Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Självklart därför vi har inomhus givare också som styr flödet
Självklart men även dem större danfoss och wila och andra märken har oftast adaptiv rpm och känner av hur anläggningen används. Vår pump just nu cirkulerar på 15 rpm senaste dygnet för en elkostnad av 10 öre

En centralt placerad inomhusgivare i ett flerfamiljshus ersätter inte radiatortermostater.

Tryckstyrning på pumpar är inget nytt.

Alla pumpar (för värmeapplikation) jag någonsin programmerat står stilla just nu. Pumpmotion någon timme i veckan. Finns ingen anledning att köra pumpen mer än absolut nödvändigt när det inte är värmesäsong. Varför slita på pumpen i onödan?

edit: förtydligat

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

En centralt placerad inomhusgivare i ett flerfamiljshus ersätter inte radiatortermostater.

Tryckstyrning på pumpar är inget nytt.

Alla pumpar jag någonsin programmerat står stilla just nu. Pumpmotion någon timme i veckan. Finns ingen anledning att köra pumpen mer än absolut nödvändigt när det inte är värmesäsong. Varför slita på pumpen i onödan?

Vi har termostater och 40 givare iofs..
Att pumpen snurrar i 3-10rpm sliter ingenting? Han nämner stora besparing att ha dem stilla och det stämmer inte... Det kostar avsevärt mer energi att starta en stillastående pump än att ha den att snurra långsamt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Vi har termostater och 40 givare iofs..
Att pumpen snurrar i 3-10rpm sliter ingenting? Han nämner stora besparing att ha dem stilla och det stämmer inte... Det kostar avsevärt mer energi att starta en stillastående pump än att ha den att snurra långsamt

Du kan ha hur många givare du vill, så länge de styr framledningstemperaturen centralt så ersätter de inte den lokala termostatens funktion.

Allt arbete sliter på en pump.

Skillnaden att starta en pump från 0 eller från i princip 0 (vilket är verkligheten när pumpen snurrar 10 varv i minuten) är försumbar. Speciellt när stora delar av vätskemängden står stilla bakom stängda termostatventiler.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Du kan ha hur många givare du vill, så länge de styr framledningstemperaturen centralt så ersätter de inte den lokala termostatens funktion.

Allt arbete sliter på en pump.

Skillnaden att starta en pump från 0 eller från i princip 0 (vilket är verkligheten när pumpen snurrar 10 varv i minuten) är försumbar. Speciellt när stora delar av vätskemängden står stilla bakom stängda termostatventiler.

Nja, nu håller jag på mer med fläktar men att starta en fläkt som snurrar på några varv är oftast ingenting medan att starta en som är kall är 2-3ggr märkströmmen.
Och fortfarande är effekten sparad typ ingenting

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Nja, nu håller jag på mer med fläktar men att starta en fläkt som snurrar på några varv är oftast ingenting medan att starta en som är kall är 2-3ggr märkströmmen.
Och fortfarande är effekten sparad typ ingenting

Startströmmen handlar om några sekunder, så om vi antar att det är en elmotor som vid helfart drar 1500W som du varvar ner till 100W under natten (vi säger 10 timmar) så är 1000Wh det handlar om.

Är startströmmen 3ggr märkströmmen och varar i 5 sekunder (vilket är lång tid) så är det under uppstart mindre än 10Wh i förbrukning.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Startströmmen handlar om några sekunder, så om vi antar att det är en elmotor som vid helfart drar 1500W som du varvar ner till 100W under natten (vi säger 10 timmar) så är 1000Wh det handlar om.

Är startströmmen 3ggr märkströmmen och varar i 5 sekunder (vilket är lång tid) så är det under uppstart mindre än 10Wh i förbrukning.

En pump drar i en anläggning han snackar om typ 1-2A för värmen, inte några 1500W utan snarare 200W på max rpm.
Vår pump har en års förbrukning på 80Kwh, alltså 6kWh /månad men största delen av den är kalla delen när flödet är högre. På sommaren snackar vi 1-2 kWh per 30 dagar...

Att starta/stoppa sliter mer än att varva ned/upp pga strömmen sliter på linningarna.

Vår vvc pump höll 25år iaf i konstant drift innan vi bytte 2023

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En pump drar i en anläggning han snackar om typ 1-2A för värmen, inte några 1500W utan snarare 200W på max rpm.
Vår pump har en års förbrukning på 80Kwh, alltså 6kWh /månad men största delen av den är kalla delen när flödet är högre. På sommaren snackar vi 1-2 kWh per 30 dagar...

Att starta/stoppa sliter mer än att varva ned/upp pga strömmen sliter på linningarna.

Vår vvc pump höll 25år iaf i konstant drift innan vi bytte 2023

Det spelar egentligen ingen roll om det handlar om stora eller små motorer, utslaget på en livscykel är det alltid värt att köra pumpstopp (eller fläktstopp) när behov av värme (eller kyla eller luftomsättning) inte finns. I moderna styrsystem finns pumpstopp alltid med, så det är inte en merkostnad att lägga till det. Det finns nog inget scenario där motorn drar så lite att det inte är värt att slå av den. Varva för all del ner så gott det går, men behöver värme inte pytsas ut i huset behöver pumpen inte heller gå. Speciellt för dig som kör alla termostater på max.

Moderna pumpar och fläktar rampar upp, slitaget på lindningarna vid start är så gott som obefintligt. Dina lager eller elektroniken packar ihop innan lindningarna gör det.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Angående tryck i systemet så är det inte så högt om vissa tror. 1 bar är en vattenpelare på 10 meter. Jobbar i några 10 våningshus och där har vi ca 2.5 bar. Det räcker mer än väl.
Hemma i min villa ligger det på 0.5 bar.

På sommaren stänger vi av alla värmesystemspumpar på de hus jag har hand om, där handlar det om besparing som blir en del utslaget över hela sommaren. De bör dock motions köras någon gång i veckan, de flesta sköter detta självt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Det spelar egentligen ingen roll om det handlar om stora eller små motorer, utslaget på en livscykel är det alltid värt att köra pumpstopp (eller fläktstopp) när behov av värme (eller kyla eller luftomsättning) inte finns. I moderna styrsystem finns pumpstopp alltid med, så det är inte en merkostnad att lägga till det. Det finns nog inget scenario där motorn drar så lite att det inte är värt att slå av den. Varva för all del ner så gott det går, men behöver värme inte pytsas ut i huset behöver pumpen inte heller gå. Speciellt för dig som kör alla termostater på max.

Moderna pumpar och fläktar rampar upp, slitaget på lindningarna vid start är så gott som obefintligt. Dina lager eller elektroniken packar ihop innan lindningarna gör det.

Driftstopp vid ute temp finns redan i pumparnas värmekurva, oftast 18C.
Han nämnde de installerat en duc och styr får detta, och det bör inte ge någon besparing inom vettig ROI.

Här är min fastighet jag bor i efter jag justerade värmekurvan i november mot tidigare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Driftstopp vid ute temp finns redan i pumparnas värmekurva, oftast 18C.
Han nämnde de installerat en duc och styr får detta, och det bör inte ge någon besparing inom vettig ROI.

Pumparnas värmekurva? Har ni någon hel-lattjo lösning där ni styr framledningstemperatur genom att ändra flödet på sekundärsidan? Normalt i en fjärrvärmeanläggning är att man styr framledningstemperaturen genom att öppna eller stänga en ventil på primärsidan (mot fjärrvärmenätet) Detta styrs via en DUC/PLC/reglercentral. En sådan krävs för att kunna samla in värden från givare och göra beräkningar.. Pumpens varvtal är beroende av hur många ventiler som är öppna i systemet och sköts oftast av pumpens egna kontrollenhet.

Vart pumpstoppet presenteras i användargränssnittet varierar. Ibland finns det i framledningskurvan, ibland bakom utetemperaturvärdet, ibland i någon annan meny. Det är bara en fråga om tycke och smak bland tillverkare och programmerare.

Här är min fastighet jag bor i efter jag justerade värmekurvan i november mot tidigare <Uppladdad bildlänk>

Jag ser bara att energiförbrukningen är ner, jag vet inte riktigt vad jag ska göra med informationen. Men generellt är det ju bra för plånboken att få ner förbrukningen, även om tanterna fryser.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Pumparnas värmekurva? Har ni någon hel-lattjo lösning där ni styr framledningstemperatur genom att ändra flödet på sekundärsidan? Normalt i en fjärrvärmeanläggning är att man styr framledningstemperaturen genom att öppna eller stänga en ventil på primärsidan (mot fjärrvärmenätet) Detta styrs via en DUC/PLC/reglercentral. En sådan krävs för att kunna samla in värden från givare och göra beräkningar.. Pumpens varvtal är beroende av hur många ventiler som är öppna i systemet och sköts oftast av pumpens egna kontrollenhet.

Vart pumpstoppet presenteras i användargränssnittet varierar. Ibland finns det i framledningskurvan, ibland bakom utetemperaturvärdet, ibland i någon annan meny. Det är bara en fråga om tycke och smak bland tillverkare och programmerare.

Jag ser bara att energiförbrukningen är ner, jag vet inte riktigt vad jag ska göra med informationen. Men generellt är det ju bra för plånboken att få ner förbrukningen, även om tanterna fryser.

Vi har en corrigo "duc" som styr värmekurvan, pumpen får info om ute temp och donfoss och wilfa har automatisk stopp vid 18c automatisk utan duc...

Och självklart har vi en styrventil som styr flödet av Fjv in i vvx

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi har en corrigo "duc" som styr värmekurvan, pumpen får info om ute temp och donfoss och wilfa har automatisk stopp vid 18c automatisk utan duc...

Och självklart har vi en styrventil som styr flödet av Fjv in i vvx

Nej nu blir det lite tokigt. En värmeapplikations-Corrigo skickar inte vidare utetemperaturvärdet till pumparna, Corrigon kör pumpstoppet via en digital utgång. När ärvärde för utetemperatur når börvärde för pumpstopp så skickas stoppsignal till pumpen. Pumpen behöver inte veta hur varmt det är ute, det sköter DUCen åt den. Pumpen får bara signal för att stoppa, annars går den.

Ingenstans i inställningsmenyn för exempelvis Grundfos Magna3 hittar jag utetemperaturbaserat pumpstopp. Inte heller för exempelvis Wilo Stratos. Utan externt stopp sker via den digitala ingången. Känns bakvänt på alla sätt att låta pumpen ta emot utetemperaturvärde för att stanna. Ska man ha en separat givare för varje pump? Det blir knepigt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Nej nu blir det lite tokigt. En värmeapplikations-Corrigo skickar inte vidare utetemperaturvärdet till pumparna, Corrigon kör pumpstoppet via en digital utgång. När ärvärde för utetemperatur når börvärde för pumpstopp så skickas stoppsignal till pumpen. Pumpen behöver inte veta hur varmt det är ute, det sköter DUCen åt den. Pumpen får bara signal för att stoppa, annars går den.

Ingenstans i inställningsmenyn för exempelvis Grundfos Magna3 hittar jag utetemperaturbaserat pumpstopp. Inte heller för exempelvis Wilo Stratos. Utan externt stopp sker via den digitala ingången. Känns bakvänt på alla sätt att låta pumpen ta emot utetemperaturvärde för att stanna. Ska man ha en separat givare för varje pump? Det blir knepigt.

Värmekurvan för pumpen ger ute tempen för pumpen?
Man sätter ju X/Y och det ger ju färdiga temp spann där Y är ute temp och X är framledningstemp.
Kurvan är ju redan förprogrammerad och donfoss "lär sig" enligt sin reklam att stoppa i kurvan. Du behöver ingen extern signal till pump.

Edit
Det är donfoss alpha 2/3 som har automatisk inlärning iaf
Vad det gör är att om framledning sjunker mer än 10C över 120min så går den ned på minsta möjliga kurva. När framledning stiger mer än 10C så går den på normalt igen.

Det är "nattsänkning" och sommarläge är tydligen manuellt inställbart

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Värmekurvan för pumpen ger ute tempen för pumpen?
Man sätter ju X/Y och det ger ju färdiga temp spann där Y är ute temp och X är framledningstemp.
Kurvan är ju redan förprogrammerad och donfoss "lär sig" enligt sin reklam att stoppa i kurvan. Du behöver ingen extern signal till pump.

Vad är det för pump du har egentligen?

EDIT: En sån här? https://product-selection.grundfos.com/se/products/alpha/alph...

Är det Autoadapt du pratar om? Jag är helförvirrad nu.

Ställer du inte in framledningskurvan i Corrigon?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Vad är det för pump du har egentligen?

EDIT: En sån här? https://product-selection.grundfos.com/se/products/alpha/alph...

Är det Autoadapt du pratar om? Jag är helförvirrad nu.

Ställer du inte in framledningskurvan i Corrigon?

Se min edit! Men jag man ställer huvudkurvan i corrigo och sedan rätt position på auto på pumpen och sedan om framledning sjunker för mycket så går den på 3rpm och myser...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Se min edit! Men jag man ställer huvudkurvan i corrigo och sedan rätt position på auto på pumpen och sedan om framledning sjunker för mycket så går den på 3rpm och myser...

Det är ingen höjdare att köra nattsänkning i flerbostadshus till att börja med, men det är något boende får komma överens om.

Om du använder funktionen för automatisk nattsänkning istället för ett riktigt pumpstopp så tycker jag att du ska riva av ett mail till Grundfos och fråga om du tänkt rätt, för det har du inte.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Det är ingen höjdare att köra nattsänkning i flerbostadshus till att börja med, men det är något boende får komma överens om.

Om du använder funktionen för automatisk nattsänkning istället för ett riktigt pumpstopp så tycker jag att du ska riva av ett mail till Grundfos och fråga om du tänkt rätt, för det har du inte.

Jag har enbart satt kurvan, jag har inte installerat själva styren, det har caverion.
Jag är innehavare av anläggningen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har enbart satt kurvan, jag har inte installerat själva styren, det har caverion.
Jag är innehavare av anläggningen

Jag bryr mig inte särskilt mycket om din byggnad, jag påtalar bara att du har förstått termostatens uppgift och din pumps styrfunktioner fel.

Det blir kaka på kaka att sänka varvtalet på pumpen när man redan avsevärt sänkt framledningstemperaturen. Speciellt om man inte har innegivare som kan gasa på när det blir svalt, men då blir å andra sidan vinsten av att varva ner pumpen ännu mindre och regleringen mer komplex.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Gillar hur tråden har spårat ut.

Kort sagt har hyresrätter & BRFer idag alltid givare/termometer i hallarna som är kopplade till både ett nätverk som värdarna kan styra digitalt samt är kopplade till centralen i VVX.

Centralen är uppstyrd efter temperaturerna utomhus via en utgivare som sedan skickar signalen till huvudcentralen & ställer sig efter att släppa till mer varmt vatten eller inte göra något alls/låta sig svalna av enligt inställd kurva.

Dessa diskussioner kring pump varvtal & sånt styrs också automagiskt i samband med givarna. Så med andra ord kan hela ämnet läggas ner.

OP: Kontakta hyresvärden, återigen, gör för fan inget på radiatorerna när du har 0 koll. Plötsligt står du där med en vattenfylld lägenhet.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

@Valiumballong @Swedishchef_90
Kan ni sluta med ordbråket är ni vänliga ?
Meningen med tråden var inte att starta ett ordkrig mellan 2 individer.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte särskilt mycket om din byggnad, jag påtalar bara att du har förstått termostatens uppgift och din pumps styrfunktioner fel.

Det blir kaka på kaka att sänka varvtalet på pumpen när man redan avsevärt sänkt framledningstemperaturen. Speciellt om man inte har innegivare som kan gasa på när det blir svalt, men då blir å andra sidan vinsten av att varva ner pumpen ännu mindre och regleringen mer komplex.

Jo nattsänkning används fortfarande, finns även inbyggt och förprogrammerat på corrigo för pumpar.
I donfoss fall så finns det även automatiskt i pumpen.

Men nu är folk sura på oss så jag kommer inte svara i denna tråd igen.

Skrivet av RVX:

@Valiumballong @Swedishchef_90
Kan ni sluta med ordbråket är ni vänliga ?
Meningen med tråden var inte att starta ett ordkrig mellan 2 individer.

absolut 😊 trevlig semester

Visa signatur