Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Microsoft avslöjar de verkliga systemkraven för Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Microsoft avslöjar de verkliga systemkraven för Windows 11

De absoluta minimikraven visar hur mycket Microsoft har skruvat upp systemkraven.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"1 GHz 64-bitarsprocessor, 2 GB arbetsminne, 16 GB lagring (SSD, HDD, hybriddisk eller flashminne) samt BIOS eller UEFI. TPM-modul och Secure Boot är inga krav, och om en skärm är ansluten (vilket inte är något krav) så räcker det med DirectX 10."

Låter rimligt och är i nivå med system jag kört Windows 11 på tidigare.

Övriga krav gäller väl främst Windows Hello, "Bitlocker" i Home-utgåvan samt riktlinjer för OEM leverantörer.

Hoppas att Windows 11 LTSC behåller mer legacy och tillåter fler specialanpassningar av systemet än konsumentversionerna.

Tänker främst på ExplorerPatcher som blivit gimpat i 24H2:
https://www.neowin.net/news/latest-explorerpatcher-update-rem...

Permalänk
Medlem

Intressant! Är det kommunicerat hur installationsprogrammet kommer hantera processorer, alltså om listan utökas till äldre maskiner än 8000-serien på Intel-sidan. Kommer exempelvis den i många fall potenta i7 7700K bjudas in i värmen?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om denna frågan är ontopic, men jag satt med min arbetslaptop i morse som är 1 år gammal. Förvisso bara 16 gb ram, inget direkt 3d-kort att nämna, och en cpu från 13-000-serien. Nu idlar cpun runt 10-25% när endast skrivbordet visas och inga program startade. Nu funderar jag på om detta har å göra med att Microsoft gjort win11 mer tung grott, eller om detta har att göra med företagets egna säkerhetsprogram att göra. På min stationära dator ligger min processor på 1-5% i belastning i idel-läge. Min stationära har reellt mer med ram, cpu-kraft och gpu-kraft+win11. Vad krävs för dator för att win11 skall idla på en vettig nivå(1-5%)? Givetvis utan extra program startade. Nån som vet?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Jag gjorde missen att bygga ihop en äldre speldator åt barnen innehållandes en 6700K. En separat TPM-modul är inkopplad i moderkortet, men blev lite förskräckt när det visade sig att det inte dög ändå. Hoppas de väljer att sänka processorkraven längre fram, för att få över användare från Win10.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Intressant! Är det kommunicerat hur installationsprogrammet kommer hantera processorer, alltså om listan utökas till äldre maskiner än 8000-serien på Intel-sidan. Kommer exempelvis den i många fall potenta i7 7700K bjudas in i värmen?

Har ingen aning om hur installern för den versionen kommer bete sig, men det framstår ju inte som att den officiella listan är utökad på något sådant vis:
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/iot/iot-enterprise/...

Sedan säljer de väl inte licenser för detta till vanliga dödliga, men det kan ju flyta runt sånt på gråmarknaden förstås...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Undrar hur liten en installation kan bli om den är helt anpassad till ett specifikt system?
D v s utan massa generella drivrutiner.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Microsoft har hela tiden sagt att det handlar om att skapa en ny ”baslinje” för säkerhet, men resultatet är att Windows 10 fortfarande ligger kring 70 procent marknadsandel.

Sett till vad folk kör på sina äldre befintliga datorer har det förstås misslyckats, men sett till nya datorer som säljs har de ju iaf lyckats uppnå målet.
Dvs, nya datorer har de här säkerhetsfunktionerna, även i budgetsegmentet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Vad krävs för dator för att win11 skall idla på en vettig nivå(1-5%)? Givetvis utan extra program startade. Nån som vet?

Stäng av ett 20-tal tjänster, widgets samt search/indexering/prefetch/copilot, så bör datorn aldrig gå över 1% i CPU oavsett prestanda.

Nu är det mest en ond cirkel i 11:an, där Windows Defender slukar resurser i samband med all bakgrundsaktivitet i systemet. Lite som när en 486:a började swappa mot hårddisken i mitten av 90-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag vet inte om denna frågan är ontopic, men jag satt med min arbetslaptop i morse som är 1 år gammal. Förvisso bara 16 gb ram, inget direkt 3d-kort att nämna, och en cpu från 13-000-serien. Nu idlar cpun runt 10-25% när endast skrivbordet visas och inga program startade. Nu funderar jag på om detta har å göra med att Microsoft gjort win11 mer tung grott, eller om detta har att göra med företagets egna säkerhetsprogram att göra. På min stationära dator ligger min processor på 1-5% i belastning i idel-läge. Min stationära har reellt mer med ram, cpu-kraft och gpu-kraft+win11. Vad krävs för dator för att win11 skall idla på en vettig nivå(1-5%)? Givetvis utan extra program startade. Nån som vet?

Det är väl bara att kolla vilka processer det är som tar upp CPU-tid

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att ställa upp en tabell som gör att jämförelsen blir mycket tydligare än i löptext.

Använde chatGPT för att skapa en enkel tabell

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Hoppas de väljer att sänka processorkraven längre fram, för att få över användare från Win10.

Jag ska inte tala för alla, men spontant är ju systemkraven det absolut minsta problemet med att få över användare till W11...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag vet inte om denna frågan är ontopic,

Det är nog egentligen snarare en egen tråd...

Skrivet av Nikodemous:

men jag satt med min arbetslaptop i morse som är 1 år gammal. Förvisso bara 16 gb ram, inget direkt 3d-kort att nämna, och en cpu från 13-000-serien. Nu idlar cpun runt 10-25% när endast skrivbordet visas och inga program startade. Nu funderar jag på om detta har å göra med att Microsoft gjort win11 mer tung grott, eller om detta har att göra med företagets egna säkerhetsprogram att göra. På min stationära dator ligger min processor på 1-5% i belastning i idel-läge. Min stationära har reellt mer med ram, cpu-kraft och gpu-kraft+win11. Vad krävs för dator för att win11 skall idla på en vettig nivå(1-5%)? Givetvis utan extra program startade. Nån som vet?

Svårt att säga, men en omedelbar reflektion från min sida är att den här sammanslagna cpu%-siffran ju påverkas både av hur mycket jobb som utförs och hur mycket CPU som finns.

Dvs även om det är *samma arbete* som utförs så kan det ju bli 25% på en dator med mindre CPU, eller 5% på en med mer CPU, om man bara jämför den siffran mellan olika maskiner.

Med det sagt vet jag inte hur stor skillnaden är. Min egen känsla säger att det inte är jättestor skillnad, men är väl sannolikt att det inte heller är 0 skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

fins en tråd i forumet om det, men jag idlar efter omboot 1-2 % så säkert något program som ligger o gör något i ditt fall.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Superkonstig nyhet, IoT-versionen av windows kommer väl inte med samma funktioner/tjänster/programutbud som "vanliga" windows 11? Så varför skulle detta vara dom "verkliga" systemkraven?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag ska inte tala för alla, men spontant är ju systemkraven det absolut minsta problemet med att få över användare till W11...

Jag är inte heller särskilt sugen på Win11 så på min egen burk tänker jag hålla ut in i det sista, alternativt byta till någon Linux-dist
Jag menar bara på att det hade varit lite trist att ha byggt ihop en burk till barnen med äldre delar och så ett och ett halvt år senare behöva bygga nytt eftersom Win10 tappar supporten. Delarna i burken duger finfint till dom och lär göra det ett tag till.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

De vanliga systemkraven för Windows 11 är 1 GHz 64-bitarsprocessor, 4 GB arbetsminne, 64 GB SSD-lagring, UEFI, TPM 2.0, Secure Boot, ett DirectX 12-kapabelt grafikkort samt en minst 9 tum stor skärm med 720p-upplösning.

Hur kan den fysiska storleken på skärmen ha någon som helst relevans?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

De vanliga systemkraven för Windows 11 är 1 GHz 64-bitarsprocessor, 4 GB arbetsminne, 64 GB SSD-lagring, UEFI, TPM 2.0, Secure Boot, ett DirectX 12-kapabelt grafikkort samt en minst 9 tum stor skärm med 720p-upplösning.

Hur kan den fysiska storleken på skärmen ha någon som helst relevans?

Antar att det handlar om att Windows UI inte kommer att fungera okej på en hur liten skärm som helst?
Man når nog en punkt där man antingen kommer behöva lupp (givet hög upplösning) eller så får verkligen *ingenting* plats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Antar att det handlar om att Windows UI inte kommer att fungera okej på en hur liten skärm som helst?
Man når nog en punkt där man antingen kommer behöva lupp (givet hög upplösning) eller så får verkligen *ingenting* plats.

Tack, låter rimligt.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Nikodemous:

Pröva Chris Titus debloater och sycnex windows 10 debloater (även om det är rätt gammalt)

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande Windows 10, känns toppen att inte ha gjort bytet till spionprogrammet Windows 11 Antagligen så finns det inget annat val efter 2025, men 1 1/2 år till är åtminstone något.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Missat krav.

Ett krav som inte framgår är att det krävs minst 2 kärnor i processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Undrar hur liten en installation kan bli om den är helt anpassad till ett specifikt system?
D v s utan massa generella drivrutiner.

hm... det hade faktiskt varit något kompilera sin egna windows install utan bakåtkompabilitet.. du kanske är något på spåren.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Hade bytt min gamer burk direkt til en linux om alla spel funkade ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

hm... det hade faktiskt varit något kompilera sin egna windows install utan bakåtkompabilitet.. du kanske är något på spåren.

Japp. Har länge velat göra det problemfritt ^^

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Hade bytt min gamer burk direkt til en linux om alla spel funkade ..

Det räcker väl om spelen du faktiskt spelar fungerar? Spel du inte spelar borde ha en mindre betydelse...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jspider:

Det räcker väl om spelen du faktiskt spelar fungerar? Spel du inte spelar borde ha en mindre betydelse...

Man kan ju även göra ett ställningstagande genom att göra det aktiva valet att enbart vara intresserad av spel som fungerar i Linux...

Om "alla" följde mitt råd ovan och bara bet ihop o härdade ut några år så skulle ganska snart även de stora utvecklarna ställa om sin produktion o börja göra sina spel kompatibla med Linux...

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av jspider:

Många spel funkar bra med steam proton-grejen, även AAA-spel o.dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Det är företagets saker som körs i bakgrunden.
Mina vm på samma dator tar mindre prestanda.
För det mesta är det alla office saker, antivirus och sen allt annat den ska kolla hela tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

≥ 9 tum, 720p

Fan, nu måste jag uppgradera min skärm. Goodbye 640x480.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?