Permalänk

Datorn stannar vid BIOS

Sonen stängde av datorn medan han sov och när han startade den så visar den först en svart skärm under flera minuter sedan kommer vyn med BIOS upp - där man får möjligheten att gå in i BIOS setup osv. Men där stannar den (se bild).

Vi har startat om flera gånger. Vi har testat att gå in i BIOS setup - och det fungerar. Vi har testat med återställnings-USB för Windows, men inget händer (klickar man F11 så kommer val av startdisk upp efter en lång väntan, men inget händer när man väljer USB-minnet som startdisk).

Läste att man kan tesa att cleara CMOS-minnet. Antingen via en bygel på kortet eller genom att ta bort och sätta dit batteriet som sitter på moderkortet. Vi hade ingen "jumper" att sätta på kortet på så vis som beskrevs i manualen så vi tog ut batteriet. Något hände för när vi startade om efter det så var det först svartskärm i några minuter som vanligt och sedan kom en info om alla enheter som var kopplade samt "all settings ware reset to default values" (se bild). Man kunde välja "Run Setup" eller Continue. Vi valde continue, men inget händer. Efter omstart är det samma grej igen - stannar vid BIOS"skärmen".

Vad mer kan vi testa? Är det moderkortet som pajat? Han har haft det väldigt länge. Det är ett MSI Z370-A PRO som köptes 2018 när vi byggde datorn. Efterhand har vi bytt ut nästan allt - utom moderkortet. I dagsläget är setupen:

Moderkort: MSI Z370-A PRO
Processor: Intel Core i7 9700K 3.6GHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 3070 EAGLE OC 8G 2.0
Minne: Ballistix Sport LT 16GB (2x8) Grey 2666Mhz
Disk: Samsung 860 evo + En Kingston SSD
Skärm 1: Samsung 27" CJG5 (2560x1440, 144Hz, 4 ms)
Skärm 2: Dell 24” UltraSharp U2412M
Nätagg: Seasonic FOCUS GX 750W
Chassi: Sharkoon TG5 - miditower - ATX

Och OM det är läge att köpa nytt moderkort - hur vet jag vilket som passar bäst till övrig setup? Och chassit.

Det är lite typiskt - jag ska iväg på torsdag. Så skulle vilja hjälpa han lösa det här under onsdagen

Permalänk
Medlem

Har ni provat att välja disken med Windows på som startdisk sedan "all reset to default" inträffade?
"all reset to default" bör betyda att CMOS är nollställt, men ni kan behöva spara default inställningarna i BIOS och sedan testa starta med dom, även om eventuell överklockning kommer vara borta.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att ställa klockan i BIOS efter reset. Kör också en "Load optimized defaults" från menyn, jag brukar inte lita på att det blir rätt när man plockar batteriet (eller jumprar moderkortet). Prova också att toggla "AHCI mode" för diskarna. Linux fixar detta när kärnan bootar, men förr var Windows kinkigare på detta vad jag minns. (Det var inte enkelt att byta mellan dessa, man bör köra med inställningen som gällde då systemet blev installerat.)

Om den inte hittar bootmedia så luktar det lite korrupt bootsektor, men då brukar den väl säga det i klartext.
Ang. att hitta ett nytt ATX moderkort så hör 9700K till Coffe Lake Refresh på socket 1151-2 (rev 2 är viktigt! Ej kompatibelt med 1151!)
Begagnade moderkort? På tradera är det en salig blandning av alla chipset-utgåvorna, du bör hålla dig till 300-serien.
Nytt kort verkar inte finnas att få tag på enligt prisjakt.

Synd att du är stressad just nu, men jag skulle reda ut detta i lugn och rå och om det inte går att få styr på detta överväga en uppgradering av CPU-moderkort-minne. Sommarreorna gäller ju fortfarande.

Minimum: Sikta på en 6-kärning processor, de lär trumfa 9700K
Intel socket 1700 12/13/14-serierna, se upp med minne, processorerna stöder båda sorterna, men inte moderkorten.
AMD socket AM4: DDR4-minne: 5600(/X/X3D), t.ex ett B550-kort
AMD socket AM5: DDR5-minne: 7600X, 9600X släpps snart), t.ex. ett B650-kort.

Edit: När du testade att boota från Windows-USB, körde du då en USB2 eller USB3-port? USB2 brukar fungera säkrare. Hur ser det ut i menyn där man väljer bootmedia; där brukar den väl lista vilka enheter som finns tillgängliga. Kan det vara boot-disken som fått sig en smäll? Men, så har vi då problemet med att vi inte ser USB-stickan. Kaka-på-kaka. Kämpa! Finns det i tanken att ladda hem Ubuntu (Linux) på en ledig USB-sticka? (Det kan strula också, boot av USB3-stickor är inte klockrent alla gånger heller.) Så, nu har jag svamlat färdigt för inatt

Permalänk

Tack för svar! En del av det du skriver, mc68000, är över min kompetens när det gäller datormek. T.ex. så vet jag inte vad som menas med "toggla "AHCI mode".

På FB Markeptplace hittar jag ett moderkort i den lite mindre stad vi bor i. Det här: "asus rog strix gaming z390-f + minne corsair vengeance rgb pro64 gb 3200 hz ddr4 + Processor i7-9700k" för 1500 kr. Kan det vara värt att slå till på? Då får han en uppgradering av minnet också.

Bra fråga angående USB2/3. Jag ska kolla och testa med USB2 om det inte var det. Datorn hittar USB-minnet i listan över startdiskar (även alla andra diskar), men vilken jag än väljer gör bara att det inte händer någonting. När valet är gjort så stannar den bara vid samma bild men att man inte kan göra något.

Det som också är lite skumt är att för att för att kunna göra något av de val som finns vid BIOS-vyn (Del eller F11) så måste man göra det medan skärmen fortfarande är svart. Väntar man så länge så BIOS-vyn kommer så är det för sent - det händer inget.

Linux är jag för okunnig för att mecka med tyvärr.

Permalänk
Medlem

Det kan vara flera saker

* Legacy vs UEFI-boot (eftersom datorn är relativt gammal finns det risk att den kör MBR och måste ha Legacy boot (aka CSM) påslaget
* Secureboot kanske behöver stängas av/sättas på
* Du kan behöva laga boot-partition/MBR med en windows live-USB
* SSD/HDD trasig, ser du den i BIOS?

Permalänk

Säger det här er något?
Jag har ställt klockan. Ser ni något konstigt? Eller kommer ni på något jag kan testa utifrån vad ni ser här?
Borde man inte här kunna felsöka om något är knas med moderkortet?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kan du pröva byta "bios mode" och "boot mode select" till UEFI?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Kan du pröva byta "bios mode" och "boot mode select" till UEFI?

Jag testade det nu och det var ingen skilland förutom att i stället för att bara fastna i BIOS-skärmen så hoppade den in i BIOS setup direkt efter svartskärm i några minuter.

Permalänk

Det som sitter på sata port 3 är inte UEFI. Du verkar ha valt legacy. Välj enbart UEFI som tidigare sagt. Var ligger OS:et? Sedan är din bios version 5 år gammalt.

Permalänk
Medlem

Hur snabb är den att hoppa in i bios om du kopplar ur alla diskar? Samt sen även USB enheter?

Permalänk

Annars kan du testa ladda ned win 10 på en usbsticka via ms nedladdningsprogram. Välj sedan USBstickan som boot #1 och enbart uefi. Så ser du om du kommer vidare då. Kan ju passa på att uppdatera ditt bios samtidigt också.

Permalänk
Medlem

SATA Port 2: ser ut att ha en korrupt SSD (kingston gissar jag) ansluten vad jag kan se på bilden. så testa koppla bort den disken. och har du haft windows installerat på den så har du hittat felet. bara att köpa en ny disk eller lägga in windows på någon annan ssd

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk

Jag har testat att koppla bort alla diskar utom den där Windows ligger (det är inte Kingston - utan Samsung 500 GB). Det blev ingen skillnad.
Som nämnt så har jag testat att ändra till enbart UEFI och det blev ingen skillnad. Bara att den gick in i BIOS setup automatiskt (efter lika lång väntan som innan med svart skärm).

Det jag ska testat nu är:
- Koppla ur alla diskar och se vad som händer
- Välja USBsticka med win10 som boot #1

Permalänk

När jag tar ut alla tre diskarna så får jag ingen svart skärm i flera minuter utan den går in i BIOS setup direkt. Framsteg! (eller? )
När jag inte har några diskar i och startar med win10-USB i så hittar den stickan direkt och kommer in där jag kan välja att antingen felsöka eller stänga av.

Men vad drar man för slutsats av det här? Att det är fel på både Samsung 500 GB (som har windows på sig) och Kingstondisken?

Hur skulle ni gå vidare?

Permalänk

Kingston. Det som sitter i port 2. Var finns OS? Ta ut alla utom OS disk. Ladda även ned senaste bios versionen och lägg den på usb stickan och tryck på m flash.

Permalänk
Medlem

kopplade du bort sata kabeln bara eller både sata+matning till kingston disken? får alla diskar matning från samma kabel?

edit: testa starta varje disk för sig så ser du vilka som funkar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som ovan, testa en disk i taget. Och den kommer ta första OS den hittar/är konfigurerad. Osannolikt båda är dåliga

Permalänk

Jag tror inte OS:et ligger på samsung. Utan det blev installerat på Kingston som nu blivit korrupt. Båda har snarlika lagringskapacitet. Du kan se detta om du använder win10 usb och går in där där du installerar os. Gör detta med enbart port 1 installerad och usb som boot #1

Permalänk

- Vet inte vad som menas med matning, men jag tog ut båda de kablar som sitter i diskarna.
- Samsungdiskarna är kopplade i samma kabel. Kingston har en egen.
- @julgranen: Det är det jag har gjort. OS finns på Samsung 500 GB. Jag har försökt att köra med bara den.
- Har även testat att låta Samsung 500 GB (där Windows är) sitta i men ändrat så USBstickan med Windows är boot 1. Det händer dock inget nytt då. Svart skärm + stannat vid BIOS.

Nu ska jag tesa att låta en disk i taget vara ikopplad för att se hur den beter sig då.

Permalänk
Skrivet av Lakritstack:

- Vet inte vad som menas med matning, men jag tog ut båda de kablar som sitter i diskarna.
- Samsungdiskarna är kopplade i samma kabel. Kingston har en egen.
- @julgranen: Det är det jag har gjort. OS finns på Samsung 500 GB. Jag har försökt att köra med bara den.
- Har även testat att låta Samsung 500 GB (där Windows är) sitta i men ändrat så USBstickan med Windows är boot 1. Det händer dock inget nytt då. Svart skärm + stannat vid BIOS.

Nu ska jag tesa att låta en disk i taget vara ikopplad för att se hur den beter sig då.

Vad menar du med stannar vid bios?! Om du kommer in i bios så ska du se usb stickan där. Det ska då räcka med att trycka på den. Tryck på den som det står ett "u" på.

Permalänk
Medlem

Låter som att den enda fungerande disken är 860 Evo 1TB disken då. vilket windows inte är installerat på gissar jag. det ser du ju fort om den startar upp direkt eller flera minuters väntetid. men du kan testa använda samma kablar till den disken som funkar på de andra. för att utesluta att inte det är något sådant fel. är inte normalt att flera diskar pajar samtidigt om det nu inte varit åska eller nått liknande

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Vad menar du med stannar vid bios?! Om du kommer in i bios så ska du se usb stickan där. Det ska då räcka med att trycka på den. Tryck på den som det står ett "u" på.

Den ska ju boota in i bios om du inte har ett OS installerat på någon partition/disk (förutsatt att inte win10 stickan sitter i)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ArKAN:

Den ska ju boota in i bios om du inte har ett OS installerat på någon partition/disk (förutsatt att inte win10 stickan sitter i)

Fast han skrev ju att stickan var i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Fast han skrev ju att stickan var i.

Aah ser det nu. ja då är nog den SSDn rökt också. (eller porten på moderkortet)

Visa signatur

Permalänk

Det verkar faktiskt vara så. När jag bara har 860 Evo 1TB i så kommer bios direkt och det fungerar även att starta från win-stickan. Men då till nästa problem - När jag väljer att återställa windows från stickan så får jag ett felmeddelande: "STATUS_WAIT_2 (0x80070002)". Det felet minns jag dock att vi fick sist vi försökte göra en ren installation med den här win-stickan. Gissar att det är stickan det är fel på då....
Som det ser ut nu så är det disken med windows på som är paj. Så fort den är ikopplad så kommer man inte vidare på något vis. Nu måste jag alltså installera en ny windowsinstallation på 860 Evo 1TB-disken. Men då bråkar givetvis stickan.. Alla övriga datorer vi har hemma är Mac. Kan jag skapa en ny Wininstalltions-USB med en Mac?

Permalänk
Skrivet av ArKAN:

Aah ser det nu. ja då är nog den SSDn rökt också

Njä. Den visas ju i BiOS och även boot. Det gör ju inte kingston. Börjar luta mer åt att det kan vara en kombination av dålig kingston och "Error 40"!

Första jag hade gjort är att uppdatera bios när man ändå är där med en usb sticka. Går ju på en minut.

Permalänk
Medlem

Har haft det såhär på ett par diskar själv genom åren, och ett par SSDs som syns i bios men inte i windows etc. Är nog disken som gjort sitt tyvärr, men skulle börja med enkla stegen som det du gjort med UEFI/Legacy steg1 - 2, kolla med windows installation, syns dem inte här är dem 95% rökta och då behöver du byta :/

Kan räcka med en liten millesec i brownout/blackout alt en elspik ifall det regnar och åskar etc alt att något annat kortsluter eller att kontakten glider ur lite ur moderkortet, men ja... Tråkigt att sånt händer men en ny SSD är inte tokdyr idag som tur är.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Du kan inte återställa windows om det inte är installerat sen tidigare. det ska göras en ren installation.

https://rufus.ie/sv/ om det funkar till mac så borde det gå att skapa en bootbar sticka.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 vet inte om det där verktyget funkar på mac

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Njä. Den visas ju i BiOS och även boot. Det gör ju inte kingston. Börjar luta mer åt att det kan vara en kombination av dålig kingston och "Error 40"!

Om den beter sig likadant som kingston disken vid uppstart (flera min väntetid) så kan samsung disken ha tagit skada. fast den visas i bios.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Du kan inte återställa windows om det inte är installerat sen tidigare. det ska göras en ren installation.

https://rufus.ie/sv/ om det funkar till mac så borde det gå att skapa en bootbar sticka.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 vet inte om det där verktyget funkar på mac

Funkar att göra en USB-installationssticka, är det MS rekommenderar för oss alla så har du en till hands då vi knappt har CD-läsare etc idag.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.