Meta tränar inte sin AI via Instagram och Facebook

Permalänk
Melding Plague

Meta tränar inte sin AI via Instagram och Facebook

Meta planerade att träna AI-modeller på användares Instagram- och Facebook-inlägg men påtryckningar har fått dem att ändra sig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Det var väl en herrans nåd att inte den kom fram. Tyst!"

Permalänk
Medlem

Avslutningsvis menar Meta att beslutet innebär ”ett steg bakåt för europeisk innovation och konkurrens inom AI-utveckling”, att det blir besvärligare för dem att öka sin redan feta vinst på sina användares bekostnad.

Fixed.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Borde gälla alla företag. Dvs, att det är opt-in från användarens håll.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Kan de inte bara lämna den Europeiska marknaden?

Permalänk
Medlem

Det är inte klokt vad de jobbar på att försämra Facebook. På sistone tvingar sajten på mig hundratals idiotiska föreslagna grupper och reels i stället för de inlägg från mina vänner som är orsaken till att jag använder sajten. Jag läste att det var en uttalad strategi för att värva unga medlemmar, som är vana vid TikTok, men på mig har det effekten att jag vill fly så fort det finns minsta alternativ.

För Chrome finns tack och lov "ESUIT AD Blocker for Facebook", som kan ta bort skiten, men det funkar inte på mobilen.

Och även i Desktop-versionen med adblocker så jävlas de med mig genom att med jämna mellanrum flytta ned Messenger-menyalternativet, min mest klickade länk, under "See more"-pilen längst ned i menyn. Jag har aldrig sett maken till användarfientlig sajt, men tyvärr finns det information och eventinbjudningar som jag inte kan läsa på annat sätt än att vara medlem. Jag hoppas och ber att det snart dyker upp något friare alternativ som folk kan migrera till.

Permalänk
Medlem

Det verkar bli allt vanligare med "opt-in by default" numera (om man inte gör ett aktivt val).
Det borde vara opt-out by default, man ska godkänna att de gör dessa typer av saker/ändringar.
Jag tog bort mitt Facebook konto 2017 för att jag tyckte Facebook blev sämre och sämre.
Jag slutade använda Messenger i mobilen också när de började kräva att man har ett Facebook konto för att kunna använda Messenger

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

Det borde vara opt-out by default, man ska godkänna att de gör dessa typer av saker/ändringar.

Helt riktigt.

Detta borde myndigheter välden över arbeta på, att lagstifta.

Inte bara vid förändringar, även när en användare startar upp en tjänst från början.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

Det verkar bli allt vanligare med "opt-in by default" numera (om man inte gör ett aktivt val).
Jag tog bort mitt Facebook konto 2017 för att jag tyckte Facebook blev sämre och sämre.
Jag slutade använda Messenger i mobilen också när de började kräva att man har ett Facebook konto för att kunna använda Messenger

Du tog bort facebook 2017 när du inte tyckte det var kul att stalka gamla klasskompisar längre

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Helt riktigt.

Detta borde myndigheter välden över arbeta på, att lagstifta.

Inte bara vid förändringar, även när en användare startar upp en tjänst från början.....

Om det här var ironi så var det riktigt roligt, om inte..

Skrivet av Ozzed:

Avslutningsvis menar Meta att beslutet innebär ”ett steg bakåt för europeisk innovation och konkurrens inom AI-utveckling”, att det blir besvärligare för dem att öka sin redan feta vinst på sina användares bekostnad.

Eller så börjar dom förbereda för att ha något att skylla på om AI inte blir det där revolutionerande världs-förbättrande verktyget.

Permalänk
Medlem

AI bubblans början till att spricka?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag hoppas och ber att det snart dyker upp något friare alternativ som folk kan migrera till.

Som börjar gratis men så småningom inser att för att få det att gå ihop ekonomiskt så måste dom börja göra samma sak som Facebook...

Den fria tiden på Internet är över, du betalar alltid på nått sätt i långa loppet - eller så försvinner siten.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

Opt-in = out by default (du måste aktivt godkänna för att delta)
Opt-out = in by default (du måste aktivt avböja för att slippa delta)

Det du kallar "opt-in by default" är alltså opt-out, och vice versa. Det finns heller ingen anledning att skriva "opt-in/-out by default" eftersom defaultinställningen redan ingår i termerna opt-in/-out.

Permalänk
Medlem

Låt dom göra det. Vi har sett hur bra det gick för Googles AI när dom matade den med inlägg från reddit.

Permalänk
Medlem

Jag ser inget stort problem med att använda användarnas data för att träna AI så länge det är anonymiserad data.
För FB kan det nog däremot vara svårt att få ut data som är neutralt eftersom användarbasen är som den är. Troligtvis bättre om de använder böcker eller liknande.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Samma taktik som vi sett förut. Först kollar man hur långt man kan gå innan man måste drar tillbaka. Flyttar man långsamt gränsen tills inte så många protesterar så går det till slut igenom, det vet företagen.