Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Microsoft gör Start-menyn och Aktivitetsfältet bättre i Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Om jag gör en spontangissning kan jag inte lista ens en fjärdedel av de appar och program jag installerat på telefon eller dator, att använda sök för att hitta något jag vet att jag har men inte vad det heter funkar sisådär... Sedan kan jag inte pinna vad jag vill till dockan längst ner i Windows 11 (aktivitetsfältet kanske det heter), jag vill kunna länka vilka program eller mappar dit som jag vill. Det gick i Windows förr.

Nog en idé att rensa lite om du inte kommer ihåg namnet på 75% av vad du installerat. Aktivitetsfältet är nu bara för aktiviteter vilket kanske är lite begränsande. Jag hade tidigare Skrivbordet i ikonen längst till höger men det finns andra sätt att lösa det nu.

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@Asken12345:
Kanske bara att inse att vi alla har olika behov och användningsområden?

En stationär dator har ofta mus, tangentbord och skärm. Sedan tillkommer ritbord, braille-läsare, ögontracker, stream deck m.m. beroende på vilka krav man har.

En laptop har tangentbord och inbyggd skärm, men kan finnas både med och utan touchpad.

En pekplatta saknar ofta tangentbord.

Så att försöka tvinga på andra hur de ska använda sina specifika system känns inte speciellt konstruktivt.

Så är det men det finns lösningar om man letar efter dem. Att man inte kan organisera länkar utan möjligheten att göra det i start-menyn är fel.

Visa signatur

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Nej, inte alls jämförbart med kommandotolken. Det går dessutom betydligt snabbare med bara tangentbordet. Har du program du vill starta via startmenyn för att kolla klockan. Tiden står nere till höger på skärmen 😂. Ljudet styr jag med en stream deck och ljud som bekräftelse. Slutar internet fungera får jag meddelande om det.

Stänga av och starta om... Vad är det? Händer det så använder man Ctrl+Alt+Del

Okej, kommandotolken var lite överdrift, nej jag har klockan direkt på startmenyn nere till höger, men jag tycker om att ha den där.
Jag behöver ingen streamdeck med det, har haft en, men fann den meningslös.
Symbolen bredvid klockan ändras till en glob istället för en dator när nätverket är nere.
CTRL+ALT+DEL är fler knapptryckningar och kräver ytterligare inmatning med musen ändå, det använder bara jag när jag inte får bild och då är det oftast bättre med 3 sekunder på OFF-knappen.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Okej, kommandotolken var lite överdrift, nej jag har klockan direkt på startmenyn nere till höger, men jag tycker om att ha den där.
Jag behöver ingen streamdeck med det, har haft en, men fann den meningslös.
Symbolen bredvid klockan ändras till en glob istället för en dator när nätverket är nere.
CTRL+ALT+DEL är fler knapptryckningar och kräver ytterligare inmatning med musen ändå, det använder bara jag när jag inte får bild och då är det oftast bättre med 3 sekunder på OFF-knappen.

Så du behöver egentligen inte startmenyn

Ctrl+Alt+Delete kräver ingen mus. Det går utan men sätter sig kanske inte direkt i muskelminnet. Jag jobbar sporadiskt och stänger sällsynt av datorn. När jag tänker efter använder jag nog mer musklick på skrivbordet och sen Alt+F4 om jag ska starta om eller stänga av. Absolut snabbast. Sen finns det Win+X, U också men det är några knappar mer. En meny som ofta missas helt...

Jag har inte heller funnit någon riktig användning för stream deck förutom till just spel och ljud och då är den väldigt bra. Välja ingångar beroende på vem som är vaken eller hemma i huset och sen discord med olika kanaler och ljudkontroller som finns där.

typo
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebb:

På både telefon och dator så skriver jag det jag skall ha...
Windowsknapp... tre första bokstäverna typ sen enter, mobilen swipe, börja skriva

Funkar säker bra om man använder typ 5 olika program men prova det med 100+ program som du använder mer eller mindre ofta

Själv är jag beroende av min personligt anpassade startmeny för mitt arbetsflöde men använder OpenShell sedan länge så drabbas inte av MS olika "flavor of the day" påhitt.

Permalänk
Medlem

Nä, annars också... jag har många många program och kommer namnen på de allra flesta av dem. Om inte annat så har jag tid att leta upp dem i listan av alla program. Vem har tid att sitta och organisera saker som man knappt använder?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Nog en idé att rensa lite om du inte kommer ihåg namnet på 75% av vad du installerat. Aktivitetsfältet är nu bara för aktiviteter vilket kanske är lite begränsande. Jag hade tidigare Skrivbordet i ikonen längst till höger men det finns andra sätt att lösa det nu.

Jag håller ju med dig om att jag kanske har för mycket installerat, och minnet är väl inte heller vad det en gång var - på "Amigatiden" visste man ju vad varenda fil på hårddisken fyllde för funktion, typ - men ibland behöver man ju ett program som gör X och om man en gång använt ett sådant är det ju bra om det fortfarande är installerat så man inte behöver leta på internet och vada genom en hord av skräp innan man hittar rätt. Jag tycker om att göra en mapp/folder, säg "videoprogram", och så har jag 10-15 prog där som gör lite olika saker, ibland samma. Så jag har en del mappar och en del uppstrukturerat.

Exempel, från Mac, men kunde varit Windows. Jag vill plötsligt felsöka ett program. Vet att jag har ett program som visar vilka filer som program försöker öppna osv. Vafan heter det. File...open...vad...helv. Nä, det hete "sloth". Ett ok namn. Men inget jag kan komma ihåg. Jag måste alltså hitta det, och förhoppningsvis ligger det en genväg i en mapp med "systemprogram" eller vad jag nu kan ha kallat det.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebb:

Windowsknapp... tre första bokstäverna typ sen enter, mobilen swipe, börja skriva

Detta är facit 👍

Sedan kan man några ofta använda program på taskbaren.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Detta är facit 👍

Sedan kan man några ofta använda program på taskbaren.

Fast, jag kan mina spel baserat på var de ligger på startmenyn...inte vad deras .exe fil heter...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Det är inte filens namn man söker efter och har aldrig varit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är jag helt ensam om att skapa genvägar i form av "chrome.exe --force-dark-mode", "photoshop.exe -nosplash" eller "excel.exe -x"?

Tyckte att det kändes knöligt att lägga till egna startparametrar till appar i Windows 11 tidigare, men det kanske funkar bättre nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Det är inte filens namn man söker efter och har aldrig varit.
<Uppladdad bildlänk>

Beror på hur filen lagts dit...

Om jag drar en .exe fil till startmenyn (och inte får den via installation) så går den på filnamnet.

EDIT: Men för att vara ärlig så har de flesta spel/program rätt vettigt namngivna .exe filer, men det finns en del undantag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser ut som du lirar lite udda prylar också så du skulle kunna vara lite av ett edge case

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Ser ut som du lirar lite udda prylar också så du skulle kunna vara lite av ett edge case

Hahaha, en del udda saker blir det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Ska du vara ironisk så får du komma med något bättre. Du kom ju ihåg vad det hette nu... Varför inte sen? Om du nu använder det så sällan behöver du ingen sällan-grupp heller. Kan ju vara bra att ha menyn kvar för de saker man inte kommer ihåg men att funktioner för att organisera sånt man inte använder känns helt onödigt.

Jag tog ett program som jag använder sällan genom att kolla i min mapp i startmenyn som heter "Database". Inte för att jag kom ihåg namnet på det.

Skrivet av Asken12345:

Du verkar inte riktigt ha koll på hur Windows är uppbyggt. Skrivbordet kommer du åt t.ex. högergklick på utforskan i
aktivitetsfältet. I utforskaren. Du behöver inte minimera något alls.

Det är fler klick och förutsätter att jag har explorer i aktivitetsfältet. I den vyn kan man inte heller gruppera saker utan det är en lista eller grid med saker.