Vattenkylning from beyond the grave! (Socket 771)

Permalänk
Medlem

Tittar jag på chassit så finns det utrymme, men inte fästen, för en 280mm radiator i fronten. I bak finns den typiska hålbilden för en 120mm fläkt och innanför finns plats för en 120mm radiator. Får man göra enligt denna strikt schematiska bild?

Två 240mm omodifierade AIO skulle få plats i fronten om det är OK att ena radiatorn blåser in i den andra, i en sandwich-konfiguration.

Om jag sågar ur de två undre frontfacken får jag 440mm fri höjd där två 360mm radiatorer kanske skulle få plats i en sandwich konfiguration. Sågar jag ur alla fyra fack skulle det gå att massera in en eller två 420mm men då börjar jag kompromissa med syftet (tillgång till CD/DVD ROM, annat) med maskinen.

Det är alltså två CPU med 150W TDP och 206Wmax vardera. När jag försöker dra slutsatser efter tumregler och AIO-datablad blir det bara Jaså? av allt.

Samtidigt tycks ju maskinen överleva på en (1) 150mm fläkt i luftkylning och det verkar med örat mot burken inte vara den som står för det värsta av oväsendet.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Att mäta är att veta

Stresstest med Prime95, loggning via Open Hardware Monitor.

Med den kylluftledande plastkåpan monterad går ena processorn cirka 10 C varmare än utan. Fläktarna ökar aldrig i varvtal och temperaturen planar ut runt 70 C. Det hörs dock i nätaggregatet att det går tungt. Tråkigt nog verkar effekt inte registreras.

Jag tycker inte sågtänderna i kurvorna återspeglades "live" så jag måste köra en längre serie gissar jag?

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Jag förfinade loggningen med rimliga sensornamn och kör två timmar Prime95. Jag har GPU-temp med i diagrammet som en indikator om chassitemp.

1. Här öppnar jag sidoluckan för att återmontera kylkanalen över CPU:erna.

2. Vet inte vad som händer här. Nåt i Prime95 körschema som jag inte förstår?

3. GPU:n passar på att hoppa in i matchen. Gissar på nåt schemalagt då det ser ut att hända precis kl 1:00?

Fläktarna ökar i varvtal först vid 80C. GPU-fläkt ligger stadigt på 20% förutom vid punkt 3 då de ökar till 24%.

Kylkanalen ser ju ut att bara göra skillnad för CPU 1 som är den övre av dem i chassit, men undre i diagrammet. GPU 0 går aningen kallare efter punkt 1 men GPU 1 syns tydlig skillnad. Men varför spretar det så mellan CPU 1 kärntemperaturer? Jag blir sugen på att byta plats på CPU 0 och CPU 1, alternativt prova med de två otestade jag har.

Och vad händer vid punkt 2 efter vilken mätnignen ser "slarvig" ut?

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Inom kryptobrytning är det tydligen vanligt med elektroniska tillsatser som fejkar en rpm-signal till inbyggda fläktkontrollern. Det kan bli min räddning.

Några sådana är beställda!

Fejkfläktar på metervara! Rapport kommer.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Fungerar!

Tänkte löda bort kontakten men stiften verkar vara svetsade, inte lödda, mot kortet. En HDD-fläkt fick plikta med sladd som redan passar mot moderkortet.

Utan fläkt inkopplad sparas ett larm i BIOS-loggen som kräver åtgärd vid nästa start. Det sitter fyra övervakade fläktar (4-pin) i chassit utan synbar möjlighet att ändra några inställingar. Så jag söker en annan lösning på kylstyrning, gärna en som fortfarande kan känna av CPU-temp.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Vi håller oss stadigt under 80C med luckan öppen och utan kylluftkanalen. Tätare gruppering också.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Fungerar!

Inte längre!

Vafan, precis som jag lämnat omdöme på affären också.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur RPM-signalen ska se ut men mätt med multimeter rapporterar fuskfläkten 3,3V medan originalfläkt ger 1,6V. Vid fullt flås, som när intrusion detection triggar nödventilation, ger den 1,7V vilket inte verkar så stor skillnad.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Vet inte hur jag ska gå vidare med detta. Jag har spånat kring om moderkortet får plats i nåt E-ATX chassi, Core P8, O11 Vision, eller liknande. Om så är fallet så har ändå RAM och CPU bytt plats jämfört dagens moderkort och flera andra fästpunkter skiljer. Dessutom är det något special gränssnitt för on/off-knapp och status-LED. Detta utöver osäkerheterna kring fläktövervakningen. Som om det inte vore nog så har nätaggregatet börjat låta mer och jag har inte orkat pinna om någon ATX-kontakt.

Kanske finns det andra fläktmöjligheter i senare BIOS men då stöds inte dessa CPU:er. Ett spår vore att gå vidare med original-CPU:erna men jag har ändå ingen indikation på att det skulle bli bättre. Datorn med senaste BIOS är fortfarande i delar så jag har inte möjlighet att kolla där. Däremot finns det en kontaktpunkt märkt FAN_Debug på moderkortet. Undrar vad den kan göra.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Om man velar så missar man rean men två av förr-förra säsongens 360mm AIO var ändå billigare än att jaga rätt på lösa delar. De får pryda hyllan tills det löst sig med fästen för kylblocken.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Det har länge saknats ett oscilloskop i mitt liv så nu har jag skickat efter ett så jag kan mäta på fläktsignalerna. Härom natten var jag även "så nära" att klicka hem ett Core P8 chassi men fegade ur. Kanske senare.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Såg den här tråden poppa upp på startsidan... Har ingen erfarenhet av ditt system från barndomen eller så. Men jag vill flika in och säga att det var underhållande att skrolla igenom tråden. Så sluta inte med det! Det kan bli kul när du är färdig med den! Att se hela resan!

Permalänk
Hedersmedlem

Den här tråden förtjänar mer uppmärksamhet än vad den har fått hittills!

Grymt att bygget går framåt. Jag vill bygga nåt brutalt och vattenkylt retrosystem i framtiden men jag är osäker på plattform. Tidig socket A är lockande just för att överklocka Duron Spitfire och Thunderbirds.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Har helt missat denna tråden men såg den i "nytt i forumet" nu när @nadirian och @OSkar000 tryckte in ett par inlägg.
Väldigt kul att se någon hålla på med lite äldre grejer för att det går! 😁

Kör hårt @patjo och bra jobbat med de rullande uppdateringarna trots låg interaktionsnivå i tråden från andra.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Roligt att det uppskattas!

Klickade precis på Amazon-knappen för ett P8 chassi. Får se vad jag får, det visades inget leveransdatum men det har blivit 9 Kr billigare för varje dag jag tittat på det. Eftersom ingenting kommer passa så kommer det funka mer som bread-board än plug-n-play. Blir det helt katastrofalt så får jag väl använda det till nåt nybygge. Annars har tanken slagit mig att bygga på en av verktygstavlorna jag fyndade på byn i somras. Det vore nästan lite meta, med tanken på att datorn är ett verktyg.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Det har länge saknats ett oscilloskop i mitt liv så nu har jag skickat efter ett så jag kan mäta på fläktsignalerna. Härom natten var jag även "så nära" att klicka hem ett Core P8 chassi men fegade ur. Kanske senare.

Nu har oscilloskopet kommit!

Fläkten (80mm) för HDD-facket styrs med en 3,3V 120Hz signal med pulsbredd mellan 50% och 80%. rpm-signal är 66Hz vid 50%. Tyckte den var uppe på 120Hz vid 80%.

Jag tror mig ha läst nånstans att det är vanligt med 2 pulser per varv på grund av hur magneterna i rotorn är utformade. Då skulle vi ha 1980 rpm vid normaldrift.

Behöver skarva in mig på kablarna till övriga (2x120mm och 1x150mm) fläktar för att kunna mäta dem.

Jag försökte mäta på fuskfläkten men tyckte mig inte kunna tyda värdena. Ingen rpm och 98% pulsbredd in. Min kollega som fick en till sitt vattenbygge säger dock att den rapporterar 6000 rpm.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Kul tråd!

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Kul tråd!

Tack

För två veckor sedan beställde jag ett Thermaltake Core P8 från Amazon som också står som säljare. Då skulle de höra av sig när de beräknat leveransdatum. Det är fortfarande status trots att de ska ha flera i lager, och jag överväger att avboka beställningen. Så går det när man klickar på det billigaste på nätet.

När man klickar på "Avbeställ artiklar" påstås att varan är på väg att skickas och att annulering inte kan garanteras. Hmm.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Låter lite som ett hot. Ankomst på torsdag.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

<Uppladdad bildlänk>

Låter lite som ett hot. Ankomst på torsdag.

Nu är det tisdag som gäller, hemleverans naturligtvis. Självklart den dag jag har fler möten än någonsin inplanerade.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Felsorterat i Tyskland, ny tid meddelas. Mina möten kanske klarar sig, ett av dem har redan flyttat sig självt till fredag.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Skulle levererats mellan 9:00 och 13:00 i torsdags. 9:36 får jag en uppdatering att det återigen försenats vid sortering, nu i Järfälla. Nytt bud, fredag. Fredag passeras och hinner bli lördag men fredagsleverans lovas fortfarande. Nu ska nytt leveransdatum meddelas "så fort som möjligt". Hos Amazon lovas jag möjlighet till återbetalning om leverans inte skett senast 21/10. Som tur är kan jag jobba hemifrån men det stökar till mycket annat samtidigt.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Det låter smidigt och bra att handla från Amazon, jag tror jag ska prova det nästa gång, man får alltid precis det man beställt också.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Det låter smidigt och bra att handla från Amazon, jag tror jag ska prova det nästa gång, man får alltid precis det man beställt också.).

Fyfan. Tanken har slagit mig att detta skulle vara nåt returexemplar då det tog två veckor att meddela leveranstid. Annars har jag inte haft otur vid onlineköp. Värsta var väl en dragkrok från Italien för några år sedan. Den tog över två månader att få hem.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Det har nog brunat sig med P8-chassiet. I måndags fick jag inte ens en leveransprognos av speditören och Amazons egen redovisning sa ordagrannt att "ditt paket kan ha kommit bort".

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Idag beviljades återbetalning. Lite lustig procedur men inget tjafsande.

Annars var ju detta litet avtändande, nu har jag ju hunnit fundera på andra spår. Jag lockas inte av tanken på att sitta och vänta på UPS igen, samma chassi finns hos åtminstone en till handlare men den vill också köra hemleverans. Hos en annan är det 25 dagars leveranstid. Den tiden har jag redan väntat. Sen blir det ytterligare lite värre av att min nyss återuppväckta Acer-laptop i princip löser mitt behov av legacy-hårdvara.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen