Google vänder och fortsätter med tredjepartskakor

Permalänk
Melding Plague

Google vänder och fortsätter med tredjepartskakor

Efter att ha skjutit upp utfasningen av tredjepartskakor i Chrome väljer Google avbryta utfasningen helt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Google blev säkert rädda att bli stämda i domstol för inkomstförlust i USA.

Permalänk
Medlem

”kommer Google fortsätta jobba på att skydda användares integritet”

Svårt att svälja den där raden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Google blev säkert rädda att bli stämda i domstol för inkomstförlust i USA.

Tror det var i UK de hade de mest uppmärksammade problemen, det var antikompetitivt gentemot andra annonsnätverk osv. Men det är ju inte osannolikt att det är mer liknande problem både här och där.

https://www.gov.uk/cma-cases/investigation-into-googles-priva...

Väldigt bakvänd situation.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

På tal om kakor, tänk om EU kunde sätta ner foten rejält på det så sidor efterföljer det korrekt. Det ska finnas en stor och tydlig knapp "endast nödvändiga", jag ska inte behöva manuellt välja bort vilka kakor jag inte vill ha (och vissa sidor har över hundra knappar man måste klicka ur, heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelt bissart!).

Sedan ställer jag mig frågande till "endast nödvändiga", vadå nödvändiga, enligt vem? Det finns inga nödvändiga cookies. Det är enbart OM något som en cookie kan vara nödvändig, t.ex. att du inte ska få upp förfrågan om cookies på varje sidinläsning eller om du vill kunna logga in (och vara fortsatt inloggad) på en sida och liknande. Jag vill ha valet att inte ens få nödvändiga cookies när jag besöker en sida och få leva med att förfrågan kommer upp varje gång jag laddar om sidan/klickar mig vidare (och det kunde ju lösas via browsern att förfrågan inte ens kommer upp då).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

”kommer Google fortsätta jobba på att skydda användares integritet”

Svårt att svälja den där raden.

Om man gör skillnad på "jag vill inte ha riktad reklam" och "jag vill inte bli spårad" så är ju det Google försökt göra ändå en förbättring, dvs en lösning för att kunna leverera riktad reklam utan att behöva spåra allt och alla varje steg de tar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag använder tillägg som automagiskt blockerar varenda kakjävel som alla webbplatser vill baka på min dator.
Det i kombination med adblocker, ghostery, privacy badger m.m m.m.
Finns sidor med undantag men genrellt kör jag med alla dessa tillägg aktiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Sedan ställer jag mig frågande till "endast nödvändiga", vadå nödvändiga, enligt vem? Det finns inga nödvändiga cookies. Det är enbart OM något som en cookie kan vara nödvändig, t.ex. att du inte ska få upp förfrågan om cookies på varje sidinläsning eller om du vill kunna logga in (och vara fortsatt inloggad) på en sida och liknande. Jag vill ha valet att inte ens få nödvändiga cookies när jag besöker en sida och få leva med att förfrågan kommer upp varje gång jag laddar om sidan/klickar mig vidare (och det kunde ju lösas via browsern att förfrågan inte ens kommer upp då).

"nödvändiga" är de som krävs för att sidan ska fungera på ett rimligt sätt.

Utvecklarna har väl egentligen 3 val...

1. Släpp in dig ändå utan att spara cookies(men på egen risk då saker kanske inte fungerar)
2. Spara nödvändiga cookies och låt dig besöka sidan som då fungerar
3. Eller släng ut dig så du inte kan gå in på sidan.

De allra flesta väljer alternativ 2, och ger inte ens möjligheten till alternativ 1 och 3. Väldigt sällsynt med alternativ 1 eller 3 men har sett dom på vissa sidor.

Men kan hålla med om att antagligen skulle de kunna utveckla sidor som INTE krävde cookies över huvud taget.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

"nödvändiga" är de som krävs för att sidan ska fungera på ett rimligt sätt.

Utvecklarna har väl egentligen 3 val...

1. Släpp in dig ändå utan att spara cookies(men på egen risk då saker kanske inte fungerar)
2. Spara nödvändiga cookies och låt dig besöka sidan som då fungerar
3. Eller släng ut dig så du inte kan gå in på sidan.

De allra flesta väljer alternativ 2, och ger inte ens möjligheten till alternativ 1 och 3. Väldigt sällsynt med alternativ 1 eller 3 men har sett dom på vissa sidor.

Men kan hålla med om att antagligen skulle de kunna utveckla sidor som INTE krävde cookies över huvud taget.

Dålig kodning är inte en ursäkt. Kakor lokalt på datorn är absolut inte ett måste för utvecklarna att använda alls numera.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Det va en bra nyhet.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Palit 4080 Gamerock - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

På tal om kakor, tänk om EU kunde sätta ner foten rejält på det så sidor efterföljer det korrekt. Det ska finnas en stor och tydlig knapp "endast nödvändiga", jag ska inte behöva manuellt välja bort vilka kakor jag inte vill ha (och vissa sidor har över hundra knappar man måste klicka ur, heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelt bissart!).

Hade varit skönt om det blivit Opt in helt och hållet, och förbud mot popups och liknande när man kommer till sidan.
Där kan finnas en cookies knapp på hemsidan i deras meny, vill man ha dom så klickar man in där och godkänner. Annars ska det inte tvingas något på en.

Och det borde även gälla för alla datainsamling mm, i program, spel mm. Det ska vara Opt in.
Man ska inte behöva lägga ner tid på att gräva i menyer för att stänga av sånt det första man gör på varje ny programvara/enhet.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Skrivet av danedi:

Dålig kodning är inte en ursäkt. Kakor lokalt på datorn är absolut inte ett måste för utvecklarna att använda alls numera.

Om du vill förbli inloggad så är cookies nödvändiga. Med det sagt så finns även LocalStorage som också kan användas till detta. MEN, LocalStorage ska vara mindre säkert.

Här kan man läsa lite om det.
https://dev.to/diwakarkashyap/cookies-vs-local-storage-in-jav...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av JBerger:

Här vill jag slå ett slag för plug-in:en "Consent-o-matic" från forskare på Århus Universitet. Du ställen in den en gång, sen klickar den i alla rutor precis som du vill ha det på varje sida. För egen del skulle jag säga att det fungerar iaf 9 fall av 10. https://consentomatic.au.dk/ . Jag har den inställt på att bara godkänna "nödvändiga" kakor.

Finns för Chrome, Edge, Firefox och Safari så vitt jag vet

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Bara titta när det kommer till reklam i spel (för att vara lite mer specifik där jag ser detta mest)
Att behöva sitta och bocka av 500+ knappar, i hundratals dolda menyer, för att inte godkänna vafaensomhelst.
Borde bli EU-lag att typ 3 knappar måste finnas, se exakt likadana ut, samma storlek och lika bra placering, där alternativen är typ: "Acceptera allt", "Bara nödvändiga text-filer" och "avböj allt" (Eller liknande åt det hållet.

-

Tack, hade inte sett det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Borde bli EU-lag att typ 3 knappar måste finnas, se exakt likadana ut, samma storlek och lika bra placering, där alternativen är typ: "Acceptera allt", "Bara nödvändiga text-filer" och "avböj allt" (Eller liknande åt det hållet.

Det är reglerat att det ska vara lika enkelt att acceptera som att säga nej...sen lyder inte företagen det...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Hade varit skönt om det blivit Opt in helt och hållet, och förbud mot popups och liknande när man kommer till sidan.
Där kan finnas en cookies knapp på hemsidan i deras meny, vill man ha dom så klickar man in där och godkänner. Annars ska det inte tvingas något på en.

Och det borde även gälla för alla datainsamling mm, i program, spel mm. Det ska vara Opt in.
Man ska inte behöva lägga ner tid på att gräva i menyer för att stänga av sånt det första man gör på varje ny programvara/enhet.

Varför inte ett helt system, där jag på ETT ställe kan ställa in kakors standard-tillåtelse som sedan alla siter måste följa, med möjlighet för undantag (opt-in) för "aktuell" site (Typ som vitlista reklam i webbläsaren)

Permalänk
Medlem

Det jobbigaste med kakor är ju att rutan poppar upp 1-5 sekunder efter att man kommit in på en sida och därmed avbryter vad du tänkt göra och sen att varenda sidjävel frågar om och om och om igen om man vill acceptera dom. Man kan dra näven genom skärmen för mindre

Permalänk
Medlem

Google säger att de arbetar för att skydda användarnas integritet. Men det är klart vi litar på att de gör det av ren godhet och inte för att de vill fortsätta samla data för att maximera sina annonsintäkter. För vem skulle tro att ett av världens största annonsföretag skulle ha några dolda motiv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Det jobbigaste med kakor är ju att rutan poppar upp 1-5 sekunder efter att man kommit in på en sida och därmed avbryter vad du tänkt göra och sen att varenda sidjävel frågar om och om och om igen om man vill acceptera dom. Man kan dra näven genom skärmen för mindre

Ja, riktigt störigt att varenda sida på internet ska fråga om cookie tillåtelse. Alla sidor sätter kakor oavsett.
Gick helt random in på svt.se, klicka på avvisa alla. Sitter så klart en kaka.
Aftonbladet, sitter 4 kakor redan innan jag klickat på tillåtelse eller ej.

Typiskt gjort att byråkrater som inte fattar vad dom håller på med, internet blev bara sämre och kakor är fortfarande överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Ja, riktigt störigt att varenda sida på internet ska fråga om cookie tillåtelse. Alla sidor sätter kakor oavsett.
Gick helt random in på svt.se, klicka på avvisa alla. Sitter så klart en kaka.
Aftonbladet, sitter 4 kakor redan innan jag klickat på tillåtelse eller ej.

Typiskt gjort att byråkrater som inte fattar vad dom håller på med, internet blev bara sämre och kakor är fortfarande överallt.

Kanske sätter kakor för att komma ihåg ditt val. Så, ja. Blir ett moment 22 typ.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Finns extensions som gömmer popupsen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ni som klagar på cookie pop-ups, ni vet att det är EU-regler va? Och den kakan som sätts för att komma ihåg valet faller under "nödvändiga"-kategorin.

Allt som EU gör är inte bra. Det hade varit bättre att se till att webläsare implementerade detta och att websidor kunde kolla användarens inställningar via ett API och/eller HTTP headers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av egbold:

Jag använder tillägg som automagiskt blockerar varenda kakjävel som alla webbplatser vill baka på min dator.
Det i kombination med adblocker, ghostery, privacy badger m.m m.m.
Finns sidor med undantag men genrellt kör jag med alla dessa tillägg aktiva.

Vad för tillägg är detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Vad för tillägg är detta?

Just detta tillägg är till Chrome och heter I don't care about cookies.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ni som klagar på cookie pop-ups, ni vet att det är EU-regler va? Och den kakan som sätts för att komma ihåg valet faller under "nödvändiga"-kategorin.

Allt som EU gör är inte bra. Det hade varit bättre att se till att webläsare implementerade detta och att websidor kunde kolla användarens inställningar via ett API och/eller HTTP headers.

Dock handlar det egentligen inte om kakor i sig, det handlar att nyttja lagring och information som kommer från slutanvändarens terminalutrustning.

Och för att göra det ännu mer komplicerat så kan vad klassas som nödvändigt eller kräver medgivande skifta mellan olika tjänsteleverantörer så är väldigt svårt att skriva generella API:er för vad man ska få göra.

Kortfattat beroende vilken personlig information men hanterar, och varför, kan som information vara klassad som nödvändig för vissa tjänsteleverantörer medan den klassas som att den kräver medgivande för andra tjänsteleverantörer.

Analytics är också väldigt komplicerat, du har rätten att samla in personlig data för att skapa statiska aggregat av data för att förstå besök till er tjänst utan medgivande. Men för att skapa underliggande data av rådata som behövs för aggregatet krävs nästan alltid medgivande från slutanvändare om man nyttjar information som kommer från slutanvändarens terminalutrustning.

Om man, potentiellt, i någon form kan ä, men inte begränsat till, konsumera identifierare, http headers eller ip adresser som existerar i en terminalutrustning kopplat till data som produceras så behöver du medgivande från slutanvändare för den behandlingen. För att göra det ännu mer komplicerat, spelar det ingen roll om du sparar ner ip, http header eller identifierare eller inte, det räcker med att man kan göra det för att det ska kräva medgivande.

Rekommenderar att läsa förslaget till nya riktlinjer för GDPR/ePrivacy från EU när det kommer till just detta: https://www.edpb.europa.eu/system/files/2023-11/edpb_guidelin...