Detta gäller när HBO Max blir Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chunken:

Från upp till 4K och 44.50 kr/mån till 1080p och 64:50 kr/mån. Eller upp till 4K, då säkerligen allt inte är i den upplösningen, för 169 kr/mån. Nej du, tror inte det.

Det stämmer ju inte. Du har 4K med befintlig rabatt. Om du orkar skriva i tråden, läs den också. Det är bara tröttsamt med allt gnäll som snurrar runt i tråden om livstidsrabatten, helt utan anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HH1:

Det stämmer ju inte. Du har 4K med befintlig rabatt. Om du orkar skriva i tråden, läs den också. Det är bara tröttsamt med allt gnäll som snurrar runt i tråden om livstidsrabatten, helt utan anledning.

Jag har läst i tråden och hittar bara följande inlägg. Är dock mer benägen att tro på det som deras PR- och kommunikationschef hänvisar till som också listas i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chunken:

Jag har läst i tråden och hittar bara följande inlägg. Är dock mer benägen att tro på det som deras PR- och kommunikationschef hänvisar till som också listas i artikeln.

https://i.imgur.com/9Vqx1fO.jpeg

Vi som har livstidsrabatten har ett abonnemang som heter "före standard" eller mer korrekt på engelska "Legacy standard", inte ett av dem i listan. Om du själv har rabatten så ser du det och du ser även att 4K finns. Annars behöver du inte bry dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HH1:

Vi som har livstidsrabatten har ett abonnemang som heter "före standard" eller mer korrekt på engelska "Legacy standard", inte ett av dem i listan. Om du själv har rabatten så ser du det och du ser även att 4K finns. Annars behöver du inte bry dig.

"Före Standard" och "Standard" är väl ändå samma sak, eller har jag helt missat ett fjärde alternativ?

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

"Före Standard" och "Standard" är väl ändå samma sak, eller har jag helt missat ett fjärde alternativ?<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ja det finns ett fjärde alternativ som inte är med på listan. Det heter "Före Standard".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ja det finns ett fjärde alternativ som inte är med på listan. Det heter "Före Standard".

Och vad har då "Före Standard" med livstidsrabatt för abonnemangsvillkor?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

"Före Standard" och "Standard" är väl ändå samma sak, eller har jag helt missat ett fjärde alternativ?<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Det som avses i den listan är att man får behålla livstidsrabatten om man är kvar i Standard, men den heter egentligen då Före/Legacy Standard. Troligen samma villkor som Standard men med tillägg 4K och de tidigare villkor som gäller för att behålla rabatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HH1:

Det som avses i den listan är att man får behålla livstidsrabatten om man är kvar i Standard, men den heter egentligen då Före/Legacy Standard. Troligen samma villkor som Standard men med tillägg 4K och de tidigare villkor som gäller för att behålla rabatten.

Chattade med Max kundtjänst för att säkerställa vad som gäller. Oklart med antal nedladdningar iom att jag aldrig frågade om det. Fick göra bilden själv dock

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Chattade med Max kundtjänst för att säkerställa vad som gäller. Oklart med antal nedladdningar iom att jag aldrig frågade om det. Fick göra bilden själv dock <Uppladdad bildlänk>

Finns ju några i det här forumet som inte kunde sitta still i båten utan har sagt upp sina abonnemang med livstidsrabatt. Hoppas dock att många blir kvar så de stöter på en massiv proteströrelse om de så småningom försöker försämra tjänsten, exv tar bort 4K.

Permalänk
Medlem

Jag får känslan av att det är extremt många som är missnöjda med detta, är det bara jag som är hur nöjd som helst med detta? Om det nu är så att det fortsättningsvis kommer vara 4K i "Legacy Standard" så innebär det att jag från den 23/7 får betala 64,50kr/månad för något som jag tidigare betalat 49,50+109kr för. (Ja, hade paketet Underhållning på Discovery+ innan).

Jag är supernöjd med detta. Skönt att slippa ha två appar dessutom.

Visa signatur

Stationär: R9 5900X - B550-F GAMING WIFI II - 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 - Radeon RX 9070 XT - Fury Renegade 2TB + 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - Samsung LC49RG90
Bärbar: MacBook Pro 14 M3
Mobil: Apple iPhone 16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedde:

Jag får känslan av att det är extremt många som är missnöjda med detta, är det bara jag som är hur nöjd som helst med detta? Om det nu är så att det fortsättningsvis kommer vara 4K i "Legacy Standard" så innebär det att jag från den 23/7 får betala 64,50kr/månad för något som jag tidigare betalat 49,50+109kr för. (Ja, hade paketet Underhållning på Discovery+ innan).

Instämmer! Glöm inte att säga upp Discovery+ bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HH1:

Instämmer! Glöm inte att säga upp Discovery+ bara.

Redan gjort!

Visa signatur

Stationär: R9 5900X - B550-F GAMING WIFI II - 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 - Radeon RX 9070 XT - Fury Renegade 2TB + 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - Samsung LC49RG90
Bärbar: MacBook Pro 14 M3
Mobil: Apple iPhone 16

Permalänk
Medlem

Vi som har livstidsrabatt, har vi nån rabatt på sport paketet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iosono:

Vi som har livstidsrabatt, har vi nån rabatt på sport paketet ?

Nej och du torskar din rabatt om du ändrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Nej och du torskar din rabatt om du ändrar

Man behåller rabatten om man behåller Före Standard även om man lägger på sportpaketet. Ingen rabatt på sportpaketet dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedde:

I ditt fall verkar det klockrent helt klart. Själv är jag nästan allergisk mot allt som kommer från Discoverys sida av mixen.

Har bara startat upp tjänsten två gånger sen förändringen. Först för att kolla hur abonnemanget ser ut, sen för att äntligen se Dune 2. Detta minimala nyttjande kändes okej för 49:50/månad. När priset höjs hoppas jag verkligen de kan locka med något annat än "Välkommen till Köping" och "Wahlgrens värld".

Permalänk
Medlem

Imponerande hur lite av intresse Discovery producerar idag från att ha varit det bästa TV hade att erbjuda för 30 år sedan, i min bok.

Nu är det mest larv.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Imponerande hur lite av intresse Discovery producerar idag från att ha varit det bästa TV hade att erbjuda för 30 år sedan, i min bok.

Nu är det mest larv.

Menar du svenska produktioner i Kanal 5 eller Discovery i stort? Två helt olika saker. Den svenska delen (kanal 5) i Max är väl ändå ganska liten men uppenbarligen lönsam och har säkert varit så sedan starten. Vad erbjöd Kanal 5 för 30 år sedan? Ah just det, Fråga Olle.

Permalänk
Avstängd

Svin.

Jag har varit kund hos HBO Max sedan starten 2021 och hade därför livstidserbjudandet på 50% rabatt vilket har gjort att jag endast betalat 44.50 kr/mån. När informationen kom om Max så stod det klart och tydligt att tjänsten kommer bli sämre då man bara kommer erbjuda 1080p för oss som har rabatten, samt att priset höjs med 20 kr. För att få 4K måste man välja det dyraste abonnemanget som kostar 169 kr och som inte innefattar den 50%-iga rabatten.

Att Max sedan i efterhand ändrat sig och erbjuder 4K för 64.50 kr/mån för tidigare kunder hjälper föga då jag redan hunnit avsluta tjänsten.

Har kontaktat kundtjänst för att förklara läget men för bara svaret att eftersom jag har sagt upp tjänsten så kan man inget göra. Har försökt få ärendet skickat till någon högre upp men kundtjänst vägrar göra detta. En kundtjänstmedarbetare slängde också på luren i mitt öra.

Kan ju säga att jag aldrig kommer att använda mig av deras tjänst eller kommande tjänster.

Svin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retarderad:

Jag har varit kund hos HBO Max sedan starten 2021 och hade därför livstidserbjudandet på 50% rabatt vilket har gjort att jag endast betalat 44.50 kr/mån. När informationen kom om Max så stod det klart och tydligt att tjänsten kommer bli sämre då man bara kommer erbjuda 1080p för oss som har rabatten, samt att priset höjs med 20 kr. För att få 4K måste man välja det dyraste abonnemanget som kostar 169 kr och som inte innefattar den 50%-iga rabatten.

Att Max sedan i efterhand ändrat sig och erbjuder 4K för 64.50 kr/mån för tidigare kunder hjälper föga då jag redan hunnit avsluta tjänsten.

Har kontaktat kundtjänst för att förklara läget men för bara svaret att eftersom jag har sagt upp tjänsten så kan man inget göra. Har försökt få ärendet skickat till någon högre upp men kundtjänst vägrar göra detta. En kundtjänstmedarbetare slängde också på luren i mitt öra.

Kan ju säga att jag aldrig kommer att använda mig av deras tjänst eller kommande tjänster.

Svin.

Fast de har ju inte ändrat sig i efterhand, de var bara var lite otydliga. Varför måste du säga upp abonnemanget i samma sekund som du får är ett mail med byte av abonnemang, trots att du vet att alla ändringar gör att livstidsrabatten försvinner? Varför inte vänta någon månad eller två tills allt har klarnat? Varför har du så bråttom? Du får faktiskt skylla dig själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HH1:

Fast de har ju inte ändrat sig i efterhand, de var bara var lite otydliga. Varför måste du säga upp abonnemanget i samma sekund som du får är ett mail med byte av abonnemang, trots att du vet att alla ändringar gör att livstidsrabatten försvinner? Varför inte vänta någon månad eller två tills allt har klarnat? Varför har du så bråttom? Du får faktiskt skylla dig själv.

Får jag skylla mig själv som går efter den information som bolaget går ut med?

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Retarderad:

Får jag skylla mig själv som går efter den information som bolaget går ut med?

Information kan alltid vara fel eller bristfällig så varför kunde du inte ens vänta en dag med nya abonnemanget för att se själv vad som egentligen hände med det i praktiken? Varför var det så viktigt att säga upp det direkt i rent raseri? Samma raseri som gör att du blev förbannad nu när du upptäckte att det egentligen var på ett annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retarderad:

Svin.

Skrivet av HH1:

Information kan alltid vara fel eller bristfällig så varför kunde du inte ens vänta en dag med nya abonnemanget för att se själv vad som egentligen hände med det i praktiken? Varför var det så viktigt att säga upp det direkt i rent raseri? Samma raseri som gör att du blev förbannad nu när du upptäckte att det egentligen var på ett annat sätt.

En klassisk rage quit utan eftertanke.

Frågan är vad som hade blivit "sämre med 1080"?
En originalfilm inspelad i 1080. Sen uppskalad till 4K. Streamad i 4K = OK?
Max streamar 1080 till dig och sen skalar din TV upp till 4K. Uppskalad till 4K = inte OK?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Max streamar 1080 till dig och sen skalar din TV upp till 4K. Uppskalad till 4K = inte OK?

4K sändningen har i regel mycket bättre bitrate så det skulle bli bättre ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

4K sändningen har i regel mycket bättre bitrate så det skulle bli bättre ja.

Ok. Jaha. Jag har i regel alltid rätt, men utan källhänvisning får du helt enkelt ta mitt ord på det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Ok. Jaha. Jag har i regel alltid rätt, men utan källhänvisning får du helt enkelt ta mitt ord på det...

Man kan jämföra det med att kolla på en bluray (1080p) som har hög bitrate och titta på 1080p på en streamingtjänst som har mycket lägre bitrate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Man kan jämföra det med att kolla på en bluray (1080p) som har hög bitrate och titta på 1080p på en streamingtjänst som har mycket lägre bitrate.

Jag tänkte mer på 4K stream på 4K TV vs 1080 stream på 4K TV uppskalat.

Gissningsvis (!) samma skillnad som att ha nätverksbrusisolator installerad i hemmanätverket, nätfilter med synkroniserad sinuskurva och DPL 4K certifierad HDMI kabel mot vad gemene man har hemma på TV'n...alltså antagligen svårt att dokumentera utöver "egenupplevd känsla".

Skalar TV'n dåligt så gäller såklart den gamla devisen, skit in - skit ut.
https://www.rtings.com/tv/tests/picture-quality/upscaling-sha...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Jag tänkte mer på 4K stream på 4K TV vs 1080 stream på 4K TV uppskalat.

Gissningsvis (!) samma skillnad som att ha nätverksbrusisolator installerad i hemmanätverket, nätfilter med synkroniserad sinuskurva och DPL 4K certifierad HDMI kabel mot vad gemene man har hemma på TV'n...alltså antagligen svårt att dokumentera utöver "egenupplevd känsla".

Skalar TV'n dåligt så gäller såklart den gamla devisen, skit in - skit ut.
https://www.rtings.com/tv/tests/picture-quality/upscaling-sha...

Flaskhalsen med låg bitrate vid streamingen i 1080p kommer ju finnas i båda fallen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Flaskhalsen med låg bitrate vid streamingen i 1080p kommer ju finnas i båda fallen?

Flaskhals blir det väl oavsett.
Om färgdjup, dynamiskt omfång och kompression skalar efter bitrate - 1080 stream @ 5Gbps eller 2160 @ 10Gbps = Lika samma, elle inte?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HH1:

Inte mitt fel att företaget går ut med fel information. Avslutade inte samma dag utan 2-3 dagar efteråt av den enkla anledningen att tjänsten blivit sämre och dyrare. Finns ingen anledning att fortsätta vara kvar som kund då.

Skrivet av Vapo:

Rage quit? Nej. Utan eftertanke? Nej. Utgick från den information som skickades ut av företaget.

Vet inte om någon streamingtjänst som visar 1080p-material och sedan skalar upp det till 4K, eller som visar 4K i samma bitrate som 1080p.