Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag kör en sådan i min etron 55. Fungerar perfekt men lite fördröjning som sagt. Hade den i mach e innan och fungerade bra där med.

Fungerar perfekt vet jag inte, den tar god tid på sig att ansluta en telefon, har hänt några gånger att den fått hicka efter några timmars körning.
Jag är inte nöjd alls med min box, köpte den på Ali Express för 1400kr, namnet på den var.

8GB+128GB CarlinKit Android 13 CarPlay AI Box LED Wireless Carplay Android auto Adapter Qualcomm SDM660 8-Cores GPS For Netflix

Den är seg som sirap minst sagt, särskilt för det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

DNB är ju indragna i en rättsprocess med konsumentverket för tillfället om just detta, vilket Santander inte är. Det kan nog ha påverkat "villigheten" att snabbt följa riksbankens ränta för just DNB. Anser nog att båda bolagen är av samma skrot och korn i grunden.

Läs mer här

Jag tycker man borde sätta mer lagkrav på leasingbolagen att de måste redovisa hur de räknar ut sina avgifter baserat på vilken gällande ränta de har. I dag är det extremt otydligt och luddigt. Tycker inte alls om det.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Lämnade leasingträsket och köpte en model y på Teslas räntekampanj, tog under 24h från beställning tills vi hämtade upp bilen ute i hamnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Lämnade leasingträsket och köpte en model y på Teslas räntekampanj, tog under 24h från beställning tills vi hämtade upp bilen ute i hamnen

Kul! Grattis! Vad är det för tillverkningsdatum på bilen?

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Kul! Grattis! Vad är det för tillverkningsdatum på bilen?

Ingen aning, men uppenbarligen fanns den stående på lager trots att det blev tillval på både färg och inredning, läste någonstans att Tesla har 30k model y ståendes, så förklarar varför de reas ut med subventionerade lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Idag kom andra fakturan från Santander sedan räntan sänktes. Mycket riktigt, ingen sänkning av avgiften. Jag tycker det är så jävla lortigt då dom höjt samma minut som räntan höjdes, fast i efterhand då.

Fan vad dåligt. Har också dem(mindre än 1 år kvar nu) och de var riktigt snabba på hugget när ökningen kom och hade lite förhoppningar att räntan skulle sänkas nu eftersom det är en RÖRLIG ränta. Nu har man i alla fall lärt sig läxa och rör aldrig mer leasing, i alla fall inte om det är Santander som står bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Så vem betalar för att elbilar ska vara momsfria isåfall staten måste ju förlora galet mycket pengar på det om det inte får pengar från något annat t.ex oljefonden ?

Vem betalar för sänkt reduktionsplikt och inte öka denna varje år och sedan skattesänkningar på fossila bränslen.

Lovar dig att detta kostar mer än om vi gjort elbilar momsfri till 500K och tullfritt till privatpersoner.

Så vi Sverige som inte är olje miljardärer vem betalar för sänkt reduktionsplikt och sänkt skatt på fossila bränslen?

Hade vi behållit detta och gjort som Norge hade de kosta mindre pengar och vem ska betala miljarder i böter om vi inte klarar Eu kraven men verkar som vi redan gett upp på detta och väljer och köper utsläppsrätter istället och diskuteras redan nu att detta kommer göra så bensin och diesel blir dyrare när vi köper utsläppsrätter.

Så vi får bara ett lägre pris en kortare tid istället för att ställa om direkt och opinionen blir bättre om vi desto fler valt elbilar om dessa var billigare i inköp och begagnade vs fossila bilar som hade hänt med denna politik.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Vem betalar för sänkt reduktionsplikt och inte öka denna varje år och sedan skattesänkningar på fossila bränslen.

Lovar dig att detta kostar mer än om vi gjort elbilar momsfri till 500K och tullfritt till privatpersoner.

Så vi Sverige som inte är olje miljardärer vem betalar för sänkt reduktionsplikt och sänkt moms på fossila bränslen?

Hade vi behållit detta och gjort som Norge hade de kosta mindre pengar och vem ska betala miljarder i böter om vi inte klarar Eu kraven men verkar som vi redan gett upp på detta och väljer och köper utsläppsrätter istället och diskuteras redan nu att detta kommer göra så bensin och diesel blir dyrare när vi köper utsläppsrätter.

Så vi får bara ett lägre pris en kortare tid istället för att ställa om direkt och opinionen blir bättre om vi desto fler valt elbilar om dessa var billigare i inköp och begagnade vs fossila bilar som hade hänt med denna politik.

Folk är giriga, folk hade utnyttjat sådant system till tusen(jag hade gjort det). Om alla fick en elbil så kommer problemet vi har med elförsörjningen i landet.
Skulle få en drös med problem om hela bil flottan blev elektrisk över en natt. Norge har pengar att leka med där och det är därför de klarar av det.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt då det behövs konkurrens och är roligt med uppstickare som tänker nytt, men däremot knappast oväntat.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Läste på en annan artikel att dom ansökt om rekonstruktion för att försöka rädda företaget.

Vilket som stämmer vet jag inte.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Vem betalar för sänkt reduktionsplikt och inte öka denna varje år och sedan skattesänkningar på fossila bränslen.

Lovar dig att detta kostar mer än om vi gjort elbilar momsfri till 500K och tullfritt till privatpersoner.

Så vi Sverige som inte är olje miljardärer vem betalar för sänkt reduktionsplikt och sänkt skatt på fossila bränslen?

Hade vi behållit detta och gjort som Norge hade de kosta mindre pengar och vem ska betala miljarder i böter om vi inte klarar Eu kraven men verkar som vi redan gett upp på detta och väljer och köper utsläppsrätter istället och diskuteras redan nu att detta kommer göra så bensin och diesel blir dyrare när vi köper utsläppsrätter.

Så vi får bara ett lägre pris en kortare tid istället för att ställa om direkt och opinionen blir bättre om vi desto fler valt elbilar om dessa var billigare i inköp och begagnade vs fossila bilar som hade hänt med denna politik.

Börja med att påföra elbilarna en skatt motsvarande skatten på bränsle, var skall pengarna komma från annars? Detta för att att bland annat täcka upp för sitt slitage på vägnätet samt vårdens belastning på grund av bildäckens partikelutsläpp. Egentligen tar staten oavsett vilken färg som är på politikerna mycket av pengarna från bränsleskatten och lägger på annat än vägar och relaterad sjukvård.

Pengarna måste in så enkelt är det. En bensinbil med "motsvarande" Tesla prestanda drar minst 1 l/mil. Av en liter är ca 9kr skatt. En Nissan LEAF kanske kan jämföras med någon Toyota hybrid som drar 0,4 l/mil så 3,6kr i skatt milen. Detta är förutom andra eventuella straffskatter.

Att ställa om direkt skulle inte gå. Hur kul skulle det vara med rullande nedsläckningar av elnätet, svindyr el och som grädde på moset en gigantisk kilometerskatt för de få som har råd att köra elbilen. Samhällskritiska tjänster få enorma problem. Samtidigt som folk skulle stå med miljarder i lån på ICE fordon som har körförbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Börja med att påföra elbilarna en skatt motsvarande skatten på bränsle, var skall pengarna komma från annars? Detta för att att bland annat täcka upp för sitt slitage på vägnätet samt vårdens belastning på grund av bildäckens partikelutsläpp. Egentligen tar staten oavsett vilken färg som är på politikerna mycket av pengarna från bränsleskatten och lägger på annat än vägar och relaterad sjukvård.

Pengarna måste in så enkelt är det. En bensinbil med "motsvarande" Tesla prestanda drar minst 1 l/mil. Av en liter är ca 9kr skatt. En Nissan LEAF kanske kan jämföras med någon Toyota hybrid som drar 0,4 l/mil så 3,6kr i skatt milen. Detta är förutom andra eventuella straffskatter.

Att ställa om direkt skulle inte gå. Hur kul skulle det vara med rullande nedsläckningar av elnätet, svindyr el och som grädde på moset en gigantisk kilometerskatt för de få som har råd att köra elbilen. Samhällskritiska tjänster få enorma problem. Samtidigt som folk skulle stå med miljarder i lån på ICE fordon som har körförbud.

El beskattas ungefär lika hårt som bensin och diesel
https://omev.se/2020/04/14/overblick-over-svenska-skatter-ino...

Citat:

Bensin: Energiskatt 4,1 kr/l (ca 0,46 kr/kWh), koldioxidskatt 2,59 kr/l.
Diesel: Energiskatt 2,461 kr/l (ca 0,25 kr/kWh), koldioxidskatt 2,246 kr/l.
El: Energiskatt 0,35 kr/kWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

El beskattas ungefär lika hårt som bensin och diesel
https://omev.se/2020/04/14/overblick-over-svenska-skatter-ino...

Nu var det jonas utopi som som jag kommenterade. Pengarna måste in, ställer vi alla ICE bilar över en natt och istället skall få in samma pengar på elfordon så blir det dyrt och kilometerskatten måste återinföras (ja det är en gammal skatt som vi redan haft).
Vi har redan idag elbrist som visar sig då stora företag tvingas starta egna energibolag för att säkra tillgången till el eller helt enkelt inte kan expanera eller etablera sig på orter. Stamnätet (som skatten finansierar) är underdimensionenerat osv osv, så även om alla får en elbil gratis blir det svårt att kompensera skattebortfallet via elskatterna.

Sen blir elen kanske lite för dyr under vintern pga skattetrycket som du nämner. Men å andra sidan så är kanske ett totalpris på 2kr/kWh ink skatter vid segladdning hemma vid rätt tidpunkt kanske det det bör kosta för ett fordon. Där blir kilometerskatten ett utmärkt verktyg för att kunna säka skattetrycket på el och samtidigt få in pengarna för fordon. Blir även ett bra incitament att köpa en lätt och energieffektiv elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Nu var det jonas utopi som som jag kommenterade. Pengarna måste in, ställer vi alla ICE bilar över en natt och istället skall få in samma pengar på elfordon så blir det dyrt och kilometerskatten måste återinföras (ja det är en gammal skatt som vi redan haft).
Vi har redan idag elbrist som visar sig då stora företag tvingas starta egna energibolag för att säkra tillgången till el eller helt enkelt inte kan expanera eller etablera sig på orter. Stamnätet (som skatten finansierar) är underdimensionenerat osv osv, så även om alla får en elbil gratis blir det svårt att kompensera skattebortfallet via elskatterna.

Sen blir elen kanske lite för dyr under vintern pga skattetrycket som du nämner. Men å andra sidan så är kanske ett totalpris på 2kr/kWh ink skatter vid segladdning hemma vid rätt tidpunkt kanske det det bör kosta för ett fordon. Där blir kilometerskatten ett utmärkt verktyg för att kunna säka skattetrycket på el och samtidigt få in pengarna för fordon. Blir även ett bra incitament att köpa en lätt och energieffektiv elbil.

Sänkta skatter borttagen reduktionsplikt lär kosta oss 30 miljarder om året..

Om vi inte klarar Co2 krav från Eu kan detta kosta oss många miljarder beroende på hur långt ifrån vi klarar målet liknande biltillverkare krav

Sverige har redan utgått att dom inte klarar detta med dagens politik och beräknar att köpa utsläppsrätter istället för stora belopp varje år.

Hade vi istället behållit reduktionsplikten och ej sänkt skatt på fossila bränslen hade detta enkelt räckt till momsfria elbilar upp till 500K & tullfritt.

När vi köper utsläppsrätter istället beräknas diesel kosta närmare 30 Sek/litern detta hade inte hänt om vi istället klara Eu målen på Co2.

Så varför inte ställa om direkt istället för en temporär lösning för att köpa röster och vinna valet.

Sedan hade dom flesta behållit sin nuvarande bil till dom är beredd att byta bil till en annan dom vill ha i sin prisklass och många är inte beredd att göra förändringar i vardagen

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jonas då detta är en tråd om elbilar, hur skulle elbilsägarna påverkas av din lösning med att ställa om direkt? Hur ser du på konsekvenserna? Både för samhället i stort och viktigast för nyfikna läsare av tråden, vad blir effekten för den individuella elbilsägaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Jonas då detta är en tråd om elbilar, hur skulle elbilsägarna påverkas av din lösning med att ställa om direkt? Hur ser du på konsekvenserna? Både för samhället i stort och viktigast för nyfikna läsare av tråden, vad blir effekten för den individuella elbilsägaren?

Då marknaden följer efterfrågan så hade detta betytt att utbyggnaden av infrastrukturen hade ökat i takt.

Detta hade också gjort att hyresvärdar hade erbjudit elbilsplats i större omfattning pga efterfrågan av sina hyresgäster och liknande på bostadsrätter.

Återförsäljare av bilar hade i större omfattning erbjudit större utbud av elbilar då efterfrågan från kunderna styr vad dom har i lager.

Även fler biltillverkare hade tagit sina bilar till Sverige om försäljningen ökat av elbilar då dom prioriterar länder med bästa försäljningen.

Vi hade stärkt elnätet där det behövs snabbare pga att inget görs förrens det behövs.

Vet att lokala företag inom transportsektorn frågade varför dom tog bort reduktionsplikten och inte följde målet mot zero emissions och fick svar att det berodde på att dom vann valet på detta sättet.

Så även transport sektorn hade ökat med antalet el lastbilar och gynna Volvo & Scania och Abb som laddstationer.

Infrastrukturen till lastbilar hade ökat markant om försäljningen ökade till företag då som sagt det följer marknaden och försäljningen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Då marknaden följer efterfrågan så hade detta betytt att utbyggnaden av infrastrukturen hade ökat i takt.

Detta hade också gjort att hyresvärdar hade erbjudit elbilsplats i större omfattning pga efterfrågan av sina hyresgäster och liknande på bostadsrätter.

Återförsäljare av bilar hade i större omfattning erbjudit större utbud av elbilar då efterfrågan från kunderna styr vad dom har i lager.

Även fler biltillverkare hade tagit sina bilar till Sverige om försäljningen ökat av elbilar då dom prioriterar länder med bästa försäljningen.

Vi hade stärkt elnätet där det behövs snabbare pga att inget görs förrens det behövs.

Vet att lokala företag inom transportsektorn frågade varför dom tog bort reduktionsplikten och inte följde målet mot zero emissions och fick svar att det berodde på att dom vann valet på detta sättet.

Så även transport sektorn hade ökat med antalet el lastbilar och gynna Volvo & Scania och Abb som laddstationer.

Infrastrukturen till lastbilar hade ökat markant om försäljningen ökade till företag då som sagt det följer marknaden och försäljningen.

Tror inte du vet hur massivt det är att fixa till elnätet. för att inte tala om priset att dra nytt elnät i hela sverige vilket är i princip det som kommer krävas.

Hur stort tror du sverige är? vi är ett litet pissland som INGEN tillverkare kommer bry sig om alla köper elbil eller ej, en piss i havet för dom.
Norge har gjort allt det du säger och inget nytt har direkt hänt där på elbilsmarknaden PGA det.

Hade vi haft norges tillgångar hade vi kanske klarat av det men nu är det inte så. Som jag sa hade alla utnyttjat detta system och köpt elbilar med 500k rabatt och sålt vidare i utlandet, jag hade stort först i kön för att göra just det.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tror inte du vet hur massivt det är att fixa till elnätet. för att inte tala om priset att dra nytt elnät i hela sverige vilket är i princip det som kommer krävas.

Hur stort tror du sverige är? vi är ett litet pissland som INGEN tillverkare kommer bry sig om alla köper elbil eller ej, en piss i havet för dom.
Norge har gjort allt det du säger och inget nytt har direkt hänt där på elbilsmarknaden PGA det.

Hade vi haft norges tillgångar hade vi kanske klarat av det men nu är det inte så. Som jag sa hade alla utnyttjat detta system och köpt elbilar med 500k rabatt och sålt vidare i utlandet, jag hade stort först i kön för att göra just det.

Köper du en elbil för 500 000 tillverkad i Europa är moms 25% och ger 125 000 Sek lägre pris.

Vet att Auto Motor och Sport sa om detta införs måste man bestämma att dessa får inte exponeras efter 2 års tid från inköpsdatum och vet att bonus malus så var kravet 6 månader innan man fick sälja bilen i Sverige från inköpsdatum.

Detta gör man för att inte bilarna ska exporteras.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tror inte du vet hur massivt det är att fixa till elnätet. för att inte tala om priset att dra nytt elnät i hela sverige vilket är i princip det som kommer krävas.

Varför skulle det krävas nytt elnät? Vi har byggt 5000 snabbladdare i Sverige och elförbrukningen förra året var ändå den lägsta sedan 1990.

Under 2023 var Sveriges elanvändning, exklusive förluster, den lägsta sedan tidseriens startår 1990.

Diffen mellan 1990 och 2023 räcker för att ladda en miljon elbilar med över 10 mil dagligen. Det finns kapacitet i det befintliga nätet så det räcker och blir över ett bra tag med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Köper du en elbil för 500 000 tillverkad i Europa är moms 25% och ger 125 000 Sek lägre pris.

Vet att Auto Motor och Sport sa om detta införs måste man bestämma att dessa får inte exponeras efter 2 års tid från inköpsdatum och vet att bonus malus så var kravet 6 månader innan man fick sälja bilen i Sverige från inköpsdatum.

Detta gör man för att inte bilarna ska exporteras.

Frågan är hur det ska fungera rent praktiskt. man kan skapa massor av regler men då måste de följas också vilket kan bli väldigt svårt. Man kan ju alltid strippa bilen behålla plåtarna och betala reg avgift för dom i 2 år, är nog ingen som kollar att bilen finns fysist direkt eller göra samma och sälja den ändå.

Skrivet av 0cool:

Varför skulle det krävas nytt elnät? Vi har byggt 5000 snabbladdare i Sverige och elförbrukningen förra året var ändå den lägsta sedan 1990.

Under 2023 var Sveriges elanvändning, exklusive förluster, den lägsta sedan tidseriens startår 1990.

Diffen mellan 1990 och 2023 räcker för att ladda en miljon elbilar med över 10 mil dagligen. Det finns kapacitet i det befintliga nätet så det räcker och blir över ett bra tag med andra ord.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbristen-tvingar-oss-saga...
https://www.di.se/nyheter/varningen-elen-racker-inte-trots-re...
https://www.elinstallatoren.se/2024/02/sa-manga-far-satta-upp...

Många som slåss om väldigt gamla kablar som är byggda för en annan tid och klarar inte av allt som kopplas på.

https://www.svk.se/utveckling-av-kraftsystemet/transmissionsn...

problemet ligger också i att man lagt ned mycket elverk i sverige vilket lett till underskott på vissa ställen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbristen-tvingar-oss-saga...
https://www.di.se/nyheter/varningen-elen-racker-inte-trots-re...
https://www.elinstallatoren.se/2024/02/sa-manga-far-satta-upp...

Många som slåss om väldigt gamla kablar som är byggda för en annan tid och klarar inte av allt som kopplas på.

https://www.svk.se/utveckling-av-kraftsystemet/transmissionsn...

problemet ligger också i att man lagt ned mycket elverk i sverige vilket lett till underskott på vissa ställen.

Artikeln om Västerås är intressant (även om den handlar om datacenter som drar megawatt 24/7 och inte elbilar).
De löste problemet på det sättet jag tycker det bör lösas. Man bygger energilager och lokal produktion istället för att förlita sig på 50 mil långa kablar från ett kraftverk i vischan.

Låt de som behöver energi kunna skapa sin egen energi så enkelt som möjligt. Ta bort alla käppar i hjulen. Säg inte "vänta tills vi kollat klart på ny kärnkraft" utan säg "Ni kan bygga vätgaslager eller batterilager skattefritt, kör hårt".

Elförsörjningen blir då distribuerad, mer feltolerant och kan byggas ut direkt när den behövs. Man behöver inte vänta decennier på mastodontprojekt, man kan börja direkt och skapa ny kapacitet i vilken kommun som helst. Att dra kablar 50 mil från stora kraftverk till konsumenterna är ett förlegat tankesätt som vi bör överge snarast, det stoppar bara utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Artikeln om Västerås är intressant (även om den handlar om datacenter som drar megawatt 24/7 och inte elbilar).
De löste problemet på det sättet jag tycker det bör lösas. Man bygger energilager och lokal produktion istället för att förlita sig på 50 mil långa kablar från ett kraftverk i vischan.

Låt de som behöver energi kunna skapa sin egen energi så enkelt som möjligt. Ta bort alla käppar i hjulen. Säg inte "vänta tills vi kollat klart på ny kärnkraft" utan säg "Ni kan bygga vätgaslager eller batterilager skattefritt, kör hårt".

Elförsörjningen blir då distribuerad, mer feltolerant och kan byggas ut direkt när den behövs. Man behöver inte vänta decennier på mastodontprojekt, man kan börja direkt och skapa ny kapacitet i vilken kommun som helst. Att dra kablar 50 mil från stora kraftverk till konsumenterna är ett förlegat tankesätt som vi bör överge snarast, det stoppar bara utvecklingen.

Dyra tillfälliga lösningar. Alla kan och vill inte ha batterilager. Kostar mark om inte annat. Ett företag jag jobbade på där det är extremt dåligt om de blir strömlösa kollade på batterier men dieselverk tog en bråkdel plats och kunde leverera kraften som behövdes väldigt länge på en tankning. Spillvärmen från verket värmde dessutom byggnaderna.
Batterier skulle inte fungerat och skulle ta massivt med plats
Batterier kan helt enkelt inte konkurera där det behövs massiva mängder energi.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dyra tillfälliga lösningar. Alla kan och vill inte ha batterilager. Kostar mark om inte annat. Ett företag jag jobbade på där det är extremt dåligt om de blir strömlösa kollade på batterier men dieselverk tog en bråkdel plats och kunde leverera kraften som behövdes väldigt länge på en tankning. Spillvärmen från verket värmde dessutom byggnaderna.
Batterier skulle inte fungerat och skulle ta massivt med plats
Batterier kan helt enkelt inte konkurera där det behövs massiva mängder energi.

OT: Du misstar batterilager för elproduktion, batterier är energilagring. Jämför batterier med olja i en tank, vatten i ett magasin eller uranpellets.

OnT: Trist men väntat ang. Fiskers konkurs. Jag tror mycket mera på Fiskers befintliga bil än t.ex. NEVS halvfärdiga projekt, så kanske någon lägger ett bud på verksamheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dyra tillfälliga lösningar. Alla kan och vill inte ha batterilager. Kostar mark om inte annat. Ett företag jag jobbade på där det är extremt dåligt om de blir strömlösa kollade på batterier men dieselverk tog en bråkdel plats och kunde leverera kraften som behövdes väldigt länge på en tankning. Spillvärmen från verket värmde dessutom byggnaderna.
Batterier skulle inte fungerat och skulle ta massivt med plats
Batterier kan helt enkelt inte konkurera där det behövs massiva mängder energi.

Märkliga resonemang särskilt med just diesel som motargument. Om det är få som vill ha batterilagring så vågar jag garantera att ännu färre vill ha diesel!

Det agget jag har erfarenhet med stod i en egen byggnad på ca 4x8 meter, krävde asfalterad väg för en tankbil att nå fram och drog någonstans kring 1000 liter per dygn. Med dagens priser kostar det la en 20 000 per dygn bara i bränsle.

Där kan vi snacka dyra och tillfälliga lösningar som tar mycket plats!

Sen tror jag du har missat utvecklingen de senaste 3-4 åren. I dag kan man få i princip hur stora batterisystem man vill och de är inte i närheten av så dyra som de var för några år sen.

Om du väljer li-ion i dag får du 5Mwh lagring i en normal shippingcontainer, dvs lite mindre yta än dieselagget kräver i sig. Har dålig koll på övriga batterityper men de är billigare och lever längre än li-ion. Och en solig dag kan de laddas fullt med solpaneler som du har plats med på en normal industribyggnads tak.

Om du har viktig verksamhet som måste hållas vid liv kanske du kan betala 20 000 kr per dygn i diesel men å andra sidan kanske inte och hur som helst är det ju roligare att slippa...

Edit: Ooops, vi är långt från trådens ämne, finns säkert lämpligare trådar att filosofera om energilagring än denna. Lämnar inlägget men kommer inte vidareutveckla härifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Köper du en elbil för 500 000 tillverkad i Europa är moms 25% och ger 125 000 Sek lägre pris.

Utan moms blir det 100k billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Utan moms blir det 100k billigare.

Tackar för informationen.

Även om vi sålt 100% elbilar skulle det vara billigare en sänkt reduktionsplikt och sänkta skatter.

Självklart skulle inte detta hänt första året och skulle vara överraskande om vi översteg 50% med tanke på att gamla premien var 70K så inte jätte mycket större kostnad och dessutom finns malus skatten kvar som skulle påkosta bonusen som nu är borta.

Malus skatten idag lär gå till sänkt reduktionsplikt istället.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Märkliga resonemang särskilt med just diesel som motargument. Om det är få som vill ha batterilagring så vågar jag garantera att ännu färre vill ha diesel!

Det agget jag har erfarenhet med stod i en egen byggnad på ca 4x8 meter, krävde asfalterad väg för en tankbil att nå fram och drog någonstans kring 1000 liter per dygn. Med dagens priser kostar det la en 20 000 per dygn bara i bränsle.

Där kan vi snacka dyra och tillfälliga lösningar som tar mycket plats!

Sen tror jag du har missat utvecklingen de senaste 3-4 åren. I dag kan man få i princip hur stora batterisystem man vill och de är inte i närheten av så dyra som de var för några år sen.

Om du väljer li-ion i dag får du 5Mwh lagring i en normal shippingcontainer, dvs lite mindre yta än dieselagget kräver i sig. Har dålig koll på övriga batterityper men de är billigare och lever längre än li-ion. Och en solig dag kan de laddas fullt med solpaneler som du har plats med på en normal industribyggnads tak.

Om du har viktig verksamhet som måste hållas vid liv kanske du kan betala 20 000 kr per dygn i diesel men å andra sidan kanske inte och hur som helst är det ju roligare att slippa...

Edit: Ooops, vi är långt från trådens ämne, finns säkert lämpligare trådar att filosofera om energilagring än denna. Lämnar inlägget men kommer inte vidareutveckla härifrån.

Jag jobbar mycket med just detta och batterier har relativt låg livslängd gentemot en diesel och jag har lastat in och ut batterier ur otaliga UPS rum under mina dagar man byter de flesta efter ungefär 8 år. Dieslar kan man ha kvar i 30-50 år utan större bekymmer eftersom de ofta går väldigt lite förutom vid tester. De driver bara det nödvändigaste som inte får gå ned och inte klarar av ett "blink" som man brukar kalla det...
En timmes stopp kostade genomsnitt 10000 kr timmen(gammalt jobb) så 20k per dygn är rätt billigt sett till alternativet. De dieslar jag arbetar med där är inga små klena containerdieslar inte det är MYCKET maffigare saker. Bata tanken för en diesel är som flera containrar och man fyller dom med tankbil.
Jag skissade på en "blinklösning" med batterier men det var helt enkelt inte värt det med plats och hur komplicerad en sådan anläggning blir för att inte tala om priset det skulle kosta.

Blir batterier billigare och mindre hade jag använt det direkt då det finns MÅNGA problem med startupptiden för dieslar som skulle elimineras.

Hurusom så är detta helt fel plats för denna diskussion.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Inte alls användbart i Sverige, men för er som ibland kör genom Tyskland så kan det vara skönt att veta att nya M3P Highland inte är fartbegränsad till 200 (som nya M3LR Highland tyvärr är cappad till).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Inte alls användbart i Sverige, men för er som ibland kör genom Tyskland så kan det vara skönt att veta att nya M3P Highland inte är fartbegränsad till 200 (som nya M3LR Highland tyvärr är cappad till).

https://www.youtube.com/watch?v=PcAEy0hmC08

Mer än 200? Hur lång räckvidd har man då?

Visa signatur

Lätt som Paj