---
En tråd för boktips eller ljudböcker!
Är man ute efter "pop-science" men av lite högre kvalitet (i mitt tycke, åtminstone) så kan jag varmt rekommendera två böcker av socialpsykologiprofessorn Jonathan Haidt:
1. "The Righteous Mind: Why Good People are Divided by Politics and Religion": Får väl anses vara högaktuell i vårt alltmer splittrade samhälle. Haidt försöker förklara varför människor har olika läggning kring politik och religion, och förklarar dels hur det inte har med intelligens att göra, dels varför det rör upp så mycket känslor. Intressant bok, även om vissa av hans vetenskapliga teorier och modeller får anses en gnutta utdaterade vid det här laget. Men själva grundpremissen är fortfarande intressant och lärorik.
2. "The Coddling of the American Mind": Hur dagens ängsliga föräldrar gör sina barn en björntjänst genom att plocka bort saker som kan utmana dem (fysiskt, emotionellt och kognitivt), samt vilka effekter detta får för barnen vartefter de åldras. Ger konkreta råd på vad föräldrar borde göra i övrigt.
Utöver Haidt så rekommenderar jag också allt skrivet av George Orwell (förutom "A Clergyman's Daughter", vilket defintivit är hans sämsta bok). Min personliga favorit är hans första roman "Burmese Days". Kan också rekommendera autobiografin The Ministry of Truth" av Dorian Lynskey, som berättar om Orwell och hans liv, men vinklat specifikt ur perspektivet av hur verket "1984" blev till (samt om 1984's eftermäle). Utöver romaner så är Orwell också författare till mängder av artiklar, varav vissa är riktigt läsvärda än idag (ex. "A hanging" och "Shooting an elephant", men också exempelvis hans bokrecension av Mein Kampf). Personligen föredrar jag att lyssna på böckerna, upplästa av någon härlig brittisk herre. Tycker det ger rätt känsla, till denna tydligt brittiska författare.
Och fortsätter vi på klassiska dystopier så finns förstås Aldous Huxley's "Brave New World", för den som missat den. Det är populärt att ställa "1984" och "Brave New World" mot varandra och debattera kring vilken som är "mest rätt". Är man lagd åt att uppskatta den typen av intellektuella tävlingar så finns det gott om debatter att ta del av på Youtube.
- Netflix höjer priset i sverige, igen81
- LED tv mörkare ena sidan.6
- Gå ner i vikt - tråden3543
- [LEK] Gissa spelet16388
- Lian Li släpper uppföljare till populärt chassi7
- Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO15943
- Är mitt moderkort kompatibelt/kan hantera "nya" hårddiskar5
- Skyhöga krav för maxinställningar i Civilization VII15
- Precis satt ihop en dator med en ryzen 7800x3d vad nu?44
- Råd om uppgradering1
- Säljes Ipad Air 128GB (2024)
- Säljes Star Wars Outlaws
- Säljes Huawei MateView GT 27" Ultrawide Välvd Gaming QHD 165hz
- Säljes Dags att sälja grabbens dator i7-7800X
- Köpes Söker iPad mellan 1500-2000:-
- Säljes MacBook Pro M1 (14" 16GB 512GB)
- Köpes Razer Naga
- Säljes Hp Z1 chassi 32gig ddr5 Mb samt psu
- Säljes HP omen 40l chassi
- Skänkes 2st Dell Precision T1700 Skänkes +tomt chassi, quadro k2200
- Skyhöga krav för maxinställningar i Civilization VII15
- Lian Li släpper uppföljare till populärt chassi7
- Netflix höjer priserna – 199 kronor för premium81
- Nu kan Spotify skapa spellistor med cachade låtar6
- World Wide Web-stiftelsen lägger ned efter 15 år15
- Microsoft undrar varför spelutvecklare överger Xbox46
- Bredbandspriserna ökar snabbare än inflationen99
- Fractal Design bordar Moderskeppet med lasten fylld av nylanserade produkter4