Råkade köpa ram över max mhz på moderkortet

Permalänk
Skrivet av shugge:

Ingen garanti att det funkar. Minneskontrollern sitter dessutom i processorn sedan rätt så många år tillbaka och olika processorer har olika bra minneskontroller. Du kan alltså köpa två cpu:er av exakt samma modell, vara den ena klarar högre hastighet än den andra.

Så minnena, moderkortet och dess BIOS/UEFI måste tillsammans med cpu:n klara den hastighet och de latenser du vill köra minnena i.

Tack jag har en 5600x skulle en bättre cpu typ 5800x3d möjligagöra mina 3600 minnen? Bättre silicon

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Tack jag har en 5600x skulle en bättre cpu typ 5800x3d möjligagöra mina 3600 minnen? Bättre silicon

Nej, som sagt så kan en 5600X klara högre hastighet än en annan 5600X. Som någon redan nämnt ovan så är kvalitén olika helt enkelt (silicon lottery).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag har iaf sett 2 svar på frågan...

Allt över t.ex. 3200 är överklockning. Default får man inte högre än så. Därför måste man in i bios och ändra.

Ett moderkort som stöder 4000 stöder också 3600. Beroende på vad du menar med "out of the box" så stöder det också 3600. Men man måste in och ändra för processortillverkaren garanterar inte mer än t.ex. 3200.

Och båda de svaren kom efter det inlägget jag skrev om att läsa.

Att enbart nämna att ändra något i bios ger absolut inget svar på om VARFÖR det är så, men såg (och tryckte tummen upp) på poster som kom efter inlägget du svarade på... som faktiskt förklarade och angav skälen till varför.

Edit:
såg även att det trillat in ännu fler svar som förtydligar det ännu mer och besvarar frågeställningen riktigt bra

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Hej sweclockers.jag råkade köpa 3600 mhz minnen när max på moderkortet är 3200 mhz. Jag har ställt ner minnena att gå i 3200 så dom funkar och gör de dom ska men undrar enligt tillverkaren så supportar den 4000 mhz+ med oc hur kommer de sig den inte tar mina 3600 mhz då ? Skulle 3200 mhz minnen med oc till 3600 funka men inte 3600 ur lådan ?

Nu har du fått många bra svar, amd är generellt lite känsligare för olika RAM.
Om du skriver vilket moderkort+ vilket ram du har så kanske folk kan hjälpa dig med att ordna en "expo" profil. Så du manuellt kan ställa in allt.

Ibland kan man behöva göra någon latens lite slöare eller öka volten. Så länge inte cpun är problemet...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu har du fått många bra svar, amd är generellt lite känsligare för olika RAM.
Om du skriver vilket moderkort+ vilket ram du har så kanske folk kan hjälpa dig med att ordna en "expo" profil. Så du manuellt kan ställa in allt.

Ibland kan man behöva göra någon latens lite slöare eller öka volten. Så länge inte cpun är problemet...

Ja jag har fått mitt svar vilket jag uppskattar. Minnesdelen på cpun kan hantera max 3200 mhz allt där efter är hit and miss om de funkar eller ej. Sen kan jag tycka de är märkligt att moderkortstillverkaren i detta fall gigabyte skriver ut att dom kan överklockas vansinningt mycket högre än vad som realistiskt kan uppnås utan ha top 0.1 i sillicon lotteriet men de är ju fråga för annan dag. Tack ni som svarat

Permalänk
Skrivet av paranoiid90:

Ja jag har fått mitt svar vilket jag uppskattar. Minnesdelen på cpun kan hantera max 3200 mhz allt där efter är hit and miss om de funkar eller ej. Sen kan jag tycka de är märkligt att moderkortstillverkaren i detta fall gigabyte skriver ut att dom kan överklockas vansinningt mycket högre än vad som realistiskt kan uppnås utan ha top 0.1 i sillicon lotteriet men de är ju fråga för annan dag. Tack ni som svarat

det som gigabyte skriver ut är vad de testat sina moderkort att vara kompatibla att köra upp till med ett riktigt guldchip på cpu.

det är fortfarande ingen garanti att varken minneskontrollern i cpu eller minnena kommer gå att köra så fort utan det enda som garanteras är hastigheter upp till den som specas på minnena och cpu utan OC.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

det som gigabyte skriver ut är vad de testat sina moderkort att vara kompatibla att köra upp till med ett riktigt guldchip på cpu.

det är fortfarande ingen garanti att varken minneskontrollern i cpu eller minnena kommer gå att köra så fort utan det enda som garanteras är hastigheter upp till den som specas på minnena och cpu utan OC.

Förstått de. Varför då ens skriva ut potentiella överklockningshastigheter då är ett mysterium för mig om det nu är så inviduellt från system till system kan jag känna.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av paranoiid90:

Minnesdelen på cpun kan hantera max 3200 mhz allt där efter är hit and miss om de funkar eller ej. Sen kan jag tycka de är märkligt att moderkortstillverkaren i detta fall gigabyte skriver ut att dom kan överklockas vansinningt mycket högre än vad som realistiskt kan uppnås utan ha top 0.1 i sillicon lotteriet men de är ju fråga för annan dag.

Det där är dock direkt felaktigt. Andelen processorer i 5000-serien som inte kan nå 1800 MHz (och därmed hantera minnen på 3600 MT/s) torde vara ytterst liten. Självklart är det möjligt att minneskontrollern i processorn sätter stopp för dig, men sannolikheten är mycket högre att det är fullt görbart med dina befintliga komponenter än att det inte skulle vara möjligt.
Den absoluta majoriteten av alla processorer i serien klarar av det du vill att din skall göra.

Det kan vara så enkelt som att du behöver uppdatera UEFI, eller nollställa inställningarna där. Har du minnena i de rekommenderade platserna på moderkortet, låter du minnesträningen löpa tills den är klar? Vill du inte fortsätta med felsökning eller ta hjälp utan nöjer dig med de principiella svaren på varför det inte fungerar för dig får det vara så, men den generaliserade slutsatsen du drar av situation är inte på långt när korrekt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av twit:

Det där är dock direkt felaktigt. Andelen processorer i 5000-serien som inte kan nå 1800 MHz (och därmed hantera minnen på 3600 MT/s) torde vara ytterst liten. Självklart är det möjligt att minneskontrollern i processorn sätter stopp för dig, men sannolikheten är mycket högre att det är fullt görbart med dina befintliga komponenter än att det inte skulle vara möjligt.
Den absoluta majoriteten av alla processorer i serien klarar av det du vill att din skall göra.

Det kan vara så enkelt som att du behöver uppdatera UEFI, eller nollställa inställningarna där. Har du minnena i de rekommenderade platserna på moderkortet, låter du minnesträningen löpa tills den är klar? Vill du inte fortsätta med felsökning eller ta hjälp utan nöjer dig med de principiella svaren på varför det inte fungerar för dig får det vara så, men den generaliserade slutsatsen du drar av situation är inte på långt när korrekt.

Tack ska undersökas

Permalänk
Skrivet av paranoiid90:

Förstått de. Varför då ens skriva ut potentiella överklockningshastigheter då är ett mysterium för mig om det nu är så inviduellt från system till system kan jag känna.

som alltid när det kommer till företag. ju bättre siffror de kan skriva på kartongen dest fler säljargument.

siffran i sig säger inte så mycket men alltid lurar det någon att köpa just det moderkortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det saknas fortfarande en del info, hur aktiverades 3600, genom XMP utan andra ändringar? Hur många minnen?
4st dual rank 16GB moduler är väldigt annorlunda mot 2st SR 8GB för minneskontrollern, det sista borde nästan alltid funka, medans det förstnämnda ofta kommer strula

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 3200 MHz och 3600 MHz är försumbar för 5600X. Kolla från 9:48. Detta förutsätter CL16 på 3600 MHz-minnena, de brukar vara CL18 vilket är sämre.

https://www.youtube.com/watch?v=uy6dgB24frg

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Skillnaden mellan 3200 MHz och 3600 MHz är försumbar för 5600X. Kolla från 9:48. Detta förutsätter CL16 på 3600 MHz-minnena, de brukar vara CL18 vilket är sämre.

https://www.youtube.com/watch?v=uy6dgB24frg

Jag gjort lite tester och verkar som cpun godkäner 3333 mhz iaf. Inte dom 3600 jag hade önskat men bättre än 3200 iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Man får tänka på att bios är en mjukvara, den kan skilja sig mellan versioner och fungera bra och dåligt. Om vi tittar på ditt 5000-serie exempel så köpte jag minnen som endast bootade på 2300-2400 MHz med default settings. Minnena i sig var 2x32GB 4000 MHz CL19. 3000-3600 var totalt ostabilt och ville knappt komma till bios. XMP profilen fungerade inte alls, men jag hade inga förväntningar på det heller,

Dock så kunde jag mata in manuella inställningar och få minnena på 3600 MHz CL14 vilket man får se som helt ok. Allt knas berodde på inställningar i bios samt profilerna inprogrammerat i stickorna och hade inte direkt något med minneskontroller eller fysiska minneschip att göra.

Nu var bios ganska kass när 5000-serien släpptes, men allt har rullat stabilt sedan dess.

Om man vet, eller om man använder någon mjukvara (DRAM Calculator för min del) för att räkna ut timings och spänning, så kan man i stort sätt få allt att fungera med högre hastighet och / eller tightare timings.

4 dualrankstickor går var dock för tungt i frekvenser över 3600 (1800 IF x 2), möjligen hade det gått om man dragit upp spänning lite här och var, men låg redan rätt högt för att nå CL14.

De där stickorna som trådskaparen har köpt går säkert att tweaka till så dom går synkade med IF med så tighta timings som bara går. Hur tighta beror på hur hög spänning man vill mata dom (och processorn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Jag gjort lite tester och verkar som cpun godkäner 3333 mhz iaf. Inte dom 3600 jag hade önskat men bättre än 3200 iaf

Inte säkert att 3333 ger mer prestanda än 3200.
Det beror på vilka latenser du kan köra i kombination med respektive hastighet, samt FCLOCK.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34