Recension av Chilimobil

Permalänk
Medlem

Recension av Chilimobil

Chilimobil är en fristående mobiloperatör som går i tres nät.

Jag tog för ett par månader sen Chilimobil 3Mbit fri surf.
Jag hade tidigare Fello som går i Telias nät men upplever faktiskt på de platser jag besöker att jag har bättre mottagning med Chilimobil.
Platserna jag ofta besöker Stockholm, Norr om Stockholm, Uppsala, Örebro, Karlstad, Malmö, Göteborg,Gävle, Sundsvall samt ställen utanför dessa orter jag har alltid haft mottagning och full hastighet dock som sagt bara 3Mbit abonnemanget. Så fallet högre upp i Norrland kan jag inte riktigt svara på besökte Umeå och Örnsköldsvik där fungerade det.

Chilimobils surf är "fri"
De står i allmänna villkoren bla
FUP "fair use policy" för mobilabonnemang är den 20GB per dygn innan du behöver skicka ett sms eller nyttja mitt chili för att få ytterligare 5GB i din fart som du har valt. Har du istället ett mobilt bredband är den satt till 50GB dygn. Samt de har en övre gräns per månad på 999GB per kalendermånad vad som händer om man går över 999GB per månad vet jag inte jag utnyttjar mellan 100-200GB per månad blir mycket streaming samt nån enstaka uppdateringar av appar och till datorn.

Jag använder detta som mitt huvudbredband även hemma.
Enkelt att administrera via mitt chili.

Betalningsmetoder som finns är:
Faktura, Kort, e-faktura, Swish eller att förbetala för ett helt år räkna då månadskostnaden x 10 då de bjuder på 2 månader.

§ 9 - MOD
Permalänk
Medlem

Edit uppdatering av mig själv:
Har märkt av efter en del tester att Chilimobil har packet loss på mellan 0,3-0,7% så kan inte längre med gott samvete rekommendera dem.
Samt vid test av deras 100Mbit abonnemang svaja det mellan 1-9Mbit ner där jag bor. Kan tillägga har bara 4G täckning via Tre (ChiliMobil) där jag bor Telenor och Tele2 har 5G.
Kan säkert funka bra för andra. Det konstiga är att 3Mbit abonnemanget håller 3/3Mbit.

Personligen kommer jag nog stanna kvar ändå då jag just nu behöver något billigt Har bara budget på max 400:- för bredband och mobiltelefoni.
Pga dålig ekonomi just nu.

Permalänk
Medlem

Kör med Chillimobil 100 Mbit abonnemanget i min husvagn som mest står på samma ställe, funkar bra har ca 35-80 mbit ner, packet loss 0%, Bara 4G.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kör med Chillimobil 100 Mbit abonnemanget i min husvagn som mest står på samma ställe, funkar bra har ca 35-80 mbit ner, packet loss 0%, Bara 4G.

Idag har det funkat bättre här och får ut mina 3Mbit i hastighet och har ingen packet loss längre.
Kanske är även hastigheten högre för tillfället dock låst på 3Mbit så kan för tillfället inte testa om det går få högre för som mest tidigare gick det med 15Mbit. Packet loss verkar nu vara fixat.

På 4G är det bra nå 80Mbit jobbmobilen med Telia dock max 4G där får 102Mbit som max ligger mellan 40-102 beroende på belastning på nätet på samma ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

Idag har det funkat bättre här och får ut mina 3Mbit i hastighet och har ingen packet loss längre.
Kanske är även hastigheten högre för tillfället dock låst på 3Mbit så kan för tillfället inte testa om det går få högre för som mest tidigare gick det med 15Mbit.

På 4G är det bra nå 80Mbit jobbmobilen med Telia dock max 4G där får 102Mbit som max ligger mellan 40-102 beroende på belastning på nätet på samma ställe.

Du kan ha en hastighetsgräns på ditt abonnemang hos Telia. Det låter nämligen som det när du skriver 102 mbit/s

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du kan ha en hastighetsgräns på ditt abonnemang hos Telia. Det låter nämligen som det när du skriver 102 mbit/s

Det är mycket möjligt att det är så.
Stadig hastighet är det iaf.

Chilimobil har iaf fixat till packet loss så numera ligger den på 0%
Jag väljer att fortsätta ha abonnemanget är nöjd i övrigt.

Permalänk
Medlem

Värt att tillägga som jag märkt är att trafiken går via Gotanet (Götalandsnätet AB)
Vanliga Tre och Hallon kör sin datatrafik via andra hopp sen om de använder Gotanet vågar jag inte svara på de står tre på hoppen för Tre och Hallon har testat detta och även andra ip:s för hoppen på Tre och Hallon.

Så kan mycket väl vara så att de kör på Masterna som Tre har men kör sin datatrafik i Gotanet då det iaf inte går samma väg som ett renodlat Tre eller Hallon abonnemang.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Chilimobil ett tag som primära anslutning, men undrar ifall det börjar försvåra för VPS-hostning bakom CGNAT. Tycker det krånglat mycket sista dagarna. Vet inte om det är mina grejer, Oracle eller Chilimobil som börjat trilskas. Någon som upplever samma sak som använder Chilimobil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudeln:

Jag har haft Chilimobil ett tag som primära anslutning, men undrar ifall det börjar försvåra för VPS-hostning bakom CGNAT. Tycker det krånglat mycket sista dagarna. Vet inte om det är mina grejer, Oracle eller Chilimobil som börjat trilskas. Någon som upplever samma sak som använder Chilimobil?

Ifall någon är intresserad, det verkar ha varit min setup hemma som spökade... Ingen skugga ska falla på Chilimobil för detta!

Permalänk
Medlem

Nu erbjuder Chilimobil eSIM.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿