Funderar på att uppgradera min CPU och GPU.
Har idag AMD Ryzer 5 3600XT som CPU och Radeon RX 5500XT som GPU.
Jag spelar väldigt lite på datorn varpå jag valde en ganska medioker GPU när det begav sig.
Håller dock på en hel del i Photoshop och håller på att lära mig Premiere och InDesign och börjar känna att det inte hänger med riktigt.
Är här någon som kan föreslå en bra uppgradering för CPU och GPU till ett inte överjävligt pris.
När jag byggde datorn för 4 år sedan la jag runt 5k på dessa 2 komponenter och tänker mig landa i ungefär samma prisklass igen.
Så vad ska jag byta till för att få så mycket som möjligt för pengarna när det kommer till ren prestandauppgradering?
Förutom detta kör jag med ett Gigabyte B550 Gaming X moderkort, Corsair Vengeance2x16gb DDR4 ram och en PSU på 650W.
För CPU så känns en 5800X som en vettig väg att gå då du inte spelar så mycket (Då skulle jag valt 5800X3D).
Bra pris runt ~2000kr just nu: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5588364
5800x är cirka 45-50% bättre i Multi-core och 20% bättre i single så bör vara en rejäl uppgradering rent generellt!
Glöm inte att uppdatera BIOS innan du byter CPU!
Om vi då räknar att vi har cirka 3000kr kvar av budget så kanske ett Radeon RX 7600 är ett bra alternativ? Kostar dock ~3500kr så går över budget något. Men du kan nog välja vad som helst här, allt kommer vara bättre än ett 5500 XT!
Det är absolut inget fel på en 5 3600, fortfarande en kompetent processor. Jag hade lagt dom extra kronorna på ett saftigare grafikkort istället.
Om du uppgraderar din processor för 1500-2000kr kommer du få en ganska liten ökning i prestanda gentemot vad du redan har.
Ditt grafikkort däremot är istället 100-tals procent ökning. Så lägg krutet där.