Få igång gammal XP Burk

Permalänk
Skrivet av ATIsuger:

Nu är den igång, bara se om man kan laga windowsinstallationen då

<Uppladdad bildlänk>

skulle säga. rädda de filer du vill ha kvar alternativt ta en backup på hela disken/arna till nån usb disk.

och sen kör bara in xp skivan å kör en nyinstallation av xp.

alternativt stanna kvar på linux är ganska bra spelstöd i linux idag även på äldre spel sålänge de inte kräver nått windows exklusivt DRM dvs.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle säga. rädda de filer du vill ha kvar alternativt ta en backup på hela disken/arna till nån usb disk.

och sen kör bara in xp skivan å kör en nyinstallation av xp.

alternativt stanna kvar på linux är ganska bra spelstöd i linux idag även på äldre spel sålänge de inte kräver nått windows exklusivt DRM dvs.

Har lekt lite mer nu men funkar inte ens att installera om Windows

Bootar jag från datorns hårddisk i befintlig konfiguration får jag detta felmeddelande, (i felsäkert läge, annars händer ingenting)

Preppade ett usb minne med RMprep USB och WinsetupfromUSB då jag läste lite om att Rufus inte var optimal med XP

Ladda in en Windows XP iso som jag vet är 32-bit

Men när jag försöker installera Windows från den får jag detta

Provade även att koppla in hårddisken i min befintliga dator med satakabel och jag kunde se den i BIOS men inte enhetshanteraren eller någon partition som dök upp

Börjar bli lite lost här, kanske är utom räddning

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATIsuger:

Har lekt lite mer nu men funkar inte ens att installera om Windows

Bootar jag från datorns hårddisk i befintlig konfiguration får jag detta felmeddelande, (i felsäkert läge, annars händer ingenting)

<Uppladdad bildlänk>

Preppade ett usb minne med RMprep USB och WinsetupfromUSB då jag läste lite om att Rufus inte var optimal med XP

Ladda in en Windows XP iso som jag vet är 32-bit

Men när jag försöker installera Windows från den får jag detta

<Uppladdad bildlänk>

Provade även att koppla in hårddisken i min befintliga dator med satakabel och jag kunde se den i BIOS men inte enhetshanteraren eller någon partition som dök upp

Börjar bli lite lost här, kanske är utom räddning

Kolla i BIOS:et på inställningarna för hårddisk controllern. För XP så behöver den vara i IDE läge, om man inte har specifika drivrunter slipstreamade i installationen. Windows XP har nämligen inga egna drivrutiner för att kunna hantera AHCI eller RAID läge.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |