Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Meningen med Proxmox?

Permalänk

Meningen med Proxmox?

Har under tiden jag följt denna forumdelen sätt namnet Proxmox dyka upp flertalet gånger.
Så naturligtsvis så blev jag sugen på att undersöka var det var för något, men jag känner mig kanske något dum då jag inte blivit klokare på varför man har det?

Jag kör just nu TrueNas Scale på min hemma nas. Fungerar utmärkt och behöver jag en VM så slänger jag bara upp en. Det enda jag saknar med VM teknik är möjligheten att dynamiskt allokera hårdvaru resurser till olika VM's så när Plex är klar med sin hårdvaru transcode med GPU så skulle den snällt kunna dela med sig av GPU'n till andra VM's

Är det sånt här som Proxmox sköter eller har jag helt fått det om bakfoten?

SPOILER: Jag såg nämligen en kille på youtube installera proxmox och sen skapa en VM för att köra Trunas Scale I proxmox, detta hjälpte tyvärr inte förvirringen.

Diskutera gärna vad ni använder Proxmox till och ifall ni har några sköna tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visceral3D:

Har under tiden jag följt denna forumdelen sätt namnet Proxmox dyka upp flertalet gånger.
Så naturligtsvis så blev jag sugen på att undersöka var det var för något, men jag känner mig kanske något dum då jag inte blivit klokare på varför man har det?

Jag kör just nu TrueNas Scale på min hemma nas. Fungerar utmärkt och behöver jag en VM så slänger jag bara upp en. Det enda jag saknar med VM teknik är möjligheten att dynamiskt allokera hårdvaru resurser till olika VM's så när Plex är klar med sin hårdvaru transcode med GPU så skulle den snällt kunna dela med sig av GPU'n till andra VM's

SPOILER: Jag såg nämligen en kille på youtube installera proxmox och sen skapa en VM för att köra Trunas Scale I proxmox, detta hjälpte tyvärr inte förvirringen.

Tänk dig om du har flera servrar hemma, en burk med truenas på, en burk för säg lite spel servrar, och en tredje burk där man kör lite labb vm's med lite olika operativ system.

Proxmox är ett sätt att kunna samla allt i samma burk, så har man istället för 3 servrar så kan man ha en server där man kör allt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Visceral3D:

Utan att ha använt TruNAS Scale själv utan bara läst på deras sida ser det väldigt mycket ut som att de överlappar en hel del i funktionalitet, ja. TruNAS har ju sina rötter i lagringslösningar, som hörs på namnet, men kan använda KVM för att driva virtuella maskiner också; medan Proxmox VE utvecklades som en KVM+LXC-frontend men också managerar lagring och virtuella nätverk, så de har väl helt enkelt nått liknande funktionalitet från två olika utgångspunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visceral3D:

Proxmox och Truenas Scale överlappar mycket sett till funktion (och mer så allt eftersom framförallt Truenas Scale verkar bredda sig), men de har lite olika fokus:

Proxmox: primärt en virtualiseringslösning, men hanterar ju lagring och man kan ju själv exponera den för andra maskiner om det önskas
Truenas Scale: primärt NAS/lagringslösning, men har ju även virtualiseringsfunktionalitet

Personligen ser jag inte riktigt hur det är värt besväret att köra båda på det där viset som du beskriver att du sett folk demonstrera.
Jag *tror* det i princip handlar om att de vill ha Proxmox något vassare virtualiseringslösning men att de gillar Truenas gränssnitt för att hantera lagringen och därför tycker att det är värt att bygga en betydligt mer komplex lösning bara för att få det gränssnittet. Annars förstår jag nämligen inte alls vad grejen är.

Min högst personliga åsikt är att det är rimligast att välja det ena eller det andra utifrån vad man tycker verkar passa bäst snarare än att välja en komplicerad lösning för att köra båda bara för att det är möjligt, särskilt om man inte vet varför man skulle vilja ha båda.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Proxmox och Truenas Scale överlappar mycket sett till funktion (och mer så allt eftersom framförallt Truenas Scale verkar bredda sig), men de har lite olika fokus:

Proxmox: primärt en virtualiseringslösning, men hanterar ju lagring och man kan ju själv exponera den för andra maskiner om det önskas
Truenas Scale: primärt NAS/lagringslösning, men har ju även virtualiseringsfunktionalitet

Personligen ser jag inte riktigt hur det är värt besväret att köra båda på det där viset som du beskriver att du sett folk demonstrera.
Jag *tror* det i princip handlar om att de vill ha Proxmox något vassare virtualiseringslösning men att de gillar Truenas gränssnitt för att hantera lagringen och därför tycker att det är värt att bygga en betydligt mer komplex lösning bara för att få det gränssnittet. Annars förstår jag nämligen inte alls vad grejen är.

Min högst personliga åsikt är att det är rimligast att välja det ena eller det andra utifrån vad man tycker verkar passa bäst snarare än att välja en komplicerad lösning för att köra båda bara för att det är möjligt, särskilt om man inte vet varför man skulle vilja ha båda.

Kan nog tänka mig att proxmox är att föredra om man säg har en server med en cpu som har 20 kärnor och vill köra flera saker på den, säg truenas som en vm som får 4 kärnor, en spel server som får 6 kärnor och kanske en renderingsmaskin som får 8 kärnor och kanske en gateway som får resterande 2 kärnor.
Allt detta blir inte möjligt med truenas då man är begränsad till det de finns dockers till om jag förstått det hela rätt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Kan nog tänka mig att proxmox är att föredra om man säg har en server med en cpu som har 20 kärnor och vill köra flera saker på den, säg truenas som en vm som får 4 kärnor, en spel server som får 6 kärnor och kanske en renderingsmaskin som får 8 kärnor och kanske en gateway som får resterande 2 kärnor.
Allt detta blir inte möjligt med truenas då man är begränsad till det de finns dockers till om jag förstått det hela rätt.

TrueNAS scale har KVM-baserad virtualisering också

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

TrueNAS scale har KVM-baserad virtualisering också

Åfan, ja har inte grotta mig allt för mycket i funktionerna men antog det va lagring och dockers som gällde

Men i sånt fall så är truenas och proxmox mer eller mindre samma sak, men kan ändå va intressant att köra proxmox i grunden om det finns funktioner där som inte truenas har

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

En otroligt stor fördel med att köra Proxmox som hypervisor är det backup system som PM har. Det gör det barn enkelt att köra backup/restore på sin PM. Nu bör ju PM backup server (en egen distro) köras på en separat maskin men kan med fördel virtualiseras. Men en lösning kan vara att installera proxmox på en NAS, virtualisera t.ex Truenas eller en anna NAS distro å PM backup server å lägga backuper på NAS. PM backup server klarar sig med 2 cores å 2gb RAM utan problem.

En annan fördel med Proxmox är den resursfördelning som PM. Det kan varieras å utnyttjas i det oändliga på ett smidigt sätt. Jag har testat flera hypervisors men Proxmox passar mig bra. Körde tidigare alla dockers å VMs på min NAS som körde OMV5 men efter ett strömavbrott gick den åt helvete. Tappade flera docker instances på den maskinen men räddade det viktigaste. Problemet var backup. Att köra backup på docker containers är inte smidigt. Här jar proxmox en stor fördel där man kan slänga upp separata lxc eller VM å göra backup/restore av dem. T.om till en annan PM node.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Går själv i tankarna att byta till proxmox från truenas scale.
För jag har en del strul med vm i truenas, har inte lyckats skicka vidare min igpu till ett vm ännu.
Sen verkar det som att det finns betydligt mer hjälp att hitta på forum angående proxmox.
Är inte helt nöjd med kubertenetes som är i truenas, då truescharts manualer är värdelösa och alla guider man hittar är för docker.

Så funderar på byta till Proxmox, sen köra Truenas i ett vm och sen ett vm för Portainer.
Men jag skall nog vänta in nästa version Truenas innan jag tar mitt beslut, de skall ju kasta ut kubertenetes och ersätta med docker, dock löser det inte att jag behöver skicka vidare min intel gpu.
Läste någonstans att man skall kunna dela upp en nvidia konsument gpu i flera i proxmox vilket skulle va väldigt intresant.

Permalänk
Medlem

Truenas har fokus på NAS.
Proxmox har fokus på virtualisering.

Självklart kan man blanda och den ena kan ersätta den andre i mångt och mycket.

Men vill man göra det propert har man en maskin med Truenas och en med Proxmox.
Kanske en tredje PC med Proxmox Backup.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Håller med flera i tråden om att PM är ett bredare verktyg som kommer från ett high availability perspektiv. Liksom backup o restore möjligheterna är superslimmade LXC sjukt trevligt att smälla upp o få igång på minuter via one liners från https://tteck.github.io/Proxmox/

Enda VM jag "behöver" är Home Assistant, resten (Cockpit (Web console), 45drives för filserverlösning, MariaDB, InfluxDB, Grafana osv) körs som minimala LXCS och överprovisionering av resurser är ju verkligen en fin sak (om nu inte TrueNAS har det, hänger inte med där)..här en av moderna i mitt hemkluster

Visa signatur

Asrock B650m PG Lightning | 9600X | Gigabyte 1070 Ti 8GB | 32GB Corsair 6000MT CL30 | Lian-Li Dan A3

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | Gigabyte GTX 1060 6GB | 16GB@2800MHz | FD Node 304

Permalänk
Medlem

Jag kör allt på Proxmox sedan ett år tillbaka på totalt tre maskiner varav två är i ett kluster. Den mest kraftfulla servern kör bland annat game servers, 2 windows VMs och en VM med docker för stable diffusion med två Tesla P4. Allt som inte är exponerat mot internet körs i lxc's där det går. För allt annat kör jag separata vm's baserade på DietPi och på dem rullar docker+portainer som kör diverse dockers organiserade i grupper. Docker instanser kör backup via ett script i tillägg till PM backup server. På server2 har jag VMs med Omv7 och truenas inkl. Två HBAs. På server tre (som är separat) körs proxmox VMs med PM backup server, en webbserver och Opnsense som firewall för allt utrustning jag har.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Efter mycket svordomar och många googlingar så har jag fått igång proxmox på min server.
Det är det är några snäpp svårare än truenas scale men jäklar vad snabbt lxc är jämför med kubertenes i truenas.
Gick snabbt och smidigt att få till truenas som vm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Efter mycket svordomar och många googlingar så har jag fått igång proxmox på min server.
Det är det är några snäpp svårare än truenas scale men jäklar vad snabbt lxc är jämför med kubertenes i truenas.
Gick snabbt och smidigt att få till truenas som vm.

Det är värst första gången man sätter det upp nästa ominstallation går smidigare. Det första misstag jag gjorde var att inte köra mirror på OS disk. Det finns nämligen ingen officiell lösning för backup av OS disk men de jobbar på det. Finns dock minst ett script som löser detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Det är värst första gången man sätter det upp nästa ominstallation går smidigare. Det första misstag jag gjorde var att inte köra mirror på OS disk. Det finns nämligen ingen officiell lösning för backup av OS disk men de jobbar på det. Finns dock minst ett script som löser detta.

Mitt problem var att jag hade monitorn kopplad till nvidia kortet, installationen hängde sig hela tiden.
Men när jag flytta till den på moderkortet så hoppade allt igång .
Ja jag gjorde missen med icke raid på os med, men det kommer en disk till idag så jag kan göra en mirror.
Smidigt att bara kunna byta ut en disk i taget om man vill ha mer utrymme, men tror nog os och alla appar,lxc och vm bör få plats på 256gb, lagring gör jag på andra diskar.

Går det göra backup på allt ? För att sen göra ny installation med raid på os och bara läsa in backup?

Har nämligen fått hjälp med en del grejer vid set up som jag inte har riktigt koll på hur man fixar till igen.
Så hade varit trevligt och slippa ringa hit min bror igen för de.

Permalänk
Medlem

Jag är nog lite i sasmma båt som dig. Kör också Truenas Scale i dagsläget, men har även satt upp en Proxmox-maskin för att lära mig och försöka hitta fördelarna med det kontra att bara köra allting via Truenas. Än så länge så känner jag väl att jag inte har någon riktig användning för proxmox, men jag antar att man kommer hitta de ju mer man använder det.

Men det är ju inget krav att köra Proxmox. Har du en lösning som gör det du vill så är det ju kanon och det viktigaste då alla har olika behov

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Mitt problem var att jag hade monitorn kopplad till nvidia kortet, installationen hängde sig hela tiden.
Ja jag gjorde missen med icke raid på os med, men det kommer en disk till idag så jag kan göra en mirror.
Smidigt att bara kunna byta ut en disk i taget om man vill ha mer utrymme, men tror nog os och alla appar,lxc och vm bör få plats på 256gb, lagring gör jag på andra diskar.

Går det göra backup på allt ? För att sen göra ny installation med raid på os och bara läsa in backup?

Har nämligen fått hjälp med en del grejer vid set up som jag inte har riktigt koll på hur man fixar till igen.

Om du installerar lvm (ext4 utan zfs singel) kan du inte konvertera i efterhand. Har du singel zfs kan du lägga till mirror.

Alla vm är smart(ast) att ha på en separat zfs array, gärna ssd. Den kan sedan fritt importeras till en annan maskin. Om man ska byta ut en server kan man alltid temporärt länka dem i ett 2node cluster, exportera dem till ny maskin eller bara ta ut zfs array med VMs å flytta till ny maskin.

Skrivet av jope84:

Om du installerar lvm (ext4 utan zfs singel) kan du inte konvertera i efterhand. Har du singel zfs kan du lägga till mirror.

Alla vm är smart(ast) att ha på en separat zfs array, gärna ssd. Den kan sedan fritt importeras till en annan maskin. Om man ska byta ut en server kan man alltid temporärt länka dem i ett 2node cluster, exportera dem till ny maskin eller bara ta ut zfs array med VMs å flytta till ny maskin. Håll OS så rent som möjligt, ingenting installerat på OS disk, bara ISO lagringen så går allt smidigt. Har gjort de flesta fel🤣

Visa signatur