7600X och Peerless Assassin 120 SE - dåliga temps?

Permalänk
Medlem

7600X och Peerless Assassin 120 SE - dåliga temps?

Tjena! Har precis köpt o byggt datorn från

Men mina cpu temps är riktigt dåliga. Har byggt nära 100 datorer och detta är första gången jag kör AMD och luft på en egen dator (alltid kört intel och aios) och är sjukt besviken på temps..

Direkt när man kör cpu burner går den till 95* och throttlar.

Jag är helt säker på jag installerat kylaren korrekt, fläktarna funkar etc. Efter första monteringen och test run så om monterade jag även kylaren varpå jag såg att jag hade perfekt mängd kylpasta också.
(Har även 2st 140mm in i front av chassit, och provat med öppet fönster i chassit så tror ej luftflöde är problem)

Jag hade lite ram clearence issue så första fläkten sitter ca 0.5cm för högt men detta kan ju inte förstöra temps så högt?

Jag satte även qfan på turbo bara för o testa men de gav samma temps som silent.

Jag är rätt säker på att stock kylaren hade fått bättre temps (köpte dock tray utan den..)

För att klargöra så körs CPU i stock. Tänkte undervolta sen men måste ju fixa detta först.

Några tips eller har jag köpt en dålig kylare? (Trodde peerless assassin e vad alla älskade nu för tiden)

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Hur många watt drar processorn när du kör testet? Det låter ju lite underligt att en 6-kärnig CPU ska bli så pass varm, men det är värt att nämna att Ryzen är designade för att boosta på så hårt de kan tills de slår i vissa gränser, och vad gäller temperatur så är gränsen just 95 C för din CPU.
Om du skulle kontakta AMD om detta skulle de helt klart säga att det är normalt (och ofarligt).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

7600X går väldigt varmt. Och är inte direkt farligt att den går upp emot 100c.
Den klarar av det, även om man tycker själv det är högt.
Med min kylare (se sign) utan ändringar i bios så kom den upp mot 90c vid max load.

Efter ändringar så mer "behagligare 85c"

Kan följa denna guiden, tillräckligt bra och enkel att följa, du borde kunna få ner tempen med ca 10-20c.

https://www.youtube.com/watch?v=FaOYYHNGlLs

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 8 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Sitter oftast en "film" under kylaren. Tagit bort den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Sitter oftast en "film" under kylaren. Tagit bort den?

Japp, dubbel kollat allt sånt litet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

7600X går väldigt varmt. Och är inte direkt farligt att den går upp emot 100c.
Den klarar av det, även om man tycker själv det är högt.
Med min kylare (se sign) utan ändringar i bios så kom den upp mot 90c vid max load.

Efter ändringar så mer "behagligare 85c"

Kan följa denna guiden, tillräckligt bra och enkel att följa, du borde kunna få ner tempen med ca 10-20c.

https://www.youtube.com/watch?v=FaOYYHNGlLs

Det låter rätt bedrövligt.. kanske borde kollat sånt här innan. Men du tror inget är fel på kylaren med andra ord?

Permalänk
Medlem

1: som andra säger, är 100c inget problem i sig
2: låter lite som höga temps. varmt rum/chassi? eller inte bra tillsatt kylpasta?
Med 100-115w blir mitt 7600x 93-96° varmt med Peerless Assassin, men jag har bara 1 fläkt på och jag har sänkt fläkthastighet i bios så att det är tyst.

Permalänk
Medlem

Kylaren är bra, är nog inte där problemet sitter.
som ovan nämns redan är AMD x CPUer designade så att de försöker köra så hårt att de går upp till 95c
dvs om moderkortet ger CPU fria tyglar.
In i bios och begränsa lite!

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Inte direkt mitt ämne detta men om du kör den i ECO mode 65w blir det inte typ som en vanlig 7600 utan X? De ska väl typ prestera likvärdigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

1: som andra säger, är 100c inget problem i sig
2: låter lite som höga temps. varmt rum/chassi? eller inte bra tillsatt kylpasta?
Med 100-115w blir mitt 7600x 93-96° varmt med Peerless Assassin, men jag har bara 1 fläkt på och jag har sänkt fläkthastighet i bios så att det är tyst.

Som jag skrev i TS så är kylpastan bra. Detta var igår natt när det va ca 19* o rummet

Problemet för mig är att det blir ingen skillnad i temps om jag kör fläktarna på lägsta eller högsta.. (så kör på silent mode nu).

Men jag kan va lugn att den körs så varmt då i stock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Som jag skrev i TS så är kylpastan bra. Detta var igår natt när det va ca 19* o rummet

Problemet för mig är att det blir ingen skillnad i temps om jag kör fläktarna på lägsta eller högsta.. (så kör på silent mode nu).

Du får jämföra frekvenserna cpu-kärnorna når beroende på fläkthastighet och temp. Garanterar att de boostar högre om du kör fläktarna snabbare.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Du kan va lugn, mest ifall ljudet stör dig om fläktar behöver köra snabbt.

Kanske du har dålig ventilation i chassit eller fläktar satta på fel håll? Jag kan inte komma på något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Det låter rätt bedrövligt.. kanske borde kollat sånt här innan. Men du tror inget är fel på kylaren med andra ord?

Nej, men jag visste den skulle bli varm så köpte en ordentligt kylare.
Intel cpuer blir ju också fruktansvärt varma nu förtiden.
Men sen får du tänka att cpun kommer gå väldigt sällan i 100c.
I väldigt korta stunder.
Så kör igång olika spel och se vad tempen blir istället.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 8 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av Rupenbritz:

Men mina cpu temps är riktigt dåliga. Har byggt nära 100 datorer och detta är första gången jag kör AMD och luft på en egen dator (alltid kört intel och aios) och är sjukt besviken på temps..

Jag är helt säker på jag installerat kylaren korrekt, fläktarna funkar etc. Efter första monteringen och test run så om monterade jag även kylaren varpå jag såg att jag hade perfekt mängd kylpasta också.
(Har även 2st 140mm in i front av chassit, och provat med öppet fönster i chassit så tror ej luftflöde är problem)

Jag hade lite ram clearence issue så första fläkten sitter ca 0.5cm för högt men detta kan ju inte förstöra temps så högt?

Jag satte även qfan på turbo bara för o testa men de gav samma temps som silent.

Jag är rätt säker på att stock kylaren hade fått bättre temps (köpte dock tray utan den..)

För att klargöra så körs CPU i stock. Tänkte undervolta sen men måste ju fixa detta först.

Några tips eller har jag köpt en dålig kylare? (Trodde peerless assassin e vad alla älskade nu för tiden)

Mvh

PA är en bra kylare för vad du betalar för den.

Den år billig och håller en cpu skapligt innom ramarna för temp men långt ifrån konkurenternas topkylare både i prestanda/ljudnivå men du får ju också betala typ dubbla priset eller mer.

Hade du köp en luftkylare typ en D15 eller liknande hade du troligen fått närmre resultatet du förväntar dig men samtidigt typ ~1200:- vs ~500.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

PA är en bra kylare för vad du betalar för den.

Den år billig och håller en cpu skapligt innom ramarna för temp men långt ifrån konkurenternas topkylare både i prestanda/ljudnivå men du får ju också betala typ dubbla priset eller mer.

Hade du köp en luftkylare typ en D15 eller liknande hade du troligen fått närmre resultatet du förväntar dig men samtidigt typ ~1200:- vs ~500.

Skillnaden mellan D15 och 120 SE är typ +2C, för en tredjedel av kostnaden.
https://www.sweclockers.com/test/37550-thermalright-peerless-...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Mvh

Har du kollat i bios så ingen enchancement eller unlock funktion är igång? Brukar vara standard på alla moderkort och resulterar i att cpun körs otroligt varm oavsätt vad det är för kylare på den.

En helt stock 7600x borde dra runt 100 watt vid full last, har du inte det ner laddat så ladda ner hwminitor och cinebench och dela sedan en bild på hwmonitor medans du kör cinebench här i tråden.

Med stor sannolikhet så kommer cpun köras med på tok för hög spänning då någon unlock funktion är på.

Edit: hade själv samma problem med en 5900x i ett chassi med dåligt luftflöde och den toppa 90c direkt vid minsta lilla last, ändra så den körde stock settings och sen lite undervolt och oc på det och går nu aldrig över 80c (fortfarande otroligt dåligt luftflöde i chassit)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Stötte på samma problem faktiskt fast med en 7800X3D. Var inte lika nöjd som alla verkade vara med PA. Satt en hel kväll och försökte få ordning på tempsen i ett 4000D airflow med 4 fläktar..

Satte lite mer lagom tryck på kylaren med skruvarna som sätter fast kylarn i moderkortet. Att man inte drar ner dom max, men nästan max. Det verkade hjälpa litegrann. Dock tycker jag du ändå har väldigt höga temps för vad det är..

Vad kör du för grafikkort? I den datorn jag höll på med satt det ett 3080 som drar 350W som troligtvis stökar till det en del då den spottar ut massa värme.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Har du kollat i bios så ingen enchancement eller unlock funktion är igång? Brukar vara standard på alla moderkort och resulterar i att cpun körs otroligt varm oavsätt vad det är för kylare på den.

En helt stock 7600x borde dra runt 100 watt vid full last, har du inte det ner laddat så ladda ner hwminitor och cinebench och dela sedan en bild på hwmonitor medans du kör cinebench här i tråden.

Med stor sannolikhet så kommer cpun köras med på tok för hög spänning då någon unlock funktion är på.

Edit: hade själv samma problem med en 5900x i ett chassi med dåligt luftflöde och den toppa 90c direkt vid minsta lilla last, ändra så den körde stock settings och sen lite undervolt och oc på det och går nu aldrig över 80c (fortfarande otroligt dåligt luftflöde i chassit)

Fixar bilder ikväll!

Skrivet av Keffmode:

Stötte på samma problem faktiskt fast med en 7800X3D. Var inte lika nöjd som alla verkade vara med PA. Satt en hel kväll och försökte få ordning på tempsen i ett 4000D airflow med 4 fläktar..

Satte lite mer lagom tryck på kylaren med skruvarna som sätter fast kylarn i moderkortet. Att man inte drar ner dom max, men nästan max. Det verkade hjälpa litegrann. Dock tycker jag du ändå har väldigt höga temps för vad det är..

Vad kör du för grafikkort? I den datorn jag höll på med satt det ett 3080 som drar 350W som troligtvis stökar till det en del då den spottar ut massa värme.

Jag kör 4070ti, den går inte ens över 70* på full load i furmark och fläktarna drar knappt igång så den körs ju jäkligt kyligt i jämförelse..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Fixar bilder ikväll!

Jag kör 4070ti, den går inte ens över 70* på full load i furmark och fläktarna drar knappt igång så den körs ju jäkligt kyligt i jämförelse..

Okej. Den spottar fortfarande ut sig närmare 300W som troligtvis bidrar till de dåliga temperaturerna. Du kanske har nämnt det innan, vad är det för chassi du har?

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Okej. Den spottar fortfarande ut sig närmare 300W som troligtvis bidrar till de dåliga temperaturerna. Du kanske har nämnt det innan, vad är det för chassi du har?

GPUn maxar ut på 220W under furmark, men spelar man ligger den runt 100 så tror inte direkt det är den. Och kör man CPU burner så är ju GPUn helt kall så tror ej den har något med det att göra.

Kolink Inspire K12 - inte bästa chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

GPUn maxar ut på 220W under furmark, men spelar man ligger den runt 100 så tror inte direkt det är den. Och kör man CPU burner så är ju GPUn helt kall så tror ej den har något med det att göra.

Kolink Inspire K12 - inte bästa chassit

Det är ju ändå ett chassi med öppen front, så det borde inte vara några problem. Har du satt in några fläktar i fronten på chassit?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Det är ju ändå ett chassi med öppen front, så det borde inte vara några problem. Har du satt in några fläktar i fronten på chassit?

Har en stark bak som kom med chassit, 2st Inet 140mm i fronten för intake

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Har en stark bak som kom med chassit, 2st Inet 140mm i fronten för intake

och TMPA fläktarna är också mot rätt håll?

Du kan ju som sagt sätta på "eco" mode elr. 65w max ifall du av någon anledning vill ha det mindre hett. Man förlorar inte mycket prestanda.

Men am5 som sagt är menat att köra varmt, samt intels nyaste (13 och 14 gen) hade varit mycket värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

och TMPA fläktarna är också mot rätt håll?

Du kan ju som sagt sätta på "eco" mode elr. 65w max ifall du av någon anledning vill ha det mindre hett. Man förlorar inte mycket prestanda.

Men am5 som sagt är menat att köra varmt, samt intels nyaste (13 och 14 gen) hade varit mycket värre.

Japp alla fläktar är korrekt, dubbelkollat.
Mitt mobo har inte eco mode by default, endast normal och PBO extreme

Men har läst på reddit folk som idlar på typ 35-40 :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Har du installerat alla drivrutiner, t.ex. Chipset drivers från AMD? Även Ryzen Master är bra att ha.

Sen kan du alltid bara klicka i Energisparläge i Energialternativen i Windows. Så ser du att processorn kommer gå med lägre spänning och hastighet. Jag tror Ryzen Master lägger in egna profiler där också som du kan välja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Har du installerat alla drivrutiner, t.ex. Chipset drivers från AMD? Även Ryzen Master är bra att ha.

Sen kan du alltid bara klicka i Energisparläge i Energialternativen i Windows. Så ser du att processorn kommer gå med lägre spänning och hastighet. Jag tror Ryzen Master lägger in egna profiler där också som du kan välja.

Japp, hade ryzen master och försökte undervolta men det sluta med att datorn vägra boota på typ 2 timmar innan jag lyckades resetta CMOS och övervolta i bios för att slåss mot undervolten av ryzen master... (Följde någon reddit guide).

Provar energisparläge och ser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Japp, hade ryzen master och försökte undervolta men det sluta med att datorn vägra boota på typ 2 timmar innan jag lyckades resetta CMOS och övervolta i bios för att slåss mot undervolten av ryzen master... (Följde någon reddit guide).

Provar energisparläge och ser

Nu är det säkert en jäkligt dum fråga av mig, men du är säker på att du tagit bort övervolten i BIOS sen du fixade booten? Bara dubbelkollar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

haha ja, så fort den boota igen och jag resetta i ryzen master så satte jag BIOS till default också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Min idle är 28-30° på kärnan och 39-41° på "cpu-die". Jag har ibland tidigare också haft dåliga temps när jag trott att jag la kylpasta på rätt sätt, men det är enkelt att råka sätta för lite, eller inte rengöra tillräckligt, alternativt råka röra det innan kylaren är på helt så det blir luftigt. Eller kanske inte kylaren är spänt tillräckligt.

Är viss skillnad från cpu till cpu men bör inte vara så stort. Kylare kan ju inte direkt vara defekt heller då det bara är en metallklump. Vilket moderkort?

Eco mode eller ej bör inte göra skillnad på idle. Det bör finnas eco mode på ryzen master även om moderkortet inte har inställningen, däremot är det inte något program jag använder. Du kan ställa in 65w (eller något annat) max på bios i alla fall manuellt. Tror jag la min på 85w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Skrivet av rwkk:

Min idle är 28-30° på kärnan och 39-41° på "cpu-die". Jag har ibland tidigare också haft dåliga temps när jag trott att jag la kylpasta på rätt sätt, men det är enkelt att råka sätta för lite, eller inte rengöra tillräckligt, alternativt råka röra det innan kylaren är på helt så det blir luftigt. Eller kanske inte kylaren är spänt tillräckligt.

Är viss skillnad från cpu till cpu men bör inte vara så stort. Kylare kan ju inte direkt vara defekt heller då det bara är en metallklump.

Eco mode eller ej bör inte göra skillnad på idle. Det bör finnas eco mode på ryzen master även om moderkortet inte har inställningen, däremot är det inte något program jag använder. Du kan ställa in 65w (eller något annat) max på bios i alla fall manuellt. Tror jag la min på 85w.

Har satt om kylaren 1 gång men kanske får lägga på mer gegga då och se. Vet du vart i BIOS ja kan ändra det? Ser du mina resultat så går dne upp till 123W just nu