synka / backup mellan olika Nas, Qnap - synology

Permalänk

synka / backup mellan olika Nas, Qnap - synology

Har två Qnap nas, en TS-251+, en TS-259pro+ och en synology DS213j. (DS213j och TS259 är rätt gamla och säkert begränsade i stöd av funktioner)

skulle vilja ha en katalog med filer, mest bilder att synka mellan de olika, ska vara en backup som ska existera på alla tre ställen, kan nog få det att funka mellan de olika Qnap nasarna, men till synology nasen är jag mer fundersam.

Åtminstone en av dem ska stå utanför hemmet på ett annat nätverk, så behöver funka på distans.
om det finns en lösning som behöver rulla på annan dator så går det att lösa, har en windows maskin som rullar som server för annat och kan hantera saker, kan nog köra något på en docker container om det behövs också.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle titta på att inte göra det med metoden "synka". Det för att en av sakerna du vill att en backup skall skydda mot är mänskliga misstag, och det gör att du inte kan låta misstag sprida sig.

Jag hade tittat på ett verktyg som låter dig använda SSH. Typ Rclone med versionhantering eller BorgBackup.