Permalänk
Medlem

Driva 12v-fläktar utanför datorn.

Hej. Har ett sovloft på sommarstället där det blir väldigt varmt. Har ett litet fönster där och tänkte prova med 4st 12v chassiefläktar för att blåsa ut värmen och undrar nu hur man enklast/billigast driver 4st 12v-fläktar utanför datorn?
!
Andra tips för att lösa samma problem mottages också!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Beror på, om du redan har ett nätagg liggandes så kan du koppla in dem i den med sata/molex-adapter, gärna med ett motstånd så att de inte kör i 100% hela tiden för då håller de inte så länge.

Om inte är nog en billig golvfläkt (typ 200-300kr) bättre än en sån gettolösning.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Bosse78:

Hej. Har ett sovloft på sommarstället där det blir väldigt varmt. Har ett litet fönster där och tänkte prova med 4st 12v chassiefläktar för att blåsa ut värmen och undrar nu hur man enklast/billigast driver 4st 12v-fläktar utanför datorn?
!

Köp en vanlig 12V adapter i närmsta clas ohlson butik. Läs på fläktarna hur många Ampere de drar (oftast 0.2 eller dyl) och köp en adapter som pallar köra gärna det dubbla (av alla 4) för att inte maxlasta den hela tiden.

Om den faktiskt bara behöver köras när det är sol ute så hade en liten 12v solpanel varit ett roligt bygge

Skrivet av dlq84:

Beror på, om du redan har ett nätagg liggandes så kan du koppla in dem i den med sata/molex-adapter, gärna med ett motstånd så att de inte kör i 100% hela tiden för då håller de inte så länge.

Om inte är nog en billig golvfläkt (typ 200-300kr) bättre än en sån gettolösning.

12v fläktar som kör på 12v håller väl precis lika länge som vanligt? Har aldrig haft en fläkt dö pga elektriskt fel. Är alltid lager eller smuts som orsakar problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

!

Jag hittade en 12 V nätadapter i min diverselåda. Den driver två fläktar i ett rackskåp nu. Det gäller bara att ha rätt spänning och tillräcklig effekt för att driva de fläktar man tänkt sig. Det gäller också att koppla polerna rätt. Kopplar man fel går fläkten baklänges om den alls startar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

12v fläktar som kör på 12v håller väl precis lika länge som vanligt? Har aldrig haft en fläkt dö pga elektriskt fel. Är alltid lager eller smuts som orsakar problem.

Inte alla chassifläktar är av tillräckligt hög kvalitet för att köras i 100% under lång tid. Jag har haft fläktar som dött efter 4-6 månader i full blås. 9 stycken av 9 dog, visst var det billiga fläktar dock, men OP säger inget om kvaliteten så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inte alla chassifläktar är av tillräckligt hög kvalitet för att köras i 100% under lång tid. Jag har haft fläktar som dött efter 4-6 månader i full blås. 9 stycken av 9 dog, visst var det billiga fläktar dock, men OP säger inget om kvaliteten så..

Var det billiga fläktar så är det ju ofta glidlagrade det gäller, och de är ju väldigt kräsna hur de sitter monterade. Har man dem t.ex. liggande ner så går de sönder riktigt fort då smörjningen inte fungerar i det fallet.

MTBF värdet som brukar finnas gäller ju vid 12V drift, och det är ju just 12V drift de är byggda för. Kan ju även vända på det att lägre hastighet kan ha negativ inverkan då det lägre varvtalet gör att oljehinnan som många fläktar använder för smörjning inte blir lika hållbar, vilket kan göra att de går sönder fortare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Säger inte att du har fel... men du måste ha köpt några riktiga skräpfläktar.

Men jag har fläktar här som gått 24/7 i drygt 10 år utan att dö. Inga märkvärdiga fläktar på något sätt men köper man vettig kvalitet så håller de väldigt länge i normala hem-miljöer.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Enklast med någon nätadapter som är 12V och minst 1A skulle jag säga, men beror på hur mycket fläktarna drar.

Själv använder jag mig av en nätadapter från en extern hårddisk som är 12V 2A. Kör med en Noctua NA-FC1 Fläktkontroller och fyra billiga Arctic F14 PWM fläktar.
Har även så det slår av när insugsluften går upp till en viss temperatur, men det är inget måste. Men trevligt att ha när det även visar temperaturen på luften som sugs in. Och speciellt dagtid och solsida så kan det snabbt dra in varmare luft än man tror.

Men om du tänkt sova i närheten av fläktarna så skulle jag rekommendera att köra med fläktkontroller så får man det nästan ljudlöst när man ska sova, men ändå har lite kylning.
Skulle även säga att det är bättre att ha dem att dra in sval luft om man ''snabbt'' vill få ner temperaturen. Ända gången jag har de att blåsa ut är om det är blåsigt ute och fläktarna försöker motarbeta vinden.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammDiin:

Enklast med någon nätadapter som är 12V och minst 1A skulle jag säga, men beror på hur mycket fläktarna drar.

Själv använder jag mig av en nätadapter från en extern hårddisk som är 12V 2A. Kör med en Noctua NA-FC1 Fläktkontroller och fyra billiga Arctic F14 PWM fläktar.
Har även så det slår av när insugsluften går upp till en viss temperatur, men det är inget måste. Men trevligt att ha när det även visar temperaturen på luften som sugs in. Och speciellt dagtid och solsida så kan det snabbt dra in varmare luft än man tror.

Men om du tänkt sova i närheten av fläktarna så skulle jag rekommendera att köra med fläktkontroller så får man det nästan ljudlöst när man ska sova, men ändå har lite kylning.
Skulle även säga att det är bättre att ha dem att dra in sval luft om man ''snabbt'' vill få ner temperaturen. Ända gången jag har de att blåsa ut är om det är blåsigt ute och fläktarna försöker motarbeta vinden.

Är det bara en plus och en minus om man klipper adapterkabeln eller? Om man inte kör PWM kan man väl bara parallelkoppla alla 4 fläktar?

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Sötast
Skrivet av Bosse78:

Är det bara en plus och en minus om man klipper adapterkabeln eller? Om man inte kör PWM kan man väl bara parallelkoppla alla 4 fläktar?

Stämmer bra det.
Inte mer än att tuta och köra.
Bara tvinna ihop skitet och fäst enligt valfri metod. Allt från tejp till lödning eller sockerbit t.ex.

Det finns ställbara adaptrar med allt från 3-12V t.ex använde det i ett torkskåp (kött) en gång där full fart inte var av intresse.

Permalänk
Medlem

Byggde myggnäts ram till fönstret och satte in 10 fläktar där köpte en 12 volts adapter på kjell.com som man kunde ändra volten på. Runt 9 volt var de dugligt tysta.

Den som hade fläktar som dött vid full last måste haft riktiga skräp fläktar. Har flera som gått på 100% under många år. Är det 12 volts fläktar ska de klara det.
Har även pressat fläktar uppåt en 15 volt i vissa fall.
Även kört en på större solcell, den gillade inte 22 volt, men det är långt utanför spec.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Så vad tror ni om

https://www.clasohlson.com/se/Natadapter-12-V-DC-12-W/p/51-3859

och 4st https://www.proshop.se/Chassi-flaekt/Arctic-P12-5-pack-value-pack-Chassi-flaekt-120mm-Svart-23-dBA/2828229?

Adaptern ger 1A och 4 fläktar drar 0.8A. Tanken e att köra dom 2-3 timmar innan man går och lägger sig för att köra ut varmluften

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Så vad tror ni om

och 4st https://www.proshop.se/Chassi-flaekt/Arctic-P12-5-pack-value-pack-Chassi-flaekt-120mm-Svart-23-dBA/2828229?

Adaptern ger 1A och 4 fläktar drar 0.8A. Tanken e att köra dom 2-3 timmar innan man går och lägger sig för att köra ut varmluften

Att tömma varmluft kommer inte kyla dig så mycket, bara temporärt, utan pwm så kan du inte sova med dem då Arctic låter en del på max, samt går i lite olika rpm (har feltolerans på ett par %)

Jag skulle införskaffa noctua fan control, sata adapter till 12V och köra fläktarna via den.

Edit
Jag kör
https://www.inet.se/produkt/5322443/phobya-extern-natdel-230v...
+
Sata - Molex +

https://www.inet.se/produkt/5320260/noctua-na-fc1-flaktkontro...
+ noctua fläktar till mitt rackskåp men samma princip till din setup

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Så vad tror ni om

Jag tror det räcker rätt långt. Om du kör fläktarna innan du går och lägger dig så spelar ju inte ljudnivån så stor roll. Man ska inte göra det mer komplicerat än nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Att tömma varmluft kommer inte kyla dig så mycket, bara temporärt, utan pwm så kan du inte sova med dem då Arctic låter en del på max, samt går i lite olika rpm (har feltolerans på ett par %)

Jag skulle införskaffa noctua fan control, sata adapter till 12V och köra fläktarna via den.

Edit
Jag kör
https://www.inet.se/produkt/5322443/phobya-extern-natdel-230v...
+
Sata - Molex +

https://www.inet.se/produkt/5320260/noctua-na-fc1-flaktkontro...
+ noctua fläktar till mitt rackskåp men samma princip till din setup

Har en luftvärmepump o kan kyla hela huset till 16c. Vill bara kunna trycka ut värmen som bildas där uppe. Kändes onödigt senast att köra pumpen för att kyla uppe när man frös där nere

Den där externa nätdelen kanske ändå inte e så dumt då jag har denna liggandes någonstans https://www.amazon.se/dp/B07S89LLZZ?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details

kanske har jag nån molex till sata med

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

varav dom alla ger 5v och en fläkt som bara småfiser

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att bara byta luft i rummet kommer du inte lång med. Väggarna har lagrat värme under dagen och kommer snabbt att värma upp rummet när du stänger av fläktarna. Du måste kyla hela huset om det skall bli effektivt, helst genom att ordna något slags korsdrag, då kommer dina fläktar till sin rätt. (Inkommande luft kanske med fördel ordnas på loft-nivå för att undvika att du drar in fuktig markluft.)

Som tidigare nämnt; förutom att köra dem för fullt innan sånggående så kör fläktarna på halvfart (ljudlöst?) hela natten. Då har du också möjlighet att koppla in 0-4 fläktar, allt efter behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Att bara byta luft i rummet kommer du inte lång med. Väggarna har lagrat värme under dagen och kommer snabbt att värma upp rummet när du stänger av fläktarna. Du måste kyla hela huset om det skall bli effektivt, helst genom att ordna något slags korsdrag, då kommer dina fläktar till sin rätt. (Inkommande luft kanske med fördel ordnas på loft-nivå för att undvika att du drar in fuktig markluft.)

Som tidigare nämnt; förutom att köra dem för fullt innan sånggående så kör fläktarna på halvfart (ljudlöst?) hela natten. Då har du också möjlighet att koppla in 0-4 fläktar, allt efter behov.

Det är säkert 10c varmare på loftet. Att bara öppna fönstret gör enorm skillnad. Har som sagt luftvärmepump som kan kyla ner hela huset, men känns onödigt då det inte ens e varmt nu (förutom på loftet)

Visa signatur

Permalänk
Sötast
Skrivet av Bosse78:

Så vad tror ni om

Kör på!

Om du löser att koppla utan att klippa av kontakten på adaptern med hjälp av lite tejp så har du gott om tid att testa lösningen och adaptern. Classe har alltid öppet köp.