---
En tråd för boktips eller ljudböcker!
Är man ute efter "pop-science" men av lite högre kvalitet (i mitt tycke, åtminstone) så kan jag varmt rekommendera två böcker av socialpsykologiprofessorn Jonathan Haidt:
1. "The Righteous Mind: Why Good People are Divided by Politics and Religion": Får väl anses vara högaktuell i vårt alltmer splittrade samhälle. Haidt försöker förklara varför människor har olika läggning kring politik och religion, och förklarar dels hur det inte har med intelligens att göra, dels varför det rör upp så mycket känslor. Intressant bok, även om vissa av hans vetenskapliga teorier och modeller får anses en gnutta utdaterade vid det här laget. Men själva grundpremissen är fortfarande intressant och lärorik.
2. "The Coddling of the American Mind": Hur dagens ängsliga föräldrar gör sina barn en björntjänst genom att plocka bort saker som kan utmana dem (fysiskt, emotionellt och kognitivt), samt vilka effekter detta får för barnen vartefter de åldras. Ger konkreta råd på vad föräldrar borde göra i övrigt.
Utöver Haidt så rekommenderar jag också allt skrivet av George Orwell (förutom "A Clergyman's Daughter", vilket defintivit är hans sämsta bok). Min personliga favorit är hans första roman "Burmese Days". Kan också rekommendera autobiografin The Ministry of Truth" av Dorian Lynskey, som berättar om Orwell och hans liv, men vinklat specifikt ur perspektivet av hur verket "1984" blev till (samt om 1984's eftermäle). Utöver romaner så är Orwell också författare till mängder av artiklar, varav vissa är riktigt läsvärda än idag (ex. "A hanging" och "Shooting an elephant", men också exempelvis hans bokrecension av Mein Kampf). Personligen föredrar jag att lyssna på böckerna, upplästa av någon härlig brittisk herre. Tycker det ger rätt känsla, till denna tydligt brittiska författare.
Och fortsätter vi på klassiska dystopier så finns förstås Aldous Huxley's "Brave New World", för den som missat den. Det är populärt att ställa "1984" och "Brave New World" mot varandra och debattera kring vilken som är "mest rätt". Är man lagd åt att uppskatta den typen av intellektuella tävlingar så finns det gott om debatter att ta del av på Youtube.
- TV från HomeCineSolutions25
- SweClockers bygger Teenage Engineering Computer-2 x RTX 5080 Founders Edition8
- Iphone 17 - Blir det uppgradering för dig?538
- Silhuettquiz: Ser du vad det är för pryl på bilden?68
- Dagens fynd — Diskussionstråden55k
- Intervju: Speldesignern tipsar inför Battlefield 61
- Problem med mitt AM5 moderkort (Unknown USB Device (Device Descriptor Request Failed)52
- Quiz: Vad är det för hårdvarumojäng på bilden?122
- Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows2,8k
- Söker hjälp i mediaspelardjungeln (Vad ska man skaffa?)6
- Skänkes Mobila processorer Intel Celeron, Pentium, C2D Socket 478 / M / P + AMD Turion 64 X2
- Säljes PC + 40" MSI IPS: RTX 5080 | 7800X3D med AIO | 32GB | X670E | 1500w | Lian Li
- Skänkes Processorer Intel Celeron & Pentium Socket 1150 & 1151
- Säljes Rensning, vattenkylning och diverse äldre komponenter
- Köpes Hjälp! ATX kabel till Seasonic GX sökes!
- Säljes Asus ROG Harpe Ace
- Säljes XFX RX 6600 XT (QICK 308 BLACK 8 GB)
- Köpes Låna CPU AM4 Ryzen 1000 el 2000 i Sthlm
- Säljes Tofu60 Redux (E-White) + Lamzu Maya (vit) & Lamzu Thorn 4K (svart)
- Säljes Battlefield 6
- Intervju: Speldesignern tipsar inför Battlefield 61
- Nvidia investerar 46 miljarder i Intel59
- Silhuettquiz: Ser du vad det är för pryl på bilden?68
- Xbox-läge aktiverat på Asus ROG Ally i Windows 1112
- Terramasters nya NAS är snabbare och smartare38
- Corsairs nya nätaggregat ger 3 000 watt30
- AMD lanserar nya Ryzen-processorer för både AM5 och AM419
- Veckans fråga: Hur ofta byter du kylpasta på processorn?62
- Cooler Master lanserar kylare med ”3D-värmerör”43
- Användare får tag i Geforce ”GTX” 2080 Ti10
Externa nyheter