BeQuiet vägrar betala frakt på garantiärende

Permalänk
Medlem

BeQuiet vägrar betala frakt på garantiärende

Tänkte mest gnälla och se om andra haft samma problem.

Mitt BeQuiet Straight Power 11 1000W Platinum dog plötsligt för en vecka sedan. Jag har googlat runt och problemet verkar vara ganska utbrett.

Jag bad om RMA och blev förvånad när jag fick betala frakten till BeQuiet själv. Det här är ett nätagg för 2500 som alltså dött inom ett par år. Frakten går på 380kr till Tyskland då det ju väger tre kilo. Frakten åter står de för.

Jag lyfte detta med BeQuiet och de säger bara att det är upp till mig om jag vill utnyttja garantin, och då får jag betala frakten.

Jag har aldrig varit med om en RMA där tillverkaren inte står för samtliga kostnader. Är det här vanligt? Kan jag nyttja svensk konsumenträtt på något vis? Tycker det är ordentligt fel och får ju mig att vilja undvika företag med liknande garantipolicy.

Tacksam för svar.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Hedersmedlem

Prova kontakta butiken där du köpt nätagget.

Permalänk
Hedersmedlem

Men för att svara på frågan:

- Garantivillkor kan vara utformade lite exakt hur som helst. Däremot har du alltid *reklamationsrätt* i tre år, och under den reklamationsrätten ska näringsidkaren stå för frakt. I första hand ska du vända dig till återförsäljaren för att använda din lagstadgade reklamationsrätt.

Permalänk
Medlem

Ja, jag borde väl gått den vägen. Produkten hade försvunnit från ordern av någon anledning (kunde inte felanmäla normalt) så jag gick direkt till tillverkaren istället.

Jag får kontakta Inet och se om de är villiga att hjälpa mig.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ridebird:

Jag har aldrig varit med om en RMA där tillverkaren inte står för samtliga kostnader. Är det här vanligt? Kan jag nyttja svensk konsumenträtt på något vis? Tycker det är ordentligt fel och får ju mig att vilja undvika företag med liknande garantipolicy.

Villkoren för garanti är helt frivilliga att sätta till vad som helst för butiker och tillverkare. Din lagstadgade reklamationsrätt är dock lagstiftad och där måste ÅF stå för samtliga avgifter.

Lösningen är att nyttja lagen, vara påläst och göra på rätt sätt.

Mitt garantiärende med Corsair kostade dyr returfrakt till Nederländerna så jag skulle tippa på att det är rätt standard.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Villkoren för garanti är helt frivilliga att sätta till vad som helst för butiker och tillverkare. Din lagstadgade reklamationsrätt är dock lagstiftad och där måste ÅF stå för samtliga avgifter.

Mitt garantiärende med Corsair kostade dyr returfrakt till Nederländerna så jag skulle tippa på att det är rätt standard.

Under förutsättning att det gott max 3 år, ja

Är det t.ex. 5 års eller 10 års garanti och man är på år 4 så kan man beroende på garantivillkor få stå för frakten själv.

Men även här kan man, i praktiken, ibland, beroende på återförsäljare och tillverkare, hantera garantiärendet direkt hos ÅF och därmed slippa returfrakten.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av pv2b:

Under förutsättning att det gott max 3 år, ja

Är det t.ex. 5 års eller 10 års garanti och man är på år 4 så kan man beroende på garantivillkor få stå för frakten själv.

Men även här kan man, i praktiken, ibland, beroende på återförsäljare och tillverkare, hantera garantiärendet direkt hos ÅF och därmed slippa returfrakten.

Jag säger inte mot dig utan håller med på samtliga plan. Många ÅF är snälla och hjälper till så länge deras dist. har tillverkaren kvar i sortiment. Ibland motsätter de sig helt efter strikt tidsplan.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Tänkte mest gnälla och se om andra haft samma problem.

Mitt BeQuiet Straight Power 11 1000W Platinum dog plötsligt för en vecka sedan. Jag har googlat runt och problemet verkar vara ganska utbrett.

Jag bad om RMA och blev förvånad när jag fick betala frakten till BeQuiet själv. Det här är ett nätagg för 2500 som alltså dött inom ett par år. Frakten går på 380kr till Tyskland då det ju väger tre kilo. Frakten åter står de för.

Jag lyfte detta med BeQuiet och de säger bara att det är upp till mig om jag vill utnyttja garantin, och då får jag betala frakten.

Tacksam för svar.

Finns en artikel här på Sweclockers gällande reklamation och i ditt fall så är en av anledningarna att man i första hand alltid vänder sig till butiken där man köpt varan. Frakten för ett nätagg är drygt. Vänd dig till Inet så löser de det, ÄVEN om de inte har BeQuiet i sortimentet längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har returnerat nätagg till Corsair i Nederländerna och de stod för hela kalaset. Det var dock typ tio år sedan.

Jag har ju tyvärr redan skickat nätagget så jag får lära mig till nästa gång att ta det med Inet istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Corsair var ett betydligt mindre och extremt mycket mer kundvänligt företag för 10-15 år sedan!
Dom var bland dom bästa företag man kunde ha att göra med men nu har dom gått ner sig till samma nivå som alla andra företag.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!