Permalänk

Jag är imponerad av mängden svar och bra tips, tack allihopa!

Tyvärr så har jag ändå inte bestämt mig för vad jag vill köpa ännu haha...

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Denna kan vara ett alternativ?
https://shop.inrego.se/barbara/apple-macbook-pro-181-late-202...

Apple M1 PRO 3.0 GHz 32 GB 512 GB SSD 16.2" 2021
15 374 kr

Jag kollade på precis denna faktiskt, ligger högt upp på min lista just nu.

Men varför är den billigare än t.ex. denna med endast 16 gb ram? https://shop.inrego.se/barbara/apple-macbook-pro-183-late-202...

Sen undrar ju man vilken tangentbordslayout det är. Har sett en del franska och tyska på andra beg-sidor...

Permalänk
Medlem

Vet inte hur mycket jag bidrar till här men jag har jobbat som apputvecklare i fem år. Crossplattform. Först hade jag en MacBook Pro modell 2019. Blev ett helvete att arbeta med den då jag ständigt behövde rensa datorn på skit för att komma vidare. Den hade endast 250GB i utrymme, och jag kunde inte avinstallera något. Jag behövde rubbet; Xcode, Android Studio, IntelliJ, you name it.

Sen fick jag byta till en MacBook Pro modell 2021 med M1-chip. Använt den i två år nu tror jag, och jag verkligen störtälskar den. Kvalitet rakt igenom, laggar absolut aldrig, snabb osv. Jag respekterar priset - man får vad man betalar för, helt enkelt.

Jag håller med din skolas rekommendation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceaseless:

Men varför är den billigare än t.ex. denna med endast 16 gb ram?

Mac verkar inte vara Inregos starka sida:

MacBookPro 18,1 (16"):
https://everymac.com/ultimate-mac-lookup/?search_keywords=Mac...

MacBookPro 18,3 (14")
https://everymac.com/ultimate-mac-lookup/?search_keywords=Mac...

Inrego utelämnar även info om antal CPU-/GPU-kärnor helt, vilket skiljer sig åt på M1 Pro SOC:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceaseless:

Jag kollade på precis denna faktiskt, ligger högt upp på min lista just nu.

Men varför är den billigare än t.ex. denna med endast 16 gb ram? https://shop.inrego.se/barbara/apple-macbook-pro-183-late-202...

Sen undrar ju man vilken tangentbordslayout det är. Har sett en del franska och tyska på andra beg-sidor...

Vet inte varför den är billigare men den är beskriven som en 18.3 vilket är 14' modellen?
https://support.apple.com/sv-se/HT201300

Förutsätter att tangentbordlayouten är svenska om inget annat står, är bilderna från Apple så är de nog inte med svenska layout.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Inrego utelämnar även info om antal CPU-/GPU-kärnor helt, vilket skiljer sig åt på M1 Pro SOC:en.

Japp men 16' modellen har endast 8+2 cpu alternativet medans 14' finns med 6+2 cpu oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Japp men 16' modellen har endast 8+2 cpu alternativet medans 14' finns med 6+2 cpu oxå.

Visst är det så, om det nu är 16":aren som avses.

Har själv just en MacBook Pro 14 M1 Pro med 8 CPU/14 GPU (MacBookPro 18,3) som jag är otroligt nöjd med.

Ang. priset, så kan "Mycket fint skick" betyda relativt slitna enheter:
https://faq.inrego.se/org/inrego/d/vilket-skick-ar-de-begagna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Visst är det så, om det nu är 16":aren som avses.

Har själv just en MacBook Pro 14 M1 Pro med 8 CPU/14 GPU (MacBookPro 18,3) som jag är otroligt nöjd med.

Ang. priset, så kan "Mycket fint skick" betyda relativt slitna enheter:
https://faq.inrego.se/org/inrego/d/vilket-skick-ar-de-begagna...

Som referens så kostar en helt ny 14' M3 Pro 11-core (5P+ 6E) med 36 GB ram och 512 Gb disk 35 000 på Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Som referens så kostar en helt ny 14' M3 Pro 11-core (5P+ 6E) med 36 GB ram och 512 Gb disk 35 000 på Apple.

Och 16" M1 Pro såldes ut för ~20' på många ställen i början på 2023. Själv gav jag 20' inkl. moms för min 14" M1 Pro i slutet av 2022.

Permalänk

Har nu skrivit med några på Blocket och håller på att förlora vettet haha. Ingen kan ens svara på enkla frågor, kvitton saknas, säljare undviker Blockets köptjänst osv... Så det går bort (känns alldeles för riskabelt).

Jag känner mig även lite tveksam på livslängden på M1:orna. Även om utbildningen är 2 år kommer datorn att komma till stor nytta för familjen även om jag en dag får en jobbdator. Så de går bort med.

En annan sak jag märkt när det gäller att shoppa Macbooks är hur lätt det är att sugas in och hela tiden vilja ta "bara ett snäpp bättre". För 2500 får man ju en *mycket* bättre dator (intalar man sig själv). Man börjar nånstans vid en M2 Air och hamnar sen vid en M3 Pro med 36 Gb ram... 😄

Även om jag har råd att köpa en värstingdator känns det principiellt fel, och troligtvis helt onödigt för det jag ska använda den till. Så jag har kommit fram till att jag vill lägga runt 20k. Det blir en Air och 13.6" efter att ha klämt och kännt på dem i butik (kommer oftast sitta kopplad mot en extern skärm).

Valet står väl egentligen mellan en Air M2 med 24 gb ram, eller en M3 med 16 gb ram, som kostar nästan samma med studebtrabatt. Så det är väl min sista fråga - vilken av dessa två hade ni valt? Skulle gissa på att det är mer värt med M2:an med mer ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceaseless:

Har nu skrivit med några på Blocket och håller på att förlora vettet haha. Ingen kan ens svara på enkla frågor, kvitton saknas, säljare undviker Blockets köptjänst osv... Så det går bort (känns alldeles för riskabelt).

Jag känner mig även lite tveksam på livslängden på M1:orna. Även om utbildningen är 2 år kommer datorn att komma till stor nytta för familjen även om jag en dag får en jobbdator. Så de går bort med.

En annan sak jag märkt när det gäller att shoppa Macbooks är hur lätt det är att sugas in och hela tiden vilja ta "bara ett snäpp bättre". För 2500 får man ju en *mycket* bättre dator (intalar man sig själv). Man börjar nånstans vid en M2 Air och hamnar sen vid en M3 Pro med 36 Gb ram... 😄

Även om jag har råd att köpa en värstingdator känns det principiellt fel, och troligtvis helt onödigt för det jag ska använda den till. Så jag har kommit fram till att jag vill lägga runt 20k. Det blir en Air och 13.6" efter att ha klämt och kännt på dem i butik (kommer oftast sitta kopplad mot en extern skärm).

Valet står väl egentligen mellan en Air M2 med 24 gb ram, eller en M3 med 16 gb ram, som kostar nästan samma med studebtrabatt. Så det är väl min sista fråga - vilken av dessa två hade ni valt? Skulle gissa på att det är mer värt med M2:an med mer ram?

Jag hade nog valt M2:an med 24 GB.

Här finns lite info om skillnaden
https://www.macrumors.com/guide/m2-vs-m3-macbook-air/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceaseless:

Valet står väl egentligen mellan en Air M2 med 24 gb ram, eller en M3 med 16 gb ram, som kostar nästan samma med studebtrabatt. Så det är väl min sista fråga - vilken av dessa två hade ni valt?

Har båda minst 512GB SSD? Alltid trevligt med mer RAM och ev. lättare att sälja senare då också.

Går det att se hur många kärnor resp. maskin har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceaseless:

Vill du lägga runt 20 skulle jag verkligen rekommendera att satsa på en Pro. Ofantligt mycket bättre skärm och andra faktorer som också lämpar den bra för ”pro” - användning som programmering.

Ingen direkt märkbar skillnad i prestanda på M-chipen än för normalt bruk och knappt märkbar kompileringstidsskillnad.

Kika på en pro och dess miniledskärm om du har möjlighet.

Här finns en bra deal:
https://www.macrent.se/produkter/macbook/macbook-pro/macbook-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har båda minst 512GB SSD? Alltid trevligt med mer RAM och ev. lättare att sälja senare då också.

M2 & M3 är som standard bägge 4P + 4E.
För Pro är det (6P alt 8P + 4E mot 5P alt 6P + 6E) och Max ( 8P+4E mot 10P alt 12P + 6E)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

M2 & M3 är som standard bägge 4P + 4E.
För Pro är det (6P alt 8P + 4E mot 5P alt 6P + 6E) och Max ( 8P+4E mot 10P alt 12P + 6E)

Du glömmer hela tiden bort GPU:n Den finns som 8 eller 10 kärnor på M3:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du glömmer hela tiden bort GPU:n Den finns som 8 eller 10 kärnor på M3:an.

För utveckling så gör det nog ingen större skillnad hur många gpu cores man har?

Permalänk
Medlem

Kollar man på Apple.se så kostar:

13.6 M2 med 8 cpu, 10 gpu och 16 npu 24 GB ram och 512 GB disk 21 000 kr
13.6 M3 med 8 cpu, 10 gpu och 16 npu, 16 Gb ram och 512 Gb disk 21 000 kr
13.6 M3 med 8 cpu, 10 gpu och 16 npu, 24 Gb ram och 512 Gb disk 23 500 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

För utveckling så gör det nog ingen större skillnad hur många gpu cores man har?

Delvis sant, men alltid bra att veta vad man betalar för.

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Kollar man på Apple.se så kostar:

13.6 M2 med 8 cpu, 10 gpu och 16 npu 24 GB ram och 512 GB disk 21 000 kr
13.6 M3 med 8 cpu, 10 gpu och 16 npu, 16 Gb ram och 512 Gb disk 21 000 kr
13.6 M3 med 8 cpu, 10 gpu och 16 npu, 24 Gb ram och 512 Gb disk 23 500 kr

Jag får 19,2k på M2:an med 24 gb, och 19,5k på M3 med 16 gb, alltså med studentrabatt. Jag hoppas verkligen att jag kan utnyttja den rabatten dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Delvis sant, men alltid bra att veta vad man betalar för.

Väljer man 16 GB minne eller större eller 512 GB SSD-lagring eller större så får man 10-core GPU.
Dvs 8-core gpu:n finns endast med 8 GB & 256 GB modellen.
Samma för M2 och M3 verkar det som.

Permalänk
Skrivet av dave:

Vill du lägga runt 20 skulle jag verkligen rekommendera att satsa på en Pro. Ofantligt mycket bättre skärm och andra faktorer som också lämpar den bra för ”pro” - användning som programmering.

Ingen direkt märkbar skillnad i prestanda på M-chipen än för normalt bruk och knappt märkbar kompileringstidsskillnad.

Kika på en pro och dess miniledskärm om du har möjlighet.

Här finns en bra deal:
https://www.macrent.se/produkter/macbook/macbook-pro/macbook-...

Tack för tipset! Jag ska kolla mer på detta. Men jag är fortfarande lite skeptisk till M1:an då det verkar osäkert hur länge Apple har support för den. Det är alltså vad jag fått fram när jag googlat, själv har jag ingen aning. 😄

Sen måste jag säga att jag nog blev lite kär i Air:en när jag kände på den i butiken, jämte Pro'n... Samtidigt som jag aldrig brytt mig speciellt mycket om "bildkvaliteten" på varken skärm eller tv.

Permalänk

Vad man än köper så lär man bli besviken, det gäller även om man hade valt en PC.

Med det sagt så är laptopparna idag svindyra. M3 som är den första som det är enkelt att koppla in flera skärmar till känns rimligt, tills man kollar in priset och ser att det inte är studentvänligt.

Jag ser en poäng att som en student köpa en enkel laptop som man senare byter ut. Man kan även tänka som sådant att man man sedan får ett jobb så kommer man såklart få en jobblaptop och ens har då ej behovet att kunna göra så mycket mer än det man gör i skolan.

Angående lagring så fungerar usb ssd bra för nästan allt, det är dock en onödig extra känslig pryl att ha koll på. Under studietiden, så är det inte så superkänsliga saker som ni jobbar med och på praktikplatser så får ni låna en dator där.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Ja precis, bägge är 512 gb. Och det finns väl bara en variant av M2 och M3 på Air vad jag förstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Väljer man 16 GB minne eller större eller 512 GB SSD-lagring eller större så får man 10-core GPU.
Dvs 8-core gpu:n finns endast med 8 GB & 256 GB modellen.
Samma för M2 och M3 verkar det som.

Just 256GB SSD:n bör man undvika på M2:an, då den var betydligt långsammare än 512GB och större. Har för mig att det problemet försvann med M3:an.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad man än köper så lär man bli besviken, det gäller även om man hade valt en PC.

Med det sagt så är laptopparna idag svindyra. M3 som är den första som det är enkelt att koppla in flera skärmar till känns rimligt, tills man kollar in priset och ser att det inte är studentvänligt.

Jag ser en poäng att som en student köpa en enkel laptop som man senare byter ut. Man kan även tänka som sådant att man man sedan får ett jobb så kommer man såklart få en jobblaptop och ens har då ej behovet att kunna göra så mycket mer än det man gör i skolan.

Haha, ja visst kostar det pengar. Men samtidigt så har jag jobbat i över 10 år med annat så pengar finns. Men för den sakens skull vill jag inte lägga ut en förmögenhet i onödan.

Personligen är jag mest intresserad av cross-platform delen av utbildningen (tycker t.ex. Flutter är skitkul) och hade aldrig köpt en Mac om det inte vore för att utveckling i Xcode ingår i utbildningen. Nu kommer jag iofs kunna kompilera Flutter-appar på iOS också vilket är nice.

Jag har lagt sjuka mängder tid genom åren på att kolla upp vilken mobil, pc, kamera mm som är det absolut perfekta köpet, som ger mest värde för pengarna osv. Men i praktiken har jag alltid varit minst lika nöjd när jag köpt nåt "billigt skit" som ändå gjort det den ska. Så jag tänker att en Air borde räcka för ändamålet och jag måste dra i spenderar-bromsen nånstans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceaseless:

Tack för tipset! Jag ska kolla mer på detta. Men jag är fortfarande lite skeptisk till M1:an då det verkar osäkert hur länge Apple har support för den. Det är alltså vad jag fått fram när jag googlat, själv har jag ingen aning. 😄

Sen måste jag säga att jag nog blev lite kär i Air:en när jag kände på den i butiken, jämte Pro'n... Samtidigt som jag aldrig brytt mig speciellt mycket om "bildkvaliteten" på varken skärm eller tv.

14 & 16 Pro skärmen är ljusstarkare samt har 120 hz support medans Air och 13 Pro skärmarna är 60 hz endast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceaseless:

En sak med Air som du kanske redan vet men är bra att repetera: Air kan bara köra en extern skärm, inte två, om man inte kör DisplayLink

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En sak med Air som du kanske redan vet men är bra att repetera: Air kan bara köra en extern skärm, inte två, om man inte kör DisplayLink

Med M3 kan man köra två externt om man har locket stängt.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Yes, jag är medveten. Vad jag förstår ska det vara möjligt med 2 externa på M3:an dock, vilket är ett argument för att välja den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceaseless:

Yes, jag är medveten. Vad jag förstår ska det vara möjligt med 2 externa på M3:an dock, vilket är ett argument för att välja den.

Det beror ju på ditt behov. Jag själv brukar sällan använda mer än en extern