Permalänk
Medlem

PSU ~10 år gammalt - Byta ut?

Tjenare

Min PSU, EGVA Supernova G2, börjar få några år på nacken. Har försökt hitta vart jag köpt det ifrån men kan inte finna exakt datum då jag helt enkelt glömt vart jag köpt det. Men från några foton från way back ser jag ett datum på 2014/2015 där agget sitter i med ett par GTX 780 i SLI (tider ).

Det är 80+ Gold 850W. Är det "farligt" att använda en gammal PSU eller om det dör så dör det bara? Är det dags att byta eller kan man köra på?

Det har varit ganska flitigt använt, då jag aldrig stänger av PCn om jag inte reser iväg under några dagar; annars är den igång 24/7. Det är mycket idle-läge men en del gaming då och då.

Någon som har koll och kan tipsa om något?

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz OC / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

Nej, skulle varken säga att det är farligt eller att du bör byta ut det bara på grund av att det är tio+ år gammalt. Viss risk finns alltid, och även om risken ökas med tiden så kan den klara sig 50+ år. Och inte så troligt att det skulle felfunktionera på ett sätt som förstör andra komponenter. Dock ifall du har något väldigt dyrt som rtx 4090 så kanske man ska överväga det.

Däremot kanske kul/intressant att testa ifall det fortfarande är 850w output och "80+ gold" effektivt

Permalänk

Vad har du för låda?

Visa signatur

Intel i7 8700, ASUS Prime Z370,

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Nej, skulle varken säga att det är farligt eller att du bör byta ut det bara på grund av att det är tio+ år gammalt. Viss risk finns alltid, och även om risken ökas med tiden så kan den klara sig 50+ år. Och inte så troligt att det skulle felfunktionera på ett sätt som förstör andra komponenter. Dock ifall du har något väldigt dyrt som rtx 4090 så kanske man ska överväga det.

Okej! Jag har väldigt dålig koll på just PSU (uppenbarligen) och snabb googling sa runt 10 år för ett bra kvalitéts-agg men jag vill ju såklart kolla med folk i forumet och inte lita blint på någon random info hittad på nätet.

Det jag tänkte på var om det skulle gå sönder och ge ifrån sig någon urladdning eller något var det jag oroade mig mest över. Som sagt när det kommer till "el-komponenten" i PCn har jag ingen vidare koll

Visa signatur

Dark mode everything √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adlersparre:

Vad har du för låda?

EVGA Supernova G2 850w 80+Gold modular

Visa signatur

Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

Det som framförallt åldras i nätaggregat är väl kondensatorer. Mig veterligen är det inte bara tid som spelar in utan även drifttemperatur m.m.

Det som händer när kondensatorer tappar kapacitans är väl att rippel kan öka. Är det ett nätaggregat med högkvalitativa kondensatorer och låga rippelvärden från början som inte gått speciellt hårt gissar jag att det tar ganska lång tid innan det blir ett reellt problem.

Sitter också fortfarande på ett Supernova G2 och har inte märkt av några indikationer på stabilitetsproblem. Skulle inte vara speciellt orolig över att köra på ett gäng år till, men byggde jag nytt med väldigt strömhungriga (och dyra) komponenter hade jag troligtvis skaffat nytt agg samtidigt.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Huruvida nätagget vid fel tar med sig fler saker mer oklart, kan hända men är nog inte så vanligt.
Oftare att det börjar märkas på instabilitet el att datorn inte alltid orkar starta.

Garantitiden är ofta ett bra riktmärke för hur länge tillverkaren förväntar sig att något ska hålla, håller oftast något längre än så men kan ju också fela tidigt.

Du skulle kunna testa genom att belasta hårt, både CPU och grafik. Om datorn startar om sig vid belastning och komponenterna i övrigt är stabila, dvs testade tidigare el inte klockade, så är det ett tecken på att det kanske kan vara dags att överväga byte.

Ett nätagg i den åldern är väl dock knappast något du vill använda vid nybygge. Byter du så snåla inte på något budget-agg, det om någonstans är där man bör satsa på kvalitet.

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

EVGA Supernova G2 850w 80+Gold modular

Menade chassi. I manualen till mitt PSU står det att ingångsluften skall vara högst 40 grader. Så då fattade jag varför nyare chassi har PSU i botten med eget friskluftintag.

Visa signatur

Intel i7 8700, ASUS Prime Z370,

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Det som framförallt åldras i nätaggregat är väl kondensatorer. Mig veterligen är det inte bara tid som spelar in utan även drifttemperatur m.m.

Det som händer när kondensatorer tappar kapacitans är väl att rippel kan öka. Är det ett nätaggregat med högkvalitativa kondensatorer och låga rippelvärden från början som inte gått speciellt hårt gissar jag att det tar ganska lång tid innan det blir ett reellt problem.

Sitter också fortfarande på ett Supernova G2 och har inte märkt av några indikationer på stabilitetsproblem. Skulle inte vara speciellt orolig över att köra på ett gäng år till, men byggde jag nytt med väldigt strömhungriga (och dyra) komponenter hade jag troligtvis skaffat nytt agg samtidigt.

Skrivet av D.:

Huruvida nätagget vid fel tar med sig fler saker mer oklart, kan hända men är nog inte så vanligt.
Oftare att det börjar märkas på instabilitet el att datorn inte alltid orkar starta.

Garantitiden är ofta ett bra riktmärke för hur länge tillverkaren förväntar sig att något ska hålla, håller oftast något längre än så men kan ju också fela tidigt.

Du skulle kunna testa genom att belasta hårt, både CPU och grafik. Om datorn startar om sig vid belastning och komponenterna i övrigt är stabila, dvs testade tidigare el inte klockade, så är det ett tecken på att det kanske kan vara dags att överväga byte.

Ett nätagg i den åldern är väl dock knappast något du vill använda vid nybygge. Byter du så snåla inte på något budget-agg, det om någonstans är där man bör satsa på kvalitet.

Skrivet av Adlersparre:

Menade chassi. I manualen till mitt PSU står det att ingångsluften skall vara högst 40 grader. Så då fattade jag varför nyare chassi har PSU i botten med eget friskluftintag.

Jag tackar för det! Det enda nya i burken är ett 4070ti och en nvme-drive. Skulle jag bygga nytt system så får det bli ett nytt agg! Vad jag kunde se så var garantitiden 10 år för detta agg. Jag har ju inte upplevt några konstigheter alls än så länge heller, så det är väl ett gott tecken.

Sorry att jag missuppfattade, det är ett Fractal Meshify C, där agget är i botten i sin egna kammare så att säga. Har bilder i ett galleri om du vill kika in, dock syns ju inte agget såklart för det är ju gömt, men bara så du får en uppfattning

Visa signatur

Dark mode everything √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Okej! Jag har väldigt dålig koll på just PSU (uppenbarligen) och snabb googling sa runt 10 år för ett bra kvalitéts-agg men jag vill ju såklart kolla med folk i forumet och inte lita blint på någon random info hittad på nätet.

Det jag tänkte på var om det skulle gå sönder och ge ifrån sig någon urladdning eller något var det jag oroade mig mest över. Som sagt när det kommer till "el-komponenten" i PCn har jag ingen vidare koll

För det mesta så går PSU sönder så att de bara lägger av eller inte går att starta om man stänger av.
Det fel som kommer smygande är att kondensatorerna börjar blir dåliga, man kan se det på att toppen buktar ut och ibland kommer det ut lite brun elektrolyt också. Det går ofta bra att kolla utan att öppna PSU genom att lysa in med en ficklampa och se hur det ser ut.
Dåliga kondensatorer gör att spänningsripplet ökar vilket kan störa ut huvudpositioneringen på hårddiskar. Symtomet här är att det börjar dyka upp dåliga sektorer. Det är heller inget man kan kolla genom att mäta DC-spänningen, den är oftast OK. Har man en bra multimeter kan man kolla i AC-läge, den ska då visa nästan 0.

Nedan en bild på hur det kan se ut, denna PSU funkade trots att det såg ut så här, fanns total 4 st dåliga kondensatorer. Föreslår att om du är orolig, ta en titt och syns inga uppsvällda kondensatorer så är PSU säkert OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

För det mesta så går PSU sönder så att de bara lägger av eller inte går att starta om man stänger av.
Det fel som kommer smygande är att kondensatorerna börjar blir dåliga, man kan se det på att toppen buktar ut och ibland kommer det ut lite brun elektrolyt också. Det går ofta bra att kolla utan att öppna PSU genom att lysa in med en ficklampa och se hur det ser ut.
Dåliga kondensatorer gör att spänningsripplet ökar vilket kan störa ut huvudpositioneringen på hårddiskar. Symtomet här är att det börjar dyka upp dåliga sektorer. Det är heller inget man kan kolla genom att mäta DC-spänningen, den är oftast OK. Har man en bra multimeter kan man kolla i AC-läge, den ska då visa nästan 0.

Nedan en bild på hur det kan se ut, denna PSU funkade trots att det såg ut så här, fanns total 4 st dåliga kondensatorer. Föreslår att om du är orolig, ta en titt och syns inga uppsvällda kondensatorer så är PSU säkert OK.

<Uppladdad bildlänk>

Tack!

Gäller det endast hårddiskar och inte SSD/nvme då? Har tagit ur mina HDDs nämligen och kör bara ssd/nvme.

Visa signatur

Dark mode everything √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Tjenare

Min PSU, EGVA Supernova G2, börjar få några år på nacken. Har försökt hitta vart jag köpt det ifrån men kan inte finna exakt datum då jag helt enkelt glömt vart jag köpt det. Men från några foton från way back ser jag ett datum på 2014/2015 där agget sitter i med ett par GTX 780 i SLI (tider ).

Det är 80+ Gold 850W. Är det "farligt" att använda en gammal PSU eller om det dör så dör det bara? Är det dags att byta eller kan man köra på?

Det har varit ganska flitigt använt, då jag aldrig stänger av PCn om jag inte reser iväg under några dagar; annars är den igång 24/7. Det är mycket idle-läge men en del gaming då och då.

Någon som har koll och kan tipsa om något?

Jag skulle byta ut det, det är en väldigt liten peng sett till resten av datorn och om PSU dör så kan det döda resterande komponenter i datorn ex. brand new RTX 5090

Permalänk
Medlem

Som vi andra skriver:
-Byt om du bygger ny maskin el byter t ex grafikkort.
-Kontrollera och testa gärna, har du svullna kondingar el instabilitet vid belastning kan det vara värt att överväga byte men annars kan du köra på ett tag till.

Permalänk
Medlem

Jag har haft tre nätagg som dött rätt upp och ner, ett Corsair TX från 2009 (dog 2021 eller 2022), två från HP/Dell (minst 15 år gamla), men det har aldrig märkts att de skadat andra delar. Ett annat Corsair-nätagg fungerade men stängdes av utan förvarning vid för hög belastning, men även då märktes inga fel på de andra delarna, varav allt används än idag.

Mitt äldsta nätagg som fortfarande fungerar är Antec Earthwatts (tror köpt 2008), som testats med både HD 4870 och GTX Titan genom åren.

Rekommendationen till andra blir alltid att köpa nytt, men jag har slutat att vara orolig för att fortsätta använda gamla nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Tack!

Gäller det endast hårddiskar och inte SSD/nvme då? Har tagit ur mina HDDs nämligen och kör bara ssd/nvme.

Har bara sett det hända med hårddiskar. En SSD/nvme ska ju stänga av sig om den märker att spänningen är fel så man borde märka sådana problem långt innan den kan bli skadad. Med det sagt kan man inte utesluta att det kan hända med SSD/nvme ändå, risken finns ju även om den är liten.

Permalänk
Medlem

Har det fungerat i 10år och du inte har pressat det till gränsen dagligen i kombination med bristande städning så kommer den inte huxflux explodera. Jag hade kört på.
Mitt nätaggregat fyller 10år 2016 eller 2017 tror jag, har inga planer på att byta.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte varit orolig. Jag hade kört vidare med det. Antar att det inte är en dator du är beroende av för att få en inkomst, utan du klarar att den är trasig 1-2 dagar innan du hinner få hem ett nytt aggregat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Alla nätagg riskerar ta med sig andra delar vid sitt dödskrik. Där för man brukar generellt rekomendera att byta när garanti gått ut då du inte längre får ersättning för delar som strök med på kuppen.

Har haft 2 agg som med en smäll släppt ut magiska röken.
Ena gången drog det med sig moderkort och ett par hårddiskar.

Andra gången endast nätagget.

Men detta är över loppet av typ 25år.

Så väldigt osannolikt att det ska släppa ut röken dunder och brak och dessutom dra med sig komponenter är ännu mindre.

Men garanti ersätter andra delar om det lämnar in pang och brak under garantitiden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Som vi andra skriver:
-Byt om du bygger ny maskin el byter t ex grafikkort.
-Kontrollera och testa gärna, har du svullna kondingar el instabilitet vid belastning kan det vara värt att överväga byte men annars kan du köra på ett tag till.

Med svullna kondingar är det dags att byta antingen hela agget eller bara kondingarna om man nu är bekväm med det eller känner någon som är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Med svullna kondingar är det dags att byta antingen hela agget eller bara kondingarna om man nu är bekväm med det eller känner någon som är det.

Är nog mer jobb än det är värt att byta kondingar för ett så gammalt, till skillnad mot gamla moderkort är ju ett nätsgg inte direkt något unikt som så.
Men för all del, kan man göra det så visst är det väl inte fel det heller.

Permalänk
Medlem

Bumpar lite här. Tänker uppdatera min dator snart, har ett Corsair ax750 gold inköpt runt 2012 om jag minns rätt. Knappt använt de senaste 4 åren, i alla fall inte med tung belastning. Tänker nog Am5 plattformen, någon mellanklass cpu, eventuellt ett 4060. Vågar man rulla vidare på mitt nuvarande nätagg? Blir ju inga nya värstingkomponenter, utan mellanklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mx191:

Bumpar lite här. Tänker uppdatera min dator snart, har ett Corsair ax750 gold inköpt runt 2012 om jag minns rätt. Knappt använt de senaste 4 åren, i alla fall inte med tung belastning. Tänker nog Am5 plattformen, någon mellanklass cpu, eventuellt ett 4060. Vågar man rulla vidare på mitt nuvarande nätagg? Blir ju inga nya värstingkomponenter, utan mellanklass.

Det är i stort sätt samma teknik på insidan på nyare. Du kan ju öppna och göra rent från eventuellt damm om du är orolig.

Permalänk
Skrivet av Mx191:

såhär 12 år senare föreligger ju viss risk att elektrolytkondensatorer ev tappat effekt pga ålder då de inte håller för evig äns utan användning till sist så har de torkat ut och tappat hela sin funktion.

så visst skulle du troligen kunna köra på ditt befintliga kanske iu många år till med lite tur men är ju inga garantier att det håller länge till heller utan kan lika gärna lämna in handduken i morgon för den delen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har själv ett EVGA Supernova G2 750 W som köptes in till ett datorbygge kring 2015/2016. Tuffar på bra fortfarande och har inte varit några problem med ett 3080.

Men sitter i tankar på att gå loss på ett tyngre kort iom Nvidias 5000 serie, varav jag tror det är bäst att gå upp åtminstone till 850W, men säkert lika bra att gå upp till 1000 W.
Finns det några rekommenderade nätaggregat man bör försöka hitta nu under kommande rea period?

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Samsung 32" G80SD 240 Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av norzma:

Har själv ett EVGA Supernova G2 750 W som köptes in till ett datorbygge kring 2015/2016. Tuffar på bra fortfarande och har inte varit några problem med ett 3080.

Men sitter i tankar på att gå loss på ett tyngre kort iom Nvidias 5000 serie, varav jag tror det är bäst att gå upp åtminstone till 850W, men säkert lika bra att gå upp till 1000 W.
Finns det några rekommenderade nätaggregat man bör försöka hitta nu under kommande rea period?

Svårt att hitta något bättre än
Seasonic Prime eller Super Flower Leadex.

Permalänk
Medlem

I vanliga fall hade jag sagt kör på.

Men för två veckor sedan gav mitt 10+ år gamla nätagg ifrån sig en högljudd knall och skickade ut en rejäl rökpuff. Fort ur med alla kablar och rusade ut med datorn ifall den tagit eld. Nu var det bara nätagget som gått sönder. Men det var lite stressigt över vilka fler komponenter som strukit med, innan jag hunnit köpa och installerat ett nytt nätagg.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av norzma:

Två bra allternativ.

https://cultists.network/140/psu-tier-list/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mx191:

Har varit med om ett antal kragg som gått sönder genom åren. Då typiskt på datorer som varit på 24/7 i många år.

Vanligaste är att agget bara lägger av eller inte vill starta. Bra agg har övervakning på spänningarna så även vid fel brukar det inte dra med sig andra komponenter. Det som jag sett i några fall är om agget börjar ge dålig spänning att hårddiskarna börjar få dåliga sektorer. Innan jag visste om den felmoden så bytte jag HDD och den nya fick även den dåliga sektorer efter ett par veckor. I övrigt inga andra komponenter som dött pga aggregat-fel, kan dock såklart inte uteslutas helt att det kan hända.

Att kolla:
Se till att fläkten/fläktarna snurrar lätt, går den trögt så blir kylningen lidande.
Kolla även efter uppsvällda kondensatorer. Finns det det så är aggets dagar räknade.

Dvs jag skulle köra vidare på det agget. Kollar gärna ovanstående vartannat år eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Svårt att hitta något bättre än
Seasonic Prime eller Super Flower Leadex.

Skrivet av Larsioni:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/hVExAb-6HsoVYHdHg9xOwyYrWtg/psu

Två bra allternativ.

https://cultists.network/140/psu-tier-list/

Tackar tackar, ska hålla ögonen öppna och se om det dyker upp några erbjudanden på några av dessa.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Samsung 32" G80SD 240 Hz OLED