Ny laptop som pensionär: Apple vs Lenovo

Permalänk
Medlem

Ny laptop som pensionär: Apple vs Lenovo

De sista åren på jobbet använde jag en MacBook Pro. Som pensionär betalar jag själv och då känns 30000 för en Mac svårt att motivera. Det blev istället en laptop från Lenovo (IdeaPad 5 14 tum med OLED-skärm, AMD-processor, modell 83DB000KMX) för cirka 10000.

Här är min personliga lista med för- och nackdelar.

Oavgjort

För mig är 16GB minne och 1TB hårddisk ett minimum, och det har båda de här maskinerna.

Båda har ett rimligt utbud av portar. (Till skillnad från min gamla Mac så skulle jag slippa att släpa med laddare och adapter.)

CPU, GPU och möjligen också NPU har likvärdig prestanda.

Det skiljer inte så mycket i byggkvalitet. Både maskinerna är tillräckligt robusta för mig och båda är lika lätta att bära med sig.

Båda har bra skärmar, fast på lite olika sätt.

Båda har acceptabelt tysta fläktar vid normal användning, och ingen av maskinerna blir orimligt varm.

Fördel Apple

Batterier, kamera och högtalare är klart bättre på Macen. Det är dock inget större problem för mig: hemma har jag separata högtalare och när jag är på stan använder jag förstås lurar.

Apples produkter har en högre wow- och skrytfaktor, vilket i och för sig kan vara en nackdel för vissa av oss.

Fördel Lenovo

Möjlighet till två operativsystem. Dual boot med Windows och Ubuntu gör livet mycket lättare för mig.

Bättre utbud av spel för Windows än för Mac.

Lenovos tangentbord är mycket skönare. Trots flera års bruk blev jag aldrig vän med Apples grunda tangenter.

Och så priset förstås.

Skrivfel: ändrade 8GB till 16GB