Rykte: Microsoft slutar marknadsföra Xbox-konsoler i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Microsoft slutar marknadsföra Xbox-konsoler i Sverige

Fokus kommer att vara på Game Pass och PC-marknaden i Sverige och övriga Europa i framtiden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja det är inte många som har Xbox här numera. Det handlar om en liten men högljudd skara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Denna fredag vankas det väl skumpa hos Sony Nordic och Bergsala AB.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Xbox dog tyvärr med One, har haft varenda Xbox sen den första släpptes och Series X blir nog min sista konsol från Microsoft.

Permalänk
Medlem

How the mighty have fallen...

Inte särskilt förvånande, varit en stadig gång nedåt efter Xbox 360

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Bevisligen handlar konsolmarknaden om att "hitta sin grej".
Xbox kunde inte förvalta sitt och blev blek Playstation kopia så känns logiskt att man styr mot det man har som är mer framgångsrikt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

De borde stöpa om konceptet till dator/htpc för vardagsrummet kanske? Jag tänker att det till slut kan bottna i ren mjukvara som kan köras på vilken PC som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De borde stöpa om konceptet till dator/htpc för vardagsrummet kanske? Jag tänker att det till slut kan bottna i ren mjukvara som kan köras på vilken PC som helst

Du menar återuppliva Windows Media Center?

Jag tror tyvärr den stora massan nöjer sig med "smart-tv" och chromecast idag.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att jag hört på LTT:s WANshow att det går ett rykte om att Microsoft planerar att helt lägga av med konsoler. Så detta rykte stämmer väl in i den bilden.
Inte för att jag är förvånad med tanke på att alla konsoler går med förlust. Det är ju mjukvaran/spelen som säljer. Därav inköpen av alla spelstudior. Men det har ju inte direkt lönat sig för Microsoft det heller.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Du menar återuppliva Windows Media Center?

Jag tror tyvärr den stora massan nöjer sig med "smart-tv" och chromecast idag.

Ja, men en smart tv kan ju inte spela spel nämnvärt

Permalänk
Medlem

Jag vet inte. Jag har aldrig varit en konsolkramare och alltid spelat främst på PC. Men jag har ägt ett antal konsoler och då uteslutande Playstation. Tills jag bildade familj. Nu bryr jag mig inte om konsol alls, men Game Pass Ultimate ger massor av spel till barnen, samtidigt som jag får PC Game Pass till mig själv. Något för framtiden skulle väl vara om jag kunde streama spel från min dator till Xbox och sitta i soffan för de spel som lämpar sig bättre där. Och då menar jag ALLA spel jag har på datorn, inte bara Game Pass. Jag menar, Microsoft borde kunna göra något med Windows som sammankopplar med Xbox kan jag tycka.

Visa signatur

CPU: 9800X3D GPU: RTX 4080 Super Moderkort: ASUS Rog Strix B650E-F
RAM:
G.Skill 32GB DDR5 CL30 @6000Mhz Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: Corsair RM1000x SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB
Skärm:
AOC Agon AG271QG 27" G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja, men en smart tv kan ju inte spela spel nämnvärt

Beror väl på vad man har för krav.
Jag kan streama spel via Xbox appen på min Samsung TV, Funkade rätt bra förutom en ganska liten input delay.
Inget jag skulle rekommendera för COD osv men bilspel/fifa osv går nog utmärkt

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Citat:

Fokus kommer att vara på Game Pass och PC-marknaden

PC-spelmarknaden är ju död, det har man fått höra tusen gånger.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

PC-spelmarknaden är ju död, det har man fått höra tusen gånger.

Halv-död skulle jag väl säga men uttrycket har man ju sett ett par gånger..

Det görs alldeles för mycket spel som är avsedda för konsoller och sen portade till PC vilket brukar skapa en del problem.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Snusfri

Framtidens konsoller kommer inte vara konsoller i den bemärkelsen vi är vana vid.
Det kommer att bli små streamboxes med lämplig ARM64 CPU, likt Nvidia Shield osv.

Det räcker fullgott för 99% av casual konsollgamers.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Halv-död skulle jag väl säga men uttrycket har man ju sett ett par gånger..

Det görs alldeles för mycket spel som är avsedda för konsoller och sen portade till PC vilket brukar skapa en del problem.

Whaat.
Stämmer inte det minsta. Dags att komma till 20 talet

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ja alltså, det känns lite som XBOX försvunnit från de flesta hem här iaf.
Playstation och Nintendo är betydligt vanligare syn känns det som.

I USA är ju xbox fortfarande populär, men PS har dragit ifrån rätt rejält även där senaste tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Jag vet inte. Jag har aldrig varit en konsolkramare och alltid spelat främst på PC. Men jag har ägt ett antal konsoler och då uteslutande Playstation. Tills jag bildade familj. Nu bryr jag mig inte om konsol alls, men Game Pass Ultimate ger massor av spel till barnen, samtidigt som jag får PC Game Pass till mig själv. Något för framtiden skulle väl vara om jag kunde streama spel från min dator till Xbox och sitta i soffan för de spel som lämpar sig bättre där. Och då menar jag ALLA spel jag har på datorn, inte bara Game Pass. Jag menar, Microsoft borde kunna göra något med Windows som sammankopplar med Xbox kan jag tycka.

Har du en laptop eller annan pc kanske Stean Link kunde vara något? Fast då kan du ju klart inte köra Gamepass... Har inte nVidia en lösning för att streama spel från en enhet till en annan eller har jag drömt det? Kräver ju förvisso att man kör nVidia hårdvara... Finns det agnostisk spelstreaming mjukvara som inte bryr sig om vilken hårdvara och mjukvaruplattform man använder dvs t.ex steam, gamepass, nVida gpu till AMD laptop osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Whaat.
Stämmer inte det minsta. Dags att komma till 20 talet

Whaat.
Det stämmer ju fullständigt.
Konsollportar som inte drar full nytta av PCs möjligheter ("ok ni kan få 4k texturer men inte mer").
Styrning och navigering i spelet är begränsat av att det måste gå att göra med en handkontroll.
Sikta och andra kontroller är sega som sirap för att konsolltroll ska hinna med och man får auto-aim och annat mög (t.ex. halo hade sjukt mycket potential, auto-aim och slött tempo tar bort all glädje).

Konsollportar är skit och massvis med missad potential för spel.

jag väljer den här lilla kullen att dö på XD

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Whaat.
Det stämmer ju fullständigt.
Konsollportar som inte drar full nytta av PCs möjligheter ("ok ni kan få 4k texturer men inte mer").
Styrning och navigering i spelet är begränsat av att det måste gå att göra med en handkontroll.
Sikta och andra kontroller är sega som sirap för att konsolltroll ska hinna med och man får auto-aim och annat mög (t.ex. halo hade sjukt mycket potential, auto-aim och slött tempo tar bort all glädje).

Konsollportar är skit och massvis med missad potential för spel.

jag väljer den här lilla kullen att dö på XD

minns när jag köpte ett Dark souls spel.
Startade spelet, 5 minuter in i spelet "press X"(grön X som ett xbox) vilket inte existerar på mitt tangentbord, tryckte på alla möjliga knappar, inget fungerade.

Stängde av spelet och har inte startat det sen dess vilket är säkert 8-9 år sedan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Framtidens konsoller kommer inte vara konsoller i den bemärkelsen vi är vana vid.
Det kommer att bli små streamboxes med lämplig ARM64 CPU, likt Nvidia Shield osv.

Enda anledning för konsoler att existera är fysiska spel, ska allt gå digitalt så är det bara att lägga ner och folk köper en PC ist.

Permalänk

Har alla konsoler som har släppts från Xbox och Sony, men vill Microsoft inte ha mina pengar så får jag spela på Playstation istället.

Permalänk
Medlem

Om man nu ska satsa på pc och handkontroller så får de gärna fixa vissa elementära problem.

Köpte en Xbox series x-kontroll med tillhörande BT-modul. Var nöjd och köpte en likadan till grabben som han har inkopplad i sin PC. Men så fort som hans dator är igång så vägrar min kontroll att ansluta. Hittar ingen lösning på problemet annat än att köra med kabel eller dra ut usb-dongeln ur grabbens maskin. Känns inte genomtänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Oj, det här har jag läst i kommentarerna i över 10 år nu. "Snart finns det bara tunna klienter"
De lokala klienterna/konsolerna är kraftfullare än någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Oj, det här har jag läst i kommentarerna i över 10 år nu. "Snart finns det bara tunna klienter"
De lokala klienterna/konsolerna är kraftfullare än någonsin.

Det är nog inte helt omöjligt. Det är väl Apple och Nvidias (m.fl.) dröm att låsa in folk i deras pipelines ännu mer. Varför inte via streamkonsoller eller dylikt?

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk

Tror många som följer med Xbox i framtiden kommer bli mäkta besvikna då den prishöjning samt komplikation av utbudet nyligen bara är en marginell början på deras girighet...räkna med 500:-/månad för premium inom 2-3 år då bla Activision inte tänker offra cod för "kaffepengar" samt urvattna spelarna till yngre casuals som inte kommer spendera 500:-/månad på skins å battle pass mm...själv e jag en sony pony och hoppas de inte sabbar sin niche med singleplayer upplevelser för då ser de mörkt ut

Permalänk
Medlem

Ska man göra som Google Stadia, tja då behöver man ju inte ha en spelkontroll längre utan fjärrkontrollen till TV-n duger lika bra för interaktiv film.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Total snedsatsning av Microsoft. Konsoller lever mycket på exklusiva titlar för att dra in intäkter som täcker utvecklingskostnaderna och den inräknade förlusten på varje såld enhet. När samma titlar trillar in på PC så har konsollen spelat ut sitt enda ess.

Microsoft skulle satsat på exklusiva och kvalitativa titlar på sin konsoll från alla dessa utvecklare som de köpt upp. Men det är roligare i plånboken med prenumerationstjänster till så många som möjligt. Får se hur det slutar när priserna på Gamepass nu går upp och riktiga kvalitétstitlar lyst med sin frånvaro i den tjänsten. Alltid roligt att se när storbolag som Microsoft klantar sig.

Permalänk

Å på tal om streamkonsoler så är vi lååååångt borta till acceptabel kvalitet, vem fan vill utveckla spel som är låsta till 20fps,rubberbanding,120hz minimum tv för under 10 lapp? etc...det finns INGEN vilja att ge oss någonting superbt utan att skinna oss in i märgen för varenda cent hos storföretagen, nvidia vill man inte ens prata om, är det rimligt att ta över 10 lapp för ett grafikkort med dagens tech? Nej det tycker jag inte, sen bor vi i skatternas paradis då ett 4090 går å plocka upp i thailand för 1500 spänn om man är lite ljusskygg...nej, konsolerna behövs så länge det ska kosta en förmögenhet att hosta upp ett spel i 120fps eller få en rimlig nivå på priser i europa iaf, vi blir skinnade av diverse upplägg där skatten är brutal i alla led pga bla "miljö" och annat lull som ingen annan utanför dessa gränser bryr sig ett smack om

Permalänk
Medlem

Om Microsoft ska satsa mer på att kränga kontroller bör de implementera Hall effect sensorer. Vill aldrig igen köpa kontroller som förr eller senare får stick drift, vill också ha bättre precision och så lite centrum dead zone som möjligt, Nästa kontroll kommer antagligen bli en GameSir