Hacka robotgräsklippare Gardena Sileno Minimo 250?

Permalänk
Hedersmedlem

Hacka robotgräsklippare Gardena Sileno Minimo 250?

hej folk.

Jag trodde att jag hade gjort en superbra affär när jag köpte min gardena Sileno Mini 250. Det visar att maskinen kan endast köras x antal timmar per dygn dvs tills den kört 250m2. Jag totalt missade denna del med "250"... Maskinen finns tydligen i en modell som heter "500" men nu är det lite sent för det, Gardena låter mig inte "köpa" en uppdatering av mjukvaran fast det är IDENTISK maskin...

Tyvärr hittar jag inga haxx som löser detta, men tänker att Swec kan sitta inne på en lösning...

mvh

Rubrik något förtydligad. // MOD
Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Usch, ett sånt otyg med artificiella begränsningar. Jag hade försökt lämna tillbaka "levde inte upp till förväntningarna" och köpa från något märke som inte är lika dumgirigt.

Permalänk
Medlem

Kanske robonect modulen kan hantera den begränsningen? Värt att kolla iaf. robonect-shop.de

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Usch, ett sånt otyg med artificiella begränsningar. Jag hade försökt lämna tillbaka "levde inte upp till förväntningarna" och köpa från något märke som inte är lika dumgirigt.

Ja men miss från min sida… och den är nu öppnad och använd dvs ingen retur möjlig..

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gonkius:

Kanske robonect modulen kan hantera den begränsningen? Värt att kolla iaf. robonect-shop.de

Alla maskiner från Husqvarna men inte minimo🤦🏼‍♂️🤦🏼‍♂️🤦🏼‍♂️

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa på att man även vill ha mjukvaran identisk för alla varianter så att man kan förenkla hanteringen.

Gissningsvis finns inställningarna med mer eller mindre obfuskering i ett filsystem i MCU:n som JTAG:as på eller i ett EEPROM som kan programmeras över I2C (eller möjligen SPI), på något klurigt sätt, kanske via att ge proprietära kommandon över UART via MCU:n.

Om du vill ersätta begränsningen får du antagligen lokalisera var den finns och sedan lista ut hur du ska ersätta den. I vilket fall som helst behöver du antagligen kartlägga moderkortet och förstå komponenterna, samt helst skaffa utrustning för att läsa ut innehållet. En 500 att jämföra med skulle förstås underlätta.

När du ändå är där kan du ju titta efter en realtidsklocka. Kan man lura resten av systemet att tiden går dubbelt så snabbt jämfört med verkligheten så kanske det går att lura den till att klippa dubbelt så mycket på given verklig tid. I all fall om den inte synkar tid från appen via BLE. På en klippare med nätverk hade man kanske kunnat hijacka NTP-trafik och fejkat tiden den vägen. Schemaläggningen skulle dock bli lite spännande.

Tiden du sparar på att slippa klippa (halva) gräsmattan manuellt ska väl användas till något, så det är väl bara att sätta igång?

Jag ser fram emot komponentförteckningen och moderkortsbilderna.

Permalänk
Hedersmedlem

Det intressanta är att det är exakt samma SKU på moderkort på båda Maskinerna men de är låsta på s/n nivå…

Visa signatur

Gammal är gubbe