Bank ID-utmanare har nu över 1 miljon användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Bankerna har inget intresse av att staten skapar ett alternativ, bankerna tjänar storkvarn på BankID genom deras samägda bolag Finansiell ID-Teknik BID AB.

Enligt allabolag.se så tjänar de inte storkovan på BankID. Omsättning runt 300 miljoner och inte vinst varje år de senaste åren.

Permalänk
Medlem

Bankerna har inget intresse av att staten skapar ett alternativ, bankerna tjänar storkvarn på BankID genom deras samägda bolag Finansiell ID-Teknik BID AB.

Räcker med en snabb titt på deras senaste årsredovisningar för att se att det inte stämmer. Senaste årsredovisningen visade på 20 miljoner minus.

Vet inte hur det är idag men för några år sedan så var det många som valde att avstå att implementera stöd för BankID beroende på höga löpande kostnader (per inloggning/transaktion) och fasta avgifter, där var Freja ett billigare alternativ.
Vet dock inte hur det ser ut idag när det finns något mer konkurrens.

BankID systemet kostar pengar att driva och så länge inte staten är beredd att ta notan så måste någon/något betala. Som framgår ovan är Finansiell ID-Teknik BID AB inte direkt någon vinstmaskin i sig och det kanske är orimligt att begära att bankerna ska subventionera de som inte har råd att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Enligt allabolag.se så tjänar de inte storkovan på BankID. Omsättning runt 300 miljoner och inte vinst varje år de senaste åren.

Det resultatet säger ju inget om de tjänar något på det. Lite som med Hollywood redovisning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hollywood_accounting

Citat:

Hollywood accounting can take several forms. In one form, a subsidiary is formed to perform a given activity and the parent entity will extract money out of the film's revenue in the form of charges for certain "services". For example, a film studio has a distribution arm as a sub-entity, which will then charge the studio a "distribution fee"—essentially, the studio charging itself a sum it has total control over and hence controlling the profitability report of a project.

Finansiell ID-Teknik BID AB ägs av bankerna och tar ut en avgift av de företag som använder sig av tjänsten, sen säger bankerna vilka kostnader de anser sig ha haft för utföra sin del och Finansiell ID-Teknik BID AB skickar pengar till dem. Nu blev det inte någon vinst kvar för Finansiell ID-Teknik BID AB...

Samma sak gäller ju även GetSwish AB, som skall ha en vinst efter resultat på 17 miljoner förra året...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det resultatet säger ju inget om de tjänar något på det. Lite som med Hollywood redovisning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hollywood_accounting

Finansiell ID-Teknik BID AB ägs av bankerna och tar ut en avgift av de företag som använder sig av tjänsten, sen säger bankerna vilka kostnader de anser sig ha haft för utföra sin del och Finansiell ID-Teknik BID AB skickar pengar till dem. Nu blev det inte någon vinst kvar för Finansiell ID-Teknik BID AB...

Samma sak gäller ju även GetSwish AB, som skall ha en vinst efter resultat på 17 miljoner förra året...

Fast med en omsättning på 300 miljoner så är det inte ”storkovan” vi pratar om oavsett om hela omsättningen betalas tillbaka till ägarna så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast med en omsättning på 300 miljoner så är det inte ”storkovan” vi pratar om oavsett om hela omsättningen betalas tillbaka till ägarna så att säga.

Storkvarn kanske var att ta i men det är ändå mycket pengar för ett bolag som bara erbjuder den typen av tjänst. Tror inte man är intresserad av att dela med sig av den kakan och det är därför banker inte erbjuder någon annan typ av inloggning mer än sina egna dosor eller BankID.

Jag hoppas att nya bolag likt Freja kan pusha BankID framåt och få dom att erbjuda bättre/säkrare tjänster men även en mer inkluderande tjänst vilket jag postade om tidigare.

Permalänk
Medlem

Storkvarn kanske var att ta i men det är ändå mycket pengar för ett bolag som bara erbjuder den typen av tjänst. Tror inte man är intresserad av att dela med sig av den kakan och det är därför banker inte erbjuder någon annan typ av inloggning mer än sina egna dosor eller BankID.

De fyra stora svenska bankerna (inkluderar Nordea här) gjorde en vinst på 200 miljarder förra året. Omsättningen och vinster för BankID är felräkningspengar i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

De fyra stora svenska bankerna (inkluderar Nordea här) gjorde en vinst på 200 miljarder förra året. Omsättningen och vinster för BankID är felräkningspengar i sammanhanget.

Frågan är ju då varför man inte tillåter fler inloggningstjänster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är uppenbart att många här har lika mycket erfarenheter av och kunskaper om den dagliga verksamheten på en bank som av BankID annat än som konsument - det vill säga ingen alls. Åsikter däremot....

Precis som du är inne på så är detta låtsaspengar för bankerna, dessutom utanför det område där dom vill bedriva verksamhet och göra affärer. Vilket också är skälet till att dom vid ett flertal tillfällen ställt sig positiva till att staten inför ett nationellet elektroniskt ID kort motsvarande BankID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Försäkringskassan, Skatteverket osv

Skrivet av VinterSolen:

Överallt där man loggar in med bankid.. Kivra, Willys appen, apoteken osv.

Inget hindrar dig från att sköta dina affärer med fsk och skv genom att traska in på ett kontor.

Att hoppa genom ringar för att få använda BankID är priset man betalar för bekvämligheten att kunna göra det i mobilen i soffan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Inget hindrar dig från att sköta dina affärer med fsk och skv genom att traska in på ett kontor.

Har du i nutid försökt göra dina ärenden på dessa kontor? Tillgängligheten har inte direkt förbättrats senaste decenniet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har du i nutid försökt göra dina ärenden på dessa kontor? Tillgängligheten har inte direkt förbättrats senaste decenniet.

Det var nog poängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Jag har sett Freja som alternativ när jag ska logga in på Bank-Id men aldrig förstått mig på vad det är riktigt.

Ett alternativ som fungerar även för icke-svenskar. Jag är tysk medborgare, men jag har bott i Sverige sedan 2006. Har haft BankID sedan tidens början, men när jag häromveckan försökte skapa ett nytt mobilt BankID så krävdes det plötsligt ett svenskt pass (eller nationellt ID kort), vilket jag inte har. Detta är nåt nytt påhitt som aldrig har behövts tidigare. Det räckte alltså inte längre att jag redan var inloggad med mitt gamla befintliga BankID, man kom inte vidare som icke-svensk. Denna gången lyckades jag kringå detta eftersom jag lyckligtvis är kund hos två olika banker, och den andra banken ställde än så länge inget krav på svenskt pass och därmed svenskt medborgarskap. Där gick det att skapa ett nytt mobilt BankID mha det befintliga, precis som förr.
Har nu fått upp ögonen för Freja som ett möjligt alternativ, bara ifall man blir helt utestängd från bankernas tjänst i framtiden.

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning att använda denna tjänst när Bank-ID finns. Kommer köra med den fram till den statlig e-legitimation lanseras 2026. Den digitala identitetsplånboken kommer också att lanseras så det blir även en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mati74:

Ett alternativ som fungerar även för icke-svenskar. Jag är tysk medborgare, men jag har bott i Sverige sedan 2006. Har haft BankID sedan tidens början, men när jag häromveckan försökte skapa ett nytt mobilt BankID så krävdes det plötsligt ett svenskt pass (eller nationellt ID kort), vilket jag inte har. Detta är nåt nytt påhitt som aldrig har behövts tidigare. Det räckte alltså inte längre att jag redan var inloggad med mitt gamla befintliga BankID, man kom inte vidare som icke-svensk. Denna gången lyckades jag kringå detta eftersom jag lyckligtvis är kund hos två olika banker, och den andra banken ställde än så länge inget krav på svenskt pass och därmed svenskt medborgarskap. Där gick det att skapa ett nytt mobilt BankID mha det befintliga, precis som förr.
Har nu fått upp ögonen för Freja som ett möjligt alternativ, bara ifall man blir helt utestängd från bankernas tjänst i framtiden.

Det är en säkerhetssak. Det har hänt att folk blivit lurade att signera något men det då signerat var att någon elak person skapade ett nytt bankid i den personens namn. Därefter kan de ju göra precis vad de vill eftersom de har full kontroll på det egenskapade bankidt. Så då la bankerna till att du även måste skanna ett id-chip för att verifiera att det är du och ingen annan. Dessa chips finns endast i pass och nationella idkort.

Däremot går det att förnya ett bankid innan det gamla gått ut utan att behöva scanna chipet. Jag visste inte att den funktionen blockerats för "icke-svenskar" utan trodde att det funkade för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilworin:

Det är en säkerhetssak. Det har hänt att folk blivit lurade att signera något men det då signerat var att någon elak person skapade ett nytt bankid i den personens namn. Därefter kan de ju göra precis vad de vill eftersom de har full kontroll på det egenskapade bankidt. Så då la bankerna till att du även måste skanna ett id-chip för att verifiera att det är du och ingen annan. Dessa chips finns endast i pass och nationella idkort.

Däremot går det att förnya ett bankid innan det gamla gått ut utan att behöva scanna chipet. Jag visste inte att den funktionen blockerats för "icke-svenskar" utan trodde att det funkade för alla.

Det funkade som sagt hos en bank, men inte hos en annan. De krävde chip även för förnyelse. Jag köper rakt av att det är en bra grej utifrån ett säkerhetsperspektiv. Men då måste man ju samtidigt skapa möjligheten att kunna få ett "chippat" id-kort som icke-svensk. Körkort eller Skatteverkets id-kort fungerar inte i nuläget. Men åtminstone det sistnämnda tycker jag borde kunna tillhandahålla den möjligheten. För så som det har blivit nu blir det ju nästintill diskriminerande, i synnerhet med tanke på att det inte har varit några som helst problem för oss att skaffa mobilt BankID tidigare. Man har ju vant sig vid det. Jag driver ett företag, utan BankID skulle det kanske inte bli omöjligt, men åtminstone betydligt krångligare än tidigare. Allting sköts ju den vägen, bokföringen, försäkringar, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilworin:

Går väl att förlänga, men inte göra nytt som när du byter telefon. Då krävs det scanna chip.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Jag trodde Freja var till ungdomar. Kan vara värt att skaffa och ha som backup.

En gång för några år sedan blev mina Banktjänster och Bank ID spärrade. Tog en vecka och ett besök på bankkontoret för att öppna spärren.

Mobilen blev vattenskadad och jag bytte till min gamla och skaffade Bank ID där, samt spärrade det gamla. Efter att den trasiga mobilen torkat började den funka igen så jag bytte tillbaka och gjorde nytt Bank ID. Men det höll bara till senare på kvällen så jag fick byta igen. Gjorde såklart nytt Bank ID igen och spärrade det gamla.

Då triggades någon säkerhetsåtgärd igång och allt blev spärrat, inklusive banktjänster och betalkort. Blev helt utelåst. Fick boka tid på kontoret identifiera mig på plats samt svara på massa frågor.

Det är ju bra med sådana säkerhetsfunktioner och det var såklart mitt fel. Jag visste inte att det var så noggrant men lärde mig snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Jag trodde Freja var till ungdomar.

Det är det. Och icke-svenskar, i synnerhet de som inte har svenskt personnummer. Det kan vara utlänningar som har någon anknytning till Sverige, men som inte är skrivna här. Eller nyanlända som inte har fått sitt personnummer ännu. Man kan skapa Freja med ett utländskt pass, vilket man inte kan göra med BankID.