Amazon bötfälls efter brott mot arbetsmiljölag i USA

Permalänk
Melding Plague

Amazon bötfälls efter brott mot arbetsmiljölag i USA

Böter på närmare 6 miljoner dollar väntar e-handelsjätten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lol 6 miljoner dollar.
Märks väl knappt.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Bra att de bötfälls, hemskt att det kan ske så mycket undermåliga arbetsmiljöer där borta.
Men om denna obefintliga bot är det enda, lär det inte göra någon skillnad för Amazon.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Enligt Forbes artikel från 2022 slutade runt 75% inom 3 månader. Det säger en del.

De hade en omsättning av arbetare på 100% per år. Eftersom vissa faktiskt jobbar mer än ett år måste det betyda att för en position anställer du flera personer per år eftersom de slutar så fort.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

6 miljoner.

”Du går o hämtar lite växel i glasskassan o tar notan e du snäll….”

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Angående böter så brukar det väl börja på ett belopp och om det fortsätter så ökar det ännu mer. Så Amazon måste förbättra sig.

Det stora problemet med vissa jobb ser jag i förslitningsskador, på samma sätt som kontorsnissar kan få problem med att tvärt om röra sig för lite.
Angående jobb så gnäller väl de flesta idag på att deras jobb är så mycket jobbigare/krävande än alla andras. Jag tror dock låglöne jobb i usa generellt sett är tuffare än motsvarande jobb i sverige.

Jag tror dock robotar med Ai har en framtid på dessa jobb. Det går att programmera robot ihop med vision och få till en lösning, det blir dock så fruktansvärt komplex. Detta av att vissa saker kan ses lite random. T.ex. Håller du en en tärning 1m över backen och släpper den, så ramlar den olika varenda gång. Men med Ai så borde det gå att fixa till så att robotar kan paketera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående böter så brukar det väl börja på ett belopp och om det fortsätter så ökar det ännu mer. Så Amazon måste förbättra sig.

Det stora problemet med vissa jobb ser jag i förslitningsskador, på samma sätt som kontorsnissar kan få problem med att tvärt om röra sig för lite.
Angående jobb så gnäller väl de flesta idag på att deras jobb är så mycket jobbigare/krävande än alla andras. Jag tror dock låglöne jobb i usa generellt sett är tuffare än motsvarande jobb i sverige.

Jag tror dock robotar med Ai har en framtid på dessa jobb. Det går att programmera robot ihop med vision och få till en lösning, det blir dock så fruktansvärt komplex. Detta av att vissa saker kan ses lite random. T.ex. Håller du en en tärning 1m över backen och släpper den, så ramlar den olika varenda gång. Men med Ai så borde det gå att fixa till så att robotar kan paketera.

Spelar ingen roll vilket jobb det är, men är lönen inte mer än 70:- i timmen i ett i-land så har man fan rätt att gnälla lite. Det är rena slavlönen.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Spelar ingen roll vilket jobb det är, men är lönen inte mer än 70:- i timmen i ett i-land så har man fan rätt att gnälla lite. Det är rena slavlönen.

Vad ser du 70kr/h? Jag sökte och hittade 18 dollar per timme, kanske är det skatt eller annat.
https://www.svd.se/a/rEnzgl/amazon-hojer-ingangslonerna

Men lönerna på enkla jobb är låga i usa och man får jämföra det emot motsvarande jobb. Säkerligen är Amazon bland de sämre och då får de nu kanske höja lönerna.

Permalänk
Medlem

Vad ser du 70kr/h? Jag sökte och hittade 18 dollar per timme, kanske är det skatt eller annat.

Men lönerna på enkla jobb är låga i usa och man får jämföra det emot motsvarande jobb. Säkerligen är Amazon bland de sämre och då får de nu kanske höja lönerna.

Hade ärligt talat ingen koll på Amazon, men det du länkar är förvånansvärt högt. Bortsett från att arbetarna tvingas jobba trots livsfarliga stormvarningar och utan raster.

Jag tänkte närmast på minimumlönen i USA, som på många håll är cirka 7 dollar: https://en.wikipedia.org/wiki/Minimum_wage_in_the_United_Stat...

Förra året upphävdes väl gamla lagar för att förbjuda barnarbete i vissa delstater också. Hemskt land det där just nu.

Visa signatur

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

SNIPP

Förra året upphävdes väl gamla lagar för att tillåta barnarbete i vissa delstater igen också. Hemskt land det där just nu.

Jo, det var bättre när de lagarna fortfarande gällde

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jo, det var bättre när de lagarna fortfarande gällde

Hehe, tyckte det lät konstigt men är för trött för att komma på vad

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag tänkte närmast på minimumlönen i USA, som på många håll är cirka 7 dollar:

Minimilönen är väl 0 kr/hr i sverige och då är inte 7 dollar/hr anmärkningsvärt lågt...

Permalänk

Eftersom de inte betalar arbetsgivaravgifter och pension som i Sverige får du väl dela det där med 2 ca för att få motsvarande timlön i Sverige ca. Dvs 18 dollar = ca 90 sek. Inte jätteimponerande direkt. Lägg där till att du behöver lägga ett antal tusen i månaden på sjukförsäkring eftersom det inte går via skatten som i sverige, och ett stort antal tusen i månaden på skola etc. Då är det inte mkt kvar.

Att folk inte kan leva på minimilönen 7 dollar (dvs ca 35 sek i timmen) är inte heller så förvånande.

Sorgligt som fan.

Permalänk
Medlem

Alla borde ta efter eu/finland, böter ska baseras på lön/inkomst/omsättning etc. Inte fasta belopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Minimilönen är väl 0 kr/hr i sverige och då är inte 7 dollar/hr anmärkningsvärt lågt...

Vi har också oändligt mycket mer produktion av surströmming, vad är din poäng?

Visa signatur

Permalänk
Sötast

Hela 6 miljoner dollar?
Wow, det kommer märkas på lönsamheten för minst en hel timme på någon random arbetsdag.... eller är det ens en timme?
Deras siffrorsnackar ju om hundratals billions of dollars per år så... 6miljoner är vad.... ungefär som att tappa en enkrona för en random svensk? eller mja.... kanske som att tappa en 1öring...

Permalänk
Medlem

Det här är ju att likna med att nypa dem lite lätt i näsan.

Visa signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT

Permalänk
Medlem

Man kan inte jämföra löner i olika länder. Vi i Sverige har nästan obefintliga sociala omkostnader jämfört med andra länder.

Böter för företag borde vara % och omsättnings baserat. Annars är dom meningslösa. 6 miljoner dollar i detta för att bryta mot arbetsförhållande. Ja det är så lågt att Amazon är redo att kalkylera det som en "utgift/omkostnad" som får tas av vinsten, inte som det borde vara, ett skäl att förbättra sig."

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

En klapp på handleden med en mjuk vante.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Sjukt dåligt men vad har det med Sverige att göra. Jag bor här och har aldrig brytt mig om USA och kommer aldrig att göra det, det enda jag tyckt är att vi ska aldrig göra som man gör i USA. Däremot så bryr jag mig väldigt mycket om våra egna arbetares villkor i det här landet, det är min och vår kamp och vad jag står upp för och önskar bara att folk i allmänhet tog sig en timme av livets alla timmar att läsa på om alla rättigheter och skyldigheter och hur man kan göra om det inte är bra. Att man kan göra så att arbetet villkor handlar om omtanke om varandra i stället för en värdelös kamp för nån annans vinst skull.

Kampen på arbetsmarknaden är arbetarnas egen om nu villkoren urusla så måste ju arbetarna där borta själva ställa sig upp. Det ska ske på den platsen lokalt och det kan eller ska ingen annan göra det åt dem. Kampen måste ske inifrån och den kampen är alltid deras egen. Men vi kan så klart hjälpa till med kunskap, tankar och idéer kring hur man ska strejka.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

BRA! Men 6 mil..... Dom tjänar nog betyligt mer på att piska sina anställda än 6 Mil.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Kampen på arbetsmarknaden är arbetarnas egen om nu villkoren urusla så måste ju arbetarna där borta själva ställa sig upp. Det ska ske på den platsen lokalt och det kan eller ska ingen annan göra det åt dem. Kampen måste ske inifrån och den kampen är alltid deras egen. Men vi kan så klart hjälpa till med kunskap, tankar och idéer kring hur man ska strejka.

Amazon har historia av att sparka folk som försöker organisera saker. Så lättare sagt än gjort. Vi som konsumenter bär också ansvar att inte handla från dessa oetiska företag.
Ex. https://edition.cnn.com/2023/06/02/tech/amazon-jennifer-bates...

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.