Nu kan du enkelt skicka pengar över hela Norden – utom i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Skickade 4000 NOK till Norge via Wise och betalade 31kr i avgift

Skickade på fredagen och det kom fram på måndagen.

Förstår inte riktigt, om du gör en banköverföring inom norden då är det normalt gratis och utförs samma bankdag.
Så varför var det bra att få betala för den tjänsten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Revolut tar inte ut någon avgift mellan två användare oavsett hemmaland.

Det är till "vanliga banker".
Är det Revolut till Revolut kostar det inget
(Växelkursen kan iofs krångla till det insåg jag nu...)

De tar 1% i avgift när när valutamarknaden är stängd (fredag kväll till söndag kväll) - känns rimligt då de sitter med en risk att kursen svänger mycket över helgen. Dock värt att vänta om man kan.

Skrivet av Dunde:

Förstår inte riktigt, om du gör en banköverföring inom norden då är det normalt gratis och utförs samma bankdag.
Så varför var det bra att få betala för den tjänsten?

Man förlorar runt 0,5-1% på spreaden beroende på vilken valuta (skillnad mellan köp/sälj-kurs).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Kritik mot bankkartellen Sverige

Vi har en bankkartell i Sverige som är ytterst konventionell och motsätter sig förändring in i det sista, även om det i slutändan hade gynnat deras klientel och således nyttjande av deras tjänster.

Självklart gör de mycket bra, men med en klassiskt skolad kostymstyrelse från de större bankerna som är verksamma på den svenska marknaden, blir det också ett grupptänk som påverkar i en skala bortom vår nations gränser.

Mindre banker och nya aktörer ges också mindre spelutrymme till progressiv förändring inom bankväsendet och merparten av de förändringar av denna natur kommer faktiskt från EU (läs mer om Open Banking och PSD2-direktivet).

Några av de förflyttningar som fördröjs eller har fördröjts av denna konstellation är såsom olika betalningslösningar bortom deras kontroll (kanske framförallt Apple Pay), digitala identiteter som ej ägs av dem (Freja eID t.ex., vilket är komiskt då bankerna sannolikt litar på dem genom att säkerhetsdosorna kommer därifrån) och med störst koppling till nyheten i fråga just denna förflyttning.

Som kund hos någon av dessa banker finner jag det är rimligt att sakligt uttrycka sin kritik gentemot det som försiggår. För att digitaliseringstakten och den generella samhälleliga tryggheten ska öka genom robusta processer. Där kund har rätt till radikal transparens i vad som försiggår med deras monetära medel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Pinsamt, har släkt och familj i Norge och alltid samma strul om pengar behöver överföras... Tar ju 2-3 bankdagar.

Varför skulle det ta 1-2 dagar? Samma bank tar knappt en dag. Hade HSB Sverige och skaffe de när jag flyttade till Norge. Gick hur smidigt som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

Varför skulle det ta 1-2 dagar? Samma bank tar knappt en dag. Hade HSB Sverige och skaffe de när jag flyttade till Norge. Gick hur smidigt som helst.

Varför skulle jag ha samma bank som mina släktingar i Sverige?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Stop whining then 🤷🤣 Har aldrig haft problemet du pratar om oavsett om vi hade olika. Max två dagar, det går att leva med. Tog knappt 12h ibland via HSB - HSB.

Permalänk
Skrivet av Banka:

4% är en absurt hög avgift. Vipps MobilePay kommer ha oerhört svårt att konkurrera på svensk mark då man praktiskt taget inte tillför något nytt till bordet. Med det sagt ska konkurrens alltid välkomnas, men att skicka pengar mellan nordiska länder kommer vara långt ner på listan för svenska användare, om inte praktiskt taget en nästintill obefintlig önskan.

Rätt vanligt med vippsbetalning i Norge, precis som med Swish i Sverige för småbutiker/ marknader m.m. Så om man är på semester eller jobbresa kan det ju finnas en poäng med att kunna göra direktbetalning med vipps som svensk.

Permalänk
Medlem

Swish kommer troligvis att haka på snart, dock håller Swishsystemet på att byta system från BiR (betalningar i realtid) till riksbankens "rix-inst" så dom ligger "efter på kälken"

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|