du nu hittar något fel.

Skrivet av Lussarn:

Det är ju kul att Japan är med på den där listan...

Sony är dock amerikanskt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Då kanske du ska ta och skicka in en rättning om du nu hittar något fel.

Sony är dock amerikanskt idag.

Har inte tid, spelar Helldivers 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag har ju skrivit att det var dåligt skött av Sony. Vad vill ni att jag ska göra? Skriva samma sak igen? Men reaktionen är inte tillnärmelsevis proportionerlig. Ett spel kan f.ö. inte riktigt jämföras med en sak/pryl. Egentligen äger man inte spel.

Skämtar du eller? Jag har flertalet spel jag ÄGER min kopia av här hemma. Så det är en relevant jämförelse att någon kommer hem till mig och "tar tillbaka" MIN fysiska kopia av ett spel jag köpt och kan installera/spela närhelst jag önskar på vilken burk jag än vill ha, med eller utan internet.

För att inte tala om alla "kassetter/cd/dvd" till diverse olika konsoler.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Skämtar du eller? Jag har flertalet spel jag ÄGER min kopia av här hemma. Så det är en relevant jämförelse att någon kommer hem till mig och "tar tillbaka" MIN fysiska kopia av ett spel jag köpt och kan installera/spela närhelst jag önskar på vilken burk jag än vill ha, med eller utan internet.

För att inte tala om alla "kassetter/cd/dvd" till diverse olika konsoler.

Nej jag skämtar inte. Tekniskt/juridiskt sätt äger du inte ens spelet även om du har en kopia av spelet hemma. Skivorna idag innehåller ju sällan ens hela spelen numera utan kräver patcher för att funka.

Hur som helst. Detta gäller steam. Man "äger" aldrig sina digitala spel i steam i strikt bemärkelse. Läs mer här: https://steamcommunity.com/discussions/forum/7/38117822238690...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Nej jag skämtar inte. Tekniskt/juridiskt sätt äger du inte ens spelet även om du har en kopia av spelet hemma. Skivorna idag innehåller ju sällan ens hela spelen numera utan kräver patcher för att funka.

Hur som helst. Detta gäller steam. Man "äger" aldrig sina digitala spel i steam i strikt bemärkelse. Läs mer här: https://steamcommunity.com/discussions/forum/7/38117822238690...

Jag äger min kopia av det jo, om någon tar min fysiska kopia är det stöld/rån. Och jag har flertalet spel där hela spelet finns på skivan och inte kräver någon form av internetanslutning för att kunna spelas. Finns även x antal konsoler med spel på både kassett och skiva som många har kvar än idag. Att industrin vill försöka tumma på "äganderätten" är en annan sak när det gäller digitala saker.

Hade du specificerat det till Steam från början hade jag inte invänt, men nu använde du en svepande term för "spel" och inte till digitala nedladdningar via Steam. För digitala spel kan man även äga på samma sätt som fysiska, t ex köp via GoG.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Jag äger min kopia av det jo, om någon tar min fysiska kopia är det stöld/rån. Och jag har flertalet spel där hela spelet finns på skivan och inte kräver någon form av internetanslutning för att kunna spelas. Finns även x antal konsoler med spel på både kassett och skiva som många har kvar än idag. Att industrin vill försöka tumma på "äganderätten" är en annan sak när det gäller digitala saker.

Hade du specificerat det till Steam från början hade jag inte invänt, men nu använde du en svepande term för "spel" och inte till digitala nedladdningar via Steam. För digitala spel kan man även äga på samma sätt som fysiska, t ex köp via GoG.

Du har helt enkelt fel. Du äger en kopia men har inte äganderätt i absolut bemärkelse till den intellektuella egendomen.

Om du funderar lite så inser du nog att det alltid har varit så här. Att äga en platta med Iron Maiden betyder inte att du ”äger” musiken. Du äger en kopia av musiken, vilket inte är samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Du har helt enkelt fel. Du äger en kopia men har inte äganderätt i absolut bemärkelse till den intellektuella egendomen.

Om du funderar lite så inser du nog att det alltid har varit så här. Att äga en platta med Iron Maiden betyder inte att du ”äger” musiken. Du äger en kopia av musiken, vilket inte är samma sak.

Jag har helt rätt, jag äger MIN KOPIA som jag skrev. Utvecklaren av spelet kan såldes inte komma hem till mig och kräva tillbaka mina fysiska spel. Och skulle de göra det mot min vilja skulle det vara stöld, alternativt rån.

Och precis som med musiken så ÄGER jag min kopia av den, jag äger inte upphovsrätten vilket jag aldrig någonsin har påstått. Men Iron Maiden har INGA rättigheter att kunna kräva tillbaka alla sina skivor, eller vem som nu än köper/äger upphovsrätten till musiken.

Ingen av dem har heller rätt att kräva att jag aldrig mer nyttjar spelet/musiken från MIN kopia. Upphovsrätten är något helt annat och ger helt andra rättigheter, som t ex kopiera och SÄLJA vidare deras skapelser. Således två helt olika "produkter".

De har ej heller någon rätt att bestämma hur/vad jag gör med min kopia, jag kan förstöra den imorgon om jag så skulle önska, så länge jag inte inskränker på upphovsrätten, dvs en helt annan "produkt". Exakt samma sak gäller filmer, du får nyttja dem hur du vill så länge du inte inskränker på upphovsrätten, dvs se dem när du vill och hur många gånger du vill och inget filmbolag kan någonsin kräva att du skall skicka tillbaka din Dvd/Blueray/4k skiva.

Edit:
Inget jag nämnde talade om din beskrivning av "absolut bemärkelse" heller, jag skrev tydligt MIN KOPIA och inte upphovsrätten.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Jag har helt rätt, jag äger MIN KOPIA som jag skrev. Utvecklaren av spelet kan såldes inte komma hem till mig och kräva tillbaka mina fysiska spel. Och skulle de göra det mot min vilja skulle det vara stöld, alternativt rån.

Och precis som med musiken så ÄGER jag min kopia av den, jag äger inte upphovsrätten vilket jag aldrig någonsin har påstått. Men Iron Maiden har INGA rättigheter att kunna kräva tillbaka alla sina skivor, eller vem som nu än köper/äger upphovsrätten till musiken.

Ingen av dem har heller rätt att kräva att jag aldrig mer nyttjar spelet/musiken från MIN kopia. Upphovsrätten är något helt annat och ger helt andra rättigheter, som t ex kopiera och SÄLJA vidare deras skapelser. Således två helt olika "produkter".

De har ej heller någon rätt att bestämma hur/vad jag gör med min kopia, jag kan förstöra den imorgon om jag så skulle önska, så länge jag inte inskränker på upphovsrätten, dvs en helt annan "produkt". Exakt samma sak gäller filmer, du får nyttja dem hur du vill så länge du inte inskränker på upphovsrätten, dvs se dem när du vill och hur många gånger du vill och inget filmbolag kan någonsin kräva att du skall skicka tillbaka din Dvd/Blueray/4k skiva.

Edit:
Inget jag nämnde talade om din beskrivning av "absolut bemärkelse" heller, jag skrev tydligt MIN KOPIA och inte upphovsrätten.

Nej. Ursäkta men du har helt fel. Du verkar inte förstå vad det handlar om. Trollar du? Dubhwr naturligtvis inte rätt att göra ”vad du vill” med sina kopior av spel/filmer/skivor. Tyvärr riskerar du att bli stämd och hamna i domstol.

Din kopia av spelet är inte relevant i det här sammanhanget. Det är inte alls det vi talar om överhuvudtaget.

Eller menar du att jag inte förstår att man kan äga en kopia? Okej. Du är en sådan människa som går runt och gravt underskattar dina medmänniskor.