Anmäl dig till Roborock Challenge!

Hur nöjd i procent är du med ditt Linux?

Permalänk
Medlem

Bytte till Linux från Windows XP på en Pentium 4. Därför valde jag att köra så lättviktigt som möjligt. Allt som gick att köra i terminalen, körde jag. Irssi, Mutt, moc, fdupes etc. All felsökning utan grafiskt gränssnitt.

Min MacBook, som jag haft i snart två år, har jag för videoredigering. Innan den redigerade jag på min iPhone och dessförinnan klippte jag med ffmpeg. Observera klippa, inte redigera.

Jag försökte installera DaVinci Resolve på min stationära men min root är lite för liten för att det ska vara praktiskt. Önskar att det gick att utöka root utan risk för kaos.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

De kan ju inkludera för gamla rapporter i bedömningen.

Som exempel, Fall Guys, har mängder av rapporter fyra till två år pga att det inte fungerade alls med EAC, sen så fixades det så att man kan köra det via Legendary, Heroic, steam, etc. Vill minnas att man bland annat behövde kopiera någon fil till en annan folder.

Ja, så kan det vara, men det är något man får ha i åtanke om man är intresserad av att spela en specifik titel på Linux.

Permalänk
Skrivet av MrRunaway:

Bytte till Linux från Windows XP på en Pentium 4. Därför valde jag att köra så lättviktigt som möjligt. Allt som gick att köra i terminalen, körde jag. Irssi, Mutt, moc, fdupes etc. All felsökning utan grafiskt gränssnitt.

Min MacBook, som jag haft i snart två år, har jag för videoredigering. Innan den redigerade jag på min iPhone och dessförinnan klippte jag med ffmpeg. Observera klippa, inte redigera.

Jag försökte installera DaVinci Resolve på min stationära men min root är lite för liten för att det ska vara praktiskt. Önskar att det gick att utöka root utan risk för kaos.

Du kan göra en ny root. Jag har bytt / några gånger genom åren. Bara att kopiera över filerna och ändra argument i bootloadern.
(behåll din gamla / tills du får den nya att fungera)

Permalänk
Medlem

Jag valde "avstå", för inget av valen passade.
Kör proxmox på min server som är baserad på debian, och i den kör jag oftast (99.99%) debian i VM:arna. Såg någon postade en bild (eller flera) på endeavour, drog ner ISO:n och installerade i en VM, efter installationen så, om jag kan, logga in, så låser den sig med en svart bild. Men oftast så fryser hela den vid inloggningsskärmen. :&

Skrivet av CymbalCrasher:

Trots diverse sätt att spela Windowsspel på Linux så fungerar inte allt. Exempel

Gillar hur de skriver borked istället för typ "totally f*****d up" eller liknande.

Skrivet av Kasaduras:

Tack för länk! bookmarkar.
Har kollat några minuter men förstår inte riktigt varför många är så högt på listan. vissa verkar ha problem men går att lösa eller är sällsynta?

Vad jag förstått, så är det oftast(?) DRM-grejerna som gör att de spelen inte funkar i linux med proton. Men de par st spel på steam med proton jag testat, funkade utan problem, men sedan så spelar jag sällan, om ens alls, de populära spelen.

Permalänk
Medlem

Gammal? Spelen du nämner (iaf Divinity: Original Sin 2 - Definitive Edition) rankas som guld och platinum.

Man undrar ju då varför de är med i en lista för spel som är "Borked"?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Man undrar ju då varför de är med i en lista för spel som är "Borked"?

Det är inte en lista av "borked" spel, det är ett sorteringsalternativ. Om listan är korrekt sorterad är en annan fråga.

Permalänk
Medlem

Det är inte en lista av "borked" spel, det är ett sorteringsalternativ. Om listan är korrekt sorterad är en annan fråga.

Ah, jag trodde länken som gavs i inlägged redan var sorterad som borked, inte att jag skulle leta efter dem. Jag missförstod.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Körde tidigare Mint XFCE och var nog 99.9% nöjd där men någonstans har KDE blivit ganska överlägset på en normalsnabb dator. Kör nu Kubuntu och är väl 99.9% igen pga snap som jag inte är helt förtjust i men det går att överleva. Drömmen hade varit en officiell Mint KDE.

Har fortfarande w10 installerat då jag primärt använder datorn för spel. Nästa "steg" vore att införskaffa en till GPU och sätta upp vettig passthrough så man verkligen kunde köra Linux fullt ut annars men det får bli någon gång i framtiden...

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Jag är 100% nöjd med Linux och inget jag stör mig på gällande Linux. Det som stör mig är att företag och spelutvecklare fortsätter att satsa på Windows

Permalänk
Medlem

Jag är helt nöjd med mitt OpenSUSE Tumblewed. Trivs mycket bra i KDE som bara fungerar som jag vill och förväntar mig. Kan faktiskt inte komma på någonting jag varit missnöjd med i detta fall.

Måste också säga att det är mycket trevligt att ha YAST installerat, alltså en Synapticliknande pakethanterare direkt i systemet.

Däremot har jag insett att Ubuntu inte riktigt är min melodi, där föredrar jag helt klart Debian. Dock ville jag köra Plasma 6 så det var bara att byta distro och då kom OpenSUSE Tumbleweed in och tillfredställde min Plasma 6-dröm.

Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu 22.04 samt 24.04 med GUI samt 24.04 med server på totalt 6 burkar.
Jobbar mycket i både Win och Linux samt kör även Mac-os.

Tycker win10 var bästa windows, medans jag älskar ubuntu. Det kan vara lite bråkigt att få till, men sen är det toppen.
Lite jobbigt att man inte bara kan högerklicka för att skapa en ny textfil etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Kör Ubuntu 22.04 samt 24.04 med GUI samt 24.04 med server på totalt 6 burkar.
Jobbar mycket i både Win och Linux samt kör även Mac-os.

Tycker win10 var bästa windows, medans jag älskar ubuntu. Det kan vara lite bråkigt att få till, men sen är det toppen.
Lite jobbigt att man inte bara kan högerklicka för att skapa en ny textfil etc.

I KDE kan man det, högerklicka och ett av alternativen är just textfiler.

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig bli 100% nöjd oavsett hur bra det är och oavsett vad det gäller. Satte därför 80%. Jag bestämda mig att byta från Windows till Linux när jag första gången provade Windows Vista. Jag tror det var 2008. Har sedan dess kört Linux i huvudsak men är ingen taliban som vägrar köra något annat. Bara att jag gillar Linux bättre än de alternativ som finns.

Jag har väl blivit så pass varm i kläderna att det handlar mera om hur jag själv konfigurerat min installation än vilken dist jag använder. Jag är aldrig 100% nöjd med mig själv och kommer hela tiden på andra sätt jag skulle vilja göra det på. Jag har under många år använt Arch Linux på mina stationära och Debian Stable på den bärbara. Men håller nu på att byta utt debian mot void linux på den bärbara då det passar mig bättre. Jag gillar att ställa in saker själv men inte när uppdateringar får saker att sluta fungera. Debian fungerar bra men ställer gärna in saker själv (startar tjänster när man installerar paket exempelvis). Arch Linux har väldigt många uppdateringar hela tiden som ibland ställer till det lite. Men void Linux är lite mellanting där. Rullande uppdateringar som inte går sönder och man kan trixa mycket själv.

Jag har landat i att KDE Plasma är det skrivbord jag ska ha. Har nu gått över till wayland då det är default i KDE och tycker det funkar bra överlag, vissa småsaker fortfarande som jag ändå står ut med, oftast gällande skalning till min 4K-skärm. Oavsett dist så är det KDE jag kör som skrivbord.

Det jag gillar mest med Linux är flexibiliteten. Man kan skapa den installation man själv vill ha utifrån massor av alternativ. Framför allt att man själv tar kontrollen över sin dator på sina egna villkor. Det är jag som äger den, inte Microsoft, Apple eller Google.

Permalänk
Medlem

Har endast använt linux för server relaterade saker, men varenda gång man skall följa någon guide så är de fan lättare att vinna på lotto än att man lyckas installera/göra det man skall göra.

Det är alltid någon uppdatering som gör att guiden inte fungerar längre, det är fan helt otroligt

Permalänk
Medlem

Kör Linux Mint sedan flera år tiłlbaka på några Dell laptopar och tog steget fullt ut för snart två år sedan även på huvudburken.
Sparade Windowsdisken men har inte bootat den ens en enda gång sedan jag tog steget. Saknar inte Windows deť ałlra minsta.
För mig så bara funkar allt i Linux Mint, ingen direkt konfigurering behövs göras förutom det som görs i välkomstapplikationen.
Jag kan väl säga att jag är helnöjd och jag har inte kört ett mer problemfritt operativsystem någongång under mina 40 år som datorentusiast.

Permalänk

har testat det en handfull gånger men man har blivit bortskämd med windows klick n it works funktionalitet som i linux är väldigt klunky minst sagt.

mer än ofta man hamnar på någon turtorial för att göra något i terminalen som på windows hade lösts med typ 2 musklick för att få det att fungera.

så för min del typ 11% hatar det inte men inget jag skulle känna mig bekväm med att köra som daily driver förrän det sänkt inlärningskurvan så man inte behöver kunna terminalen alls för att få saker att fungera utan problem.

för en simpel browserdator eller filmdator duger det dock utmärkt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag skulle kanske inte betrakta Windows som det "terminalfria" systemet men det beror väl på vad man gör. Om det är något som brukar få framförallt Windows 11 att bli väldigt hysteriskt är när man har en annan uppfattning än Microsoft om hur saker bör fungera (skapa lokalt konto istället för att använda MS-dito, förhindra att en massa bloatware installeras vid uppstart, ersätta File Explorer, ersätta Startmenyn och taskbaren, installera Chocolatey för att få pakethantering, vara redo att fixa saker när Windows Update ställer till det etc).

Då finner jag Linux klart smidigare att använda plus att jag verkligen föredrar att ha en pakethanterare (även på Windows är choco install program smidigare än att surfa runt efter installationsfiler).

Om man skall ha ett helt "terminalfritt" operativsystem där man inte behöver skriva in ett enda kommando i CLI får man nog gå tillbaka till Mac OS 9 (det fanns CLI i en viss form där också i form av debuggern dock men den behövde man inte alls pilla med). Med Windows brukar jag definitivt använda CMD eller PowerShell av och till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har testat det en handfull gånger men man har blivit bortskämd med windows klick n it works funktionalitet som i linux är väldigt klunky minst sagt.

mer än ofta man hamnar på någon turtorial för att göra något i terminalen som på windows hade lösts med typ 2 musklick för att få det att fungera.

så för min del typ 11% hatar det inte men inget jag skulle känna mig bekväm med att köra som daily driver förrän det sänkt inlärningskurvan så man inte behöver kunna terminalen alls för att få saker att fungera utan problem.

för en simpel browserdator eller filmdator duger det dock utmärkt.

Det är ganska lätt att konstatera att det man lärt sig från grunden, då man började använda datorer är det system man upplever som mest problemfritt eller minst problematiskt. Jag, som aldrig använt Windows mer än då jag gissat mig fram för att hjälpa folk som har problem (och faktiskt lyckas lösa problemen), jag har definitivt svårt att betrakta Windows som annat än ett sammelsurium av problem mens min bakgrund i stordatorer och Unix gör att Linux för mig är fullständigt problemfritt. Så, låt oss inte göra den här tråden till ett nytt Linux-vs-Windows-krig.

I den här tråden gäller det att väga, i procent, hur nöjd man är med sitt Linux.
För mig är det 100%.

Permalänk
Medlem

Kör linux på min jobbdator och är supernöjd, kommer inte gå tillbaka till windows. Men hemma så kör jag windows pga spel-biten.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem

Jag har bara Windows i en virtuell maskin, och den var det länge sedan jag använde, så jag röstade 100%. Och jag spelar en del också, och måste ju säga att det har ju blivit bättre med åren. Spelar kanske inte de allra senaste spelen som kräver de senaste värstinggrafikkorten (och därmed senaste drivrutinerna för grafikkorten), men CS2 och Baldurs Gate 3 funkar finfint för mig.

Permalänk

Kör Ubuntu server och freebsd dists på servrarna, Windows på gaming riggarna nöjd med båda 😅

Visa signatur

CPU: AMD RYZEN 7 9800X3D Grafikkort: 4070 SUPER RAM:32GB HYPERX MB: Gigabyte B650 AORUS ELITE AX V2 SSD: 1x2TB Kingston KC3000 1x1tb Kingston NV2 CPU-Cooler: Thermalright Peerless 120 mini Case: NZXT H6 FLOW PSU: ASUS TUF 1000W Gold

Permalänk
Medlem

Ligger på 80%.
Det är småsaker som ställer till det.
Gnome fixade just 95% av rdp stödet men jag behöver de sista 5 också osv

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag hade kunnat klicka 100% inget jag stör mig på, funkar ju perfekt! Men för det släpper jag inte windows, framförallt pga av office paketet. Men också för att allt helt enkelt inte funkar på Linux. Sen är Windows trevlig om man vill ha ett bra gui som funkar okej. Men jag dra mig såklart i håret minst en gång i veckan.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Valde 80%

Skulle säga att för normalt dagligt användande föredrar jag Mac OS sen Linux och sist Windows. Men för spelande blir det tvärt om Windows först sen linux och sist macOS.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Har blivit tvingad in i CLI Linux världen pga av hemmaservrar och applikationer och sånt. Använder även CLI för vissa saker i Windows numera. Det trodde jag aldrig för 5 år sedan.

Men, även om powershell/terminal kan var knöligt att lära sig, är det i alla fall för ett homogent ch standardiserat (NÅJA!) OS, då inkluderar jag desktop och server versioner.

När det gäller linux har jag visserligen lärt mig mera bash/cli/prompt, men då olika applikationer rekommenderar olika distributioner har jag landat i att använda Ubuntu, som de flesta stöder och har guider för, men jag ändå skarpt ogillar. Utan något egentligt skäl, men hade hellre kört Fedora eller Suse, så blir det aldrig av för att då måste man lära sig en lång rad nya kommandon som man nu lyckats begripa någorlunda i Ubuntu. Fan ta alla olika distros och deras många olika benämningar och olika kommandon för vad man vill göra. Standardisering verkar inte vara prioriterat.

Sedan har jag aldrig fått igång en fungerande Debian. Vet inte varför, men samtliga Debian installationer jag gjort, och de är många i 15 år eller så, har alltid, undantagslöst, drabbats av något mysko problem, såväl virtuella som bare metal. Me fatta nada.

Linux är för mig ett nödvändigt ont, men jag är inte dummare är att jag begriper att en hel del saker funkar smidigare, säkrare och snabbare än windows, när man väl testat sig fram 1711 gånger.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk

Kör opensuse på min primära dator.
Det jag stör mig på är att en bra distro som man är nöjd med kan hux flux dö ut.
T ex CentOS som delvis kan sägas vara död, och nu kanske även OpenSuse Leap som går samma öde mötes. Riktigt tråkigt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Ligger på 80%.
Det är småsaker som ställer till det.
Gnome fixade just 95% av rdp stödet men jag behöver de sista 5 också osv

Haha, den där är bekant, satte nyss upp en Ubuntu 24.04 server (med gui, orkar inte knacka allt i bash).

Blev pannan i väggen när jag trodde rdp fungerade lika enkelt som på en winburk. Persistent/nonpersistent/ssh/vnc jeezus.

Fick till något användbart tillslut iaf.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem

Jag började med Linux runt 2008, med Ubuntu 8.04 Hardy Heron som vissa här kanske minns. På den tiden behövde man mecka lite mer för att få spel att fungera. Steam fanns inte till Linux, ej heller Valves egen Wine-spin Proton. Minns hur jag fick redigera någon configfil i World of Warcraft för att köra det i OpenGL-läge, då DirectX-prestandan inte var något att hurra över då.

Idag fixar Proton ca 90% av alla spel jag testat, bl.a. med DXVK som direktöversätter DirectX-calls till Vulkan som Linux förstår sig på. Har man ett fristående spel som inte finns på Steam, såsom WoW och andra Blizzardspel, går det mestadels utmärkt att lägga till dessa som "Non-Steam Games" i Steam, och köra dem via Proton. Det enda som inte funkar än, är spel med anti-cheatprogram som i många fall använder sig av kernelmoduler. Men dessa jobbas det på, mig veterligen.

Jag är 95% nöjd med Linux, i synnerhet sedan Proton blev bra på riktigt för ca 2-3 år sedan. Körde dual-boot med Windows i många år, men började snegla mer och mer mot att köra enbart Linux, sedan Windows 10 kom.

Jag satte kaffet i halsen en morgon 2015, när jag gjorde min första Windows 10-installation.

Helt plötsligt förväntades vi direkt under en nyinstallation bara acceptera "personlig reklam eller anonymiserad reklam", att "mängden reklam du ser påverkas inte, men den kan vara mindre relevant för dig". I ett operativsystem som de flesta av oss har betalt hundratals kronor för?

Störande reklam och dark patterns direkt i UI:t, för att försöka kränga Office 365 och Onedrive-subscriptions?

Automatisk säkerhetskopiering till molnet utan att ens fråga?

Nej, med Windows 10 kände jag att Microsoft övergav sina kunder, till förmån för sina investerare. Ett av många exempel av "Enshittification", som Cory Doctorow myntade för några år sedan.

Sen kom Windows 11, som jag faktiskt gav en chans. När de sedan trappade upp sina idéer även där, så fick jag nog och gick över till Linux på heltid.

Linux kräver vissa kompromisser, men skulle säga att åtminstone 80% av oss Swec:are är tekniskt kunniga nog för att lösa de småproblem som uppstår ibland. Belöningen för detta är ett system där du faktiskt känner att du äger din egen dator.

Ingen reklam, inga dark patterns, inget överförmyndarskap eller bloat. Den "rena" känslan saknas i Windows, i synnerhet sedan 10:an enligt mig.

Visa signatur

5700X3D | Sapphire 7800 XT Pulse | B450-F Strix | 32GB Corsair 3600MHz | Noctua NH-U14S | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | MacBook Air 15" M4 | Linux

Permalänk
Medlem

100% nöjd!
Har kört Linux till och från sen 1999. Sedan spelade jag bara i windows och allt annat kändes mycket smidigare i Linux.
Gick därför över helt när Windows XP gick ur tiden, var inte sugen på Vista eller 7.

Nobara KDE på min desktop, KDE Neon på laptop och barnen kör Kubuntu.

Märks det att jag gillar KDE Plasma?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Fedora pga 2 in 1 och det fungerar svinbra, det enda är att ljudet är klart sämre trots Lenovohackat BIOS (Atmoshögtalare och Dolby skiter i Linux)

Kommer aldrig gå tillbaka till Windows varken på laptop eller desktop..

Visa signatur

Krusidullen är stulen