---
En tråd för boktips eller ljudböcker!
Är man ute efter "pop-science" men av lite högre kvalitet (i mitt tycke, åtminstone) så kan jag varmt rekommendera två böcker av socialpsykologiprofessorn Jonathan Haidt:
1. "The Righteous Mind: Why Good People are Divided by Politics and Religion": Får väl anses vara högaktuell i vårt alltmer splittrade samhälle. Haidt försöker förklara varför människor har olika läggning kring politik och religion, och förklarar dels hur det inte har med intelligens att göra, dels varför det rör upp så mycket känslor. Intressant bok, även om vissa av hans vetenskapliga teorier och modeller får anses en gnutta utdaterade vid det här laget. Men själva grundpremissen är fortfarande intressant och lärorik.
2. "The Coddling of the American Mind": Hur dagens ängsliga föräldrar gör sina barn en björntjänst genom att plocka bort saker som kan utmana dem (fysiskt, emotionellt och kognitivt), samt vilka effekter detta får för barnen vartefter de åldras. Ger konkreta råd på vad föräldrar borde göra i övrigt.
Utöver Haidt så rekommenderar jag också allt skrivet av George Orwell (förutom "A Clergyman's Daughter", vilket defintivit är hans sämsta bok). Min personliga favorit är hans första roman "Burmese Days". Kan också rekommendera autobiografin The Ministry of Truth" av Dorian Lynskey, som berättar om Orwell och hans liv, men vinklat specifikt ur perspektivet av hur verket "1984" blev till (samt om 1984's eftermäle). Utöver romaner så är Orwell också författare till mängder av artiklar, varav vissa är riktigt läsvärda än idag (ex. "A hanging" och "Shooting an elephant", men också exempelvis hans bokrecension av Mein Kampf). Personligen föredrar jag att lyssna på böckerna, upplästa av någon härlig brittisk herre. Tycker det ger rätt känsla, till denna tydligt brittiska författare.
Och fortsätter vi på klassiska dystopier så finns förstås Aldous Huxley's "Brave New World", för den som missat den. Det är populärt att ställa "1984" och "Brave New World" mot varandra och debattera kring vilken som är "mest rätt". Är man lagd åt att uppskatta den typen av intellektuella tävlingar så finns det gott om debatter att ta del av på Youtube.
- Dator för längre ägande0
- Inet - Världens bästa butik?12
- Köpråd ny dator1
- Tre år Game Pass för 10 kr till PC och XBox914
- Dagens fynd — Diskussionstråden54k
- Övriga Fynd – Diskussionstråd2,5k
- Bra streamingtjänst, tips?0
- Tips på riktigt bra datorhögtalare – ingen baslåda, bara klart och rent ljud?113
- Hjärnimplantat möjliggör realtidssamtal4
- Smartklocka4
- Säljes Blandat vattenkylningspaket
- Säljes Google Pixel 7 128GB
- Säljes ASUS ROG PG279Q + PG278Q samt gasdrivna skärmarmar
- Säljes Bra speldator för nybörjaren
- Säljes Zowie ZA13-C, Pulsar Xlite V3 eS size 2, Zowie S2-B
- Köpes Intel I7 gen 7
- Köpes Apple Watch
- Säljes Yamaha RX-V383 5.1 receiver + subwoofer Yamaha yst-sw012
- Köpes Mini-ITX / AMD AM5 / Intel LGA1700
- Säljes iPad Pro 13" M4 256GB (Space Black) + Apple Pencil Pro + ESR Skal med stativ
- Hjärnimplantat möjliggör realtidssamtal4
- Så sorterar nya Start-menyn program i kategorier38
- Microsoft belönade 13-åring för säkerhetsupptäckt15
- Fortsatta bedrägerier med hårddiskar och SSD:er54
- Samsung mot Kingston – test av PCI Express 5.0 SSD27
- RTX 5000-serien äntrar Steam Hardware Survey30
- Testpilot: MSI Raider A18 HX A9W – RTX 5080 och X3D-processor2
- Stop Killing Games når 1 miljon påskrifter45
- HP vill göra det tryggare att köpa begagnad dator27
- KO stämmer Hallon för brister i kundtjänst44
Externa nyheter
Spelnyheter från FZ