Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Trasig transformator

Hej,
Egentligen inget med skärmar/tv att göra men tänkte att många här säkert vet ändå..

Har en eljusterbar säng som slutat fungera. Bytt batterier i både fjärr och mottagare å hör att relät klickar å motorn går när jag trycker ”nedåt” men ej ”uppåt”. Drog ur nätsladden å upptäcker då att det fortfarande går att köra ”nedåt”… märkligt. Enbart på batterier alltså.

Började då fundera om den får rätt ström å mätte upp 17V ut ut trafon. Men ser att det står 24V output på trafon å 0,2A.

Kan den vara trasig om det står 24V men bara ger 17V å därmed inte orkar driva motorn?

Tänker att det kanske är byggt så att den måste ha nätstöm för att trycka uppåt (krävs mer kraft) å batteri för att släppa ner den?

Va tror expertpanelen?

//Mackan

Felstavning
Permalänk
Medlem

1. Den här tråden bör flyttas av någon moderator.

2. Om en transformator/likriktare/nätaggregat är trasigt skulle jag gissa att du har 0 V ut och att du någon gång känt lukten av bränd elektronik.

3. Skulle behöva mer detaljer och kanske lite bilder och scheman för att ge ett mer utförligt svar. Annars går det bara gissa.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

1. Den här tråden bör flyttas av någon moderator.

2. Om en transformator/likriktare/nätaggregat är trasigt skulle jag gissa att du har 0 V ut och att du någon gång känt lukten av bränd elektronik.

3. Skulle behöva mer detaljer och kanske lite bilder och scheman för att ge ett mer utförligt svar. Annars går det bara gissa.

Medhåll... men 24V 0.2A ser jag inte som tillräcklig effekt för att kunna lyfta sängen med nån rimlig fart så det bör vara mer strömförsörjning än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lpmaas:

Hej,
Egentligen inget med skärmar/tv att göra men tänkte att många här säkert vet ändå..

Har en eljusterbar säng som slutat fungera. Bytt batterier i både fjärr och mottagare å hör att relät klickar å motorn går när jag trycker ”nedåt” men ej ”uppåt”. Drog ur nätsladden å upptäcker då att det fortfarande går att köra ”nedåt”… märkligt. Enbart på batterier alltså.

Började då fundera om den får rätt ström å mätte upp 17V ut ut trafon. Men ser att det står 24V output på trafon å 0,2A.

Kan den vara trasig om det står 24V men bara ger 17V å därmed inte orkar driva motorn?

Tänker att det kanske är byggt så att den måste ha nätstöm för att trycka uppåt (krävs mer kraft) å batteri för att släppa ner den?

Va tror expertpanelen?

//Mackan

Det kan inte vara så att det är att motorn tappat vart den är?

Brukar vara så på höj&sänkbara skrivbord. Efter ett tag, så tappar dom bort sig. Då går det bara att köra ner. Då får man köra ner bordet tills det piper. Provat det?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Det måste väl finnas två reläer, ett för upp, ett för ned? Jag antar att det är en likströmsmotor vi pratar om. Går den åt ena hållet så kan den gå åt andra med.

Jag skulle undersöka reläet. Störst sannolikhet för att vara trasigt. Mät framföralt om du får spänning på spolen i reläet när du trycker på höjknappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Brukar vara så på höj&sänkbara skrivbord. Efter ett tag, så tappar dom bort sig. Då går det bara att köra ner. Då får man köra ner bordet tills det piper. Provat det?

Tror tyvärr inte det. Har provat det mesta tycker jag och landat i att ngt är trasigt. Högst troligt ngt av reläerna verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Tror tyvärr inte det. Har provat det mesta tycker jag och landat i att ngt är trasigt. Högst troligt ngt av reläerna verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lpmaas:

Okej. Då skulle jag prova att köra ner det tills det inte går mer.

Vad är det för säng/motor? köpt vart?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

vi behöver nog lite mer info här.

märke och modell är en bra början.

sen 24V 0.2A (4.8W) låter vääääldigt klent för en säng men visst med utväxling i sängen och lite kanske det räcker.

men ja kan mycket väl vara nätdelen då 17V troligen är väldigt i underkant om den är märkt 24V så kan ju ev blivit åskskadad eller bara lida av ålderskrämpor om den är en äldre säng.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vi behöver nog lite mer info här.

märke och modell är en bra början.

sen 24V 0.2A (4.8W) låter vääääldigt klent för en säng men visst med utväxling i sängen och lite kanske det räcker.

men ja kan mycket väl vara nätdelen då 17V troligen är väldigt i underkant om den är märkt 24V så kan ju ev blivit åskskadad eller bara lida av ålderskrämpor om den är en äldre säng.

Det är en Viking säng köpt 2016 på MIO. Garanti har gått ut så jag tänkte kika lite på det själv... motor/fjärr mm är tillverkad av Linak och motorn verkar heta TD01 (twin motor). Fjärren är en HB12RF oxå Linak.

Nätdelen heter SMPS0001 och denär på 2A (såg fel tidigare när jag skrev 0,2A).

Har bilder på kretskort mm, men jag har lite svårt att ladda upp dom..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lpmaas:

Det är en Viking säng köpt 2016 på MIO. Garanti har gått ut så jag tänkte kika lite på det själv... motor/fjärr mm är tillverkad av Linak och motorn verkar heta TD01 (twin motor). Fjärren är en HB12RF oxå Linak.

Nätdelen heter SMPS0001 och denär på 2A (såg fel tidigare när jag skrev 0,2A).

Har bilder på kretskort mm, men jag har lite svårt att ladda upp dom..

Kan du mäta spänningen samtidigt som du kör sängen?

Såg annars att man kan köpa nätdelen som reservdel och den kan ge upp till 150W i 2 minuter

https://www.iag.se/pneumatik/linak-produkter/styrutrustning/n...

Men kolla reläerna först. Bilder kan du ladda upp om du klickar på bildikonen högst upp när du gör "svara".

Permalänk
Medlem

Provade med en fungerande trafo å då funkade det! Skönt, billigt å enkelt fel. Tack för bra idéer å synpunkter!