---
En tråd för boktips eller ljudböcker!
Är man ute efter "pop-science" men av lite högre kvalitet (i mitt tycke, åtminstone) så kan jag varmt rekommendera två böcker av socialpsykologiprofessorn Jonathan Haidt:
1. "The Righteous Mind: Why Good People are Divided by Politics and Religion": Får väl anses vara högaktuell i vårt alltmer splittrade samhälle. Haidt försöker förklara varför människor har olika läggning kring politik och religion, och förklarar dels hur det inte har med intelligens att göra, dels varför det rör upp så mycket känslor. Intressant bok, även om vissa av hans vetenskapliga teorier och modeller får anses en gnutta utdaterade vid det här laget. Men själva grundpremissen är fortfarande intressant och lärorik.
2. "The Coddling of the American Mind": Hur dagens ängsliga föräldrar gör sina barn en björntjänst genom att plocka bort saker som kan utmana dem (fysiskt, emotionellt och kognitivt), samt vilka effekter detta får för barnen vartefter de åldras. Ger konkreta råd på vad föräldrar borde göra i övrigt.
Utöver Haidt så rekommenderar jag också allt skrivet av George Orwell (förutom "A Clergyman's Daughter", vilket defintivit är hans sämsta bok). Min personliga favorit är hans första roman "Burmese Days". Kan också rekommendera autobiografin The Ministry of Truth" av Dorian Lynskey, som berättar om Orwell och hans liv, men vinklat specifikt ur perspektivet av hur verket "1984" blev till (samt om 1984's eftermäle). Utöver romaner så är Orwell också författare till mängder av artiklar, varav vissa är riktigt läsvärda än idag (ex. "A hanging" och "Shooting an elephant", men också exempelvis hans bokrecension av Mein Kampf). Personligen föredrar jag att lyssna på böckerna, upplästa av någon härlig brittisk herre. Tycker det ger rätt känsla, till denna tydligt brittiska författare.
Och fortsätter vi på klassiska dystopier så finns förstås Aldous Huxley's "Brave New World", för den som missat den. Det är populärt att ställa "1984" och "Brave New World" mot varandra och debattera kring vilken som är "mest rätt". Är man lagd åt att uppskatta den typen av intellektuella tävlingar så finns det gott om debatter att ta del av på Youtube.
- Veckans fråga: Vilken webbläsare använder du?119
- Wordle på svenska - ordlig.se9,3k
- Rtx 5070 med framgen eller 9070xt16
- Hur är Senetic5
- Nya Ikea-högtalare får Bluetooth och Spotify Tap13
- Årets vikbara från Samsung är företagets tunnaste22
- Cocktailnörderi – en tråd46
- Ersätta liten kontaktdel till elektrisk barnvagn2
- Jag letar fynd - samlingstråd367
- Reklamerat dator till Asus, blivit nekad och långsam återkoppling8
- Säljes (PC) DOOM: The Dark Ages (Gamesplanet Steam key)
- Säljes Samsung 49" C49HG90 Curved QLED 144Hz
- Säljes RØDE NT-USB Studio/Streaming mikrofon
- Säljes Beyerdynamic DT1770 Pro
- Säljes Doom: The Dark Ages
- Säljes Lenovo P15v G3/i7-12800h/14c/20t/Xe-Graphics/2x16GB/QuadroA2000-4GB/PCIeGen4SKHynix512GB/
- Säljes DJI Mavic Mini Fly More Combo inklusive tillbehör
- Köpes 4G utomhusantenn.
- Säljes Monster Hunter Wilds Steam
- Säljes Garderobsrensning - Ljud och mobilskal
- Corsair lanserar Frame 5000D med fokus på luftflöde0
- Årets vikbara från Samsung är företagets tunnaste22
- Nya Ikea-högtalare får Bluetooth och Spotify Tap13
- Veckans fråga: Vilken webbläsare använder du?119
- Microsoft skruvar upp tempot i Edge22
- Grant Sinclair lanserar en nätt handhållen speldator11
- Bahnhofs vd: Hyresgäster betalar orimligt mycket för bredband166
- Skärpta åldersgränser för sociala medier ska utredas72