Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarök_785:

På natten är det ju redan kallt ca 16 grader, men luftfuktigheten ligger på 100%. I manualen står det Kontinuerligt dräneringsutlopp (övre), Huvuddräneringsutlopp. Antar att det är den längst ner.

Du måste ta bort slangen för utluften för att avfukta utan att kyla. Har du utluftsslangen kommer kondensen att följa med luften.

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Kontinuerlig är den övre som du vill ha slangen kopplad till då om du kör den i dehumidify läget. Lägre är för tömning inför när man slutar använda den över vintern eller liknande.

okej tack, då vet jag. Vet du var man hittar dräneringsslang?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du måste ta bort slangen för utluften för att avfukta utan att kyla. Har du utluftsslangen kommer kondensen att följa med luften.

jo men vattnet måste du ta sig någonstans. Vill inte behöva gå till duschen för att tömma varje gång.

Permalänk
Medlem

har en 4a på 95kvm
kommer något som den här kyla ner något?
https://www.tretti.se/tradgard/klimat-och-ventilation/aircond...

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

har en 4a på 95kvm

Om du sitter rakt framför den i utblåset så kan det hjälpa, annars gör 9000 BTU knappt någon skillnad på så stor yta. Det bästa du kan förvänta dig att ett mindre rum kan bli behagligt med stängd dörr eller så.

Om du faktiskt vill kyla hela den ytan så behöver du kolla på betydligt bättre/dyrare grejer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

har en 4a på 95kvm

Har du mecenat/mecenat alumni kan du få den nya 12k btu Electrolux för 4155 kr. Tror även man kan lägga till några hundralappar för 14k btu. (Man måste gå genom mecenat för att se priset)

https://www.electrolux.se/homecare/air-comfort/air-conditione...

Permalänk
Medlem

Jagar kylaggregat till min värmeåtervinning, får se om det finns. Annars luft-luft med kylfunktion eller liknande.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Wood's Cortina Silent 12K WiFi som jag skaffade förra sommaren speciellt om du använder Home Assistant eller dyl. Såg på nätet att Wood's telefonapp bygger egentligen på Tuya Smart appen och t.o.m. funkar att adda AC:n lika bra via Tuya appen istället för Wood's och funktionellt funkar de lika bra via den. Tuya är ganska populär app som många smarta hem prylar kör med så räknar med att stödet kommer nog finnas kvar en lång tid framöver. Finns officiell Tuya integration till Home Assistant också så. Det gör ju det möjligt att göra väldigt specifika automationer, t.ex. tänkte jag sätta en smart termometer vid bordet där jag har datorn och programmera så att den kommer igång en timme före kl 16.00 ifall tempen i det läget visar sig vara över specifierad gränsvärden och stängs av när nått visst värde osv. Sen en annan som stänger automatiskt av ifall klockan är t.ex. 22.00.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarök_785:

jo men vattnet måste du ta sig någonstans. Vill inte behöva gå till duschen för att tömma varje gång.

Kör du kyla eller avfuktning?

Om du kör kyla så drar den varma utluften med sig vattnet ut (det släpps ut via varma radiatorn)

Permalänk
Medlem

För er/oss som bor i lägenhet hur tänker ni där med bruket av en AC? Jag införskaffade en för ett par år sedan när det var olidligt varmt- men har alltid haft för vana att bara köra den under timmar på dygnet där den förmodligen stör som minst. Dvs. periodvis när det behövs mellan 9-22.

Min tanke har alltid vart att den låter ju bara snäppet mindre än en dammsugare och att det potentiellt stör grannar som behöver sin skönhetssömn. Eller övertänker jag det hela och ljudet, i motsats till dunkanden eller subwoofer inte sprider sig på samma sätt?

Som exempel för huset jag bor i kan jag säga att enda gången jag hör en granne är vid hårda slag i dörrar, tvättmaskin (centrifugering) eller lite basljud, för min del inget som stör öht. Men olika människor har ju olika nivåer av acceptans för ljud.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Snusfri

Skall införskaffa en AC jag med.
Bor i en etta på 43kvm där vardagsrummet/sovrummet är på runt 20kvm och det är det primära rummet som skall kylas ner.

Har kikat på bla iiglo Luftkonditionering | 9000 BTU som ligger på 2990:-.

Har väl tänkt ett maxpris på 3500:- för en apparat.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subtractive:

För er/oss som bor i lägenhet hur tänker ni där med bruket av en AC? Jag införskaffade en för ett par år sedan när det var olidligt varmt- men har alltid haft för vana att bara köra den under timmar på dygnet där den förmodligen stör som minst. Dvs. periodvis när det behövs mellan 9-22.

Min tanke har alltid vart att den låter ju bara snäppet mindre än en dammsugare och att det potentiellt stör grannar som behöver sin skönhetssömn. Eller övertänker jag det hela och ljudet, i motsats till dunkanden eller subwoofer inte sprider sig på samma sätt?

Som exempel för huset jag bor i kan jag säga att enda gången jag hör en granne är vid hårda slag i dörrar, tvättmaskin (centrifugering) eller lite basljud, för min del inget som stör öht. Men olika människor har ju olika nivåer av acceptans för ljud.

Dygnet runt om behovet finns, så höggljuda är dem inte...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Bor i en etta på 43kvm där vardagsrummet/sovrummet är på runt 20kvm och det är det primära rummet som skall kylas ner.

Vad har du för fönster och hur kan den monteras är det viktigaste att titta på först.

Alla AC har olika kit för olika monteringssätt och det kan vara bra och titta på det först.

Just igloon har många klagomål på ljud

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad har du för fönster och hur kan den monteras är det viktigaste att titta på först.

Alla AC har olika kit för olika monteringssätt och det kan vara bra och titta på det först.

Just igloon har många klagomål på ljud

Normala sidöppnande fönster.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen iiglo 12000 BTU modellen från webhallen när den låg på 3290 kr, tyvärr verkar den ha blivit skadad så skapade ett hackande ljud när kompressorn nådde max hastighet (har en video som visar det tidigare i tråden) men just innan det ljudet startade lät den som förväntat av en typisk kompressor. Vet inte hur stor skillnad andra modeller skulle ha när det gäller ljudnivån men jag hade tidigare en matsui 9000 BTU modell som lät rätt lika (tror nog den lät marginellt mer kanske).

Fönsterkittet som följde med passade helt okej i mitt vanliga sidoöppnande fönster med, skulle nog bara lita på klagomål av ljudet från folk som faktiskt har testat flera modeller, många har förväntningar som är helt omöjliga när det gäller såna här portabla AC's.

iiglo 12000 modellen har också en Tuya baserad wifi integration som fungerade med tuya appen och home assistant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Tja!
Har en lägenhet på 27kvm, bottenvåning, 4m i takhöjd med loft.
Vad skulle passa för detta? Har kollat runt men inte riktigt förstått vad som är bra och inte, samt om takhöjd kan påverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Kan rekommendera Wood's Cortina Silent 12K WiFi som jag skaffade förra sommaren speciellt om du använder Home Assistant eller dyl. Såg på nätet att Wood's telefonapp bygger egentligen på Tuya Smart appen och t.o.m. funkar att adda AC:n lika bra via Tuya appen istället för Wood's och funktionellt funkar de lika bra via den. Tuya är ganska populär app som många smarta hem prylar kör med så räknar med att stödet kommer nog finnas kvar en lång tid framöver. Finns officiell Tuya integration till Home Assistant också så. Det gör ju det möjligt att göra väldigt specifika automationer, t.ex. tänkte jag sätta en smart termometer vid bordet där jag har datorn och programmera så att den kommer igång en timme före kl 16.00 ifall tempen i det läget visar sig vara över specifierad gränsvärden och stängs av när nått visst värde osv. Sen en annan som stänger automatiskt av ifall klockan är t.ex. 22.00.

Tittade själv på den, ser att den har en vattentank... blåser den alltså inte ut kondensvattnet med hetluften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Normala sidöppnande fönster.

Då borde det fungera, vet Woods kommer med fel typ för Sverige (iaf förut), där man öppnar underdelen av fönstret som USA

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Då borde det fungera, vet Woods kommer med fel typ för Sverige (iaf förut), där man öppnar underdelen av fönstret som USA

Tro det eller ej med detta är standard för moderna lägenheter (nybyggen) oavsett prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Har du mecenat/mecenat alumni kan du få den nya 12k btu Electrolux för 4155 kr. Tror även man kan lägga till några hundralappar för 14k btu. (Man måste gå genom mecenat för att se priset)

https://www.electrolux.se/homecare/air-comfort/air-conditione...

Tittar på "nya" 12k btu:n. Är väldigt nära på att beställa, verkar ha goda betyg och redigare än iiglon på webhallen. Måste även påpeka att webhallens leveranssätt är pinsamma, endast ett val finns för den storleken av paket - endast hemleverans för 300 kr. Ingen möjlighet via andra bolag eller ens till närmaste ombud.

Såg att en individ hade haft problem året efter med Electrolux och att den maskinen dött, annars verkar det vara lovord som sagt. Låter gör de alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patchway:

Tro det eller ej med detta är standard för moderna lägenheter (nybyggen) oavsett prisklass.

Galet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanding:

Tittade själv på den, ser att den har en vattentank... blåser den alltså inte ut kondensvattnet med hetluften?

Det borde den nog göra i kylläget, tror det samlas endast med humidfier läget, åtminstone hade det inte samlats något vatten alls förra sommaren men jag kanske hade den på ca 20-25 dagar totalt typ 3 timmar igången så inte sådär heavy-duty användande MEN det var bokstavligen inget vatten när jag försökte kolla på hösten om det skulle ha samlats något. I manualen står det ju också att de rekommenderar inte kontinuerlig dränuering vid kylläge då det används ju för att optimera kylningsförmågan. Det finns iallafall en automatisk avstängningsfunktion och alarm ifall vattenbehållaren skulle bli full.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patchway:

Det som är standard i USA är väl knappast standard i svensk nyproduktion?
I Europa (och Sverige) är det vanligaste med olika typer av svängande fönster, både inåt och utåt, och ibland även med dubbla gångjärn för att även kunna tilta hela fönstret.

I USA är det vanligast med en ruta som går att skjuta rakt uppåt. Jag har nog aldrig sett ett sådant fönster i Sverige (även om det såklart existerar, men i dåi undantagsfall)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oRBIT2002:

Att de aldrig kan uppfinna nån typ av vettig AC som inte är i behov av att blåsa ut varmluft genom fönstret.

Det har ju funnits sedan 80-talet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Enklaste lösningen är ju att göra slangen så kort som möjligt, och gärna tvåslangslösning så maskinen får obehindrat insug av varmluft

Tycker det är helt obegripligt varför det finns så få maskiner på marknaden som använder två slangar.

Införskaffade ju en modell med en slang för några år sedan... som användes under några säsonger innan jag gav bort den. Tyckte den var ganska värdelös.

De senaste åren har jag bara nyttjat helt vanliga fläktar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har den på 16000Btu köpte den sommaren 2021, funkar väldigt bara kyler hela övervåning på mitt hus men ska snart bytas ut till en fast luft/luft pump istället då jag fick tag i en till bra pris på jobbet

Finns bara en nackdel.
När det är för hög luftfuktighet så hinner den inte med och man får tömma den på vatten finns 2 ställen att tappen den på vatten.

Om man vill kan man koppla upp den med Google-Home och styra den där ifrån

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk

Jag tänkte bara addera mina tankar kring portabel ac också med tanke på att jobbat ett tag som kyltekniker så har väl mer kunskap om tekniken än de flesta här inne i alla fall. Jag köpte också en från hornbach för ett par år sen.

Till att börja med så får man ha rätt för förväntningar på en portabel ac för hela teknologin är problematisk. Anledningen till detta är att du med fläkten pressar inneluften genom aggregatet och sen vidare utomhus genom slangen. Problemet med detta är att du automatiskt skapar ett undertryck i bostaden. Luften måste då tas någonstans ifrån för att utjämna trycket, detta kommer ju såklart komma utifrån genom exempelvis friskluftventiler eller otätheter i byggnaden. Då tillförs ju ny varm luft i lägenheten och det blir en kamp för att hålla nere temperaturen.

Effekten av detta blir att en portabel ac kan blåsa ut kall luft och kyla ett litet område men så fort du stänger den så kommer relativt fort värmen komma tillbaka.

Det enda alternativet är en ac eller värmepump där du har en separat utedel samt innedel och där värmeföring görs med hjälp av köldmediet så inneluften bara kan cirkulera runt inomhus istället.

Så du kan använda en portabel ac mer som en extremt bra fläkt och inte till att kyla ner en hel bostad och hålla den sval dygnet runt. Som andra skrivit så får man ha det igång på natten också om den ska hjälpa då.

Visa signatur

P42.4Ghz Northwood @ 2.7Ghz, Asus X-800Pro ViVo @ 16 Pipes, 1024GB DDR Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det som är standard i USA är väl knappast standard i svensk nyproduktion?
I Europa (och Sverige) är det vanligaste med olika typer av svängande fönster, både inåt och utåt, och ibland även med dubbla gångjärn för att även kunna tilta hela fönstret.

I USA är det vanligast med en ruta som går att skjuta rakt uppåt. Jag har nog aldrig sett ett sådant fönster i Sverige (även om det såklart existerar, men i dåi undantagsfall)

https://vinyllight.ca/assets/cache_image/assets/template/img/blog/european-windows-vs-american-what-is-the-difference-between-these-window-types-4_730xx410_597.webp

Haha mitt fel! Trodde du syftade på fönster som öppnades nedifrån endast inte dessa Skämskudden.

Permalänk
Medlem

Har gått från en sedvanlig portabel AC som låter runt 65 dB till en tvådelad variant vars innerdel endast låter 39 dB, och kan rekommendera denna typ av AC starkt, då utedelen inte hörs alls när fönstret är 'stängt'. Utedelen är också IPX4-klassad så den klarar "10 liter vatten per minut som strilas över provföremålet i 5 minuter med trycket 80 – 100 kPa". Den har dock begränsad kyleffekt på 5000 BTU så är den inte lämplig för rum större än 20 kvm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chunken:

Har gått från en sedvanlig portabel AC som låter runt 65 dB till en tvådelad variant vars innerdel endast låter 39 dB, och kan rekommendera denna typ av AC starkt, då utedelen inte hörs alls när fönstret är 'stängt'. Utedelen är också IPX4-klassad så den klarar "10 liter vatten per minut som strilas över provföremålet i 5 minuter med trycket 80 – 100 kPa". Den har dock begränsad kyleffekt på 5000 BTU så är den inte lämplig för rum större än 20 kvm.

https://www.youtube.com/watch?v=IEDgEgwkvBg

IPX4 klarar väl inte 10L/minut? Utan klarar strilande vatten i 10min.
Ip44 använder man inte där det finns risk för extrem väta, typ spöregn. Då det kommer läcka in.

Vore den X5 så hade den varit spolsäker...

Visa signatur