Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Om den beter sig likadant som kingston disken vid uppstart (flera min väntetid) så kan samsung disken ha tagit skada. fast den visas i bios.

Ja möjligheten finns. Fast jag tror inte det. Jag tror som så att OS har legat på kingston. samsung 1000gb är inte uefi. Den letar efter OS när han startar upp. Det går fortare när enbart 1000gb är installerad för den kör legacy.

Jag hade gjort såhär.
1.Uppdatera bios
2.Fixa ny win10 usb sticka.
3. ha enbart 500gb ansluten.
4.boota win 10usb.
5.installera win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Ja möjligheten finns. Fast jag tror inte det. Jag tror som så att OS har legat på kingston. samsung 1000gb är inte uefi. Den letar efter OS när han startar upp. Det går fortare när enbart 1000gb är installerad för den kör legacy

Han har redan sagt att det går inte att boota från win10 stickan när 500gb Samsungen är ansluten. Och det funkar fint med 1TB disken

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk

Ja jag tänker att jag nu utgår från att den lilla samsungdisken är rökt. Planen som finns just nu är att göra en ren installation på den disk som jag vet fungerat (860 Evo 1TB). När vi väl fått igång windows så får vi kolla mer på de andra diskarna - om de går att rädda eller om det bara är att kasta. Men just nu är vi glada om vi får igång Windows på något sätt så han kan gama när jag är i iväg över helgen

Då är bara frågan om vi lyckas skapa en installationsUSB med en Mac. Rufus verkar inte vara kompatibelt. Där ska man ladda ner en exe-fil och köra. Det går inte på Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Det verkar faktiskt vara så. När jag bara har 860 Evo 1TB i så kommer bios direkt och det fungerar även att starta från win-stickan. Men då till nästa problem - När jag väljer att återställa windows från stickan så får jag ett felmeddelande: "STATUS_WAIT_2 (0x80070002)". Det felet minns jag dock att vi fick sist vi försökte göra en ren installation med den här win-stickan. Gissar att det är stickan det är fel på då....
Som det ser ut nu så är det disken med windows på som är paj. Så fort den är ikopplad så kommer man inte vidare på något vis. Nu måste jag alltså installera en ny windowsinstallation på 860 Evo 1TB-disken. Men då bråkar givetvis stickan.. Alla övriga datorer vi har hemma är Mac. Kan jag skapa en ny Wininstalltions-USB med en Mac?

Du kan ladda ner iso-filen för Windows på Microsofts hemsida och WonderIso från Sysgeeker, sedan kan du skapa en bootbar Windows usb till pc från din Mac.
Guide hur du använder WonderIso: https://www.youtube.com/watch?v=QULC3iJzWlo

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

Kan vara så enkelt att gamla win10 stickan är gjord för Legacy och ej ren UEFI. då kommer det inte gå att installera om du valt UEFI i bios

Edit: rek dig att göra en bootbar UEFI sticka om nu lägger tid på att skapa en ny fräsch.

Visa signatur

Permalänk

Och: Om vi gör en installation på 860 Evo 1TB så innebär inte det att den behöver formateras? Det som redan ligger på disken kommer finnas kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Ok! Dock undrar jag hur det kommer fungera med licens sen. Den version av Windows han har nu kräver ingen licens. Det är kopplat till hand Microsoftkonto på något vis. Men hur blir det då här med en "ren installationsfil" bara. Kommer den fråga efter en nyckel?

När den frågar efter licensen vid installation, så klickar du på "Jag har ingen produkt kod" nere till höger.
Vid slutet på installationen, så kommer ni bli tillfrågade om att logga in med Microsoftkonto och när ni loggar in där så blir Windows aktiverat automatiskt.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

Win nyckeln ska vara bunden till moderkortet. i annat fall bör det funka när ni loggar in på microsoft kontot. ang om det krävs formatering. beror på hur den är formaterad från början. troligtvis ja. om datan är viktig att ha kvar köp en ny disk på Netonnet eller någon annan butik om det finns i närheten och lägg in windows på den.

Visa signatur

Permalänk

Ok bra. När jag ska ladda ner så ska jag välja 64- eller 32-bitars. Vad ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Hej

Har du bytt batteriet på moderkortet?

Troligen batteriet som är slut vilket gör att inställningarna nollas. byt batteri på moderkortet platt runt batteri. Hoppas du inte gjort några större saker. Därefter startar du din dator väljer vilken enhet som den ska söka på först. detta steg är enkelt om du vet vilken som du har win på. där efter så starta du om din pc. (går att optimera BIOS inställningarna men då plattformen är så gammal så kommer det inte var värt besväret) kolla bara så win hitta rätt mängd ram minne.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Ok bra. När jag ska ladda ner så ska jag välja 64- eller 32-bitars. Vad ska jag välja?

x64. 32-bitars har inte använts av normala användare sen Win xp skulle jag säga Sen gäller det att välja rätt version också, professional eller home edition vid installationen. beroende på vad ni haft för nyckel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hej

Har du bytt batteriet på moderkortet?

Tolkar det som att dom försökt fått liv i datorn med en massa omstarter innan dom insåg att det är långa boot tider. därav har inställningarna resettats i första bilden han la ut

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

Du kan ladda ner iso-filen för Windows på Microsofts hemsida och WonderIso från Sysgeeker, sedan kan du skapa en bootbar Windows usb till pc från din Mac.
Guide hur du använder WonderIso: https://www.youtube.com/watch?v=QULC3iJzWlo

Ahh. Har nu laddat ner ISO och ska installera WonderIso. Ser då att det kostar $39.95 för att kunna använda. Finns det inget gratisverktyg för att skapa en bootbar win-USB från Mac?

Permalänk
Medlem

MeowUSB simplifies the process of creating a bootable Windows USB on your Mac får jag fram när jag googlar. sägs vara macs motsvarighet till rufus.

https://toolboxforweb.xyz/

Edit: kanske bara funkar att skapa bootbara stickor för mac?. idk men testa

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är inte säkert att den lilla disken är helrökt. Det kan vara att bootblocket är korrupt, vilken USB-stickan kan fixa. Det du behöver göra är att gå in i BIOS och ändra på Boot Priority. Den syns överst i dina bilder. Där kan du se att BIOS letar på två diskar innan den testar USB och det är det som fallerar. Ändra Boot Priority så att USB är längst till vänster. Nu kan du boota på USB utan att koppla ur diskarna och kan köra Repair från stickan.

Det är inget fel på mobo.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk

Nu har jag försökt skapa en bootbar USB-sticka med hjälp av Terminalen. Har följt den här guiden. Men får "scopyfile failed: too large. install.win är för stor för att kopiera över eftersom den är över 4 GB (vilket fat32 inte klarar. Fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Nu har jag försökt skapa en bootbar USB-sticka med hjälp av Terminalen. Har följt den här guiden. Men får "scopyfile failed: too large. install.win är för stor för att kopiera över eftersom den är över 4 GB (vilket fat32 inte klarar. Fan.

Exfat?!

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Jag vet inte. Jag bara följde guiden. Kanske inte går att formatera till Exfat från Mac?

Ska finnas något sätt så man kan ”dela upp” filen. Får se om jag klarar det. Börjar få slut på idéer här. Och tid.

Permalänk
Skrivet av Patriksan:

Det är inte säkert att den lilla disken är helrökt. Det kan vara att bootblocket är korrupt, vilken USB-stickan kan fixa. Det du behöver göra är att gå in i BIOS och ändra på Boot Priority. Den syns överst i dina bilder. Där kan du se att BIOS letar på två diskar innan den testar USB och det är det som fallerar. Ändra Boot Priority så att USB är längst till vänster. Nu kan du boota på USB utan att koppla ur diskarna och kan köra Repair från stickan.

Det är inget fel på mobo.

Tyvärr har jag just nu ingen fungerande sticka. Jobbar på att skapa en men det är inte lätt när det bara finns Macar i huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Tyvärr har jag just nu ingen fungerande sticka. Jobbar på att skapa en men det är inte lätt när det bara finns Macar i huset.

Jag menar det återställnings-USB som du nämnt tidigare. Det borde funka om du bara ställer om Boot Priority först.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Jag vet inte. Jag bara följde guiden. Kanske inte går att formatera till Exfat från Mac?

Ska finnas något sätt så man kan ”dela upp” filen. Får se om jag klarar det. Börjar få slut på idéer här. Och tid.

Har du inte tillgång till google där du sitter?!

https://www.seagate.com/gb/en/support/kb/how-to-format-your-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Funkar inte mjukvaran jag länkade tidigare? har sonen någon kompis i närheten som kan hjälpa till att skapa en sticka? eller nån granne du känner?

Visa signatur

Permalänk

Jag har försökt med flera olika mjukvaror. Alla kostar pengar. Jag testade dock med en av de som länkades här ovan - Toolbox MeowUSB. Den kostade bara 30 spänn. Verkade också fungera. Den höll på länge och när det var klart så fick man infon att allt gått som det skulle. Men den funkar inte.. Datorn hittat USB-stickan men tar inte alls emot den som bootbar.

Ja, jag hade en återställnings-USB tidigare. Men eftersom den inte heller fungerade "STATUS_WAIT_2 (0x80070002)" - så försökte jag skapa en ny (har bara en USB-sticka). Så nu står jag utan även den halvt fungerande återställnings-USB:n.

Började fundera på om jag ska köpa en Windowssticka i butik. Men verkar sjukt dyrt (typ 1.400 kr) och verkar också svårt att ens hitta (finns bara Win11).

Ja, nästa steg är väl att se om någon av hans kompisar kan fixa en återställnings-USB från en fungerande PC. Dock semestertider, så de han frågat hittills har inte varit hemma..

Knepigt läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Jag har försökt med flera olika mjukvaror. Alla kostar pengar. Jag testade dock med en av de som länkades här ovan - Toolbox MeowUSB. Den kostade bara 30 spänn. Verkade också fungera. Den höll på länge och när det var klart så fick man infon att allt gått som det skulle. Men den funkar inte.. Datorn hittat USB-stickan men tar inte alls emot den som bootbar.

Hur ser filstrukturen ut på usb stickan? har du provat både legacy och uefi mode i bios?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vänta lite här nu. 1400?! Ja det är för en win licens. Det behöver du inte. Om du startar datorn med usbstickan isatt och går in i bios. Så när du ser den sista bilden du ladda upp här ibörjan av tråden. Där skall du se usbstickan. Tryck på den symbolen som har ett "u" på usb stickan.

Permalänk
Skrivet av ArKAN:

Hur ser filstrukturen ut på usb stickan? har du provat både legacy och uefi mode i bios?

Testade nu. När jag ändrade till uefi så möts jag av det här:

Det blir samma om jag "manuelt" försöker starta från stickan (trycker F11 för att välja startenhet).

Det här är vad som ligger på stickan:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Testade nu. När jag ändrade till uefi så möts jag av det här:
<Uppladdad bildlänk>
Det blir samma om jag "manuelt" försöker starta från stickan (trycker F11 för att välja startenhet).

Det här är vad som ligger på stickan:
<Uppladdad bildlänk>

Filstrukturen ser rätt ut iaf. skumt grafiskt fel du får dock. är det någon gammal skärm du har ansluten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När jag tittar på den den sista biosbilden tycker ja att "legacy" och hdd 1000gb är highlighted. Nu har jag inte msi fast antar det innebär att är det som är invalt?! Sedan kan jag sätta en ny dator på att samsung 1000gb inte är formaterad med gpt. Då funkar inte uefi.

Min rekommendation är fortfarande det jag sa till dig tidigare i tråden. Samt jag tror fortfarande inte samsung 500gb är trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

När jag tittar på den den sista biosbilden tycker ja att "legacy" och hdd 1000gb är highlighted. Nu har jag inte msi fast antar det innebär att är det som är invalt?! Sedan kan jag sätta en ny dator på att samsung 1000gb inte är formaterad med gpt. Då funkar inte uefi.

Min rekommendation är fortfarande det jag sa till dig tidigare i tråden. Samt jag tror fortfarande inte samsung 500gb är trasig.

Windows installationen ska funka från usb stickan oavsett vad disken har för filsystem. däremot kan han inte installera OS på den disken utan att formatera. men problemet är att han inte får stickan att boota. enklast är ju att göra en bootbar usb på en pc. av någon som vet hur man gör det och provar på sin maskin innan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ta en bild på skärmen när du har usbstickan insatt. När du är där i BIOS som på sista bilden. Jag vill se hur det ser ut där nu.